Gå til innhold

Min sjanse


Gjest FrkSol
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Dette er min første dag her inne, og jeg har akkurat meldt meg på mitt første kurs.

Jeg har alltid vært overvektig, men ikke slik at det har plaget meg nevneverdig.

 

Da jeg gikk gravid med sønnen min som 29åring, var jeg utrolig flink, trente masse, spiste sunt og etter fødselen gikk jeg ned de 10 kiloene jeg la på meg under graviditeten, samt et par kilo til! Under permisjonen var jeg også masse ute og gikk med vognen, og ammingen hjalp nok også til på å holde vektene nede, men da ammetiden var over og jeg gikk tilbake i full jobb, snudde det.

 

Ettermiddagene og kveldene ble kosetid inne med familien, mye stillesitting og mye god mat. Og kiloene rant på. Nå er jeg 10 kg tyngre enn rett etter fødselen, og dette føles IKKE bra. Nå må noe endres, og jeg trenger hjelp!

 

Derfor: mitt første kurs og min første dag her inne!

 

Vekta viste idag 97,5 kg (har ikke turt å veie meg på fler mnd), men den skal og MÅ ned.

 

I dag begynner det! En mnd til første kursdag, kanskje jeg klarer å gå ned litt på egenhånd til den tid...??

 

Kryss fingrene for meg :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Gratulerer!

 

Du er igang - og jeg har like høy vekt som deg - kanskje til og med mer, vet ikke før på mandag - da begynner også nettkurset jeg har meldt meg på. Ønsker deg lykke til de 4 ukene før kurset starter, kjør på, men sakte og rolig, for dette greier du bare om det ikke blir skippertak, en dag om gangen. Hvor mye tenker du å gå ned? Ønsker deg en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Gullmedaljekandidaten, så koselig med et svar :)

 

Jeg har begynt å veie litt mat og skrive opp alt jeg spiser her inne, slik at jeg blir mer bevisst i tiden frem mot kurset startet. Tror det blir veldig nyttig :) Har iallefall gjort noen gode valg allerede, og håper jeg klarer å fortsette med det.

 

Jeg drømmer om å komme ned til 70 kg, men har satt meg som mål å komme ned til 85 kg til kursets slutt. 12,5 kg er kanskje litt vel optimistisk, men det er jo 12 uker, så håper det kan gå! :)

 

Har iallefall funnet gode oppskrifter her inne som skal brukes fremover, og idag blir det kalkunfilet og waldorfsalat på den lille familien vår :)

 

Gratulerer!

 

Du er igang - og jeg har like høy vekt som deg - kanskje til og med mer, vet ikke før på mandag - da begynner også nettkurset jeg har meldt meg på. Ønsker deg lykke til de 4 ukene før kurset starter, kjør på, men sakte og rolig, for dette greier du bare om det ikke blir skippertak, en dag om gangen. Hvor mye tenker du å gå ned? Ønsker deg en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var min første dag hvor jeg veide og registrerte alt jeg spiste, og fikk flere aha-opplevelser! Har hele tiden tenkt at jeg egentlig har kontroll på kostholdet, men når jeg skriver ned alt, ser jeg at det har jeg langt i fra hatt.

 

Denne lørdagen startet fint, med at poden sov helt til 8, og da var det to uthvilte og glade foreldre som sto opp sammen med han. Herlig! Så ble jeg med ei venninne på trening, fikk vært på 55 min spinning intervall (herregud, beinhardt!) og trent litt styrke etterpå. Så nå er samvittigheten god, og jeg fortsetter på den gode starten med å lage en sunn og god elgmiddag som skal deles med familien :)

 

For en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littslankere36

Hei FrkSol :)

Ja, man kan få noen aha-opplevelser når man begynner å registrere, føler meg avhengig av å få registrert alt, legger inn alt fra morgenen og justerer etterhvert. Greit å vite hvor mye man har til gode til enhver tid, blir litt kontrollfrik..

Du høres jo kjempemotivert ut, og høres ut som du har kommet godt i gang!

Hvor gammel er poden da? Har en på 8 mnd. jeg, og nå er rutinene godt på plass i forhold til legging og måltider, og det er kjempegreit.

Lykke til videre da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei littslankere :)

 

Poden er snart 21 mnd og en aktiv type, bare idag var vi ute i 3,5 time med han hvor vi bl.a. gikk 7 km og lekte masse. Hjelper jo på formen det og, heldigvis :)

 

Er veldig godt når de små har gode rutiner, vi er kjempestrenge på det her og det fungerer veldig fint! Legger seg stort sett uten et knyst, både på dagtid og om kvelden. Og så sover han hele natten igjennom, og det har han gjort lenge. Nyyydelig!

 

Er veldig motivert ja, og mest pga han. Var så utrolig flink under graviditeten, en uke etter fødselen veide jeg faktisk 3 kg mindre enn da jeg ble gravid, og det var BARE pga trening og sunn mat. Etter permisjonsslutt derimot... huff!

 

Men nå er det skjerpings! Har klart å holde meg på 1600 kcal de tre siste dagene og det går egentlig veldig greit! Snik-veide meg idag, og vekta viste faktisk 600 g mindre enn for tre dager siden. Det kan jo være bare litt normal variasjon i vekt (mtp væskebalanse osv), men jeg velger å ta det som et godt tegn :) Blir spennende med skikkelig veiing på fredag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er snart en dag til over, og jeg syns dette med mat og kaloritelling og registrering egentlig går ganske bra!

 

Har til nå idag bare spist 982 kcal, og føler meg mett og fornøyd. Kostholdsscoren er IKKE spesielt glad i at jeg har spist så lite da, så kan hende jeg skeier ut i kveld med litt guacamole, som er min STORE favoritt, men som inneholder alt for mye fett (selv om det jo er ganske så sunt fett da).

 

Har også fått gått litt idag, men har sittet mest i møte....

Er allerede superspent på veiing til fredag, klarer nesten ikke å vente :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei, det er flott at du fikser kcaloritelling, jeg kom også litt under det jeg skulle, men tok en frukt og litt melk og vips var det riktig nivå, sovnet uten å være sulten. En bra dag sånn sett.

Jeg er også litt spent på din vekt på fredag - unner det en kjempegod start. Har lest av med en skikkelig god start så blir man så motivert at man oppnår bedre resultat enn man ellers ville fått. Stå på! Får du trent noe?

Hilsen gullmedaljekandidaten - som syklet sakte opp en lang tung bakke i går - etter jobb, men ingen syklet (eller gikk) forbi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får gått endel, iallefall! Har operert høyre hånd, så klarer ikke trene så mye styrke og strever med spinning/sykling og andre ting hvor jeg må legge vekt på hånden, så sånne ting er litt vanskelig å få til akkurat nå. Heldigvis kan jeg gå og bevege meg mye, så da får det bli litt lavintensitetstrening i et par uker til. En myk start for sofakroppen :D

 

Her snør det idag, så jeg er litt demotivert til å gå ut. Må heldigvis en tur etterpå, så da blir det å gå en omvei igjen for å få litt mer ut av turen. Også har jeg lagret opp med frukt og grønnsaker, så skal få til noen fine mellommåltider her :)

 

Du er kjempeflink med syklingen altså! Hvor langt sykler du hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Det er ca 1 mil, litt over, er ikke så langt, men med endel bakker (opp og ned) så blir det litt trening av det. Det beste er å sykle forbi buss og biler i kø på vei hjem fra jobb.

Det blir "gratis" trening når jeg likevel skal forflytte meg. Hvis du har operert hånden + snø er det kanskje litt lenge til du kan sykle...., men å gå er jo helt utrolig fint, gjerne med musikk, da er det lett å øke tempo og ikke merke det, nesten. Har du ansakket deg gode joggesko?

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En drøy mil med bakker er jo super trening!

Snøen legger seg heldigvis ikke, så snart er det bart her og til da håper jeg at hånden er sykkelvennlig igjen :D Vi var ofte ute og syklet i fjor på sensommeren, kjøpte og sykkelvogn til poden og koste oss masse, så håper at det blir fast helgeaktivitet igjen når mai kommer!

 

Har ganske gode sko, men de begynner å blo slitt. Skal på kjærestetur til NY i mai, så da står to par på handle listen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Da vet du hvertfall det, men håper du nøt den skikkelig, annet ville være meningsløst. Jeg har vært på møter og må "tvangsspise" et mellommåltid før jeg sykler av gårde og henter barn, ellers kan jeg slumpe til å hive i meg masse brødmat pga akutt sult, det ønsker jeg ikke. Stå på - Frk Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei - et lite tips til alternativ til søtsaker - sunne søtsaker: en liten kurv med bringebær eller jordbær. Nesten ingen kcalorier og vanvittig godt. Litt dyrt, men mye bedre enn sjokokalde og samme pris, omtrent. Det har jeg stående på jobb og jeg blir så glad av det. Nøtter har jeg sluttet å kjøpe, små mengder usaltede nøtter er sunt, men jeg kan fort spise 100g når jeg jobber utover kvelden, men en liten skål med solsikkefrø er godt, sunt fett er det også. Og man orker ikke spise så mye heller. Ha en nydelig dag - idag ble det ikke sykling til jobb pga behov for bil, føler jeg mister noe når gratistreningen uteblir, men gikk i lunsjen da...

Snart fredag for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt du gikk glipp av syklingen idag, men ser du fikk gått i lunsjen! Kjempebra!

 

Her skulle jeg egentlig på SATS i formiddag, men så fikk jeg en tlf fra barnehagen og da ble det hjemmedag med småsykt barn istedet. Jaja. Vi koste oss iallefall (med hverandres selskap, IKKE med mat... hehe). Fikk også gått oss en liten trilletur, så har nå iallefall gått en snau time idag og.

 

Har faktisk vært flink og spist blåbær og bringebær som godis i det siste, det funker greit nok, men blir jo aldri helt det samme. Nøtter fikk jeg en aha-opplevelse på her om dagen, visste jo dte var kaloririkt, men ikke SÅ ille... hehe.

 

Tror jeg skal passe på å ha noen riskaker tilgjengelig, det syns jeg er godt!

 

Middagen idag ble mindre kaloririk enn forventet da, så har endel igjen til kvelden. Da skal jeg kose meg med grovt brød og deilig makrell i tomat (den med salsa...). Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Bra! - gode planer. Fint med gode stunder med de små så lenge de ikke er skikkelig syke. Hva trener du på SATS? Greier du å trene med vekter?- , det har aldri jeg hatt tålmodighet til. Ha en fin kveld med sunn snacks, jeg har ny porsjon med knekkebrød i ovnene - det er utrolig godt! Metter skikkelig, jeg har masse kli oppi også. Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener mye spinning, litt aerobic og endel med vekter. Har ei venninne som er instruktør på SATS, så trener helst med henne, og da er det lettere å få til vekter ogsånt også :)

 

Ble faktisk grønnsaker og hjemmelaget mager kesamdip istedet til kvelds her. Kjempegodt! Har faktisk aldri prøvd mager kesam før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Tipper det er motiverende med en venninne som er instruktør - så bra. Fint med gode valg på kveldsmat. Jeg drikker litt for mye lettbrus, men det er ikke kcalorier i det - så det får blir neste trinn. Har kjøpt noen gode teer også. Og drikker vann og Fun light.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh brus...

Jeg ELSKER Pepsi Max, men kutta det helt da jeg meldte meg inn her. Drikker så og si bare vann med kullsyre. Har en SodaStream-maskin og bruker den bare til å lage "farris". Har i noen dråper limejuice og syns det er kjempegodt! Så lenge jeg får litt kullsyre skal jeg klare meg uten Pepsi Max'en en stund :D

 

Her skal jeg ut og gå meg en lang tur nå snart, siden det er ganske så fint vær. Bare vente en times tid til det blir litt bedre lufttemperatur. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei, har en sånn maskin selv - men har ikke somlet meg til å skifte "CO2-patron", det skal jeg gjøre - god ide! Ellers har jeg syklet masse idag og spist hjemmelagde knekkebrød med ost og masse grønt. Mettende og godt. Imorgen veier du deg - det forventes litt resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg spist veldig variert og fint idag, og lagde meg akkurat en god porsjon med fruktsalat som jeg skal kose meg med -litt i kveld og litt i morgen formiddag, sammen med mager vaniljekesam. Nam!

 

Har fått gått to gode turer idag, først 5,5 km alene på formiddagen, gikk på en drøy time. Og så i ettermiddag tok samboeren og jeg med oss gutten og var ute i to timer. Gikk tilsammen 4 km, med mange opphold på diverse lekeplasser. Fikk lekt meg i lekestativ og kjørt sklie mange ganger! Dte var gøy, og ok trim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Så utrolig bra! 1 mil, det begynner å ligne noe. Ja, når man beveger seg med ungene blir det god trening av det - fortsett sånn (det får du neppe til hver dag, men innimellom), litt bevegelse hver dag er fint. Her ble det muffins i kjempesmå former - en liten porsjon basert på 1 egg med mer, men veide en sånn knøttliten muffins - veide bare 10g, så noen sånne ødelegger ikke - og ungene storkoste seg, de elsker å bake, begge to. Skal bak noe sunnere neste gang; scones eller rundstykker. Men jeg har en god følelse, spiste bare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å bake sammen :)

Jeg skal ha stor bakedag imorgen, skal feire samboeren både lørdag og søndag, så har to kaker jeg skal bake. Må bare være flink og ikke smake for mye på røra underveis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er min første veiing.... og jeg har gått ned 2 kg første uka!!!

Det var en god start :)

Antageligvis vil det jo ikke fortsette i det tempoet, men så utrolig godt det er med en god start!

Jeg har så og si ikke vært sulten, jeg har følt meg mett stort sett alltid, selv om jeg størrelsen på måltidene ofte har vært noe mindre enn jeg har pleid ellers. Godteri har vært ikke-eksisterende, så og si, men det har gått greit når jeg har erstattet det med frukt og grønt med sunne dipper!

 

Dette gir motivasjon, nå er det bare å fortsette!

GOD HELG :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...