Gå til innhold

Nybegynner trenger hjelp!


Gjest NinaTangen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest NinaTangen

Hei!

Jeg er en jente på 19 år.. Har denne uka vært hos ernæringsfysiolog og etter dette meldt meg inn her.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte..

Vekta står nå på 110,8 kg noe som IKKE er bra! Jeg er 174 cm, så normalvekt for meg er vel rundt 80, og dit skal jeg.. Håper jeg ihvertfall..

Må endre kostholdet mitt helt! Før tirsdag denne uka spiste jeg masse, og da mener jeg MASSE, godteri hver dag og hadde ikke noe problem med å sitte å stappe innpå med både det og potetgull. De siste dagene har jeg prøvd å holdt meg unna, bare noen små biter i går.

Har også begynt å spise frokost og kveldsmat, noe jeg ikke gjorde før.

 

Trenger litt hjelp og motivasjon for å begynne for fullt!

 

Hva spiser dere til frokost, lunsj, middag og kvelds? (evt. mellommåltid?)

Og teller dere/veier dere maten dere spiser for hvert måltid?

Hvor mye har dere gått ned i vekt på hvor lang tid?

 

Noen som har noen bra svar til med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TommKris

Hei NinaTangen.

 

Så bra du kom på denne siden. Mye bra motivasjon her :)

 

Det jeg vil anbefale deg egentlig er å snu kostholde litt etter litt. Dersom du brå stopper kan det hende du plutselig spiser "Godteri" til det tyter ut av ørene (Snakker av egen erfaring).

 

Dette er ikke noe bra, så ikke si "NEI" til allt du vet er dårlig for det, men kanskje lag kompromisser?

 

Det vil si at om du vil ha en sjokolade. Ta den!

Men for å spise den kanskje tren litt ekstra. Det jeg gjorde sist jeg gikk ned var slike kompromisser. Jeg hadde en løype jeg gikk på ca 1KM. Jeg sa til megselv at skulle jeg nyte må jeg yte.

 

Jeg var veldig glad i sjokolade og kunne spise meg kvalm og litt til somregel, men når jeg sa til meg selv at om jeg spiser denne sjokoladen MÅ jeg ta en ekstra tur. Jeg hater for alt i verden å jogge/gå tur. Derfor hjalp det meg å sette grensen.

 

 

Det med veiing av mat vet jeg ikke om er så viktig. For meg så skriver jeg det et ca beløp så er det godt nok for meg.

 

Enn annen ting som kan ver lurt i begynnelsen er å gjøre mye husarbeid å lure inn trening der.

 

Dersom du gjør noe du er vandt med å gjøre er det ikke alltid kroppen tar det som trening, men kalloriene forsvinner fordeom. :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinaTangen

Hei NinaTangen.

 

Så bra du kom på denne siden. Mye bra motivasjon her :)/>

 

Det jeg vil anbefale deg egentlig er å snu kostholde litt etter litt. Dersom du brå stopper kan det hende du plutselig spiser "Godteri" til det tyter ut av ørene (Snakker av egen erfaring).

 

Dette er ikke noe bra, så ikke si "NEI" til allt du vet er dårlig for det, men kanskje lag kompromisser?

 

Det vil si at om du vil ha en sjokolade. Ta den!

Men for å spise den kanskje tren litt ekstra. Det jeg gjorde sist jeg gikk ned var slike kompromisser. Jeg hadde en løype jeg gikk på ca 1KM. Jeg sa til megselv at skulle jeg nyte må jeg yte.

 

Jeg var veldig glad i sjokolade og kunne spise meg kvalm og litt til somregel, men når jeg sa til meg selv at om jeg spiser denne sjokoladen MÅ jeg ta en ekstra tur. Jeg hater for alt i verden å jogge/gå tur. Derfor hjalp det meg å sette grensen.

 

 

Det med veiing av mat vet jeg ikke om er så viktig. For meg så skriver jeg det et ca beløp så er det godt nok for meg.

 

Enn annen ting som kan ver lurt i begynnelsen er å gjøre mye husarbeid å lure inn trening der.

 

Dersom du gjør noe du er vandt med å gjøre er det ikke alltid kroppen tar det som trening, men kalloriene forsvinner fordeom. :)/>

 

Lykke til!

 

Tusen takk for svar!

 

Prøver å gå turer, men blir dårlig med det.. Har en runde her hjemme som er på ca 2-3 km, noe som er greit og tar jo ikke så veldig lang tid heller :P

 

Får nesten panikk hvis jeg ser at jeg har spist mer enn 1700 kcal i løpet av en dag.. Vet at det er en grei mengde, i forhold til det jeg spiste før, men uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

For det første - folk er veldig variable og du må bruke litt tid på selv å finne ut hva som passer for deg. TommKris sin måte ville ikke funket for meg - jeg kan ikke ha godteri i huset og kjøper det heller ikke med når jeg er og handler bortsett fra på lørdager. Jepp - har gjeninnført lørdagsgodt. Da har jeg noe å se frem til og kose meg med, som igjen gjør at jeg klarer å stå over fristelsen for å kjøpe noe mens jeg står i kø i butikken. Men det er måten som funker for meg - andre rører ikke søtsaker i det hele tatt når de går på kurs.

Selv noterer jeg også alt jeg spiser og regner kalorier. Hvis ikke skjer det faktisk ofte at jeg spiser for lite, noe som jo ikke er bra. Faktisk går det oftere den veien enn motsatt når jeg ikke registrerer. Merkelig nok. :)

 

Jeg har gått på kurs før, men forskjellen denne gangen enn tidligere er at min mentale innstilling til det hele er veldig annerledes. Jeg tok tak i kostholdet først og la til trening når jeg følte at jeg var klar for det. Og når jeg satte i gang med trening har jeg ikke begynt med 3-4 ganger i uken, men 2. Dette er riktignok gode og lange økter, men det er noe jeg føler at jeg klarer å opprettholde også når nedgangen er over. For det er jo det viktigste av alt - legge seg til rutiner som man kan videreføre i det lange løp slik at man ikke sklir tilbake i gamle vaner med en gang.

 

En annen ting jeg synes er viktig er å tenke litt på hvorfor du er kommet der du er i dag vektmessig. Hvorfor spiser du så mye godteri/potetgull eller hva det måtte være? Fordi det er godt er ikke et godt nok svar - det vet vi jo. Men hvorfor alt dette gode? For meg var det mat til trøst, kos, feiring, osvosv. Har forsåvidt også vokst opp med en mor som stadig slanket seg - ikke det beste forbildet mao. Det er greit å prøve å kjenne på følelsen som gjør at man får lyst til å spise noe man ikke bør ha og finne ut hva det skyldes og hvorfor den kommer. Og ikke minst - hva er det som motiverer deg til å gjøre noe med det nå? Går det trått innomellom, ta frem disse tankene. Skriv dem gjerne ned også, så har du dem.

 

Hvis man har veldig mange forbedringsområder i matveien så har det funket godt for mange å kutte ut en og en ting. Kutte ut søtsakene ene uken, kutte ut potetgullet den neste, brusen etter det osv. Hvis man har f.eks. spist få men store måltider er det jo en mulighet å begynne ene uken med å spise litt frokost. Neste uke kutter du ned litt på lunsjstørrelsen. Så legger du til kvelds ene uken og kutter ned på middagen uken etter det igjen. Etter 4 uker har du da økt fra 2 store til 4 mindre måltider, og får forhåpentligvis jevnere blodsukker som igjen gjerne fører til mindre søtbehov.

 

Når det gjelder måltider så pleier jeg å spise brødmat til både frokost, lunsj og kvelds. Alltid grovt eller ekstra grovt brød (en sjelden gang unner jeg meg litt lyst brød f.eks., men har egentlig ikke lyst på det så ofte lengre), evt knekkebrød. Med pålegg, selvsagt. Prøver å variere litt, men det kan være makrell i tomat, Philadelphia, magerost med eller uten smak, lettsalami, skinke osv osv. Pleier stort sett alltid ha på masse grønnsaker også - tomat, agurk, paprika, salatblad. Enkelte ganger spiser jeg gjerne kornblanding med f.eks. lettyoghurt men synes det blir så "lite" mat mengdemessig i forhold til knekkebrød eller brød - det kommer den psykologiske effekten inn i bildet. Mange synes at havregrøt er storveis, men det er ikke jeg særlig glad i smaksmessig. :) Til middag blir det mye wok med f.eks. kylling eller kalkun, masse grønnsaker, ris og diverse krydder. Lager gjerne en omelett med f.eks. skinke, sopp og paprika hvis jeg skal ha noe veldig raskt og greit f.eks. etter trening, men bruker også litt Fjordland. Noen av disse inneholder imidlertid ganske mye kalorier, så les innholdsfortegnelsen. Ellers er det viktig å få i seg frukt og melkeprodukter i tillegg - enten sammen med hovedmåltidene eller mellom måltidene alt ettersom hva som passer. Ernæringsfysiologen vil sikkert kunne hjelpe deg med forslag til menyer som passer for deg - regner med du har fått beskjed om ca. hvilket kalorinivå du bør ligge på?

 

Uansett - lykke til med prosjektet ditt. Du finner nok ut av det til slutt, bare ikke gi opp! Det er forresten mye inspirasjon å finne i mange av trådene rundtomkring på forumet hvor du kan lese om hvordan andre har gått frem og ikke minst om gode resultater. Jeg finner utrolig mye inspirasjon og glede i å bruke forumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinaTangen

For det første - folk er veldig variable og du må bruke litt tid på selv å finne ut hva som passer for deg. TommKris sin måte ville ikke funket for meg - jeg kan ikke ha godteri i huset og kjøper det heller ikke med når jeg er og handler bortsett fra på lørdager. Jepp - har gjeninnført lørdagsgodt. Da har jeg noe å se frem til og kose meg med, som igjen gjør at jeg klarer å stå over fristelsen for å kjøpe noe mens jeg står i kø i butikken. Men det er måten som funker for meg - andre rører ikke søtsaker i det hele tatt når de går på kurs.

Selv noterer jeg også alt jeg spiser og regner kalorier. Hvis ikke skjer det faktisk ofte at jeg spiser for lite, noe som jo ikke er bra. Faktisk går det oftere den veien enn motsatt når jeg ikke registrerer. Merkelig nok. :)/>

 

Jeg har gått på kurs før, men forskjellen denne gangen enn tidligere er at min mentale innstilling til det hele er veldig annerledes. Jeg tok tak i kostholdet først og la til trening når jeg følte at jeg var klar for det. Og når jeg satte i gang med trening har jeg ikke begynt med 3-4 ganger i uken, men 2. Dette er riktignok gode og lange økter, men det er noe jeg føler at jeg klarer å opprettholde også når nedgangen er over. For det er jo det viktigste av alt - legge seg til rutiner som man kan videreføre i det lange løp slik at man ikke sklir tilbake i gamle vaner med en gang.

 

En annen ting jeg synes er viktig er å tenke litt på hvorfor du er kommet der du er i dag vektmessig. Hvorfor spiser du så mye godteri/potetgull eller hva det måtte være? Fordi det er godt er ikke et godt nok svar - det vet vi jo. Men hvorfor alt dette gode? For meg var det mat til trøst, kos, feiring, osvosv. Har forsåvidt også vokst opp med en mor som stadig slanket seg - ikke det beste forbildet mao. Det er greit å prøve å kjenne på følelsen som gjør at man får lyst til å spise noe man ikke bør ha og finne ut hva det skyldes og hvorfor den kommer. Og ikke minst - hva er det som motiverer deg til å gjøre noe med det nå? Går det trått innomellom, ta frem disse tankene. Skriv dem gjerne ned også, så har du dem.

 

Hvis man har veldig mange forbedringsområder i matveien så har det funket godt for mange å kutte ut en og en ting. Kutte ut søtsakene ene uken, kutte ut potetgullet den neste, brusen etter det osv. Hvis man har f.eks. spist få men store måltider er det jo en mulighet å begynne ene uken med å spise litt frokost. Neste uke kutter du ned litt på lunsjstørrelsen. Så legger du til kvelds ene uken og kutter ned på middagen uken etter det igjen. Etter 4 uker har du da økt fra 2 store til 4 mindre måltider, og får forhåpentligvis jevnere blodsukker som igjen gjerne fører til mindre søtbehov.

 

Når det gjelder måltider så pleier jeg å spise brødmat til både frokost, lunsj og kvelds. Alltid grovt eller ekstra grovt brød (en sjelden gang unner jeg meg litt lyst brød f.eks., men har egentlig ikke lyst på det så ofte lengre), evt knekkebrød. Med pålegg, selvsagt. Prøver å variere litt, men det kan være makrell i tomat, Philadelphia, magerost med eller uten smak, lettsalami, skinke osv osv. Pleier stort sett alltid ha på masse grønnsaker også - tomat, agurk, paprika, salatblad. Enkelte ganger spiser jeg gjerne kornblanding med f.eks. lettyoghurt men synes det blir så "lite" mat mengdemessig i forhold til knekkebrød eller brød - det kommer den psykologiske effekten inn i bildet. Mange synes at havregrøt er storveis, men det er ikke jeg særlig glad i smaksmessig. :)/> Til middag blir det mye wok med f.eks. kylling eller kalkun, masse grønnsaker, ris og diverse krydder. Lager gjerne en omelett med f.eks. skinke, sopp og paprika hvis jeg skal ha noe veldig raskt og greit f.eks. etter trening, men bruker også litt Fjordland. Noen av disse inneholder imidlertid ganske mye kalorier, så les innholdsfortegnelsen. Ellers er det viktig å få i seg frukt og melkeprodukter i tillegg - enten sammen med hovedmåltidene eller mellom måltidene alt ettersom hva som passer. Ernæringsfysiologen vil sikkert kunne hjelpe deg med forslag til menyer som passer for deg - regner med du har fått beskjed om ca. hvilket kalorinivå du bør ligge på?

 

Uansett - lykke til med prosjektet ditt. Du finner nok ut av det til slutt, bare ikke gi opp! Det er forresten mye inspirasjon å finne i mange av trådene rundtomkring på forumet hvor du kan lese om hvordan andre har gått frem og ikke minst om gode resultater. Jeg finner utrolig mye inspirasjon og glede i å bruke forumet. :)/>

 

Tusen takk for svar! :) Fint å få vite litt av andre folk, så det ikke bare blir med meg og mine tanker.

 

Har ikke fått noe beskjed av ernæringsfysiologen om hvilket kalorinivå jeg bør ligge på, men ut fra vekta skulle jeg vel egentlig ha spist mellom 3324-4432 kcal pr dag. Fikk beskjed om å spise rundt 500 kcal mindre pr dag, og det vil jeg tro jeg gjør når jeg har kuttet ut godteri (bortsett fra i kveld) og spiser både frokost, lunsj (spørs når jeg våkner i helgene selvfølgelig), middag og kveldsmat. Spiser også frukt til mellommåltid.

Før spiste jeg ikke frokost, sjelden gang lunsj tatt med hjemmefra (gikk mest i osteloff osv fra kantina på skolen), middag og ikke kveldsmat.. I stedet for frokost og kveldsmat spiste jeg MASSE godteri, drakk brus og spiste potetgull (klarte fint å stappe innpå en hel pose helt alene)..

 

Jeg har begynt å veie maten og legger det inn her etter måltidene for å se hvor mange kcal jeg har spist. Dette synes jeg virker greit, men mye jeg ikke forstår enda..

 

Vet ikke hvor lenge man må gå før man ser resultater på vekta eller mål rundt midja.. Eller når på døgnet man bør veie seg for å få det mest nøyaktig på vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg alltid på morgenen etter dobesøk. Det vil likevel kunne variere litt fra dag til dag fordi mageinnholdet og væskeinnholdet i kroppen kan variere uavhengig av fettmasse.

Men veier du deg en gang i uken vil du kunne se nedgangen mer tydelig. Ofte vil kroppen gi slipp på en del overflødig væske med det samme man begynner å slanke seg, og mange opplever derfor et stort vekttap i begynnelsen. Men ikke alle, så ingen grunn til å fortvile dersom du ikke raser nedover.

Dersom du har et kaloriunderskudd daglig på ca 500 kcal vil det i teorien bety at du kvitter deg med ca en halvkilo fett i uken.

 

Jeg vil råde deg til å registrere og veie all maten i begynnelsen, for å lære mest mulig, og for å lettere se hvor du kan gjøre endringer.

 

Når det gjelder hva man kan spise, så er mitt råd at man forsøker å spise slik at man holder blodsukkeret mest mulig stabilt. Da holder man seg mett lenger og unngår søtsug.

 

Spis minst mulig av raske karbohydrater som sukker, hvitt mel, stivelse.

Bytt ut fint med grovt, og bruk fullkornsris og pasta. Det er også en fordel at måltidene er sammensatt av både karbohydrater, fett og proteiner.

Ikke la det gå for lang tid mellom hvert måltid. Spis når du begynner å føle deg sulten. Da betyr det at blodsukkeret begynner å synke.

Andre ting du kan gjøre er å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, og bruke lettvarianter av margarin, melkeprodukter, pølser, pålegg osv.

Spis mer grønnsaker.

 

Så er det ikke så lurt å erstatte sukker med kunstige søtstoffer. For noen går dette greit, men for min del betyr det økt søtsug, hodepine og magetrøbbel. Men der får du bare prøve deg frem.

 

Så råder jeg deg til å begynne med styrketrening. Dette kan du gjøre hjemme i din egen stue, og kun ved hjelp av din egen kroppsvekt. Start med en halvtime i uken. Du finner veldig mange gode øvelser på nett. Styrketrening former kroppen, gjør at du mister mindre muskelmasse, og forbrenner mer fett.

 

Trening er veldig tungt og vondt til å begynne med. Men det blir lettere og etter hvert gøy når man begynner å komme i form. Jeg var en skikkelig sofagris som hatet trening før, men de siste årene har jeg trent jevnlig og ca 3-5 ganger i uken. Kan jeg, så kan alle!

 

Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest Janeway

Hei!

Jeg er en jente på 19 år.. Har denne uka vært hos ernæringsfysiolog og etter dette meldt meg inn her.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte..

Vekta står nå på 110,8 kg noe som IKKE er bra! Jeg er 174 cm, så normalvekt for meg er vel rundt 80, og dit skal jeg.. Håper jeg ihvertfall..

Må endre kostholdet mitt helt! Før tirsdag denne uka spiste jeg masse, og da mener jeg MASSE, godteri hver dag og hadde ikke noe problem med å sitte å stappe innpå med både det og potetgull. De siste dagene har jeg prøvd å holdt meg unna, bare noen små biter i går.

Har også begynt å spise frokost og kveldsmat, noe jeg ikke gjorde før.

 

Trenger litt hjelp og motivasjon for å begynne for fullt!

 

Hva spiser dere til frokost, lunsj, middag og kvelds? (evt. mellommåltid?)

Og teller dere/veier dere maten dere spiser for hvert måltid?

Hvor mye har dere gått ned i vekt på hvor lang tid?

 

Noen som har noen bra svar til med? :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janeway

Så bra at du tar tak i dette så tidlig.

 

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver med å gafle i seg mengder av snop, gjerne i stede for middag.

 

Mitt beste råd, er å gjøre ting så enkelt for deg selv som mulig. Det er lurt å trene, men prøv å finne den aktiviteten som det er mest lystbetont å gjøre. Hvis det er lettere å gjennomføre kuren, hvis du vet du kan unne deg noe ekstra godt hver lørdag gjør du det. Selv har jeg bestemt meg for å droppe snopet fullstendig en tid, fordi jeg vet av bitter erfaring at hvis jeg spiser en liten bitm har jeg veldig vanskelig for å slutte. Det er det son funker best for meg. Når det gjelder mengde mat og menyer, anbefaler jeg deg å fokusere mer på å spise riktig mat i begynnelsen og mindre på mengde. Bare for å kvitte deg med det verste godtesuget. Samtidig son du registrerer kalorier. Ikke bekymre deg så mye hvis kalorimengden ikke blir helt riktig, eller det er for lite melk osv. Det tar tid å få til et balansert kosthold.

 

Lykke til, og ikke gi opp, selv om du ikke skulle få til alt i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...