Gå til innhold

Stusser litt på kcal pr dag


Anbefalte innlegg

nå! Hei, jeg har meldt med inn som Gullmedlem i dag, og har planer om å gå ned 30 kg over tid. Jeg har registrert inn alle opplysninger som trengs og blir litt sjokkert over at jeg skal spise 2200 kcal pr dag. Og da skal jeg gå ned i vekt. Jeg gikk ned 23 kg for 10 år siden på kurs, og da skulle jeg kun spise 1200 kcal. Er det noen som har noen mening om dette? Stemmer det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei.

 

For 10 år siden var opplegget til GR ganske annerledes enn det er nå. Da skulle liksom alle ligge på rundt 1200 per dag, unntatt hvis du var ammende eller mann.... Da drev de jo og målte beinbygning og greier husker jeg. Nå tas det hensyn til kjønn, alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå samt hvor mye trimpoeng du regner med å ha per uke for å regne ut hvilestoffskifte og daglig energibehov. For å gå ned i vekt skal du ha energiunderskudd, jeg husker dessverre ikke på hvor mye, og ut fra dette får du beskjed om hvilken meny du bør ligge på. Selv har jeg fått beregnet daglig energibehov på 2445 og får fra beregningen anbefalt meny 3 som er på 1900 kcal. Imidlertid har jeg etter lang tid på denne menyen i samråd med kursleder blitt enig om at jeg skal isteden ha meny 2 som er 1600 kcal. Det er også litt "slingringsmonn" på menyene, dvs at du kan spise litt mer eller mindre enn det du er anbefalt for å få den grønne "haken" på kostholdsscoren. Men det er relativt lite, tror ikke det er snakk om mer enn 100, kanskje 150 kcal hver vei (har ikke fungt så nøye med). Jeg tror det hele er lagt opp til at det er meningen at man skal ha et energiunderskudd som gir opptil 1 kg vekttap i uken.

 

2200 kalorier høres mye ut, ja, men det er jo vanskelig for oss å komme med synspunkter når vi ikke vet noe om deg og hva du har registrert. Det jeg imidlertid ser på min egen utregning er at jeg også opp i dette når jeg endrer på aktivitetsnivået mitt fra lavt til høyt. Kanskje det kan være en årsak?

 

Uansett - lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for bra svar! Jeg er jo litt usikker på om jeg har høyt aktivitetsnivå, men det vil jeg jo få svar på om en uke når jeg har fått regisrert inn alt. Jeg har stillesittende jobb, men trener mye. Jeg har snakket med andre som har gått på kurs nå i det siste, og de forteller at jeg burde ligge på 1600 kcal pr dag. Derfor fikk jeg litt "sjokk" når jeg så at jeg skulle spise 2200. Jeg får går inn og endre aktivitetsnivå og se hva som "slår ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hvis du har stillesittende jobb ville jeg nok lagt inn "lav" og heller økt antallet trimpoeng ut fra ca hvor mye du trener hver uke og sjekket hvordan det spiller inn. Uten at jeg vet det sikkert tror jeg nok at 1600 eller 1900 er det mest vanlige, men samtidig så er det også sånn at trener man ekstremt mye så trenger man ekstra energi på de dagene man gjør dette - det siste du vil er at kroppen skal gå på sparebluss og begynne å ta av muskelmassen i steden. Eller ikke gå ned i det hele tatt...

 

Som du sier selv er det nok greit å prøve seg litt frem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller nok også inn at du skal ned mer enn 20kg, da er du maxi-deltager og ihvertfall i starten skal du ligge høyere enn de som f.eks bare skal ned 5-6kg. Dette fordi en stor kropp forbrenner mer i hvile enn en liten kropp. Men i prinsippet skal differansen mellom normalforbruket (hvilestoffskiftet+trening) og slankeforbruket være 500-800kcal og IKKE mer enn 1000kcal om dagen (for å unngå sparebluss-nedsatt forbrenning) I mitt tilfelle har jeg stillesittende jobb og trener litt ujevnt/lite så jeg tar hvileforbrenningenx1,3 og trekker får like under 2000kcal i døgnet. Jeg fikk anbefalt å ligge på 1600kcal men det nytter ikke, da går jeg ikke ned. Nå har jeg endret til 1300 og veksler mellom 1200-1400 og nå går jeg ned 600-800g i uken.

Jeg ville prøvd meg på den anbefalte kalorimengden en måneds tid og sett hvordan det går. Går du ned i vekt er det riktig og står du stille må du gå ned et hakk til 1900kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller nok også inn at du skal ned mer enn 20kg, da er du maxi-deltager og ihvertfall i starten skal du ligge høyere enn de som f.eks bare skal ned 5-6kg. Dette fordi en stor kropp forbrenner mer i hvile enn en liten kropp. Men i prinsippet skal differansen mellom normalforbruket (hvilestoffskiftet+trening) og slankeforbruket være 500-800kcal og IKKE mer enn 1000kcal om dagen (for å unngå sparebluss-nedsatt forbrenning) I mitt tilfelle har jeg stillesittende jobb og trener litt ujevnt/lite så jeg tar hvileforbrenningenx1,3 og trekker får like under 2000kcal i døgnet. Jeg fikk anbefalt å ligge på 1600kcal men det nytter ikke, da går jeg ikke ned. Nå har jeg endret til 1300 og veksler mellom 1200-1400 og nå går jeg ned 600-800g i uken.

Jeg ville prøvd meg på den anbefalte kalorimengden en måneds tid og sett hvordan det går. Går du ned i vekt er det riktig og står du stille må du gå ned et hakk til 1900kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...