Gå til innhold

Halvmaraton!


Gjest Vannblemme
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Vannblemme

Jeg er ganske ny i Roede-sammenheng, og dette er også mitt første forum-innlegg - jeg tenkte å bruke anledningen til å presentere meg og prosjektet mitt....

Jeg er en 37 år gammel mann, som alltid har vært for tung, med unntak av noen år i slutten av tenårene, og starten av tyveårene. Imidlertid la jeg på meg endel da jeg begynte å studere, og vekten gikk gradvis oppover og oppover, til jeg nådde et toppunkt på 104,4kg, fordelt på 178cm.. Så, våren 2010 tok jeg skjeen i en annen hånd, og begynte å trene. Det var ikke lett, da jeg ikke var vant til å løpe, og stort sett pådro meg strekkskader etter et kvarter på hver tur. Så ventet sofaen i to uker med smågodt og brus, før jeg forsøkte meg igjen..

Løsningen ble løpslabbets nybegynnerkurs, http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram , der jeg gradvis jobbet meg opp, og lærte meg å løpe, og vennet kroppen min sakte til å løpe igjen.

Det tok tid før det viste seg på vekten, men så skjedde det noe, og vekten min gikk ned til midten på 90-tallet. Der har den imidlertid stabilisert seg, og det har vært liten endring det siste året. Jeg har vært flink til å trene - og etterhvert opparbeidet en betydelig treningsglede - men jeg er altfor glad i mat, jeg reiser mye, jeg jobber vakter, og det er vanskelig å holde et fornuftig kosthold.

Nå tenker jeg at jeg skal videre - og målet er å komme meg ned på 80-tallet vektmessig. Det skal jeg gjøre gjennom to forskjellige virkemidler - det viktigste er at jeg må jobbe med kostholdet mitt, men i tillegg skal jeg altså trene - og her kommer utfordringen:

Sammen med to andre tjukkaser - vi er alle tre jamnhøye, og har alle tre vært over 100 kg - skal jeg løpe Bergen City Halvmaraton 27. april. Jeg har et stramt treningsopplegg som jeg skal følge, det blir ikke lett, men det blir veldig spennende! Jeg utfordres blant annet av at jeg i perioden frem til løpet skal reise endel, jeg skal for eksempel være tre uker på båt, og jeg skal reise frem og tilbake til kjæresten på østlandet noen ganger...

 

Så status pr i dag:

Jeg er 96,5 kg tung.

Jeg løper greit en drøy mil, men strever med å øke tempoet på intervaller og denslags.

Jeg planlegger å trene 4-5 ganger i uken, men vet at det noen uker vil bli vanskelig å få tid til alt.

Oppdatering følger!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Så spennende! Jeg er for øyeblikket ca 4kg for tung for knærne mine til å løpe/jogge. Når jeg har kommet ned de kg kan jeg begynne å jogge igjen. Frem til da er det gåturer, styrke og romaskin som gjelder! Nå har jg vært syk i 3 uker, men er på bedringens vei :) Når er Bergen city marathon? Hadde lyst til å løpe i tromsø i juni/juli, men da skal jeg i bryllup. Vet godt at jeg er i best form på forsommeren, så oslo marathon frister ikke like mye (september).

 

Kommer til å følge med på innleggene dine :) Masse lykke til!! Både til deg og dine kompiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vannblemme

Så spennende! Jeg er for øyeblikket ca 4kg for tung for knærne mine til å løpe/jogge. Når jeg har kommet ned de kg kan jeg begynne å jogge igjen. Frem til da er det gåturer, styrke og romaskin som gjelder! Nå har jg vært syk i 3 uker, men er på bedringens vei :)/> Når er Bergen city marathon? Hadde lyst til å løpe i tromsø i juni/juli, men da skal jeg i bryllup. Vet godt at jeg er i best form på forsommeren, så oslo marathon frister ikke like mye (september).

 

Kommer til å følge med på innleggene dine :)/> Masse lykke til!! Både til deg og dine kompiser :)/>

 

Takk for hyggelig svar, og takk for at du vil følge meg videre! Det høres ut som om du har en plan for hvordan du vil komme deg i form. Jeg kan foreslå motbakkegange - det etterligner løping på mange måter, men er mye snillere på ledd og muskelfester! Og brenner kalorier som bare det...

 

Oppdatering på treningsfronten: Forrige uke var forsåvidt grei, fikk to løpeturer på totalt 15,8km, samt en litt lengre fjelltur - opp og ned på ulriken, + moms.. Idag har jeg løpt 11,73 km, fin og rolig tur på grus. Håper på en god treningsuke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest PolarErMinVenn

Spennende! Ser ut til at det blir halv maraton på meg i år også, men jeg er fremdeles syk og vært det siden før jula.. Grunnet kneet mitt kan jeg ikke løpe så mye, her oppe er det full vinter og med atmaen er det ikke fordelaktig å løpe ute nå uansett. Blir mye roing og annen form for kondisjonstrening, så kommer løpingen sakte men sikkert utover våren, når jeg ka løp mer ute :) Litt håpløst prosjekt å skulle løpe halv maraton med et slikt kne, men er jeg flink å gjør dette riktig så skal det gå så bra så!

 

Håper det fremdeles går bra med treninga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Fikk lyst til å komme med noen ord til deg, Mia 123.

Pga sykdom for 6 år siden, la jeg på meg 30 kg på kort tid.

Alt ble tungt og med idrettsskader i begge knea, ble de ekstra ille.

Ski torde jeg ikke bruke, men jeg kjøpte truger og de har vært en veldig god venn.

Fant bakker å gå og der svidde av kiloer og ga energi.

Regner med du trener knebøy for å styrke muskulaturen rundt knea??

 

I dag har jeg vært på min første Intervall trening med truger, det er tøffere enn å løpe intervall skal jeg si dere ;) og det svidde av kalorier da ;)

Men ikke begynn for tøft. Rolige turer i fine bakker.

Ettersom jeg har gått ned nesten 25 kg så løpet jeg nå.

Begynte med det igjen i høst.

Men trente veldig knebøy i starten på balansepute.

Jeg trente med fysioterapeut i 1 år, før jeg begynte for meg selv, men fortsatt hos han.

Nå trener jeg veldig variert.

Ingen maratonløpet, heler maratondanser ;)

Danser Swing i flere timer flere ganger i uka og det er herlig trening, hvor en ikke merker at en treninger...

 

Ja, det var noen ord fra meg.

Blir nok følgen innleggene deres og skrive noen ord i ny og ne,

vist dere synes det er greit da :)

 

Lykke til med deres mål

Det går an og dere klarer det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PolarErMinVenn

Hei.

 

Fikk lyst til å komme med noen ord til deg, Mia 123.

Pga sykdom for 6 år siden, la jeg på meg 30 kg på kort tid.

Alt ble tungt og med idrettsskader i begge knea, ble de ekstra ille.

Ski torde jeg ikke bruke, men jeg kjøpte truger og de har vært en veldig god venn.

Fant bakker å gå og der svidde av kiloer og ga energi.

Regner med du trener knebøy for å styrke muskulaturen rundt knea??

 

Jeg trente med fysioterapeut i 1 år, før jeg begynte for meg selv, men fortsatt hos han.

Nå trener jeg veldig variert.

 

Trener ikke knebøy for det går ikke med kneet mitt, har aldri fungert, men det betyr ikke at det ikke blir trent både stabilitet og styrke i både knær og resten av kroppen. Er selv fysio ;)

 

For min del må du gjerne ta turen innom her :)

 

Trener selv meget variert. Romaskin, styrke, zumba, intervaller. Har såvidt kommet i gang med litt styrke nå, og litt rolig zumba, får gått noen korte turer også, men kroppen er fortsatt veldig sliten etter sykdom og får ikke lov til å ta i så mye av legen enda.

 

Har hatt litt problemer med vekta siden videregående, tok det opp med legen min da, men han var ikke enig. Fikk en ryggskade som stresset meg. Selv om BMI ikke sier alt så mener jeg at BMI på 28-29 syns jeg ikke er ok for en 15-16åring, som i tillegg selv syntes at hun var for stor og kjente seg tung og dvassen. Det har gjort det vanskelig å få helt kontroll på vekta, har egentlig ikke gått så mye hverken opp eller ned,men klarte å gå endel ned etter vgs, men med eksamensstresset som fulgte med videre studie kom de på igjen. Ingen rundt meg forstod det, forvi var alle i huset veldig opptatt av både mat og trening.. Bestandig vært meget aktiv, men stress gjør at jeg legger på meg.

 

Gleder meg til å komme skikkelig i gang med treningen. Jeg er heldig sånn sett, elsker trening, elsker salat og er veldig glad i grønnsaker og reint kjøtt. er ikke noe glad i brus og er usedvanlig glad i vann :) Men det gjør det også ganske frustrerende i forhold til vektnedgang, for det er ikke så veldig mye å tak i. Har sjokolade som last, men har det under kontroll. Spiser det bare ikke mellom jul og påske, mellom påske og pinse også er det den lange veien fra pinse til jul da :)

 

Ta gjerne turne innom igjen, hjertlig velkommen :) Og lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Vannblemme, bergen halvmaraton her også. Løp knarvikmila i fjor for første gang, og fant ut det er bare til å sikte høyere og lengre og kjøre på. HAr som mål å klare det på 2 t 15 min, men vi får se...27.april kommer fort!

 

Hvordan går det med treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...