Gå til innhold

Nektende affirmasjoner - et eksempel


Gjest Hverdagsglede
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Hverdagsglede

Kom til å tenke på et godt eksempel på affirmasjonens kraft. Tenk litt som "the secret": det vi fokuserer på, vil vi få mer av. Fokuserer vi på spising som et problem, vil vi få mer av det. Vår underbevissthet handler på instinkt, og forstår bare beskjeder. Vår underbevissthet er ikke logisk tenkende, den forstår ikke "ikke", "aldri" eller "nei". Hvis jeg tenker at jeg IKKE skal kalle min kompis sin nye dame for eksens navn Petra, kan jeg jo være sikker på at jeg sier "hei, Petra" i stedenfor "hei, Hanne" til henne.

 

Når jeg kjenner jeg må tisse på f.eks et kjøpesenter, begynner jeg å lete etter et toalett. Underbevisstheten forstår at jeg begynner å nærme meg, og forbereder meg. Desto mer jeg tenker dette går snart galt, desto mer må jeg tisse. Når jeg når toalett-døra er det kritisk. Plutselig møter jeg ei venninne jeg ikke har sett på 10 år, og jeg glemmer av hva jeg skulle. Akkurat som behovet forsvinner.

 

Det er dette som også skjer med den forheksende sjokoladen. Vi ser en reklame, og tenker vi "IKKE skal kjøpe den". Vår underbevissthet får beskjeden "kjøp sjokoladen". Når vi rekker butikken og ser den, har vi kanskje brukt hele bilturen og handleturen på å tenke "vær flink jente, IKKE ødelegg for deg selv, IKKE spis tilbake de 450 kcal du nettopp brente av på trening, IKKE kjøp sjokolade". Da er jeg jo så innstillt på at jeg skal få kjøpe den sjokoladen at det er det siste jeg løper og henter rett før jeg setter kortet i bankterminalen.

 

Hva hadde jeg skjedd hvis jeg hadde (en eller flere metoder):

 

1.

Stopp opp: Jeg skaper overblikk

Observer: Jeg registrerer at dette bare er en sjokoladereklame

Aksepter: Jeg erkjenner at jeg gjerne kunne tenkt meg sjokoladen, men dette er ikke i tråd med mine verdier. Reklamen ikke er en unnskyldning til å kjøpe det (for eksempel istedenfor et eple)

La gå: Jeg setter et punktum og går heller og tar oppvasken

(Oppmerksomt nærvær - SOUL-metoden)

 

2.

Bank forsiktig med et par fingre på håndbaken ca mellom ring- og lillefinger, mens du gjør dette to ganger

1. Lukke øynene

2. Åpne øynene

3. Se ned til høyre

4. Se ned til venstre

5. Rull øynene i en sirkel

6. Rull øynene motsatt veg

7. Nynn 2 sekunder av en sang (for eksempel Happy Birthday)

8. Tell raskt fra 1 til 5

9. Nynn 2 sekunder igjen av samme sang

(EFT-metoden)

 

3.

Fokuser på gleden av et eple på vegen til butikken: Et eple er en brøkdel kcal, et eple gir viktige vitaminer, et eple inneholder pektin – som er slankende, et eple tar ofte lengre tid å spise enn å gape over sjokoladen, et eple kick-starter energien slik at du føler deg mer opplagt og dermed forbrenner litt ekstra kcal i den spenstige måten å gå på/energien du har når du kommer hjem gir lyst og driv til å vaske gulvet, den gir ikke dårlig samvittighet, den sprenger ikke kcaloribudsjettet eller ødelegger ikke-sjokolade-i-ukedagene-prinsippet. Ikke minst smaken: ett tygg, og den friske safta eksploderer. Mmmm!

 

Det finnes utallige metoder. Faren ligger ofte i automatiserte handlinger (popcorn+kino eller at folk som ligger i koma kan plutselig føre hånda til munnen, som om de skal røyke) eller at vi låser oss til at vi kommer til å utføre en handling.

Interessant!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hverdagsglede

Takk for tilbakemelding Rina.

 

Det finnes så mye spennende innen det som skjer i hjernen, men det er litt av en jungel å finne frem. Man kan lære så uendelig mye teknikker og måter å tenke på, men det er jo noe helt annet å integrere det i oss, som en automatikk. Vi er jo vanedyr, og det er vel kanskje derfor vi handler som vi gjør. Våre rutiner preger hverdagen, og det er jo godt, fordi ellers ville man blitt nødt til å gruble for hver minste hverdagslige ting man foretar seg. Men våre vaner og handlingsmønstre er dessverre ikke alltid like sunne.

 

Akkurat som å kjøre bil, vi får uvaner etter hvert. Kjører over fartsgrensen for å rekke frem i tide, men tar det rolig om vi ikke stresser. Plutselig kjører man langt over fartsgrensa uten å legge merke til det. Da nytter det ikke å si til politiet (vekta) at vi glemte å holde fokus for ei stund. Man får bot (litt ekstra magefett). Man kan velge å betale (trim) giroen fra statens innkrevningssentral (samvittigheten), eller man kan ignorere det og la det gå med purringer og gebyrer (spiser enda mer fordi vi blir så sinte på oss selv). ...mye filosofering tidlig en morgen.

 

Poenget er bare at vi har tatt et stort steg bare ved å melde oss inn i Grete Roede. Nå handler det om å ta aktivt styring, og foreta bevisste valg. Vi kjører bilen fremover, og styrer ikke med speilene bakover. Rett frem, uten stopp er den korteste vegen, og også den raskeste. Av og til må det være en pause for å strekke på bena, ta et måltid, slik at man kan holde fokus videre og ikke bli trøtte. Av og til belønnes turen med en liten is på statoil. Men kursen må holdes til vi er i mål. Desto mer vi steller med bilen jevnlig; vasker den, rustbehandler, boner, skifter registerreim før den går til tusan - jo lengre har man bilen, og desto glattere går den.

 

Stå på, sammen får vi til underverker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Rina.

 

Det finnes så mye spennende innen det som skjer i hjernen, men det er litt av en jungel å finne frem. Man kan lære så uendelig mye teknikker og måter å tenke på, men det er jo noe helt annet å integrere det i oss, som en automatikk. Vi er jo vanedyr, og det er vel kanskje derfor vi handler som vi gjør. Våre rutiner preger hverdagen, og det er jo godt, fordi ellers ville man blitt nødt til å gruble for hver minste hverdagslige ting man foretar seg. Men våre vaner og handlingsmønstre er dessverre ikke alltid like sunne.

 

Akkurat som å kjøre bil, vi får uvaner etter hvert. Kjører over fartsgrensen for å rekke frem i tide, men tar det rolig om vi ikke stresser. Plutselig kjører man langt over fartsgrensa uten å legge merke til det. Da nytter det ikke å si til politiet (vekta) at vi glemte å holde fokus for ei stund. Man får bot (litt ekstra magefett). Man kan velge å betale (trim) giroen fra statens innkrevningssentral (samvittigheten), eller man kan ignorere det og la det gå med purringer og gebyrer (spiser enda mer fordi vi blir så sinte på oss selv). ...mye filosofering tidlig en morgen.

 

Poenget er bare at vi har tatt et stort steg bare ved å melde oss inn i Grete Roede. Nå handler det om å ta aktivt styring, og foreta bevisste valg. Vi kjører bilen fremover, og styrer ikke med speilene bakover. Rett frem, uten stopp er den korteste vegen, og også den raskeste. Av og til må det være en pause for å strekke på bena, ta et måltid, slik at man kan holde fokus videre og ikke bli trøtte. Av og til belønnes turen med en liten is på statoil. Men kursen må holdes til vi er i mål. Desto mer vi steller med bilen jevnlig; vasker den, rustbehandler, boner, skifter registerreim før den går til tusan - jo lengre har man bilen, og desto glattere går den.

 

Stå på, sammen får vi til underverker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye rett i dette :) Jeg leser en del i the secret og en del andre bøker om dette. Det å skulle forandre tankemønster er sannelig ikke så lett. Men jeg prøver. Jeg er nå akkurat inni en meget god steam. Har fått ny medisin så nå kan jeg plutselig være aktiv. Sluttet å røyke for litt over 2 mnd siden å lagt på meg så klart etter det. Hadde uansett tenkt å gå ned noen kilo, så plutselg er det 10-15 kilo man skal ned. jeg var før røykestopp i en komfortsone. Har gått ned 45 kilo og stablisert meg der da. Men hadde enda noen kilo jeg vil ta av. Plus at jeg nå kan trene :) Men du skriver noe veldig viktig at enkelte ganger er det lov å unne seg litt på denne turen våres. Jeg er vel sånn sett ikke på slanker'n jeg prøver å tilvenne meg et kosthold jeg kan leve med også framover når jeg har tatt av meg disse kiloene jeg ønsker. for dette å tro man kan spise som før å ikke legge på seg, det har vel mange av oss gjort. Det er det jeg ønsker å bruke denne tiden på. :) Ønsker deg en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hverdagsglede

Veldig mye rett i dette :)/> Jeg leser en del i the secret og en del andre bøker om dette. Det å skulle forandre tankemønster er sannelig ikke så lett. Men jeg prøver. Jeg er nå akkurat inni en meget god steam. Har fått ny medisin så nå kan jeg plutselig være aktiv. Sluttet å røyke for litt over 2 mnd siden å lagt på meg så klart etter det. Hadde uansett tenkt å gå ned noen kilo, så plutselg er det 10-15 kilo man skal ned. jeg var før røykestopp i en komfortsone. Har gått ned 45 kilo og stablisert meg der da. Men hadde enda noen kilo jeg vil ta av. Plus at jeg nå kan trene :)/> Men du skriver noe veldig viktig at enkelte ganger er det lov å unne seg litt på denne turen våres. Jeg er vel sånn sett ikke på slanker'n jeg prøver å tilvenne meg et kosthold jeg kan leve med også framover når jeg har tatt av meg disse kiloene jeg ønsker. for dette å tro man kan spise som før å ikke legge på seg, det har vel mange av oss gjort. Det er det jeg ønsker å bruke denne tiden på. :)/> Ønsker deg en fin dag :)/>

 

Det finnes utrolig mye bøker. Har til og med snust litt på kvantefysikk om energi (samme poeng som the secret - se youtube), og er helt absorbert i feltet, så gøy og fascinerende. Gleder meg masse over å lære hver eneste dag!

 

45 kg?? Så flott! Å at du kan være aktiv? Enda bedre! Det åpner vel kanskje noen ekstra dører, slik at det i prinsippet/teorien skal bli lettere å gå ned mer om du ønsker. Da jeg var aktiv, sa en utenlandsk trener en gang at det tok omtrent 1 år fra da jeg lærte en ny teknikk, til den var innarbeidet i ryggmargen. Dette ville si jeg måtte være bevisst på det hver eneste trening. Så ja, det stemmer jo det at det nok tar en stund før nye vaner og ny livsstil blir en del av oss, og at det sunne valget blir det enkle valget.

 

Lykke til videre, så snakkes vi plutselig. Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Spennende tema!

 

Min teknikk er å utsette istedet for å fornekte. Jeg utsetter godtekjøpet; Ser julesjokoladene og tenker "mmmm den der er god". Så tenker jeg "mnai, det er for lenge til jul ennå, kan vente til litt senere". Resultat er at jeg enten glemmer hele greia eller så kjøper jeg den senere og spiser færre sjokolader enn om jeg hadde kjøpt en med en gang. Bruker også å tenke at "det blir jul/påske/osv. til nest år også, så jeg går egentlig ikke glipp av noe ved å ikke spise dette nå."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...