Gå til innhold

Min "dagbok"


Mithuriel
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg ville lage meg en liten "dagbok" for å lettere passe på meg selv. Merker det er så mye lettere å holde fokuset riktig når jeg skriver ned ting, og nå blir jo noen ting litt mer forpliktende når det faktisk er noen andre som kan lese det også... :rolleyes:/>

 

Jeg er 27år og er gravid for første gang! :D/> Jeg er snart 17uker på vei og skal på ordinær ultralyd i morgen!! :blink:/> Gleder meg voldsomt!!! Håper virkelig alt står bra til der inne!

 

Jeg må innrømme at jeg har hatt det veldig lett så langt. Jeg trodde hele prosessen med å bli gravid ville ta lang tid, mye lengre tid enn det tok. Jeg har nemlig pco, eller syster på eggstokkene om du vil, og trodde derfor at det ville ta litt tid å bli gravid. Heldigvis fikk vi det til helt selv på 4. forsøk. Noe som egentlig stressa meg mer enn at ting ville ta tid. Jeg har nemlig ikke fast jobb.. Jobber som lærer og vil ikke bikke 4års-regelen for fast ansettelse før til høsten... Heldigvis har det ordnet seg også :)/> Ting ordner seg visst for snille jenter. :P/>

 

Formen har vært fin så langt, ikke kvalm i det hele tatt, så jeg skal ikke klage. Litt (les: veldig) trøtt har jeg jo vært, men det kan jeg leve med. Jeg har jo faktisk klart å trene litt fram til nå, selv om intensiteten er mindre enn den har vært før. Så jeg skal virkelig ikke klage :)/>

 

Grunnen til at jeg har valgt å skaffe meg et gullmeldelmsskap her og skrive litt om smått og stort er fordi jeg ønsker å holde vekta på et akseptabelt nivå. Jeg ser at jeg den siste tiden har stappa i meg det jeg kommet over og jeg innser jo at det kanskje ikke er det lureste... Kilone kommer snikende veldig fort om dagen.... Jeg vet jo at jeg skal legge på meg, men jeg har allerede lagt på meg rundt 4kg og jeg er ikke halvveis en gang... hadde håpet på å ikke bikke mer enn 12-15kg. Vi får se... B)/>

 

Det jeg undrer meg på er hvor mange kcal man skal ligge på som gravid.... :huh:/> Har lagt meg på ca 2000 kcal, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg altså vært på ultralyd! :D Det var rett og slett ganske fantastisk! Alt så bra ut med den lille og i følge jordmor er det ei lita jente der inne!! :D Gleder meg altså så inderlig til hun kommer og vi får bli kjent med henne. Det var egentlig litt artig at det ble ei jente, både jeg og samboeren hadde magefølelse på det ;)

 

Måtte feire litt etterpå, så da gikk vi og spiste kinamat. Vet ikke helt hvordan jeg skal registrere det på matkvota, men... noen ganger må det vel være lov å feire!? :P Var veldig flink i går, holdt meg innenfor 2000kcal og fikk gått tur og trent litt yoga. Satser på å få unna trimpoeng i dag også.

 

Jeg må innrømme at det er ganske vanskelig å registrere mat når man ikke lager den selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er mange her inne som lurer på dette med antall kcal og graviditet... jeg fant på nettdoktor.no at gravide bør få i seg rundt 2500 kcal. Jeg vil tro dette kanskje er litt individuelt, men jeg tenker at jeg da fint kan holde meg mellom 2000 og 2300 for at vekta skal øke noen lunda stabilt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi... jeg sliter faktisk med å få i meg 2000 kcal, det hadde jeg faktisk ikke trodd.... :blink:

 

Men nå skal det sies at jeg har kuttet ut sjokolade i ukedagene og det gjør jo selvsag sitt... :rolleyes: Kosten min har dessuten blitt myyyye sunnere de siste dagene. Jeg synes den kostholdsscor-greia er veldig motiverende! Den gjør at jeg jeg fokuserer mye mer på å få i meg nok fruk og grønnsaker og ikke minst nok vann. Tror tulla i magen setter pris på det :P Håper jeg klarer å følge detta videre også. Jeg ser jo at påska kan bli en utfordring, men en uke er jo ingenting mot resten av tiden :)

 

Det var så koselig å komme på jobb i dag. Alle spurte og var så interesserte i hvordan det hadde gått på ultralyden i går. 3.klassen jeg er i var helt i hundre da jeg fortalte at det blir ei jente og de fikk se ultralydbilde. De var helt superfasinert :)

 

Det er virkelig utrolig koselig å være gravid, spesielt nå som vi vet at alt er bra :) Gleder meg virkelig til hun kommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært en laaang dag. Kjenner onsdagene tar nesten knekken på meg... det går virkelig i ett banka kjør på jobb, kan virkelig si at man ikke har en stillesittende jobb når skrittelleren viser ca 6700 skritt når man går fra jobb.

 

Samboeren maser på meg om at jeg må ta opp med ledelsen at jeg trenger tilrettelegging nå som jeg er gravid, men jeg kjenner jeg synes det er vanskelig. Jeg kjenner at jeg trenger det etterhvert, men synes det er vrient å ta opp når jeg ikke har noen forslag til hvordan de skal tilrettelegge for meg.... Jeg føler alle timene jeg har er like viktige og det er vanskelig og jeg ønsker jo ikke å være en belastining for kollegaene mine heller... Er det noen andre her som har er/har vært gravid og fått tilrettelagt arbeidsoppgaver som lærer? Hva ble gjort?

 

I dag skal jeg unne meg litt is med blåbær til dessert. Unner meg det etter en slitsom dag og kostholdsscoren runda likevel 10p! :lol: Nyyyytes med god samvittighet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var påska nesten over og nå skal jeg tilbake til de gode vanene igjen :rolleyes: Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg skulle få kose meg i påska, men nå er den så godt som over og da er det ingen bønn lengre. Startet med å registrere frokosten i dag og fikk meg et lite sjokk.... den frokosten jeg så på som "relativt" sunn og grei kostet meg nesten 600 kalorier!!!! Det er omtrent det dobbelte av hva jeg pleier!! Jaja.... været er nydelig ute, så jeg får ut og gå meg en tur ettepå ;)

 

Dagens positive:

Jeg har tilbragt påska hjemme hos mamma, mens min kjære har vært hjemme. Jeg kom tilbake i går og det var bare såååå deilig å se han igjen! Synes det er helt rart at etter nesten 5år sammen er jeg fortsatt nesten like tullete etter den mannen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kostholdsscore-greia er virkelig motiverende! Merker at det har blitt en konkurranse å overgå meg selv, allerhelst å havne på 10poeng :) Og det er jo kanskje ingen dum ting, spesielt for krapylet i magen! Føler virkelig den har levd som en liten astronaut i et verdensrom av sukkerlake i påska ;) haha!! Jaja, nå er det bedre tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dagen startet så bra, men her sitter jeg og knasker i meg restene av en potetgullpose samboeren la igjen på stuebordet... huff... i et svakt øyeblikk tenkte jeg at etter to sliiiitsomme dager, kunne jeg unne meg litt... :blink: Snedig hvordan den tanken sniker seg inn når man er litt sliten og ganske sulten...

 

Jaja... jeg ligger godt ann da... har tatt av nesten 1kg etter påske, har gått tur eller trent hver dag og spist sundt :D Så jeg trenger kanskje ikke å fortvile helt. Jeg slanker meg jo egentlig ikke, bare prøver å ha kontroll og den kontrollen skal jeg finne igjen nå, et eller annet sted bak den dårlige samvittigheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

oioi... det er jammen lenge siden jeg har vært her!

 

Jeg hadde som mål å ikke legge på meg så mye i svangerskapet og jeg klarte det... sånn nesten :rolleyes: det ble vel drøye 16kg til slutt.

 

Jenta mi kom til verden 29.august og tiden etter har virkelig flydd av sted! Jeg kan nesten ikke tro at det er gått 2mnd alerede! :blink: Dagene går med til dulling og kosing, men jeg har også fått masse tid til å gå tur. Vesla koser seg veldig i vogna, så jeg benytter sjansen så ofte jeg kan til å kome meg ut døra.

 

Av de 16kg jeg la på meg forsvant 10 av dem ganske kjapt. Resten tenkte jeg at skulle forsvinne sakte, men sikkert med amming og sundt kostholdt. Nå har det seg sånn at ting ikke alltid blir som man har tenkt. Etter mye fram og tilbake, snørr og tårer, endte det opp med at jeg ikke fikk til å amme og har måtte gå over til å gi jentungen flaske. Dermed har jeg ikke noen "naturlig" slankehjelp og må gå mer aktivt inn for å komme tilbake til trivselsvekten.

 

Jeg merker at gravidkiloene sitter hardere enn de ekstra kiloene jeg har kvittet meg med tidligere. Jeg ser at jeg må gå enda hardere til verks og antagelig må jeg virkelig sette inn støtet på treningssiden. Planen framover blir dermed som følger:

 

1. Prøve å få til minst 7trimpoeng i uka

* 1-2 langturer i uka (minst 60-90min)

* Trening på senter 1 gang i uka

* Ut på småtur med vogn så godt som hver dag

2. Ta tak i kostholdet

* Holde meg til ca 1600kcal

* Snop kun på lørdager

* Drikke mer vann

* Jobbe mot 5 om dagen

3. Være positiv!

* Været skal ikke være en hindring for å gå på tur!

* Ikke få dårlig samvittighet når jeg først unner meg snop.

* Jobbe med tanken om at kroppen kanskje ikke blir slik som den

var før jeg fikk vesla, men at den kan være fin likevel!

* Trivselsvekten er målet!

 

Tenker at her har jeg mer enn nok å jobbe med! Jeg er faktisk allerede godt i gang. Har gått tur både i går og i dag, begge på ca 2 timer!

 

Kjenner at jeg er maks motivert og at dette skal jeg klare. Det er jo "bare" 6kg det er snakk om. 9mnd på, 9mnd til å få dem av. Innen jeg skal tilbake på jobb i april SKAL jeg komme inn i de gamle buksene mine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...