Gå til innhold

NÅ! - eller aldri..


Gjest Zizzy
 Share

Anbefalte innlegg

2013 er mitt år.

Det er min tur nå!

 

Brent barn skyr ild, heter det. Og det er noe som gjelder slanking og slankekurer også; man hopper fra nedtur til nedtur, til slutt sier det stopp. Man gir opp. Blir likeglad. Trøtt.

Men man lærer noe av å brenne seg også, det skal man jo ikke glemme. Og jeg har lært. Nå går jeg inn i denne kilo-krigen bedre rystet enn forrige gang og gangen før det igjen!

 

Denne gangen skal jeg være mer aktiv! Trene 2-3 ganger i uka. Og gå med skritt-teller, fra morgen til kveld. Og ikke gi opp om jeg faller - for det kommer jeg til å gjøre. Igjen og igjen..

 

50 kilo skal bort! Kroppsvekten til et helt menneske!

75% av hele meg! Er det mulig??

 

Er det noen som har lyst å gå sammen med meg mot målet?

Er det noen som har lure triks og praktiske knep på veien?

Jeg trenger begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uke 6:

En god uke. Ikke så mye fokus på mat, men trening 2 ganger i uken, både i vann og på land.

Jeg fikk mitt første møte med vanngymnastikk - og kan anbefale det hjertelig til alle!

Og jeg hadde ikke en eneste sjokoladebit fra mandag - torsdag, og det synes jeg er veldig bra!

 

Uke 7: Vinterferie!

Vi var på hyttetur med en annen familie. Late dager, bøttevis med snop og god drikke... En liten skitur og 2 gåturer var det jeg fikk til denne uka.

 

Uke 8:

Uken er enda ikke omme, men innsatsen har nok tatt pause..

Mandag gikk jeg en god tur på 1.6 km i raskt tempo.

Tirsdag skulle jeg gått en tur med ei venninne, men venninnen avlyste og jeg endte opp hos en annen venninne på god mat og mye god dessert..

Onsdag var det vanngymnastikk i 40 minutter. Her var det bare å klemme på, og det var jammenmeg deilig!! Kostholdsmessig startet dagen eksemplarisk! Mye vann og mye grønt. Cherrytomater i matpakke -noe som jo var rene snadderet! Men forening på kvelden veltet hele lasset.. Jeg angret etterpå, men spist er dessverre spist..

Torsdag, dagen idag: En bra dag, så langt. Vi får besøk ikveld, og jeg har bestemt meg for å servere grønnsaker og dip :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei, og velkommen inn hit på forumet! Ser ut som om du er kommet godt i gang allerede. Går du på kurs eller gjør du ting på egenhånd? Selv gikk jeg på kurs lenge før jeg begynte med treningen - har tidligere falt av lasset fordi jeg har gapt over for mye på en gang, men denne gangen tok jeg ting når jeg følte meg klar for det. Er litt rutinemenneske i forhold til både mat og trening, eks så funker hverdagen mye bedre enn helgene matmessig, og trene er det best å gjøre på faste dager eller så blir det veldig mye "tar det i morgen". Men nå har det blitt swung på sakene og jeg ser virkelig resultater! :)

 

Lykke til med prosjektet, blir spennende å følge deg på veien mot målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Zizzy - velkommen

Jeg har noen ting som har hjulpet meg, og jeg gikk ned nesten 40 kilo på egenhånd for noen år siden (nå skal jeg ta av ca 12 til).

1. regelmessighet i mat og trening i hverdagen

2. planlegging på forhånd av hva som skal spises i situasjoner med fest og moro

3. det er helt greit å gjøre feil, men ikke mange ganger etter hverandre

4. det må ta lang tid

 

Lykke til, det kan lett gå bra, men vi må ikke forråde oss selv når alle fristelsene fyker forbi, men forsyne oss med det vi har planlagt.

Dersom jeg vet at jeg skal i festlig lag, pleier jeg å ta en ekstra gåtur eller trening, så jeg får forebygget litt.

 

Bunad71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på kurs eller gjør du ting på egenhånd?

 

Hei Krusmynte. Jeg går ikke på kurs nei. Jeg har tidligere gått på GR-kurs, men det har ikke funket. Mest fordi at ettermiddagene er så travle at jeg ikke har klart å komme på kurs. Denne gang har jeg alliert meg med en venninne. Vi skal begge ned i vekt og skal pepre hverandre. Og så dette forumet da. Jeg håper og tror at dette kan bli en kilde til inspirasjon og motivasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Zizzy - velkommen

Jeg har noen ting som har hjulpet meg, og jeg gikk ned nesten 40 kilo på egenhånd for noen år siden (nå skal jeg ta av ca 12 til).

1. regelmessighet i mat og trening i hverdagen

2. planlegging på forhånd av hva som skal spises i situasjoner med fest og moro

3. det er helt greit å gjøre feil, men ikke mange ganger etter hverandre

4. det må ta lang tid

Bunad71

 

WOW!! For en prestasjon!!! Godt å lese om at det er mulig, jeg må jo selv ta av 50 kg og egentlig enda mer for å nå min idealvekt!

Hvor lang tid brukte du?

 

Takk for gode råd. De skal jeg huske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gleder meg til grønnsaker og dip og selvsagt besøk igår, men måtte avlyse. Jeg er så utrolig trøtt for tiden, sliten..

Er det typisk når man slanker seg? Jeg får absolutt ikke mer energi av å trene - jeg blir trøtt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Zizzi

Jeg brukte 3 år, fordi det må ta lang tid. Jeg gikk veldig regelmessig tur (5 dager i uka), for jeg hadde ikke kropp til mer. Etterhvert justerte jeg mer og mer på maten. Men altså, LANG TID. Og ikke vond samvittighet hvis det skjærer seg på et måltid. Og det som er så fint med sunnere mat og trim/trening er at det er du som har gleden av det.

 

Det er tungt å trene med tung kropp - og det er klart du blir sliten. Ikke legg ambisiøse planer for trening, men legg kanskje heller noen små planer som du klarer å holde, for da blir du så inderlig fornøyd med deg selv. Og du er i ferd med å endre vaner!

 

Jeg heier på deg - for dette er mulig. Men gi det tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år ja, det setter det hele i perspektiv. Ingen trylleformel, bare hardt arbeid og nye levevaner.

 

Jeg kjenner at jeg er utålmodig. Og det har jeg vært før også, uten hell. Så da er det kanskje tiden som er nøkkel til suksess da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Ja, jeg tror på at det å gi seg tid er avgjørende. Men underveis er det mange små og store gleder, som da bunaden plutselig passet, da kjolene ble for vide, da støvlettene ikke var trange lenger og da jeg klarte å se at jeg hadde et liv der under brystene... ;) . Det er ikke bare det endelige tallet som gir motivasjon. Jeg opplevde ihvertfall at jeg gikk ned en størrelse i tøy for ca hver 5-6 kilo jeg gikk ned. Og jeg hadde brukt flere år på å gå opp i vekt, faktisk ca 10 år, og da er det realistisk å tenke at det kommer til å ta tid å gå ned igjen.

 

Jeg heier på deg. Det er kjipt innimellom, men det kan lett gå bra!

God treningssøndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år ja, det setter det hele i perspektiv. Ingen trylleformel, bare hardt arbeid og nye levevaner.

 

Jeg kjenner at jeg er utålmodig. Og det har jeg vært før også, uten hell. Så da er det kanskje tiden som er nøkkel til suksess da..

 

Har gått tror jeg 8 GR kurs men jeg lykkes bedre med dette opplegget. 17 kilo borte på 1 år og 3 mnd. Jeg skal ned 26 til og har som målsetting å gå ned 15 kilo i 2013. Foreløpig ligger jeg godt an med 5,5 kilo på 6 uker.....egentlig burde jeg satt med høyere målsetning.

 

Jeg er nå kommet så langt oppi hjernen min at jeg ikke har lyst til å kjøpe salami til brødskiva, helmelk til cortadoen min på morgenen eller solskinnsbolle på Rimien rett over gata. I år har jeg også oppsøkt treningssenteret etter å ha sluttet der for 5 år siden. Hyggelig og like arti å være tilbake. Krusmynte inspirerer virkelig på dette punktet. Jeg har vanskelig å få til 5 måltid om dagen men 3 brødmåltid samt middag får jeg til. I tilegg spleiser vi på fruktfat på jobben og det blir en banan og et eple om dagen og. Fryktelig rart at jeg må tvinge med til å ete selv om jeg ikke er sulten! Fire fiskekaker og potet og gulrot til middag er mye mat.

 

Ligger på 1600 kcal no, eller litt over og registrerer hver bidige ting jeg putter i munnen. Heldigvis har jeg aldri vært godtemons eller brusdrikker for hjemme hos oss var det aldri pizza eller lørdagsgodt når vi vokste opp. Kjenner jeg må ha litt ekstra Kcal om jeg har vært å trent.

 

Vi er nå her inne og hjelper deg fremover. Så dette greier man med positiv innstilling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så gode svar og respons, kjenner at jeg blir glad langt inni sjelen. Deilig :-)

 

Jeg kjenner at jeg er litt på jakt. Etter nye matvaner. Har fylt hele kjøleskapet med frukt og grønnsaker. Mest grønnsaker. Til og med noen helt ukjente for meg; gurkemeie og artisjokk eller var det artisnakk?? Hva bruker man dette til?

 

Samtidig kjenner jeg at helgene er vanskelige. Idag har jeg f.eks det dobbelte kcal enn jeg burde og skulle hatt. Og i morgen skal jeg ut å spise sushi. Gleder meg til det. Men gruer meg til registreringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så gode svar og respons, kjenner at jeg blir glad langt inni sjelen. Deilig :-)

 

Jeg kjenner at jeg er litt på jakt. Etter nye matvaner. Har fylt hele kjøleskapet med frukt og grønnsaker. Mest grønnsaker. Til og med noen helt ukjente for meg; gurkemeie og artisjokk eller var det artisnakk?? Hva bruker man dette til?

 

Samtidig kjenner jeg at helgene er vanskelige. Idag har jeg f.eks det dobbelte kcal enn jeg burde og skulle hatt. Og i morgen skal jeg ut å spise sushi. Gleder meg til det. Men gruer meg til registreringen..

Tips til kjøleskapet: Dobbel 0 youplait yoghurt, tacosaus, lett 3% thusand island dressing, løk, fiskekaker gulrot poter tomat kokt skinke nager nøkkelost mager vaniljekesam hvitløk tortillalefser fisk kylling rent kjøtt balsamoco eddik te med eple og kanelsmak suketter etter stevia reker knekkebrød....gjerne 12 om dagen og med minst 3sorter pålegg på hvert måltid kiwi er godt på skinke. Kruskakli. 4korn rosiner og valnøtter......Du må nok opp i 1900 kcal om dagen minst. Det tilsvarer 16 knekkebrød samt 4 fiskekaker og potet og gulrot til middag. Jukser man og tyner seg på 1000 kcal om dagen går man mye sagtere ned i vekt. Og gå en liken tur på 30 mi per dag nå slik til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hvis man sliter med å komme opp i kaloritallet kan det faktisk være en ide å gå bort fra å kun bruke lettprodukter.... Så lenge man registrerer alt man spiser likevel har man jo kontrollen. Jeg spiser f.eks. aldri lett Norvegia fordi jeg synes ikke det er noe godt. Jeg velger Fløtemysost fordi jeg synes det smaker bedre enn f.eks. mager mysost. Jeg måtte også gå bort fra å spise så mye knekkebrød fordi jeg rett og slett ikke klarte å spise så mange jeg skulle ha - ihvertfall ikke av de litt mindre typene som Ryvita. Nå spiser jeg havreknekke fordi jeg liker dem best når jeg spiser knekkebrød, og har gått mer over til brød. Helst ekstra grov type. Men er jeg kjempesulten kan det være lurt å spise 4 knekkebrød fremfor 2 skiver - grunnet den psykologiske effekten av å se 4 ting på tallerkenen fremfor 2. Det er noen av triksene jeg har lært meg etter mange, mange kurs. Har holdt på i 3 år nå i mars, dog med pauser innimellom, og har gått ned over 30 kg siden jeg var på mitt største. Gikk opp 7-8 kg i den lengste pausen, så tar man med det har jeg jo gått ned enda mer, men det liker vi ikke å tenke på. ;) Ja, det har tatt tid, men hodet er mye mer med nå enn det var da jeg først begynte for snart 3 år siden, jeg har fått styr på treningen som jeg tidligere har holdt meg unna (bortsett fra turgåing) og ting ligger mye mer tilrette for at jeg skal komme i mål.

 

Ettersom du har gått på kurs før kjenner du jo til dette med å beregne kaloriforbruket per dag. Gjør det, og finn ut av kalorinivået du bør legge deg på hver dag på bakgrunn av det, så er du godt i gang. Det er som Turjente sier viktig å ikke spise for lite, men du skal jo ikke spise for mye heller. Dersom du har planer i forhold til treningen og tar dette med i kaloriberegningen så skal det ikke være nødvendig å spise mer når du trener - det er da allerede hensyntatt. At man kan føle seg mer sulten når man trener er riktig, det er fordi forbrenningen kommer i gang. Men man må da være forsiktig så man ikke gir etter og spiser så mye at vinningen går opp i spinningen. Misforstå meg rett - man skal ikke gå rundt og "lide" av sulten, men spiser du riktig så blir ikke det noe problem. Spis gjerne en banan rett etter trening og lag noe med mye proteiner når du kommer hjem. Selv pleier jeg spise middag etter trening, og prøver da å spise f.eks. kyllingbryst eller andre ting med mye proteiner - eks omelett med bl.a. skinke - og tar gjerne en Skyr istedenfor vanlig yoghurt fordi det er mer proteiner i.

 

Det er vanskelig å finne inspirasjon til å endre spesielt middagsvanene synes jeg. Hos meg blir det mye wok, men finner også mye inspirasjon i å lese oppskrifter her inne og tilpasse det til egen smak. Egentlig er det jo bare fantasien som setter grenser, men hos meg er den dessverre ganske fraværende på middagsfronten...

 

Uansett - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sliter med å komme opp i kaloritallet kan det faktisk være en ide å gå bort fra å kun bruke lettprodukter.... Så lenge man registrerer alt man spiser likevel har man jo kontrollen. Jeg spiser f.eks. aldri lett Norvegia fordi jeg synes ikke det er noe godt. Jeg velger Fløtemysost fordi jeg synes det smaker bedre enn f.eks. mager mysost. Jeg måtte også gå bort fra å spise så mye knekkebrød fordi jeg rett og slett ikke klarte å spise så mange jeg skulle ha - ihvertfall ikke av de litt mindre typene som Ryvita. Nå spiser jeg havreknekke fordi jeg liker dem best når jeg spiser knekkebrød, og har gått mer over til brød. Helst ekstra grov type. Men er jeg kjempesulten kan det være lurt å spise 4 knekkebrød fremfor 2 skiver - grunnet den psykologiske effekten av å se 4 ting på tallerkenen fremfor 2. Det er noen av triksene jeg har lært meg etter mange, mange kurs. Har holdt på i 3 år nå i mars, dog med pauser innimellom, og har gått ned over 30 kg siden jeg var på mitt største. Gikk opp 7-8 kg i den lengste pausen, så tar man med det har jeg jo gått ned enda mer, men det liker vi ikke å tenke på. ;)/> Ja, det har tatt tid, men hodet er mye mer med nå enn det var da jeg først begynte for snart 3 år siden, jeg har fått styr på treningen som jeg tidligere har holdt meg unna (bortsett fra turgåing) og ting ligger mye mer tilrette for at jeg skal komme i mål.

 

Ettersom du har gått på kurs før kjenner du jo til dette med å beregne kaloriforbruket per dag. Gjør det, og finn ut av kalorinivået du bør legge deg på hver dag på bakgrunn av det, så er du godt i gang. Det er som Turjente sier viktig å ikke spise for lite, men du skal jo ikke spise for mye heller. Dersom du har planer i forhold til treningen og tar dette med i kaloriberegningen så skal det ikke være nødvendig å spise mer når du trener - det er da allerede hensyntatt. At man kan føle seg mer sulten når man trener er riktig, det er fordi forbrenningen kommer i gang. Men man må da være forsiktig så man ikke gir etter og spiser så mye at vinningen går opp i spinningen. Misforstå meg rett - man skal ikke gå rundt og "lide" av sulten, men spiser du riktig så blir ikke det noe problem. Spis gjerne en banan rett etter trening og lag noe med mye proteiner når du kommer hjem. Selv pleier jeg spise middag etter trening, og prøver da å spise f.eks. kyllingbryst eller andre ting med mye proteiner - eks omelett med bl.a. skinke - og tar gjerne en Skyr istedenfor vanlig yoghurt fordi det er mer proteiner i.

 

Det er vanskelig å finne inspirasjon til å endre spesielt middagsvanene synes jeg. Hos meg blir det mye wok, men finner også mye inspirasjon i å lese oppskrifter her inne og tilpasse det til egen smak. Egentlig er det jo bare fantasien som setter grenser, men hos meg er den dessverre ganske fraværende på middagsfronten...

 

Uansett - lykke til!

En annen negativ effekt med å spise så mye knekkebrød er at man kan bli dårlig i magen av det når man spiser brød igjen(oppblåst og vondt), så rundstykker og grovt brød ja takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Ja, jeg tror på at det å gi seg tid er avgjørende. Men underveis er det mange små og store gleder, som da bunaden plutselig passet, da kjolene ble for vide, da støvlettene ikke var trange lenger og da jeg klarte å se at jeg hadde et liv der under brystene... ;)/> . Det er ikke bare det endelige tallet som gir motivasjon. Jeg opplevde ihvertfall at jeg gikk ned en størrelse i tøy for ca hver 5-6 kilo jeg gikk ned.

 

Jeg har idag hengt frem en kjole. Den passer ikke, men er "bare" én str for liten. Den henger nå på skapdøren til motivasjon og forhåpentligvis også en fremtidig glede :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått tror jeg 8 GR kurs men jeg lykkes bedre med dette opplegget. 17 kilo borte på 1 år og 3 mnd. Jeg skal ned 26 til og har som målsetting å gå ned 15 kilo i 2013. Foreløpig ligger jeg godt an med 5,5 kilo på 6 uker.....egentlig burde jeg satt med høyere målsetning.

 

Jeg er nå kommet så langt oppi hjernen min at jeg ikke har lyst til å kjøpe salami til brødskiva, helmelk til cortadoen min på morgenen eller solskinnsbolle på Rimien rett over gata. I år har jeg også oppsøkt treningssenteret etter å ha sluttet der for 5 år siden. Hyggelig og like arti å være tilbake. Krusmynte inspirerer virkelig på dette punktet. Jeg har vanskelig å få til 5 måltid om dagen men 3 brødmåltid samt middag får jeg til. I tilegg spleiser vi på fruktfat på jobben og det blir en banan og et eple om dagen og. Fryktelig rart at jeg må tvinge med til å ete selv om jeg ikke er sulten! Fire fiskekaker og potet og gulrot til middag er mye mat.

 

Ligger på 1600 kcal no, eller litt over og registrerer hver bidige ting jeg putter i munnen. Heldigvis har jeg aldri vært godtemons eller brusdrikker for hjemme hos oss var det aldri pizza eller lørdagsgodt når vi vokste opp. Kjenner jeg må ha litt ekstra Kcal om jeg har vært å trent.

 

Vi er nå her inne og hjelper deg fremover. Så dette greier man med positiv innstilling :-)

 

Tusen takk for heiarop!!

Det er viktig for meg å ikke gjøre dette om til en "kur", men en normal livsstil hvor jeg spiser det samme som jeg serverer barna. Både fordi det er sunt med variasjon men også for at det øker sannsynligheten for å lykkes. Men det er utfordrende, synes iallefalljeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du har gått på kurs før kjenner du jo til dette med å beregne kaloriforbruket per dag. Gjør det, og finn ut av kalorinivået du bør legge deg på hver dag på bakgrunn av det, så er du godt i gang. Det er som Turjente sier viktig å ikke spise for lite, men du skal jo ikke spise for mye heller. Dersom du har planer i forhold til treningen og tar dette med i kaloriberegningen så skal det ikke være nødvendig å spise mer når du trener - det er da allerede hensyntatt. At man kan føle seg mer sulten når man trener er riktig, det er fordi forbrenningen kommer i gang. Men man må da være forsiktig så man ikke gir etter og spiser så mye at vinningen går opp i spinningen. Misforstå meg rett - man skal ikke gå rundt og "lide" av sulten, men spiser du riktig så blir ikke det noe problem. Spis gjerne en banan rett etter trening og lag noe med mye proteiner når du kommer hjem. Selv pleier jeg spise middag etter trening, og prøver da å spise f.eks. kyllingbryst eller andre ting med mye proteiner - eks omelett med bl.a. skinke - og tar gjerne en Skyr istedenfor vanlig yoghurt fordi det er mer proteiner i.

 

Det er vanskelig å finne inspirasjon til å endre spesielt middagsvanene synes jeg. Hos meg blir det mye wok, men finner også mye inspirasjon i å lese oppskrifter her inne og tilpasse det til egen smak. Egentlig er det jo bare fantasien som setter grenser, men hos meg er den dessverre ganske fraværende på middagsfronten...

 

Uansett - lykke til!

 

Jeg synes også at middag er vanskelig; det er en utfordring å lage noe til hele familien og å ta opp middag uten å måle opp på forhånd. Så middagen tar jeg litt på en slump; mest grønnsaker, så kjøtt og minst ris og saus. Og mye vann. Ellers blir det skive, gjerne med mye makrell i tomat på. Det er sunt og godt :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen igår var bare helt Max! Alle mål for dagen i boks - What a feeling!! 100% hjemmelaget fiskemiddag poppet av grønnsaker, 10.000 steg, frisk luft, god tid med guttene...

 

Annerledes idag. Det startet godt. Med frokost, trening og en bugnende lunsj. Men så i et møte. Jeg proppet meg full i druer, for det er jo bare sååå godt. Takket nei til wienerbrød. Men etter 2 timer var jeg så sulten at jeg klarte ikke motstå de store, fristende cookiesene som hadde ligget foran meg hele møtet. Bare 1 kunne vel ikke skade?? Og den var god!! Jeg nøt kjeksen :-) Men så tok jeg jo én til, og angret..

 

Nå skal jeg grille pølser med gutta. Og jeg må jo ha én pølse. Så skal jeg i forening ikveld. Visa ender nok ikke så godt, er jeg redd.. Selv om jeg virkelig skal styre unna snoket, så er nok kcal- tallet langt forbi smertegrensen innen kvelden er omme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...