Gå til innhold

Gått for lenge på lavkalori?


Gjest Suffløsa
 Share

Anbefalte innlegg

Startet på GR kurs i 2001 og fikk beskjed om å gå på mellom 1150 og 1250 kcal, og ikke over 1350 kcal pr dag. Det opplegget har jeg stort sett fulgt, med en jevn vektoppgang sånn at nå veier jeg 10 kg mer enn jeg gjorde den gang. Så nå er jeg minst 20 kg for tung. Har i tillegg fått lavt stoffskifte og bruker 100 mcg Levaxin. Ser at det nå anbefales 1600 kcal pr dag for å unngå å gå opp i vekt. Men hvis jeg prøver å øke inntaket, går jeg bare opp i vekt. Hørte av en ernæringsekspert at jeg kanskje bare burde spise 4-500 kcal pr dag. Har verken sult- eller metthetsfølelse lenger, men får andre symptomer som vondt i magen og hodepine. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal spise lenger. Spiser mest fisk, kylling og grønnsaker. Kuttet ut/ ned på hvite karbo, kjøtt og gluten for lenge siden. Og legen min sier jeg bare må spise mindre. Er det hjelp å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Siden du hverken beskriver vekt, høyde, alder, barn eller ikke, famileliv/samboer, treningsvaner o.l så skal jeg svare kort. Dette er generelt og egene erfaringer, noen stikkord:

 

- Vannintak

- Trening

- Søvn

- Forandring

 

Ta en gjennomgang av hvordan dette er, rutiner osv. Vi er veldig opptatt av vaner og rutiner, og vi er vanedyr så det er viktig. Men det er like viktig med foranding, fornadre noe i matveien, begynne å trene, eller forandre intensitet/hyppighet/type trening, variere kaloriinntaket o.l.

 

Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Forøvrig kan jeg ikke skjønne at 4-500 kcal om dagen skal dekke noe som helst behov, men har heller ikke de opplysningene som trengs for å vurdere det. Får håpe at ernæringsfysologen sitter inne både med informasjonen og kunnskapen som er nødvendig og som ligger til grunn for den uttalelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet på GR kurs i 2001 og fikk beskjed om å gå på mellom 1150 og 1250 kcal, og ikke over 1350 kcal pr dag. Det opplegget har jeg stort sett fulgt, med en jevn vektoppgang sånn at nå veier jeg 10 kg mer enn jeg gjorde den gang. Så nå er jeg minst 20 kg for tung. Har i tillegg fått lavt stoffskifte og bruker 100 mcg Levaxin. Ser at det nå anbefales 1600 kcal pr dag for å unngå å gå opp i vekt. Men hvis jeg prøver å øke inntaket, går jeg bare opp i vekt. Hørte av en ernæringsekspert at jeg kanskje bare burde spise 4-500 kcal pr dag. Har verken sult- eller metthetsfølelse lenger, men får andre symptomer som vondt i magen og hodepine. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal spise lenger. Spiser mest fisk, kylling og grønnsaker. Kuttet ut/ ned på hvite karbo, kjøtt og gluten for lenge siden. Og legen min sier jeg bare må spise mindre. Er det hjelp å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vil anbefale deg å ta et nytt Grete Roede kurs. Du kan jo ta det på nettet slik jeg gjør og det er veldig greit. Det er forskjellige oppfatninger på hva som er mest riktig. Men synes du skal prøve et kurs igjen. Jeg er veldig fornøyd. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Startet på GR kurs i 2001 og fikk beskjed om å gå på mellom 1150 og 1250 kcal, og ikke over 1350 kcal pr dag. Det opplegget har jeg stort sett fulgt, med en jevn vektoppgang sånn at nå veier jeg 10 kg mer enn jeg gjorde den gang. Så nå er jeg minst 20 kg for tung. Har i tillegg fått lavt stoffskifte og bruker 100 mcg Levaxin. Ser at det nå anbefales 1600 kcal pr dag for å unngå å gå opp i vekt. Men hvis jeg prøver å øke inntaket, går jeg bare opp i vekt. Hørte av en ernæringsekspert at jeg kanskje bare burde spise 4-500 kcal pr dag. Har verken sult- eller metthetsfølelse lenger, men får andre symptomer som vondt i magen og hodepine. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal spise lenger. Spiser mest fisk, kylling og grønnsaker. Kuttet ut/ ned på hvite karbo, kjøtt og gluten for lenge siden. Og legen min sier jeg bare må spise mindre. Er det hjelp å få?

 

Det kan kanskje være stoffskiftet ditt som er årsaken til problemet. Normalt sett vil ikke en frisk person gå opp i vekt på et kosthold som inneholder under 1350 kcal. Har du fått sjekket at dosen din med Levaxin er riktig? Hvis man får riktig dose, bør det ikke være vanskeligere for folk med lavt stoffskifte å gå ned i vekt...

 

Du vet sikkert fra før at man burde ta medisinen utenom måltidene for best effekt, men jeg nevner det nå likevel... Og at hormoner kan påvirke medisinvirkningen.

 

4-500 kcal om dagen er ganske ekstremt, men går fint i kortere perioder. Pass da på å få i deg nok protein og tren litt styrke så du ikke mister så mye muskelmasse. Kostholdet ditt høres sunt og bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...