Gå til innhold

nybakt mor som vil ned i trivselsvekta igjen


Gjest Cilen
 Share

Anbefalte innlegg

flere enn meg som vil det samme?

 

fikk verdens fineste gutt 17.11 og har ikke gått ned mer enn 10 av de 24 kg jeg gikk opp..

det vil jeg gjøre noe med.. lørdag er det 6 uker siden fødsel og jeg kan så smått begynne å trene igjen:)

 

kanskje det er flere her som er i omtrent samme situasjon? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med familieforøkelsen. Jeg er riktignok ikke like nybakt mor som deg... men jeg gikk den fødselsvekta etter en drøy uke (12 kg), men nå har halve graviditetsvekta sneket seg på igjen. Min yngste datter er 6 mnd, jeg har vært redd for å bevisst gå ned i vekt pga ammingen. Dessverre kan jeg ikke vente lenger, NÅ må jeg bare ta i ett tak. Vekta var 95,7 i morges og skal ned til 90 i første omgang. Hovedmålet er 65 kg i løpet av 2013.

 

Hvordan er kroppen og formen din etter fødselen? Hva slags trening tenkte du å satse på?

Følger deg mer enn gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Småbarnsmor

Gratulerer så mye med familieforøkelsen. Jeg er riktignok ikke like nybakt mor som deg... men jeg gikk den fødselsvekta etter en drøy uke (12 kg), men nå har halve graviditetsvekta sneket seg på igjen. Min yngste datter er 6 mnd, jeg har vært redd for å bevisst gå ned i vekt pga ammingen. Dessverre kan jeg ikke vente lenger, NÅ må jeg bare ta i ett tak. Vekta var 95,7 i morges og skal ned til 90 i første omgang. Hovedmålet er 65 kg i løpet av 2013.

 

Hvordan er kroppen og formen din etter fødselen? Hva slags trening tenkte du å satse på?

Følger deg mer enn gjerne :)/>

 

Hei:)

Da er vi i samme situasjon, jeg fødte i september, har ikke like mye som skal ned, så jeg lagde en tråd på vi som ønsker å gå ned under 10kg :) Jeg spiser utrolig mye godis og usunn mat f.eks brød med smør og salami! :/ Lurer på hvilken meny jeg skal følge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og godt nyttår:)

 

Nå er jeg i gang.. var på vekta i dag "tidlig" og den viste 96.3 kg.. Jeg vet vekta mi viser 3-4kg mindre enn vekta hos legen gjorde, men jeg forholder meg til min vekt så blr det ikke så laaaaangt til første og andre delmål som her hhv 95kg neste uke og under 90kg før 6/2. Skal nemlig nordover på vinterferietur og håper å kunne bruke mine gamle vinterklær.. i dag er boblejakka som et pølseskinn, men den går igjen.. kommer jeg meg ned 5-6 kg før jeg reiser vil den i allefall se litt bedre ut og jeg vil slippe å kjøpe nytt:)

 

Får ta meg en runde og kaste delfiakaka og resten av julesnopet før hånda har sin egen vilje og fører det rett inn i gapet mitt..

 

I ukene etter fødselen har jeg vært fæl på å spise for lite og heller kompensere energitapet med sjokolade, riskrem, og andre lettvinte snopeløsninger.. Det må jeg endre på.. skal prøve å få laget meg posjoner med salat/nøtter/skiver med brød som skal gjøre det lettere å få i meg noe sunt i stedet for den sjokoladebiten..

 

Jeg har samboer som jobber i nordsjøen så det blir størst utfordring å få tid til å lage meg mat når han er borte, men må bare bestemme at sånn skal det bli:)

 

Håper dere har hatt en fin jul og at dere er motiverte til å fjerne noen kilo sammen med meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

I oktober 12 fikk jeg en herlig datter.

Nå er det på tide for meg å ta tak for finne tilbake til trivselsvekta.

Supert at flere også skal det, slik at vi kan motivere hverandre!

 

Planen nå er å skrive ned det jeg spiser, begynne å veie for ikke å spise for store porsjoner.

Samt stramme kraftig inn på sjokoladen. Det er min største last og utfordring!

Og jeg skal fortsette ivrig trilling og å gjennomføre styrkeøvelser på hjemmematta.

 

I dag viste vekta 77 kg og midjemålet var 92 cm.

Ønskevekt 64 kg. Og gjerne ei smal midje ;)

Første dag godt i gang- gleder meg til å fortsette sammen med dere :)

Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nammis30

Hei dere! Jeg vil også være med! :) Er ikke fullt så nybakt da, fikk gutten min på 17. mai.(Nå 7,5 mnd.) Vår tredje gutt :) Har ikke turt å gå på vekta i jula, men kjenner det godt på klærne at jeg har gått opp.. Har hatt "spisegilde" i dag, og tømt skapene for fristelser hehe. Så nå er jeg kvalm og klar for nye tider..! Tenkte å våge meg på vekta i morgen, og starte opp med en ukes sukkeravvenning. Ammingen gjør at jeg ikke trenger å veie maten foreløpig, går ned når jeg spiser "normalt" og ikke godis, snacks ol. Men, ikke så lett å la være når sukkersuget er så stort! Spesielt på kveldene når ungene er lagt og jeg er sliten. Er nok en skikkelig trøste/sliten-spiser. MEN, nå skal jeg bare skjerpe meg! Ser fram til å ha noen å følge, vet at det hjelper på motivasjonen. Så lykke til jenter, dette klarer vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så herlig at det er flere som "blir med" :)

 

i dag er havregrøten inntatt og jeg går på med mot og begeistring.

jeg havnet på 1700kcal i går, skal ligge på meny 3 på ca 1900 kcal men har da ikke tatt hensyn til at jeg fullammer.

hva bør jeg gjøre i ft spisingen? er noe inni meg som ikke er enig i at jeg skal øke inntaket mat, for det er ikke logisk for meg..

 

guttwn min er bare 6 uker, men føler ikke jeg får noe hjelp til nedgang av ammingen. vekta har stått så og si stille siden 2 uker etter fødselen. blir frustrert av mindre.. hører jo om de som går ned gravidekiloene og vel så det i løpet av bare noen uker etter fødselen uten annen hjelp enn amming:-0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Heisann, jeg vil også være med! Min gutt ble født 20 mars - i fjor tenk det! Tiden går fort!

 

La på meg 22 kg, gikk ned 12 kg på 2 mnd, deretter la jeg på meg 4 kg igjen over sommeren som jeg trimmet bort i august. Der har jeg stått bom siden, vi har vært mye syke og jeg har hvis innpå alt av lettvinte løsninger - spesielt sjokolade. Avhengig? Ja. Skal det gjøres noe med? Ja :) Jeg har ikke som mål å bli like slank som før graviditet, tror kroppen har forandret seg litt, det er ekstremt slitsomt å holde seg der og jeg vipper akkurat ned i Str 36 (som da lett blir for små...) bedre å være konstant Str 38 :) 166 høy forresten.

 

Prøvde meg på godtekutt da gullet var to mnd, da mistet jeg melka. Ser ut til at jeg ikke greier å produsere nok om jeg ikke spiser enorme mengder. Og det blir det lite tid til med en krevende krabat, og veien er veldig kort til kaloririke godiser. Etter to uker med tillegg (og tre uker godtestopp) begynte jeg å spise godteri igjen. Tror det tok to dager så var vi tilbake på fullamming :) i høst har vi som sagt vært mye syke og jeg har følt at han har trengt melken sin. Men nå er han 9,5 mnd, jeg begynner i jobb snart, lillegull i barnehage og nå er det på tide med mer mat og mindre pupp - syk eller frisk. Har ikke tenkt til å slutte med ammingen, men trappe ned! Så om godiskutt og vektnedgang går ut over melka så får den bare gjøre det. Nå tar jeg tilbake min egen kropp ;)

 

Jeg er forresten 72,6 kg og har en drøm om 68 til 8 februar når jeg begynner i jobb (da er jeg Str 38). Tror nok ikke det vil gå, men alle gram ned er bra så jeg får bare stå på så får vi se hvordan det går :) hovedmål er under 65 kg før sommeren. Mellom 64 og 65 er endelig mål tror jeg. Viktigst er imidlertid å være i god form :) blir nok ikke så mye løping før til våren, men trilleturer bør jeg få til daglig før jobbstart i hvertfall. Jeg fyller snart 30 og dette er første barnet forresten :)

 

Lykke til alle sammen, jeg gleder meg til å følge dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nammis30

Første dag med kontrollert spising etter julefråtsing, og vekta viste 73 kg. Var 65 kg. før jeg ble gravid, så da har jeg 8 kg. igjen å ta av. Synes jeg har vært flink i dag, men har kjent på litt sultfølelse og sukkersug. Har forsøkt å spise lite og ofte, og holdt blodsukkeret sånn rimelig stabilt. Stolt over at jeg har meldt meg på sal- trening i kveld, for første gang på evigheter! Så da får mannen legge mens jeg kickstarter vektnedgangen hehe!

 

Hadde det litt sånn som deg i starten Cilen. Syntes det gikk såå tregt. Men kiloene har da gradvis forsvunnet, da jeg la på meg totalt 23 kg. under svangerskapet. Gikk ned hele tiden dersom jeg spiste normal mat, og ikke godis og snacks. Og ellers fikk meg et par trilleturer i løpet av uka. Har ikke orket å telle kalorier til nå, da jeg egentlig føler at jeg vet hva som skal til. Må bare få motivasjon og ork på plass! Tror det er litt sånn at man må amme noen måneder (3-4?) før man merker at ammingen hjelper skikkelig.

 

Begynner å jobbe igjen om 3 uker, Camillok, så vi er i litt samme situasjon. Da er gutten min 8,5 mnd. og pappan skal ha sine tre mnd. perm. Ammer før måltidene, og så spiser han frokost, lunsj, middag og kvelds. Må kutte på ammingen slik at han bare får pupp morgen, ettermiddag og kveld. Kjenner at det er litt sårt, og ALTFOR tidlig å begynne å jobbe nå, men sånn er det..! Får fokusere på det positive i det å "komme tilbake til samfunnet" igjen, og få flere impulser og et hode som fungerer igjen hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Altfor kort mammaperm ja, neste gang blir det 80% her tror jeg. Nå er jeg faktisk bare arbeidsledig, så det ble faktisk greit med tid hjemme. Nå er lillegull 10,5 mnd når han begynner i barnehage, og pappaen skal være hjemme frem til han er ett år - glad han får korte dager i starten, vi har 9 timers arbeidstid begge to normalt sett :( blir nok mye avhengig av mormor fremover... Skal få meg jobb med kortere dager etterhvert men nå blir det sånn en stund fremover. Jeg har krav på ammefri en god stund fremover da :)

 

Trillet tur i dag i 1,5 time, gikk altfor sakte, men når en ikke er alene så kan en ikke alltid styre den slags... Men det er da trim uansett :)

 

I går var jeg veldig sulten, merker det er mye bedre i dag allerede :)

 

Nå hyler lille, må løpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro å se at det er blitt så mange her :) Dette med valg av meny synes jeg er kjempevanskelig. Jeg har vippet mellom meny 2 og 3. Til nå har jeg lagt meg på meny 2, 1600 kcal om dagen. Jeg vet at dette er lite med tanke på ammingen, men veslefrøkna har den siste uken sovet fra kl 18-06 uten mat... så jeg mistenker at melken mer eller mindre vil bli borte snart pga det. Vi slet veldig med ammingen i begynnelsen, så fra 5 uker til 3,5 mnd så fikk hun både pupp og flaske. Heldigvis kom det masse melk og vi har fullammet siden. Jeg spiste "normalt" i den perioden, så jeg tror mye satt i hodet. Så jeg skal følge litt med på hvordan det går og evt. gå opp til meny 3 hvis jeg ser hun reagerer eller at melken minsker.

 

Jeg har nå to barn og begge gangene har jeg slitt med vekten etter fødselen. Eller dvs. selve svangerskapsvekta har jeg blitt kvitt i løpet av 7-14 dager etter fødsel. Deretter kommer kiloene snikende på til tross for amming. Jeg vet at det er mye sjokolade og smågodt som har skylden for vektøkningen, men jeg la på meg 9 kg i permisjonstiden med nr 1... 9 kg er myyye godteri... hehe :) Denne gangen gikk jeg ned alt ganske raskt og vips så hadde jeg lagt på meg 5 kg. Så det at man får hjelp av ammingen til å gå ned i vekt har ikke funket for meg de gangene jeg har kuttet ut snopet. Og nå ammer vi jo mindre enn før siden hun har begynt med grøt, frukt og middag... så jeg merker at kiloene kommer enda lettere.

 

Cilen: Har du mulighet til å lage større middagsporsjoner og fryse ned? For da kan du bare varme deg dette med grønnsaker/salat ved siden av når du skal ha mat? Da trenger ikke hverdagsmaten ta like mye tid som normalt.

 

Jeg gikk GR Gravid under siste svangerskap og det er jeg lykkelig for at jeg gjorde. Jeg la på meg 7 kg etter kort tid, så jeg meldte meg på kurs og beholdt vekta så og si etter dette. Jeg la på meg 3 kg de siste 11 ukene, og ytterligere 2 kg rett før fødsel pga vann. Jeg tør ikke tenke på hva vekta hadde sagt i dag hvis jeg ikke hadde gått dette kurset.

 

Jeg veier nå 94 kg, i første omgang vil jeg under 90 (jeg var 91 kg når jeg ble gravid). Deretter vil jeg nok ta 5 kg av gangen. Trivselvekta har ligget på rundt 75 kg for 3 år siden, så jeg vil bare ta det som det kommer og se ann når jeg er fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at vi er så mange!

 

Jeg har tredje dag uten sjokolade, og så langt går det greit.

Har trillet en lang tur nå og skal straks spise middag.

Stå på og imot, jenter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at vi er så mange!

 

Jeg har tredje dag uten sjokolade, og så langt går det greit.

Har trillet en lang tur nå og skal straks spise middag.

Stå på og imot, jenter !

 

Så flink du er :) Jeg har heller ikke spist snop siden forrige lørdag, føler det går lettere å lettere.

Det ble 5km trilletur i dag, påfulgt av 2 gnagsår.... Fint med nye sko "kremt".

 

Det var en fin artikkel ved amming og slanking på Mammanett

http://mammanett.no/amming/slanking_i_ammeperioden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så herlig at det er flere som "blir med" :)/>

 

i dag er havregrøten inntatt og jeg går på med mot og begeistring.

jeg havnet på 1700kcal i går, skal ligge på meny 3 på ca 1900 kcal men har da ikke tatt hensyn til at jeg fullammer.

hva bør jeg gjøre i ft spisingen? er noe inni meg som ikke er enig i at jeg skal øke inntaket mat, for det er ikke logisk for meg..

 

guttwn min er bare 6 uker, men føler ikke jeg får noe hjelp til nedgang av ammingen. vekta har stått så og si stille siden 2 uker etter fødselen. blir frustrert av mindre.. hører jo om de som går ned gravidekiloene og vel så det i løpet av bare noen uker etter fødselen uten annen hjelp enn amming:-0

 

HEI.

 

Jeg går på kurs, havnet også på 1700 kalorier. Jeg spurte kurslederen min, hun sa jeg måtte ligge på meny 4, altså 2200 kalorier for og ha nok til fullammingen. Jeg føler det er så mye, men har forsøkt og ligge på mellom 2000 og 2200, jeg vil jo ikke miste melka eller få miljøgifter i den til babyen min.

Lykketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Still going strong her, dag 5 uten søtt er gjennomført :) tur og husvask også :) men det har sin pris når sjokoladen legges på hylla - fy fader å sliten jeg har vært i ettermiddag/kveld. Jeg skjønner jo hvorfor jeg har fylt på med søtt... Men nå skal vekta ned, så da får jeg bare bli så sliten at jeg omtrent går i bakken ;)

 

Jeg tror jeg ligger på 1800-2000 kcal, men veier ikke. Gjør ingenting annet enn å kutte søtt, drikke mer vann og bevege meg mer. Ser ut til å fungere, jeg har nå gått ned 1 kg :) dette er selvsagt vannet fra jula hovedsakelig, men det er likevel en god pekepinn på at jeg er på rett vei :)

 

Dere andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga har vært litt opp og ned for min del, så jeg er spent på vekta i morgen.

Gikk på en smell lørdag kveld, da vi hadde gjester.

Men hadde en ivrig aketur tidligere på dagen, hvor jeg trakk eldstemann på 3 opp og ned flerfoldige bakker, som jeg håper kompenserer.

 

Jeg har ligget på 16-1700 kcal pr dag denne uka, med unntak av lørdag.

Ettersom jeg delammer, forventer jeg ikke noen særlig vektnedgangseffekt av amming.

Og kan heller ikke plusse på like mange kcal for den.

Håper på godt resultat av første uke, for å holde motivasjonen ved like.

 

Hvordan har det gått med dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Jeg rapporterer trim-trilletur også i dag - litt stolt for været var ikke noe særlig... Nå sitter jeg og gruer meg til å legge lille, i hår hadde vi nesten to timers kamp :( kjenner på litt søtsug i dag. Kommer sikkert av at jeg inntok helgegodtet mitt i går (en kopp varm sjokolade).

 

Vet ikke hvor mye jeg spiser, orker ikke å veie alt. Så jeg spiser som normalt og tror det kommer til å fungere godt. Kjenner at ammingen tar mye krefter og gleder meg igrunn til å få kroppen for meg selv igjen :) forrige natt sov gullet hele natten, det var fantastisk :) får krysse fingre for en sånn natt nå!

 

Stå på alle sammen, å gå ned i vekt er vanskelig for de fleste, men veldig føft for oss med små barn. Flinke jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg med her jeg :)

I går var tullemor seks uker gammel, så i dag har vi vært på treningstur.

Kjenner at jeg er veldig gira på å få av meg kiloene igjen. Nå må vi bare stå på og motivere hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

I dag ble det bare rusletur med barselgruppa - men all aktivitet er bra og teller :) enda bedre var det at jeg greide å stå over skolebrød-stang (eller hva det nå heter) :) stolt av meg selv :) hadde ikke lyst på heller, ser ut til at en uke uten godterier her gjort susen!

 

Rapporterer 1,4 kg ned denne første uka :) en cm her og der også. Er nå 71,2 kg og 76 cm livvidde.

 

Hvordan har det gått med dere andre denne første uka da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supertrooper

flere enn meg som vil det samme?

 

fikk verdens fineste gutt 17.11 og har ikke gått ned mer enn 10 av de 24 kg jeg gikk opp..

det vil jeg gjøre noe med.. lørdag er det 6 uker siden fødsel og jeg kan så smått begynne å trene igjen:)

 

kanskje det er flere her som er i omtrent samme situasjon? ?

 

 

 

Hallo:)

 

Jeg vil gjerne være med! Fikk en nydelig prins 02.11 og vil i hvert fall ned igjen til det jeg veide da jeg ble gravid..:P/> Var da 74kg, startet på 85,1 forrige uke og er nå 84,9 så ikke så imponerende resultat på selve vekten.. Men midjemålet har minsket med 2,5cm, og det er vel noe! Har vært ute og trillet hver dag :)

 

Har også en mann som jobber i nordsjøen, så er spent på åssen det skal gå med å få spist sunne middager, og ikke minst få spist noenlunde regelmessig... Synes det er vanskelig som førstegangsmamma og med en liten som ofte vil ha pupp..:)/>

 

Hvor i landet er dere fra? :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Fredrikstad her :)

 

Sitter og venter på mamma nå, vi skal ut på tur i tåka :) lille har vært vrang i natt også, våken fra halv tre til halv fem med mye hyling ( vi venner han av med foreldresengen om dagen...). Av en eller annen pussig grunn fikk ikke jeg sove i går kveld og sovnet vel først i to-tiden. Så lite søvn her i natt altså. Håper virkelig dette skal bli bedre snart, kan ikke begynne i ny jobb når det sånn som dette... Eller, jeg begynner uansett, men det blir sykt slitsomt i hvertfall.

 

Oj, her har lille forsynt seg godt av jorden i blomsterpotta, må løpe...

 

God slanking alle sammen, koselig at vi er så mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

I dag har hele dagen gått med til administrative greier. Sørget for å parkere langt vekk så jeg i hvertfall fikk gått litt! Typisk at dagene forsvinner i sånne ting man må gjøre. Så det ble vel ikke mer en 30 min gange på oss i dag...

 

Går fint med godtekutt, men er fortsatt for dårlig til å la være å spise sent på kvelden - men det gjør kanskje ikke så mye når trollet herjer så mye midt på natten heller???! ;) nok en runde i natt. Blir sliten og merker at alle krefter går med til lillegull, turer og fornuftig kosthold. Hus og hjem blir litt nedprioritert.

 

Hvordan går det med dere og småttisene? Flere som bare har skrevet her en gang, bare travel hverdag med og liten tid til nett? Jeg greide ikke å gå ned under fullamming, så jeg har 100% sympati hvis det er flere som ikke greier det.

 

Stå på alle flinke mammaer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Her går det ok, litt rusk i motivasjon grunnet lite nattesøvn i det siste

Men hver gang jeg åpner og lukker skapdøra uten å småspise fordi jeg er trøtt og sliten er en seier :)/>

 

Jeg gikk ned 0,5 kg første uka og 1cm i midjen, og er fornøyd med det.

Fortsetter som før med å trille mye samt ha 20 min styrkeøvelser hjemme +- hver dag.

Har i tillegg teipet opp et bilde av en herlig familie i badetøy på innsiden av skapdøra,

som kan se (skuffet) på meg hvis jeg faller for fristelsen til å snoke om kvelden.

Funker faktisk for meg :)/>

Det er mellom kl 15-17 og etter kl 20 at jeg er minst viljesterk.

Noen som kjenner seg igjen og/eller har noen konkrete tips eller råd?

 

Forresten; bor i Oslo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Kjenner igjen alt du skriver (kanskje ikke bildet da... ;) ). Det eneste som virkelig hjelper når man er på bunn energi- og sovemessig er å spise! Spis noe sunt (noe med kalorier, en gulrot gjør ikke nytta her). En ekstra brødskive eller lignende. Det jeg har lært de siste 9-10 mnd er at amming er ekstremt slitsomt, selv også delamming. Er vel ikke likt for alle, men kombinert med lite søvn så kan det ta knekken på alle og enhver. Selvsagt kan det hjelpe å se på bilde, kjolen man vil inn i eller noe sånt, men jeg motiveres mer av den slags når jeg har litt energi, når det er tomt så gir jeg litt f... Og dytter innpå... Jeg har greid å styre unna nå fordi jeg spiser noe annet - men det er klart, det tar mye lenger tid å lage sikkelig mat. I tillegg må jeg tillate litt rot i heimen. Mannen har fått beskjed om at jeg nå prioriterer vekt, sunn mat og trim etter lille gull ;)

 

Blir mye lettere når babyen blir større og kan gjøre ting på egenhånd :) her satt vi pal med puppen ute første 4,5 mnd til vi startet opp med grøt. Han sov nesten ikke på dagen (men godt på natten), så jeg hadde frimerke heeeele tiden. Intenst, men det går over! Det var kun babybjørn vippestol som kunne gi meg en halvtime i ny og ne!

 

I dag var lillegull så søt - han ville mate meg :) tok skjeen i grøtbollen (tom) og ga meg flere "munnfuller" hehe, så søøøøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...