Gå til innhold

Når man skeier ut... og får dårlig samvittighet...


Gjest kjerringa med staven
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest kjerringa med staven

Hei!

Hva gjør dere for å kontrollere dere selv når dere er i ferd med å skeie ut, eller nettopp har gjort det? Hvordan stoppe en kommende utskeielse, og hvordan komme på rett kjør igjen etterpå?

 

For min del er det ikke så vanskelig når jeg bare er hjemme, men når jeg er f.eks i en bursdag eller en annen feiring med kake osv, så blir det ofte alt for mye fordi jeg har problemer med å kontrollere inntaket når det står noe godt foran meg og frister. Hjemme er det lettere, for da bare unngår jeg å ha slike fristelser tilgjengelig. Når jeg er vekke er det derimot vanskeligere, og da har jeg som regel problemer med å komme igang med "riktig kosthold" igjen i dagene som følger. Jeg har så lett for å bare gi meg hen til utskeielsene... Huff.

 

Og når jeg er vekke har jeg som regel ikke mulighet til å veie det jeg spiser heller, så da har jeg lett for å bare "gi opp" hele opplegget med å spise riktig og bare spise så mye jeg vil.

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å motstå fristelser når man ikke har noen øvelse i det. Det jeg begynte med var å planlegge utskeielsene. Hvis jeg skulle i selskap visste jeg godt på forhånd at jeg ikke greide å motstå kakene. Så da var det like greit å planlegge å spise kaker. Jeg kunne f.eks planlegge å spise tre små kakestykker, og det var det som regel ingen problem med å holde. Da hadde jeg fått kost meg, men ikke fråtset som jeg kanskje ellers ville gjort. Det er også lurt å spise noe sunt før du drar i selskap. Å spise noe som gjør at blodsukkeret ditt ikke stiger til værs gjør at du får mindre søtsug etter en utskeielse. Man kan også for eksempel "betale" for utskeielsene på forhånd. Sørg for å forbrenne det antall kalorier du har tenkt å skeie ut med. Da frister det ofte mindre med å skeie ut så veldig mye.

 

Når du planlegger dine utskeielser vil det være enklere å komme på rett kjøl igjen, for du har egentlig ikke gjort noe galt, men holdt deg til planen.

 

For meg i starten handlet alt om planlegging. Jeg planla på forhånd hva jeg skulle spise og hvor mye. Så hvis jeg skulle bort og ikke hadde anledning til å veie maten, så hadde jeg likevel bestemte rasjoner forholde meg til.

 

Men planlegg realistisk også. Gi deg selv oppgaver du vet du kan greie. Øvelse gjør mester, og snart kan du nesten bestemme deg for hva som helst ;)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...