Gå til innhold

Det går så sent, så sent....


Gjest Veien tilbake
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Veien tilbake

Hei!

 

Jeg er ny på forumet, men er i mitt andre kurs (GR Maxi).

Håper å få litt sunn input fra dere da jeg sliter med å holde motivasjonen oppe...

 

Jeg har gjennom halvannet kurs bare gått ned 8 kilo, og de siste ukene har jeg stått stille.

Spiser for tiden ca 1300 kcal om dagen, forrige kurs lå jeg på 1600 kcal.

 

Så, er det noen som har noen positive erfaringer og som har møtt samme problemstilling som meg?

 

Skal forresten ned 19 kilo til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 kg på halvannet kurs er ikke så ille. Jeg gikk ned 7 kg på to hele kurs...

 

Jeg vet litt lite om deg for å kunne uttale meg om årsaken til at vekta di står stille, men sånn generelt kan det skyldes følgende årsaker:

1. ikke kaloriunderskudd (for høyt inntak i forhold til aktivitetsnivået)

2. økt muskelmasse (dersom muskelmassen øker i takt med at fettprosenten går ned vil det kanskje ikke være så synlig på vekta)

3. resultatet henger litt igjen (sammenheng med at fettcellene fylles med væske som kanskje bruker 1-2 uker på å slippe taket, og man vil da få et rykk nedover igjen)

 

Løsninger:

1. Tell nøyere på kaloriene, vær mer aktiv, ofte har vi mye å hente på hverdagsaktivitet mellom treningsøkter

2. Fortsett som før. Mål cm på kroppen og du vil kunne se om du går ned i fettprosent, da det er det som er ønskelig

3. Vær tålmodig, fortsett som før. Ikke vær fristet til å skru ned på inntaket. Da sprekker man ofte... Resultatene kommer.

 

Jeg vet også noen som har opplevd at kroppen går inn i et slags modus hvor den har lært seg å unngå å gi slipp på fettet på grunn av at alt nå er blitt vane. Da kan det hjelpe å endre litt på ting. F.eks måltidssammensetninger, endre treningsform,

 

Andre råd som ofte funker er:

- mer søvn

- mer vann

- mindre stress

- øke kaloriinntaket litt (fordi det gir energi slik at man beveger seg mer)

- færre raske karbohydrater

- holde stabilt blodsukker (spise ofte, lite og sammensatte måltider)

 

Kroppen er så kompleks, og det er så mange systemer som innvirker på dette med vekt, men ikke fortvil. Ofte er det ikke så store endringer som skal til før det løsner.

 

Ja, var det jeg kom på i farta ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veien tilbake

Hei, og tusen takk for fint og utfyllende svar :D

 

Jeg må nok trene ja, har dessverre ikke hatt mulighet til dette pga operasjon tidligere. Nå er det ingen unnskyldning lenger, bare dørstokken som er blitt så himla tung å komme over :unsure:

 

Får ta meg selv i nakken, tvinge smilet frem igjen, brette opp ermene og bare komme i gang :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickii har gitt deg så mange fornuftige svar at det er ikke mye vi andre kan suplere med, men jeg kan bare si at jeg er enig i at 8 kilo er et godt resultat på ca 10 uker. Dersom du går ned 700 gram i uka skal du være fornøyd sier min veileder. Selv om jeg gjerne skulle rast ned i vekt, så vet jeg at hun har rett. Husk at du skal etablere matvaner du skal kunne leve med resten av livet.

 

Variasjon er viktig tror jeg. Ikke spis like lite hver dag, men ligg noen kalorier over innimellom, så lenge du ligger under det du forbruker. De ukene jeg har variert nesten annenhver ddag har jeg gått ned mest. Kroppen må lures til å ikke vite hvor mye den får slik at den legger oopp til sparemodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...