Gå til innhold

nybakt mor som vil ned i trivselsvekta igjen


Gjest Cilen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest camillok

Hvordan går det alle nybakte mødre?

 

Her viser vekta 400 g opp :( tror kanskje det kommer av at jeg er så vanvittig støl, pleier å veie mer da av en eller annen grunn. Holder meg til kun litt lørdagsgodt, ellers spiser jeg sunt og trener nesten hver dag. Blir stort sett tur, men jeg får presset inn litt styrke på stuegulvet i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rukket å være på pc'en hver dag den siste tiden. Dagene bare flyyyr avgårde. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal rekke alt når jeg begynner å jobbe og to barn i barnehagen. Så derfor forsøker jeg å planlegge og gjøre alt som jeg ville ha gjort om jeg jobbet, slik at ikke overgangen blir så stor. Planlegger ukesmenyen hver søndag, handler inn alt for ei uke på mandagen. På denne måten blir det sunn mat i hverdagen og at vi sparer tid på å handle flere ganger i uka.

 

Veslefrøkna fikk feber i kveld, rett før hun la seg... så jeg er litt spent på hva natten og de neste dagene vil bringe. Vi har sluppet omgangssyken her, men storesøster og pappa er forkjølet. Lillesøster har vært veldig snørrete de siste dagene og jeg begynte å hangle litt i dag.

 

Hva vekta angår så har det gått veldig bra. Det var -0.5 kg og totalt 11 cm i minus (3 rundt midjen) første uka. Jeg har veieidag i morgen og jeg er spent på hva vekta vil vise. Det er mer enn -1 kg denne uka tror jeg. Med andre ord går kostholdet suverent og jeg holder meg unna snop. Det går overraskende bra egentlig. Det skorter derimot på trilleturer og trening for min del, dette MÅ jeg bli bedre til kommende uke. Men det er utelukkende å gå turer når det er så kaldt med veslefrøkna spesielt når hun ikke er helt frisk...

 

Nå skal det legges fokus på trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det ikke gått særlig bra uka som gikk.. Med masse gråt og lite søvn ble det liksom ikke tid til meg selv.. Fikk ikke tid til verken å tenke på trening eller mat, og da endte jeg opp med masse tullemat. Men jeg vil ikke gi opp, og tulla er blitt roligere bare siden sist uke. Så nå er jeg klar for å gi alt!! :)

I dag har det hvertfall gått bra både med maten og trimming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vekta stått stille denne uka,

Men målebåndet viser at jeg blir mindre:

Lår, hofte og rumpe minus 1 cm hver.

Hurra, det tar jeg!

Men skulle gjerne ha sett større effekt på vekta også.

Prøver å spise litt mer (17-1800 kcal) for å se om det hjelper.

 

Heldigvis ikke fullt så kaldt i dag, så nå skal jeg ut og trille dagens runde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra oss. Her går det bare bra med maten til mor, men verre med treningen. Veslefrøkna fikk feber søndagkveld, først i dag ble hun feberfri. Var nok den fjerde barnesykdommen som har tatt turen til oss. Hun har stort sett vært blid som en lerke, men sovet og spist mye. Par netter ble det nesten ikke noe søvn, men i går begynte hun med å sove hele natten igjen.

 

Jeg hadde veiedag på mandag og veide da 91.8. Sjekket status på vekta i dag og den viste 91.0. Skal forsøke å opprettholde vekta til neste veiedag, for jeg ønsker ikke gå for raskt ned i vekt.

 

Pga kaldt vær og syk frøken har det ikke blitt løpeturer på hu mor.

Også har jeg vært på jobbintervju i dag, synes det gikk overraskende bra. Så nå venter jeg i spenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Krysser fingre for deg angående ny jobb :) spennende! Begynner i ny jobb jeg og om et par-tre uker. Tiden renner ut... Gleder meg litt også da :)

 

I dag testet vi mor og barn time på livegym. Det var knallbra og lillegull storkoste seg som vektskive :) må gjøres mye mer fremover! Jeg har kjøpt meg ny vekt da den gamle var så ustabil, tror denne viser litt mer enn den gamle. Vekt i dag var 71.1 kg. Det går da nedover :)

 

I morgen skal jeg ut for å kjøpe barnehagevogn. 300 for en brukt simo kombi høres perfekt ut :)

 

Stå på alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!:)/>

 

Jeg vil gjerne henge meg på! Har en liten prins på 7 uker, og er veeeldig giret på å trimme av meg mange kilo. Startvekt 92,2 og i dag veide jeg 88,8 så har gått ned 3,4 kilo siden mandag :)/> veldig happy med det, får håpe det fortsetter ;)/>

 

Syns det er veeeldig vanskelig å vite hvor mye jeg skal spise, men har lagt meg på 17-1800 kcal pr dag. Noen som har noen råd? Vil jo ikke at vekten skal stoppe opp heller, men har tenkt at så lenge jeg spiser nok til at melkeproduksjonen holdes oppe er det det virkigste :)/> Svømmer en time noen ganger i uken, syns det er fantastisk deilig, og så er det jo god trim og ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

1700-1800 høres lite ut synes jeg. Og hest bør man ikke ned mer enn en kg i mnd. Er jo situasjonen litt annerledes for deg med så liten baby, så sålenge du har nok melk og nok energi til å ta deg av deg selv og baby og får til å trene så høres det fint ut. Men vær obs og spis litt mer hvis du får signaler på det. Det er forresten vanlig å gå ekstra mye ned i starten når man slanker seg, det gi jomotivasjon, men man må ikke bli demotivert hvis det ikke fortsetter sånn... 0,5-1 kg i mnd er god og sunn slanking - da er det lettere å holde vektaetterpå. Men for all del, det heter seg jo at dette er den eneste perioden man kan punktslanke mage og lår :) og vi må jo kunne gå ned mer og raskere når vi har lagt på oss raskt??!

 

Baby skriker... God slankingalle flinke mammaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mageflesk

Hei alle sammen :)/>

Kan jeg henge meg på her? Dette ser ut til å være an aktiv tråd, og jeg kjenner jeg trenger hjelp til å komme i gang nå.

Jeg har en liten snuppe som akkurat har bikket 3 måneder, og jeg delammer. Har hele tiden hatt lite melk, men nå ser det ut som om den snart forsvinner helt :(/>.

Jeg veide 89 kg i dag tidlig, mangler 9 kg før jeg er tilbake til før-gravid vekt. Ønsker egentlig å veie rundt 72-74 kg tror jeg, får se nå jeg kommer så langt.

 

Har vært ute på en times trilletur i dag, deilig både for mor og barn.

 

....Registrerte dagens inntak nå og endte på 1850 kcal (mangler kveldsmat). Og dette har vært en bra dag sett i forhold til hva jeg har spist de siste ukene. Ikke rart vekta er som den er... Her må det full skjerpings til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Så bra vi samles så mange nye mammaen her :) ned14, kjenner igjen det du skriver... Har sikkert spist opp mot 3000 kalorier om dagen i perioder. Ammingen har i det minste ført til stillstand på vekta, så nå som min pode er blitt ganske stor (10 mnd) er det ikke så vanvittig mange kg som skal av - eller det var 11, tok 3 kg en gang i høst før sykdom i evigheter hos meg og lille satt stopper for videre nedgang. Nå har jeg fått bort 1,5 kg til og det gjenstår 6.

 

Neste graviditet skal jeg virkelig jobbe for å holde meg til 12 kg opp. Men hvordan få til det når man er kvalm i 9 mnd og det eneste som hjelper er mat??? Jaja, kanskje jeg slipper unna kvalmen neste gang - er jo lov til å håpe :)

 

Er sliten etter dagens trimtur på 13 km :) sitter og strikker på ny lue til lillegull - den gamle er altfor liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Hei, har sittet og lest og blitt inspirerert av dere. Håper jeg får være med på denne tråden.:)

Nå er det på tide at jeg begynner selv igjen.

Jeg er ei jente på i slutten av 30-åra fra Trøndelag, min tredje sønn er nå 6 mnd. Og jeg har gått opp 5 kg siden han kom til verden. Har tatt livet med ro, og tenkt at amminga skal gjøre susen, som det har gjort de andre gangene, da jeg gikk ned av meg selv, uten anstrengelser. :blink:

Nå har gutten min begynt med en del annen kost i tillegg, så da skal jeg ta av de 5 + 10 til før sommeren. Bør vel ned enda noen til etterhvert. Slanket meg 12 kg før jeg ble gravid, og er 3 kg over vekta jeg hadde ved svangerskapsstart. Har vel amminga og takke for at jeg ikke har lagt på meg mer.

 

Jeg er i gang med andre dagen nå, med registrering av mat og påbegynte trening på treningssenter i går, spinning, det var så godt å komme igang! :rolleyes: Vet at jeg har klart det før, så skal klare det igjen! Holder meg til ca. 2000-2200 kalorier, heldig som kan spise så mye, nå som en ammer, blir verre senere..

Herlig å være mamma igjen da, skikkelig gogut jeg har! Som dere andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trangeklr

Kan jeg bli med? Har en prins på 5uker. Startvekt 75..... første mål:68. Satser på en halv kilo vektnedgang i uka. La på meg 15 kg i graviditeten. De første 8 kg forsvant på 3 uker, men så sa det stopp.... Jeg har veiedag fredager.

 

Startvekt 18.01.13: 75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Her er det rom for alle nybakte mødre som trenger litt vektnedgang :) hadde en sprekk i går - fikk besøk av en venninne jeg ikke har sett på 7 år, så da tok jeg likesågodt lørdagsgodtet da. Kunne selvsagt spist mye mindre av det, men ofte blir ting bare som de blir. Gidder ikke bli demotivert av en sånn dag, før kunne jeg sikkert spise like mye hver dag. - så mye har trossamfunn skjedd!

 

Vekta er nå på 71,1. Ned totalt 1,5 kg siden nyttår. Det går sakte dette, hadde jo gått ned 1,4 allerede første uka, men har byttet vekt som viser litt mer... E cm i midjen hver uke da, så jeg vet jeg gjør det rett selv om vekta står litt stille. Trimmer masse og spiser bare godterier en dag i uken. 68 kg til jobbstart 8. Februar er det bare til å glemme, men kanskje jeg får presset meg ned under 70?

 

Har dere prøvd mor og barn timene på livegym? Veldig bra :) hvordan går det med dere da? Jeg er litt slitenom dagen pga lite troll om natten... Håper det blir bedre etter barnehagestart! Tenk han skal i barnehage om under tre uker! Lille babyen min har blitt en liten gutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er 33 uker på vei og snikleser med her inne, kommer nok til å hive meg på etterhvert når babyen har kommet. Har lagt på meg mye i svangerskapet så langt (og i hele år pga sykmelding fra jobb pga annen sykdom) og gleder meg noe enormt til å forsøke å komme i form igjen. Har ikke slankeplaner mens jeg fullammer (hvis det går) de første månedene, men vil forsøke å komme i form igjen etter et stillesittende og treningsløst år ved å trille turer (nå har jeg bekkenløsning og får ikke gått mange meterne) og kanskje gjøre litt styrketrening etterhvert.

 

Vet jo ikke hvor mange av kiloene som forsvinner de første ukene etter fødsel, men i forhold til min normale trivselsvekt så har jeg en del å gå på ;) bør ligge på rundt 70-75 kg for å være fornøyd med fysikk og former (er 172 høy og vil gjerne beholde litt pupper og rumpe), og det er et langt stykke igjen dit.

 

Har gått på Hold vekten-kurs nå de siste åtte ukene, har holdt meg greit men gått opp bittelitt, nå tar jeg fri fra kurs de siste ukene, men registrerer fortsatt hva jeg spiser for å ikke gå rett i snopefella igjen. Følger med dere her og ser hvordan det går, lettere å motivere seg til å beholde den gode vanen med å få i seg riktig mat- jeg regner med det blir en del mer utfordrende når babyen kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

FrkSnupp, så bra du er veldig bevisst allerede nå :) skulle visst ha vært det jeg også... Men det er jo vanskelig å vite første svangerskapet, tenkte at jeg sikkert ville amme og trille de av meg. Det skjedde ikke, selv om jeg har ammet og ammet og ammet og trillet masse og langt med tung vogn ;) men nå vet jeg og neste gang skal jeg ikke gå i fella! Begynner å leke med tanken på nestemann, men vil ikke være så tung som dette ved start...

 

Første gang jeg ser 70,noe på vekta :) 70,8 er tallet. Har strevd lenge med 71 nå så håper 70 skal gå raskere... I dag har jeg trillet liten tur i snøværet og måkt gårdsplassen. Bra trim det, nå sitter jeg og koser meg med lørdagskosen - en kopp varm sjokolade :) lykke :) pappaen som har jobbet ekstremt mye den siste tiden har fri og omtrent første gang på to uker har jeg litt tid for meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkSnupp, så bra du er veldig bevisst allerede nå :)/> skulle visst ha vært det jeg også... Men det er jo vanskelig å vite første svangerskapet, tenkte at jeg sikkert ville amme og trille de av meg. Det skjedde ikke, selv om jeg har ammet og ammet og ammet og trillet masse og langt med tung vogn ;)/> men nå vet jeg og neste gang skal jeg ikke gå i fella! Begynner å leke med tanken på nestemann, men vil ikke være så tung som dette ved start...

 

Første gang jeg ser 70,noe på vekta :)/> 70,8 er tallet. Har strevd lenge med 71 nå så håper 70 skal gå raskere... I dag har jeg trillet liten tur i snøværet og måkt gårdsplassen. Bra trim det, nå sitter jeg og koser meg med lørdagskosen - en kopp varm sjokolade :)/> lykke :)/> pappaen som har jobbet ekstremt mye den siste tiden har fri og omtrent første gang på to uker har jeg litt tid for meg selv :)/>

 

Jeg tenker også at jeg ikke vil være like tung neste gang i starten, kanskje det er lettere å holde vekta da, ikke vet jeg. Det er dog skikkelig vanskelig å være bevisst de dagene jeg er stuptrøtt, da blir det ofte mange teite løsninger.

Godt med litt tid for seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Ser at jeg heller burde slengt meg oppå her enn å lage egen tråd..

 

Fikk nummer to 12.11.12 og ble ikke kvitt vekten slik som etter første fødsel. Men første fødsel varte i 24 timer og denne bare 3 så kan være noe med det. Etter fødsel fikk jeg totalt treningsforbudx og det har sneket seg på noen ekstra kilo i tillegg. Selv om jeg fulllammer ser det ut til at det denne gangen ikke skal gå så lett. Har skikkelig avhengighet til sukker, og sliter med trøtthet de dagene jeg klarer å holde meg borte...

 

Har pr i dag 13,5 kilo igjen til trivselsvekten...

 

Hei forresten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Hei igjen!

Da har jeg holdt på ei uke med registrering av kosthold og begynt på med trening igjen. Det har gått greit, og jeg har gått ned 2,3 kilo. Spist fra 2100- 2200 kalorier, men ser ut som jeg kan ligge såpass høyt.

Fikk bare 7 trimpoeng første uka. Får bli litt mer etterhvert.

Lørdagen var en skikkelig utskeielse med bursdagskaker og så ut å spise middag på kvelden. Men er veldig fornøyd ihverfall.

Da er det bare å stå på videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at tråden vokser :)

En stund siden jeg var innom, men har ikke gitt meg.

Ble plutselig bare en travel periode med mye sykdom på hele familien.

Og det er da det er lett for meg å skli ut.

Heldigvis har det blitt 0,5 ned til 76,0kg og 1cm mindre over hoftene og brystet :)

Men jeg vet jeg kunne ha vært flinkere til å velge sunnere, og må ta meg i nakken.

Stå på, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæh, litt for mange frimerker ser jeg. Søtsuget er ikke til å spøke med. Heldigvis har jeg veldig lyst på frukt, hele tida, må bare begrense mengdene litt ;) kunne sikkert slukt fem appelsiner på rappen. Kontroll hos legen i går, og jeg har gått opp noen kilo, men det får bare gå nå på slutten. Alt er vondt, og eneste trimmen jeg får er yoga-ikke akkurat noe som forbrenner store mengder kalorier, men det er behagelig. Spent på hvordan vekta ser ut etter fødsel.

 

Tenker at om ikke amming og trilling hjelper meg ned, får jeg hive meg på kurs igjen og forsøke å komme i form, så får det ta den tida det tar å komme seg tilbake til trivselsvekt- jeg har ingen ambisjoner om å klare det i permisjonstida, til det er det for mange kilo (30+ de jeg hadde for mye da jeg ble gravid) som skal av. Men kanskje sommeren 2014 kan være et mål? Før barnehageoppstart.

 

Kjekt med en tråd det er litt aktivitet i her inne, det har vært ganske stille her inne i Gravide og ammende når jeg har sneket meg inn og lest litt :)

 

Er det forresten noen her i Stavanger/Rogalandsområdet? Jeg bor i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mageflesk

3 våkenetter på rad og jeg skled ut i matveien, igjen. Haff.

Når jeg blir så trøtt og sliten er det kun sukker som hjelper (føler jeg da), og jeg dytter inn det jeg klarer av mat og snop for å komme meg igjennom døgnet.

Det positive er at jeg har begynt å trene igjen siste uka. Har oppdaget livegym.no. Her er det noen fine mor og barn timer, lille snuppa mi storkoser seg når vi trener. Ellers er vi ute på trilleturer når muligheten byr seg.

Men i dag har jeg igjen tatt tak. Får bare håpe jeg klarer det nå. Det må jeg, herregud vekta stoppet på hele 90 kg i dag!

 

Jeg gikk kun opp 14-15 kg i svangerskapet,spiste sunt og trente det kroppen klarte. 14 dager etter fødsel manglet jeg kun 4-5 kg før jeg var tilbake til utgangspunktet. Men så glemte jeg alt som het sunt kosthold, alt dreide seg om den lille babyen, og å få nok søvn. Nå mangler jeg 10 kg før jeg er tilbake til utgangspunktet...Jeg spiser alt for mye, og klarer ikke å skjerpe meg. Men den som gir opp har tapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Hei, nok ei uke har gått, og har gått ned 1,9 denne uka! Da synes jeg at jeg spiser mye, og unner meg noe ekstra. 2200 kalorier går veldig greit å holde seg til. 2 kg til første delmål, som var hva jeg veide rett etter fødsel. ( Bør ned 15-20 til etterpå, men det får bli etterhvert.)8 trimpoeng, 3 trilleturer og 2 gang på spinning, tror ikke jeg får til mer trimpoeng med det første.

Jeg må bare passe meg for å synes at det går for greit, har skeiet ut en del nå i helga og,men under kontrollerte former.. Skal være nøye med å veie alt ei stund til, noe blir på øyemål da.

Går det greit for dere andre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med supert resultat- det inspirerer!

 

Her går det sakte, men i riktig retning.

0,5 kg ned til 75,5 kg

0,5 cm mindre midje til 90,5cm

 

Usikker på hvorfor det går i sneglefart her.

Føler jeg har vært flink og fornuftig i matveien denne uka. ligger på ca 1800 kcal.

Skal være nøyere m å veie maten, fortsette trille langt og fort,

så løsner det vel.

 

Hva med dere andre?

Meld inn, så vi kan motivere og støtte hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! Jeg teller ned, bare 5 uker og noen få dager igjen til termin nå. Den siste uka har jeg falt av lasset litt, ikke fått registrert så mye som jeg ønsket, og spist ganske mye snop. I går var jeg hos jordmor og fikk beskjed om at jeg måtte ta glukosebelastningstest for å se om jeg har utviklet svangerskapsdiabetes, og det gruer jeg meg til! Dvs, ikke selve testen, men fasten i forkant-ikke et glass vann en gang, og jeg som pleier å drikke to store glass hver natt. Det får gå, jeg har på følelsen at det var all melkesjokoladen og muffinsene i helga som gjorde utslaget (håper iallefall det), men nå fikk jeg en ekstra motivasjon til å fortsette registreringa og å fokusere på å spise sunt, selv om jeg ikke dør av et par biter sjokolade. Et par hundre gram om dagen denne helga derimot...Vekta hadde holdt seg stabil, så jeg er fornøyd sånn sett.

 

Dette er kanskje litt utenfor denne tråden, men jeg lurer på om noen av dere hadde bekkenløsning i svangerskapet, og i tilfelle om det tok lang tid etter fødsel før dere kunne gå og stå vanlig igjen uten for store smerter? Savner så veldig å gå tur og håper at jeg kan slippe plagene i løpet av våren, babyen kommer jo i midten av mars forhåpentligvis og da pleier det å begynne å bli fint vær her jeg bor.

 

Jeg klarer å gjøre en del yogaøvelser for gravide, men å stå oppe og gå mer enn 10 minutter er utelukket. Yogaen lindrer smertene og myker opp, skulle ønske jeg begynte med det tidligere, men da var jeg jo ikke plaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...