Gå til innhold

Havregrøt, fra bunnen av.


Bijou
 Share

Anbefalte innlegg

Altså, hvorfor er det sånn at hvis jeg registrerer inn alle ingrediensene i havregrøten jeg lager (1 dl havregryn + 1,5 dl lettmelk) så får jeg 217 kalorier totalt, mens hvis jeg bare registrerer inn det ferdige resultatet (140 gr havregrøt med lettmelk) så får jeg opp 133 kalorier....?

 

Skjønner ikke hvorfor det er forskjellig.

 

Ok, litt melk fordamper sikkert i kokeprosessen osv. osv., men likevel.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det riktige er å ta kaloriinnholdet i tørrvekt.

 

Den ferdige grøten din veier plutselig bare 140 gram, selv om har har i 1,5 dl melk (som veier ca 150 gram) og 1 dl havregryn (~40 gram). Dette skyldes at vannet fordamer når grøten koker. Kalorier fordamper aldri, de blir igjen. Med andre ord blir bare kaloriene dine "oppkonsentrert".

 

Det er derfor pasta feks oppgis som kokt eller ukokt. Mye mer kalorier i ukokt når man ser pr 100 gram, fordi i kokt pasta er det mindre mengde pasta og mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Tusen takk!

 

Så, egentlig... er det ingen vits i å registrere inn noe mat som er kokt. Bare råvarene, rått/ukokt?

 

Men hvorfor står da en mengde mat på GR-lista hvor du kan velge mellom kokt eller ukokt? Ris, pasta, couscous etc. Hvis det egentlig er kun kokt som gjelder, kalorimessig. (Og folk flest ikke akkurat spiser pasta ukokt...) Litt forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...