Gå til innhold

Aprilstart


Gjest Comfy
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest lettsommer

Jeg tenker også at jeg egentlig vil tenke mer på cm, men hva gjør du da? er det en annen måte å trene på/ spise på for å fokusere på cm? Hilsen nybegynnern :P/> hehe

 

 

Hehe, jeg mente rett og slett bare at jeg kommer til å måle centimeter rundt midjen, magen, rumpa, armene osv osv for å kunne følge med på det også, og ikke bare vekta.

Av erfaring vet jeg at selv om vekta står stille ei uke så kan man gå ned i centimeter, det er vel spesielt logisk hvis man trener en del styrke osv, om jeg ikke tar helt feil :)

 

Så rett og slett bare at jeg tar mål med måleband i samme slengen når jeg har veiedag. Jeg kommer til å begynne med veiedag på fredager! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Jeg vil gjerne også være med her. Begynte for fullt forrige uke, etter at påsken var slutt. Ned 2 kg første uke så det var jeg veldig fornøyd med.

 

Jeg vil gjerne ned 12 kilo til før jeg reiser på ferie. Da er jeg ikke tynn, men normalvektig og føler meg vel. Hadde vært så utrolig deilig å gå sommeren i møte med å merke at man blir mindre og mindre.

 

Jeg har liggende masse flotte klær som ikke passer..... Og hadde vært veldig morsomt og velge og vrake fritt i skapet i sommer!

 

Skal klare dette nå! Jeg er også gift og har barn og mye tid går selvfølgelig med til de. Men nå skal det også være endel fokus på meg selv framover. Trener mye og spise riktig.

 

Har avtalt gåtur med ei venninne kl 19 i dag, så denne uken begynner bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoebe85

Hei alle sammen :-)

 

Jeg vil også være med hvis jeg får lov!

 

Jeg er småbarnsmor for en gutt på 2 år, samboer og i full jobb. Hverdagen er travel og måltidene styres mye av hva vi kan spise alle sammen. Vi spiser mye grønnsaker til hver middag, både friske, stekte og kokte. Det blir mye kylling og svinekjøtt, og kanskje litt lite fisk. Har lært av registreringen at wraps er sinsykt kaloririkt (uuæææ) og skal prøve å kutte ned på det. Har også lært at coucous ikke er så galt, så kanskje jeg kan bytte ut med det. Også lider jeg av den store snoke-i-skapet-syken hver kveld :-/

 

Motivasjonen er å gå ned i alle fall 6 kilo til september, og gjerne litt til. Vi planlegger å bli foreldre igjen rundt omkring det tidspunktet. Mitt forige svangerskap var forferdelig tungt med 32 kilo i pluss, enorme mengder vann i kroppen og det å føde en gutt på nesten 5 kilo har satt skrekken i meg. Utgangspunktet mitt var på det tidspunktet 82 kilo og jeg veide 114 kilo rett før fødsel. Det har jeg ikke lyst til på nytt.

 

Denne gangen har jeg lyst til å veie 75 kilo som utgangspunkt, og jeg har lyst til å trene et par ganger i uken så lenge jeg er i stand til det. Treningen er jeg godt i gang med allerede. Jeg trener 3 ganger i uken på ellipsemaskinen min som jeg har plassert rett forran TV'n :-) Hva er vel bedre motivasjon enn trening til Greys Anatomy? Så dette for meg vil være veien mot et lettere svangerskap, og hvis jeg får trent bort noen skavanker til bikinisesonen i tillegg, så er det bare et stort pluss.

 

Litt om meg:

Alder: 27

Sivilstatus: Samboer og småbarnsmor

Vekt: 81 kilo

Høyde: 170

 

Er det noen flere her som planlegger svangerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :-)

 

Jeg vil også være med hvis jeg får lov!

 

Jeg er småbarnsmor for en gutt på 2 år, samboer og i full jobb. Hverdagen er travel og måltidene styres mye av hva vi kan spise alle sammen. Vi spiser mye grønnsaker til hver middag, både friske, stekte og kokte. Det blir mye kylling og svinekjøtt, og kanskje litt lite fisk. Har lært av registreringen at wraps er sinsykt kaloririkt (uuæææ) og skal prøve å kutte ned på det. Har også lært at coucous ikke er så galt, så kanskje jeg kan bytte ut med det. Også lider jeg av den store snoke-i-skapet-syken hver kveld :-/

 

Motivasjonen er å gå ned i alle fall 6 kilo til september, og gjerne litt til. Vi planlegger å bli foreldre igjen rundt omkring det tidspunktet. Mitt forige svangerskap var forferdelig tungt med 32 kilo i pluss, enorme mengder vann i kroppen og det å føde en gutt på nesten 5 kilo har satt skrekken i meg. Utgangspunktet mitt var på det tidspunktet 82 kilo og jeg veide 114 kilo rett før fødsel. Det har jeg ikke lyst til på nytt.

 

Denne gangen har jeg lyst til å veie 75 kilo som utgangspunkt, og jeg har lyst til å trene et par ganger i uken så lenge jeg er i stand til det. Treningen er jeg godt i gang med allerede. Jeg trener 3 ganger i uken på ellipsemaskinen min som jeg har plassert rett forran TV'n :-) Hva er vel bedre motivasjon enn trening til Greys Anatomy? Så dette for meg vil være veien mot et lettere svangerskap, og hvis jeg får trent bort noen skavanker til bikinisesonen i tillegg, så er det bare et stort pluss.

 

Litt om meg:

Alder: 27

Sivilstatus: Samboer og småbarnsmor

Vekt: 81 kilo

Høyde: 170

 

Er det noen flere her som planlegger svangerskap?

 

Virker som om vi lever ganske like liv! Jeg har et barn på 4 år, og ønsker å bli gravid igjen (men vi har prøvd ganske lenge).

Kjenner meg igjen i dette ned travel hverdag og å lage mat som passer for hele familien:-) jeg la på meg 20 kilo i forrige svangerskap. De kom egentlig ganske greit av igjen, men noen har sneket seg på igjen de siste tre årene... Ønsker en lavere utgangsvekt denne gang. Samtidig kjenner jeg det er litt vanskelig å motivere seg for å gå ned når man egentlig ønsker seg inn i en situasjon der man vil gå opp i vekt igjen...;-)

 

Denne helgen har jeg ikke tellet kalorier i det hele tatt, siden jeg har vært på ferietur med venninnegjengen. Men selv om jeg har spist og drukket mye godt, hadde jeg i hvert fall gått ned 300 gram (takket være myyyye gåing), så da gikk jeg i hvert fall ikke opp;-)

 

Men i dag er det uansett på'n igjen:-) har dere andre en fin mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, henger meg på her:) Jeg er 39 år med 3 barn. 100%jobb og prøver å trene minst 3 ganger i uka med jogge/gå og landhockey.

 

Fakta: 170 cm

78,7 kg:/

Nå er det på tide å bli ferdig en gang for alle med å slanke seg så målet er å komme ned til 70 kg først, men målet til slutt er 65kg. Stå på alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at du har klart å gå ned da, Neely :)

 

Jeg har hatt en bra mandag. Ligger for lavt i kalorier, men slik blir det nå bare i dag. Er mett !

 

Skjønner at det blir litt spesielt for dere som planlegger å bli gravide. Jeg har de barna jeg har tenkt å ha, så her er det ingen slik "unnskyldninger" ;)

 

Jeg har meldt meg på dobbel treningstime i morgen, så det er godt å ha gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillybelle

Hei!

 

Ønsker å følge med på denne tråden framover i håp om å kanskje kunne gi og få motivasjon til å starte et lettere liv,- og måtte det bli varig lett:-)

Er verdensmester i slanking hver mandag fram til lunsj.......

44 år, 3 små/middels store barn, hund og er i full jobb.

Liker alpint, langrenn og å gå turer med hunden.

Med ei vekt 66,7 kg fordelt på 157 cm så er jeg i øvre sjikt av overvektig.

Målet er å ta av 10 kg til starten på ferien i uke 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lettsommer

God kveld, tar meg friheten til å ønske velkommen til de nye:)

Lillybelle, prikken123, Phoebe85, Amiii :)/>

 

Bra med litt folk, for da blir det liv også, og det trenger man for å holde dette gående!

 

 

Jeg planlegger overhodet ikke å bli gravid, er heller på leting etter en mann å bli gravid med om noen år, haha!

 

Men motivasjon nok til å føle seg vel det!

 

I dag har jeg spist sunt og godt, merker jeg er veldig motivert til å fokusere på dette nå i vår. Skal bli godt å gå sommeren i møte med noen vinterkilo mindre.

 

Håper alle får en fin tirsdag :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladglad

Hei og hopp

 

En uke er gått og 1.4 kg mindre. Nå 73, 6. Har ikke sett 60-tallet på veeeldig lenge men har bestemt meg for at DENNE gangen skal det lykkes. Blitt bare to treninger, kjørt bil tilogfra jobb (3 km), tatt heis (6etg) på jobb...så det burde være mulig å fyre opp grillen litt til. Håper veldig på å nå 69-tallet til 1.mai :rolleyes:/>

 

Måltidene

 

Frokost: Shake med frosne bringebær, 2 dl vann, 1 dl Bringebærbioloa, 2 ss proteinpulver, 2 ss havregryn: blandes og 20 sek med stavmixer. Friskt og kjempegodt

 

mlm måltid ca kl 10: 1 gulerot og 5 mandler

 

Lunsj: Rå Brokkoli buketter, 1/2 rød paprika, 1 tomat, 1 god bit agurk, 1 egg, 2 knekkebrød

mlmmåltid ca kl 14: 1 lettyougurt eller frukt (helst appelsin).

 

Middag: Kjøtt eller fisk og grønnsaker. Har spist minimalt med pasta og poteter.

 

Kvelds: 3-4 knekkebrød med lettost, skinke, masse agurk eller cottage cheese.

 

For min del må jeg planlegge og på forhånd BESTEMME meg for NÅR og HVA jeg skal spise.

Flere som har vært på vekta eller målt cm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leverpostei:)

veiedag idag og ikke særlig oppløftene: vekt 78,5, opp 0,6kg!!!!!!! Hjelpes meg,hva gjør jeg galt nå da. Må opp eler ned i kalorier. Forsøker ei uke der jeg prøver å ligge på 1600 istedet for 13-1400 og ser om det hjelper. Blir det værre må jeg ned på kalorier

 

Midje: 93 cm:-2 cm

bryst:97cm: -3cm

overarm:29 cm:-1 cm

hals:31cm:0cm

hofte:101cm:0cm

rumpe:107 cm:-1cm

lår:63cm :-1cm

totalt -8cm :D/>. Tilsammen siden oppstart:-28,5cm :D noe forandrer seg i alle fulle fall.

 

kom meg igang med styrketreninga igår. Kjentes på kroppen at den hadde hatt ett års pause, men så gøy det var.

 

Vil dere ha en felles veiedag? Det hadde kanskej vært lurt, slik at vi hadde fått en bedre oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoebe85

Jeg har ingen fast veiedag, men kanskje jeg burde ha det? Er det noen som har erfaring med dette? Hva er best mellom hver dag eller 1 gangi uken? Hvilken dag anbefaler dere i så fall? Her ble det mange spørsmål! :-)

 

I dag har jeg kjørt meg hardt på ellipsemaskinen min. Kom meg hele 1,4 mil på 50 minutter (selv om den kanskje lyver litt). I alle fall er dette en ny personlig rekord for min del så jeg er kjempe fornøyd! :-) Ble ganske uvell etterpå med svimmelhet og kvalme, og benyttet meg derfor av tilbudet på Obs denne uken. De har nemlig tilbud på varer fra Proteinfabrikken, så jeg kjøpte proteinpulver og CLA. Tenkte kanskje kroppen min trenger mer proteiner når jeg har satt inn 6-giret på treningssiden. Noen som har erfaring med dette? Trenger litt råd og tips :-)

 

Ellers er jeg veldig enig med deg gladglad, jeg må også planlegge måltider for å klare å holde meg unna søtsaker. Det er mye i dette meg å holde seg mett hele dagen for å spise sunnere, for så fort jeg kjenne at jeg blir ordentlig sulten løper jeg rett i godteskapet :-/ kom viljestyrke, her skal du motstand finne! Og Leely, jeg vet! Det er ikke veldig motiverende å slanke bort kiloene for å legge de på seg igjen, men herlighet så motiverende fødselsskrekken er. Det anbefales ikke å føde et barn på nesten 5 kilo for å si det sånn ;-)

 

Men, så flott motivasjon det er å være aktiv her på forumet! Det er jo så mange flinke folk her som med glede deler av sine erfaringer og som får til så mye. Kjenner at dette virkelig er sparket bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lettsommer

God kveld! :)

Phoebe85: Gratulerer med nytt proteinpulver osv! Hva er CLA? :)

Jeg har også proteinpulver, putta litt i melka i kveld, haha! Men jeg kan egentlig ikke å bruke det. Må lese meg litt opp på det selv!

Når det gjelder veiedag så blir man jo fort nysgjerrig på om man går ned noe når man driver med dette, men min erfaring er at det kan være veldig greit å ha én dag i uka slik at det er greiere for deg å følge med fra uke til uke. Vekta kan gå litt opp fra dag til dag, men at hvis du bestemmer deg for å ha for eksempel fredager så skriver du ned vekta hver fredag og følger nedgangen din på en oversiktlig og grei måte. Det varierer litt hva folk synes er greiest å ha slags dag.

Jeg har faktisk ikke helt bestemt meg hvilken dag jeg skal ha.. Men jeg tror jeg går for fredager! :) Det motiverer meg gjennom uka, også er det jo litt kjipt å ødelegge resultatene i helga. Samtidig rekker man å kose seg litt :)

 

Ha en super dag i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Dette var en fin tråd, kunne godt tenke meg å hive meg på her!

 

Jeg er 21 år, 164 cm høy og veier nå 73,8 kg. For noen år siden veide jeg rundt det samme, og slanket meg da ned til 60 kg (-13,7 kg). Disse kiloene har dessverre kommet på igjen.... Men nå skal de bort for godt! Var på første kurs i dag. Håper på å gå ned til 68 kg på dette kurset, men håper såklart å nå 67,2 kg, for da regnes jeg ikke lengere som overvektig :-) Det endelige målet er 60 kg.

 

Gleder meg til å høre hvordan det går med dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg trent 50 minutt 4 * denne uka

(30 minutt sykling og 20 minutt styrke)

+ tur 3 * dager på 1.5 time.

 

Har ikke fått veid meg enda, jeg kjenner iallfall at jeg har fått mere muskler. Buksene sitter også bedre på kroppen den siste uka, så jeg må iallefall gått ned litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gamle og nye slitere :-)

Tenkte jeg skulle legge inn " tallene" mine, har rapportering og veiing Torsdager... Etter en uke er status

- 1,1 kg :D/> Registerer omtrent alt jeg spiser...er nok litt forsiktig med å spise nok for jeg ligger litt lavt på kalorene men klarer å spise både grønnsaker, frukt og melk så jeg er ganske fornøyd. Har hatt det travelt (?), så treningen har bestått i daglige langturer med voffsen. Har utvidet fra 30-40 min tur til 50-60 min. tur.. Rask gange, så det gir god uttelling på treningspoengene... I uken som kommer skal jeg i tillegg ha 2 økter med styrketrening i trimrom på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leverpostei:)

Kjennes godt å være ferdig med styrketreninga en søndagsmorgen før frokost :) Har kjøpt meg nye vekter, så nå har jeg litt flere kg å spille på. Nå mangler bare tredemølla( venter bare på å få den hjem) så har jeg ett fullverdig treningssenter hjemme.

Regner med det blir en sykkeltur idag også. Har kjøp sykkelvogn til vesla, så da har jeg ingen unnskylding lengre.

 

Ha en fortsatt god helg alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillybelle

Så var første uka i nytt regime over og det ga et resultat på -0,7 kg og 6(!)cm rundt livet. JIPPI!!!

Kuttet alt av brus(også sukkerfri sådan),og det har nok hatt effekt på livvidden, -er mye mindre oppblåst og stinn. Har trent godt hver dag, 1-2 timer tur med hunden hver dag med snittfart på 5 km/t hver gang. Fikk også tilbakelagt 1,6 mil på bakglatte ski i helga. Optimistisk og ved godt mot, -føler ikke jeg har måttet forsake mye, bare moderert mengdene og valgt noen magre produkter i stedet for de som jeg alltid har kjøpt.

Stå på alle sammen, dette klarer vi:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leverpostei:)

Det ble en sykkeltur på 1 time og 40 minutt idag. Alle 3 barna var med, ei i sykkevogn og 2 på egen sykkel. Flinke barn. Det er tirsdag og jeg har allerede over 7 tp, jippi!!!!! Vær så snill la motivasjonen holde nå :D/>

 

Flink du er som har kuttet ut brusen Lillybelle :)/> Jeg jobber med saken. jeg har oppdaget at dersom jeg drikker brus så blir jeg så fysen på no godt. En av grunnene til at jeg har slike problemet i helgene.

 

Til dere som har proteinpulver.Jeg har fått en ny favoritt, proteinkaffe :)/> nam,nam, men må være litt obs på kcal. Proteinpulvret inneholder jo også kalorier.Også skal man ikke ha i seg for mye proteiner heller. Satser på å få det meste fra maten jeg spiser. Men 1 kopp til frokosten om morgenen unner jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leverpostei:)

Skrevet i dag, 08:54

 

Veiedag: Og vekta viser 0,3 ned /> Det går sakte, men sikkert. Idag 78,2kg.

Mine mål:

Mage 90, -3cm

Bryst 93, -4cm

Overarm 29,-0cm

Hals 31,0cm

Hofte 99,-2cm

Rumpe 105,-2cm

Lår 62 cm-3cm

 

Det er -14 cm inn siden sist og 42,5 cm mindre siden jeg startet!!! Jeg har krympet 42 cm og har ett magemål på 90 cm. 8 cm er borte fra magen min!!! Juhuu, jeg driter i vekta /> Neida gjør ikke det, men gøy å se at det er ting som skjer fordi om vekta står stille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SolveigR

Hei, folkens :) !

 

Jeg er i samme bås som dere andre som har hengt dere på og fant ut at jeg fikk satse litt hardere denne gangen jeg også.. :rolleyes:.

Jeg er snart 36 år og har hovedomsorgen for ei jente på 10 år. Jeg forsøkte meg på GR litt i fjor, men det rente desverre ut i sanden. Jeg har de siste 3-4 årene bare gått opp i vekt, noe som nok skyldes en kombinasjon av mye stress, mindre fysisk aktiv, sykdom og litt for ofte søtsaker.. :unsure: .

 

For tiden er jeg sykemeldt, og klarer ikke å være så ativ som jeg ønsker. Jeg har akkurat kjøpt meg vekt, og den viste desverre 89,2 i går og jeg er 1,67 høy så det er ikke noe å rope hurra for :( . Om jeg ikke klarer å trene så mye akkurat nå så kan jeg i alle fall gjøre noe med kostholdet :) .Første delmål nå er å komme ned på 85, og så tar vi nye fem kilo derfra, tror jeg må sette meg slike delmål for ikke å miste motet...

Jeg er i utgangspunktet glad i å gå turer i marka, men som følge av mange tøffe tak i familien og mye stress de siste to årene har nok min egen helse og rekreasjon havnet nederst på prioriteringslista :( .

 

Nå er målet å fokusere på å bli frisk og finne tilbake til noen av mine gamle klær ;)

 

Håper det er plass til meg også :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, folkens :)/> !

 

Jeg er i samme bås som dere andre som har hengt dere på og fant ut at jeg fikk satse litt hardere denne gangen jeg også.. :rolleyes:/>.

Jeg er snart 36 år og har hovedomsorgen for ei jente på 10 år. Jeg forsøkte meg på GR litt i fjor, men det rente desverre ut i sanden. Jeg har de siste 3-4 årene bare gått opp i vekt, noe som nok skyldes en kombinasjon av mye stress, mindre fysisk aktiv, sykdom og litt for ofte søtsaker.. :unsure:/> .

 

For tiden er jeg sykemeldt, og klarer ikke å være så ativ som jeg ønsker. Jeg har akkurat kjøpt meg vekt, og den viste desverre 89,2 i går og jeg er 1,67 høy så det er ikke noe å rope hurra for :(/> . Om jeg ikke klarer å trene så mye akkurat nå så kan jeg i alle fall gjøre noe med kostholdet :)/> .Første delmål nå er å komme ned på 85, og så tar vi nye fem kilo derfra, tror jeg må sette meg slike delmål for ikke å miste motet...

Jeg er i utgangspunktet glad i å gå turer i marka, men som følge av mange tøffe tak i familien og mye stress de siste to årene har nok min egen helse og rekreasjon havnet nederst på prioriteringslista :(/> .

 

Nå er målet å fokusere på å bli frisk og finne tilbake til noen av mine gamle klær ;)/>

 

Håper det er plass til meg også :)/> ?

 

 

Selvsagt er det plass til en til :-) Lykke til med å komme i gang, det går ikke lang tid før man kjenner det godt på kroppen.

 

Hadde ny veiedag i går, og hadde gått ned 0,5 kg og -10 cm totalt på kroppen, og er stort sett fornøyd med det! Har vært en veldig bra uke :-) Denne uken skal jeg gjøre et lite prosjekt.. Får i meg for alt lite fett i kosten, og for mye karbohydrater (er glad i brødmat, ris, poteter, pasta etc.). Har så lenge jeg kan huske hatt et ganske fettfattig kosthold, har i grunnen ikke vært bevisst på det. Har etter en samtale med kursleder og litt googling på nett innsett betydningen av fett (den sunne typen) for vektreduksjon. Så denne uken skal jeg prøve og kutte litt ned på karbohydratene (men ikke helt ut såklart), og prøve å få i meg mer fett i form av avokado, nøtter, fet fisk etc., og se om det har noen effekt! Kan oppdatere her neste uke hvordan det har gått :-D

 

Håper dere får en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lettsommer

Heisann:) Beklager at det er litt stille herfra, jeg arbeider med masteroppgave som jeg snart leverer, så det tar naturligvis veldig mye fokus. men om en ukes tid så er jeg ferdig og kommer til å fokusere mye på Grete Roede! :)

 

Det eneste jeg har gjort siden jeg begynte for ca. tre uker siden er å regulere maten. Har gått ned 2 kilo siden jeg begynte å veie meg, så det er flott. Håper at jeg fortsetter å gå ned. Så fort jeg er ferdig med skolen blir det mye mer tid til trening. Det gleder jeg meg til :) Har tenkt til å jogge og trene styrke hjemme. Det funker som bare rakkern for meg hvis jeg bare gjør det jevnlig.. Skal til syden om fire uker, så har en skikkelig stor gulrot å jobbe mot der!

 

Bikini i en uke.. egentlig bryr jeg meg ikke så veldig når jeg er på ferie, sol på kroppen hjelper alltid på selvfølelsen uansett! Men jeg håper at jeg klarer ytterligere 2 (helst 3 egentlig!!) kilo før jeg drar på ferie. Så det er bare å jobbe:)

 

Velkommen til SolveigR!

 

Ha en god helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Bra innsats her ser jeg... Jeg er på reise og får ikke veid meg denne uken, men har med målebånd :-)

 

Har absolutt fokus, men har levd litt "farlig" med noen glass vin før helgen, og litt feil mat OG snop som slett ikke var i planen på Lørdag..

Syns hverdagene er mye lettere enn helgene !!

Hva syns dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...