Gå til innhold

Jeg VIL


Gjest ilja-V
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har vært overvektig lenge nå. La på meg mye under første svangerskap, og klarte aldri å gå ned igjen. La ikke på meg så mye under andre svangerskap, men har etterpå gått opp en del.

Jeg er ganske lav - under 1.60, og er like under 90 kg. Før jeg ble gravid første gangen lå jeg omtrent på 60, og det var passende. Jeg så det ikke da, men jeg har sett det i ettertid. Målet mitt er å komme ned på 60 igjen. Men slik som ting er nå, hadde jeg vært glad om jeg kom på 70 også.

 

Jeg har store problemer med mat. Jeg spiser få måltid, og jeg spiser mye når jeg først spiser. Jeg er alt for glad i mat, og jeg er alt for glad i godterier. Det er som om jeg har en hunger som ikke kan mettes.

 

Jeg har alltid vært veldig kresen i matveien, helt siden jeg var liten. Jeg har aldri likt grønnsaker foreksempel. Men nå har jeg lært meg til å like potet, delvis. Men ellers holder jeg meg mest mulig unna. Jeg liker kjøtt (omtrent alle typer), pasta, ris, pølse, kylling, noe fisk (fiskekake, fiseboller, fiskegrateng, fiskepudding).

Det blir mye kjøttdeig, pasta og pastasaus. Pannekaker. GRisengrynsgrøt. Pizza. Kylling med pasta. Pølsegrateng. Pølse og spaghetti med spaghettisaus. Taco. Pitabrød med skinke og ost. Toast med salami og ost. Speilegg.

 

Jeg har kommet til et punkt hvor jeg rett og slett hater meg selv og kroppen min. Jeg vemmes av å se bilder av meg selv, eller å se meg selv i speilet.

 

Jeg vil så veldig gjerne klare å gjøre noe med dette på egenhånd. Jeg har prøvd før. Prøvd mange forskjellige dietter, shaker, piller. Lurer meg selv til å tro det skal fungere.

 

Jeg har et annet problem også. Og det er at beina mine er dårlige, noe som stopper meg fra å trimme med gåturer. Jeg får kjempevondt i leggene ved å gå lengre turer i økt tempo. Jeg spilte fotball før, men beina var grunnen til at jeg måtte slutte. Enda så mye jeg elsket det. Jeg har begynt å få belastningskader i spesielt det ene kneet, noe som gjør sykling vondt også. Jeg har ikke tilgang til svømmehall. Det er så mye som gjør alt sammen så vanskelig.

 

Jeg vil ned i vekt. For jeg begynner å bli seriøst redd for helsa mi, og at jeg skal få sykdommer som følge av overvekt, og at jeg skal dø fra ungene mine. Samtidig vet jeg ikke om jeg klarer å gi slipp på livet, med godterier og god mat (i mine øyne)... Jeg skulle så veldig gjerne ønske at god mat for meg var sunn mat, men det er det ikke. Jeg føler jeg trenger maten, det har nok blitt til at mat er en trøst. Og jeg vet at det er helt feil... Men det er som om jeg ikke klarer å stoppe det.

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vet ikke hvor jeg skal begynne, hva jeg skal ta tak i, hvordan jeg skal gjøre det.

 

Jeg har kikket på Grete Roede kurs. Men det er ingen i nærheten her jeg bor, og selv om det sikkert er en god investering, så synes jeg det er litt mye penger.. Som student og alenemamma, så er det ikke all verdens penger å rutte med. Og med ungene er det også vanskelig å reise lenger unna for kurs.

 

Om noen har tips, eller noe.. Eller bare gidder lese mine fortvilte tanker, så setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goassen

Jeg har vært overvektig lenge nå. La på meg mye under første svangerskap, og klarte aldri å gå ned igjen. La ikke på meg så mye under andre svangerskap, men har etterpå gått opp en del.

Jeg er ganske lav - under 1.60, og er like under 90 kg. Før jeg ble gravid første gangen lå jeg omtrent på 60, og det var passende. Jeg så det ikke da, men jeg har sett det i ettertid. Målet mitt er å komme ned på 60 igjen. Men slik som ting er nå, hadde jeg vært glad om jeg kom på 70 også.

 

Jeg har store problemer med mat. Jeg spiser få måltid, og jeg spiser mye når jeg først spiser. Jeg er alt for glad i mat, og jeg er alt for glad i godterier. Det er som om jeg har en hunger som ikke kan mettes.

 

Jeg har alltid vært veldig kresen i matveien, helt siden jeg var liten. Jeg har aldri likt grønnsaker foreksempel. Men nå har jeg lært meg til å like potet, delvis. Men ellers holder jeg meg mest mulig unna. Jeg liker kjøtt (omtrent alle typer), pasta, ris, pølse, kylling, noe fisk (fiskekake, fiseboller, fiskegrateng, fiskepudding).

Det blir mye kjøttdeig, pasta og pastasaus. Pannekaker. GRisengrynsgrøt. Pizza. Kylling med pasta. Pølsegrateng. Pølse og spaghetti med spaghettisaus. Taco. Pitabrød med skinke og ost. Toast med salami og ost. Speilegg.

 

Jeg har kommet til et punkt hvor jeg rett og slett hater meg selv og kroppen min. Jeg vemmes av å se bilder av meg selv, eller å se meg selv i speilet.

 

Jeg vil så veldig gjerne klare å gjøre noe med dette på egenhånd. Jeg har prøvd før. Prøvd mange forskjellige dietter, shaker, piller. Lurer meg selv til å tro det skal fungere.

 

Jeg har et annet problem også. Og det er at beina mine er dårlige, noe som stopper meg fra å trimme med gåturer. Jeg får kjempevondt i leggene ved å gå lengre turer i økt tempo. Jeg spilte fotball før, men beina var grunnen til at jeg måtte slutte. Enda så mye jeg elsket det. Jeg har begynt å få belastningskader i spesielt det ene kneet, noe som gjør sykling vondt også. Jeg har ikke tilgang til svømmehall. Det er så mye som gjør alt sammen så vanskelig.

 

Jeg vil ned i vekt. For jeg begynner å bli seriøst redd for helsa mi, og at jeg skal få sykdommer som følge av overvekt, og at jeg skal dø fra ungene mine. Samtidig vet jeg ikke om jeg klarer å gi slipp på livet, med godterier og god mat (i mine øyne)... Jeg skulle så veldig gjerne ønske at god mat for meg var sunn mat, men det er det ikke. Jeg føler jeg trenger maten, det har nok blitt til at mat er en trøst. Og jeg vet at det er helt feil... Men det er som om jeg ikke klarer å stoppe det.

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vet ikke hvor jeg skal begynne, hva jeg skal ta tak i, hvordan jeg skal gjøre det.

 

Jeg har kikket på Grete Roede kurs. Men det er ingen i nærheten her jeg bor, og selv om det sikkert er en god investering, så synes jeg det er litt mye penger.. Som student og alenemamma, så er det ikke all verdens penger å rutte med. Og med ungene er det også vanskelig å reise lenger unna for kurs.

 

Om noen har tips, eller noe.. Eller bare gidder lese mine fortvilte tanker, så setter jeg pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Kjære deg - meld deg på nettkurs og vær aktiv her så får du både press og støtte i motgang og medgang. Det er nesten litt sårt å lese om hvordan du har det - du er veldig ærlig og du har faktisk 3 barn som trenger en frisk og oppegående mamma med mer overskudd og du trenger å være fornøyd med deg selv. Situasjonen når er at du er overvektig - helseskadelig overvektig og dette vil du gjøre noe med. Det er ingen snarveier. Dette tar tid.

Kurs koster, ja, men det er en investering og tenk på de gode vanene du kan gi ungene dine ved å legge om kostholdet, billigere kan det faktisk også bli.... Du sier du er kresen - spiser ikke grønnsaker, men spiser du frukt og bær? Bytt ut snop og snacks med frukt og bær...

Du kan ikke gjøre alt på en gang, men litt etter litt. Når du veier 30kg for mye er det en belastning for knærne dine, og det vil til tross for skade og problemer blir stadig bedre når du lir gradvis mer aktiv og lettere. Har du sykkel-belastningsskader med rolig sykling på flat mark er ikke skadelig og gjør ikke saken verre? Hvor langt greier du å gå?

Jeg ønsker deg all lykke på veien - du har allerede begynt prosessen. Jeg ønsker å følge deg videre. Ha en fin dag og vær snill med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;)

 

Huff, det høres ikke ut som om du har det så greit.....

 

Jeg er ingen verdensmester i kosthold og viljestyrke - men en del erfaringer har jeg.

Jeg har selv gått opp over 30 kilo x 3 under svangerskapene mine - har alltid kjempet mot vekta - og kjemper fortsatt...

Har ikke gitt opp kampen mot å komme ned til magiske 68 kg. Holder meg vel i grunn jevnt over stabil på 75 kg. Men går fort opp til 80 + om jeg ikke holder fokus hele tiden...

 

Jeg har gått på flere GR-kurs - og føler jeg kan opplegget - og vet hva som skal til...

 

Her er noen råd fra meg

 

1) Si til deg selv at raske kurer, pulver etc. ikke fungerer. Iallfall ikke om man er ute etter en måte å leve på - for seg selv og for de rundt deg.... jeg er opptatt av hvordan man påvirker barna sine...

 

Begynn i dag - og vær fornøyd med hvert lille skritt du tar. Ros deg selv for det du gjør.

 

2) GR-kurs. Du vet sikkert at du kan ta kurs via nett. Men, om det blir for dyrt, så prøv å få til å prioriter et GR-gullmedlemsskap her på nettet. Der får du de samme verktøyene som om du går på kurs ;) Og det koster ikke all verdens..

 

3) Registrer det du spiser - og spis NOK! Velg mat som har lavt fettinnhold/kaloriinnhold - da kan du spise mer ;) Om du spiser sjelden, så er det ikke rart at kroppen er sulten og vil ha mye mat. Spis 5 ganger om dagen, og se om det hjelper.

 

4) Det finnes mange treningsprogrammer på youtube.comsom ikke involverer beina, du kan gjøre dem i stua og de er helt gratis. Søk på styrketrening - så dukker det helt sikkert opp noe som du kan prøve.

 

5) Skriv en liste til deg selv over hva du kan - prøv å ha fokus på positive ting - og hva du klarer. Jeg er sikker på at det er mye du får til også ;)

 

Lykke til :) Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lese ut av det du skriver at du har tenkt MYE. Du vet hva som er dine utfordringer, og det er masse god selvinnsikt å se.

 

Ikke la deg stoppe av at du har vonde ben og vanskelig for å trene! Da jeg var i samme situasjon opplevde jeg at 'Trening er gram - mat er kilo'! Jeg 'trener' ikke. Jeg går turer. Og startet med korte turer på helt ned i 10 minutter!

 

Jeg opplevde at det viktigste var å få kontroll over spisingen. Og det ga resultater med en gang.

 

Ikke gi deg. Dette klarer du!

Meld deg på et nettkurs, og bruk forumet for å få støtte og oppmuntring fra oss andre. Her er det mange i samme situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle! Ser det er mange fine tips og råd, og jeg ser fram til å lese de mer grundig. Jeg får litt ekstra penger nå snart, og har vurdert å kjøpe kurs på nettet da. Men problemet er at jeg ikke får stipend i juni og juli, så jeg må spare slik at jeg har penger til husleie, strøm, telefon og mat og ungene også. Så jeg må regne litt på det.

Har vært flink å slutte å røyke da, og spart over 5000 der. Men har ikke hatt råd til å legge av de pengene.

 

men som sagt, skal lese svarene deres mer grundig i ettermiddag/kveld. :) TAKK alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det skal være fullt mulig å gå ned i vekt uten trim, men uten den ekstra forbrenningen som trimmen gir må man være ekstra påpasselig med kostholdet. Kanskje du også er heldig og merker mindre til belastningsskadene og de vonde leggene når du klarer å gå ned litt i vekt? Jeg har en venninne som også hadde problemer med leggene under aktivitet - hun er faktisk operert i begge beina nå og har fått et nytt og mer aktivt liv. Husker ikke hva diagnosen var, men kanskje det går an å gjøre noe med dine bein og?

 

I og med at du ikke spiser grønnsaker kan det kanskje være en ide å prøve seg på litt mer proteiner og mindre karbohydrater? Du nevner jo i fleng pasta, ris, pita, pizza, pannekaker, risengrynsgrøt, toast... Selv om det ikke nødvendigvis er usunne produkter i seg selv høres det ut som om du har veldig karborik kost. Spiser du fullkornsvariantene av disse eller bruker du de "vanlige hvite" hvis du skjønner? Hvis du bruker sistnevnte kan det være greit å gå over til fullkornspasta, grove pita, putt gjerne grovt mel i pizzabunnen etc. Det gir økt mer næring og økt metthetsfølelse. Og selvsagt grovt eller helst ekstra grovt brød eller knekkebrød.

Rene kjøtt/fiskeprodukter er nok også bedre enn pølser og annen farsemat. Jeg forstår det sånn at økonomien ikke er den beste og da kan det kanskje høres litt merkelig ut å anbefale å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, men min opplevelse er at jeg blir mettere av karbonadedeig enn kjøttdeig og metthetsfølelsen holder seg lengre.

Magre produkter er gode greier, da kan du spise litt mer. 4 knekkebrød (kommer an på typen, selvsagt) med magerost gir ihvertfall meg litt mer metthet enn 2 tynne skiver med f.eks. Norvegia - det er et eller annet med synet av det som ligger på tallerknen selv om kaloritallet er det samme....

 

Det er viktig at du skal være en god mor for dine barn og klare å holde følge med dem. Men det som også er viktig er å lære dem gode matvaner hjemme. Derfor håper jeg du serverer dem litt grønnsaker selv om du ikke liker det særlig selv - kresenhet blir man jo gjerne lett påvirket av. Har en tante som beskyldte meg og min søster for å ha gjort min fetter kresen, men vi lærte det jo av min tante som alltid fikk spesialbehandling. Og det er ikke noe kult som barn å komme bort på besøk til noen og ikke like det som blir servert. Jeg hadde manerer nok til å småspise litt, men min søster hadde ikke det og bare nektet å spise og laget seg skiver i steden. Slitsomt for vertskapet og...

 

Det er dyrt å gå på kurs, men kanskje du kan prøve å bli betalmedlem her inne en måned eller to? Da kan du beregne hvor mange kalorier du skal ha, registrere alt du spiser, få tilbakemelding på om sammensetningen i forhold til karbo/proteiner/fett osv er riktig. Og har du en fastlege? Og har denne sagt noe om vekten din? Hvis du føler at du trenger å bli holdt litt i ørene (noe jeg trenger...) så kanskje du kan få avtale om å komme inn der og veie deg en gang i måneden eller noe sånt?

 

Uansett hva du ender opp med - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg - meld deg på nettkurs og vær aktiv her så får du både press og støtte i motgang og medgang. Det er nesten litt sårt å lese om hvordan du har det - du er veldig ærlig og du har faktisk 3 barn som trenger en frisk og oppegående mamma med mer overskudd og du trenger å være fornøyd med deg selv. Situasjonen når er at du er overvektig - helseskadelig overvektig og dette vil du gjøre noe med. Det er ingen snarveier. Dette tar tid.

Kurs koster, ja, men det er en investering og tenk på de gode vanene du kan gi ungene dine ved å legge om kostholdet, billigere kan det faktisk også bli.... Du sier du er kresen - spiser ikke grønnsaker, men spiser du frukt og bær? Bytt ut snop og snacks med frukt og bær...

Du kan ikke gjøre alt på en gang, men litt etter litt. Når du veier 30kg for mye er det en belastning for knærne dine, og det vil til tross for skade og problemer blir stadig bedre når du lir gradvis mer aktiv og lettere. Har du sykkel-belastningsskader med rolig sykling på flat mark er ikke skadelig og gjør ikke saken verre? Hvor langt greier du å gå?

Jeg ønsker deg all lykke på veien - du har allerede begynt prosessen. Jeg ønsker å følge deg videre. Ha en fin dag og vær snill med deg selv.

 

Tusen takk for svar!

 

Jeg spiser noe frukt og bær. Hvordan er det med nøtter, feks?

 

Har sykkel ja. Men vanskelig å komme seg ut, når jeg er alene med ungene. Har tenkt å få tak i sykkelsete til minstemann, men har ikke bagasjebrett på sykkelen min, og fikk ikke til å montere det :( Har muligheten til å låne trimsykkel, men problemet er å få fraktet den hit. Men det blir, etterhvert, forhåpentligvis.

Jeg vet ikke helt hvor langt jeg greier å gå, har ikke testet det. Men sommeren for 2 år siden gikk jeg en del, fordi jeg bestemte meg for å ta i et tak. Det gikk greit å gå daglig for en ukes tid, på en liten løype på 2-3 km. Men så begynte leggsmertene å komme, og det ble verre og verre. Så da sluttet jeg å gå, fordi smertene var så uholdbare. Både mens jeg gikk, og etter jeg var kommet hjem. Nå går jeg med ungene til skole og barnehage, men det er ikke så langt. Men om jeg har det travelt, og går i et raskt tempo, så merker jeg det fort i beina.

 

I tillegg er jo dørstokkmila enorm da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;)/>

 

Huff, det høres ikke ut som om du har det så greit.....

 

Jeg er ingen verdensmester i kosthold og viljestyrke - men en del erfaringer har jeg.

Jeg har selv gått opp over 30 kilo x 3 under svangerskapene mine - har alltid kjempet mot vekta - og kjemper fortsatt...

Har ikke gitt opp kampen mot å komme ned til magiske 68 kg. Holder meg vel i grunn jevnt over stabil på 75 kg. Men går fort opp til 80 + om jeg ikke holder fokus hele tiden...

 

Jeg har gått på flere GR-kurs - og føler jeg kan opplegget - og vet hva som skal til...

 

Her er noen råd fra meg

 

1) Si til deg selv at raske kurer, pulver etc. ikke fungerer. Iallfall ikke om man er ute etter en måte å leve på - for seg selv og for de rundt deg.... jeg er opptatt av hvordan man påvirker barna sine...

 

Begynn i dag - og vær fornøyd med hvert lille skritt du tar. Ros deg selv for det du gjør.

 

2) GR-kurs. Du vet sikkert at du kan ta kurs via nett. Men, om det blir for dyrt, så prøv å få til å prioriter et GR-gullmedlemsskap her på nettet. Der får du de samme verktøyene som om du går på kurs ;)/> Og det koster ikke all verdens..

 

3) Registrer det du spiser - og spis NOK! Velg mat som har lavt fettinnhold/kaloriinnhold - da kan du spise mer ;)/> Om du spiser sjelden, så er det ikke rart at kroppen er sulten og vil ha mye mat. Spis 5 ganger om dagen, og se om det hjelper.

 

4) Det finnes mange treningsprogrammer på youtube.comsom ikke involverer beina, du kan gjøre dem i stua og de er helt gratis. Søk på styrketrening - så dukker det helt sikkert opp noe som du kan prøve.

 

5) Skriv en liste til deg selv over hva du kan - prøv å ha fokus på positive ting - og hva du klarer. Jeg er sikker på at det er mye du får til også ;)/>

 

Lykke til :)/> Klem

 

Tusen takk for svar!

 

Nei, akkurat nå er det absolutt ikke greit. Kjenner mye på depresjon pga utseende og vekta. Noe som har gjort at jeg føler jeg MÅ ha hjelp av noe slag nå, så da prøver jeg meg her.

 

Tusen takk for 5 fine tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lese ut av det du skriver at du har tenkt MYE. Du vet hva som er dine utfordringer, og det er masse god selvinnsikt å se.

 

Ikke la deg stoppe av at du har vonde ben og vanskelig for å trene! Da jeg var i samme situasjon opplevde jeg at 'Trening er gram - mat er kilo'! Jeg 'trener' ikke. Jeg går turer. Og startet med korte turer på helt ned i 10 minutter!

 

Jeg opplevde at det viktigste var å få kontroll over spisingen. Og det ga resultater med en gang.

 

Ikke gi deg. Dette klarer du!

Meld deg på et nettkurs, og bruk forumet for å få støtte og oppmuntring fra oss andre. Her er det mange i samme situasjon!

 

Ja, dette er noe jeg har tenkt en del på. Jeg har jo vært overvektig lenge, og tidligere hatt enda større problemer med mat, i forhold til overspising/trøstespising-problematikk i forhold til at jeg hadde en del psykiske problemer for noen år tilbake. Noe av denne trøstespisingen/overspisingen sitter igjen fortsatt, selv om de psykiske problemene er mer eller mindre borte.

Men har i løpet av de årene lært mye om meg selv, på alle områder - på godt og vondt ;)

 

Som jeg nevnte i svar til en annen her, så går jeg med ungene til og fra skole og barnehagen, nesten hverdag. Det er ikke så langt å gå (bruker vel +/- 15 minutter en vei). Som oftes går jeg da til bussholdeplassen og tar bussen til høgskolen. Tar bussen tilbake etter endt skoledag, og henter barna og går samme veien hjem. Så litt bevegelse er jeg jo i.

Men har lyst å gå mer i skog og fjell da, men har som oftes ingen å gå med - og tørr ikke gå alene.. :P

 

Skal prøve å bruke forumet, ser allerede at det er fine tips og oppmuntring å få her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei igjen - så bra du har sykkel og du går små turer allerede. Gå heller flere korte turer enn en lang. Dørstokkmila er laaang. Da er det viktig med små og realistiske og oppnåelige mål. Kanskje du skal sykle uten barna (hvis du har 'fri' fra studier nå (du nevnte stipend) så slipper du å tenke på barnesete til sykkel. Kanskje du har gode naboer eller alle barna kan besøke venner så du får litt tid til å gå tur/sykle alene.

 

Nøtter er veldig energirike (masse sunne fettsorter) - 100g er opp mot 700kcal. Ikke baser kosten på det, men ta litt, det er mettende. Jeg har problemer med å stoppe å spise det når jeg først tar noen nøtter, men om du greier å bare ta litt så er det bra. Kjøp deg en liten eletronisk bordvekt (koster ca 200kr) og er perfekt til å måle opp din mat - så vet du hvor mye du spiser.

 

Jordbær er søtt og svært lite kcal, frukt og bær er billigere på denne tiden av året - så 'ta for deg', følg med når det er tilbud på bringebær og blåbær. Vannmelom er billig og unger pleier å like det også - søtt og lite kcal. Epler. Skjær opp og lag det koselig - ungene spiser mer av det da, du også.

 

Vil bare si at du er fantastisk som greier å få til økonomien med 3 barn alene. Du greier dette, men gi deg selv tid. Tenk på alt du får til og vær snill med deg selv - husk at du også har greid å slutte å røyke - det er en bragd. En ting til - be folk om hjelp - hente trimsykkel til innendørs bruk (om du greier det er du god - jeg må ut selv om jeg også er mye alene med mine barn), folk pleier å bli glade for å kunne hjelpe litt.

 

Ha en fin dag og bli inspirert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være fullt mulig å gå ned i vekt uten trim, men uten den ekstra forbrenningen som trimmen gir må man være ekstra påpasselig med kostholdet. Kanskje du også er heldig og merker mindre til belastningsskadene og de vonde leggene når du klarer å gå ned litt i vekt? Jeg har en venninne som også hadde problemer med leggene under aktivitet - hun er faktisk operert i begge beina nå og har fått et nytt og mer aktivt liv. Husker ikke hva diagnosen var, men kanskje det går an å gjøre noe med dine bein og?

 

I og med at du ikke spiser grønnsaker kan det kanskje være en ide å prøve seg på litt mer proteiner og mindre karbohydrater? Du nevner jo i fleng pasta, ris, pita, pizza, pannekaker, risengrynsgrøt, toast... Selv om det ikke nødvendigvis er usunne produkter i seg selv høres det ut som om du har veldig karborik kost. Spiser du fullkornsvariantene av disse eller bruker du de "vanlige hvite" hvis du skjønner? Hvis du bruker sistnevnte kan det være greit å gå over til fullkornspasta, grove pita, putt gjerne grovt mel i pizzabunnen etc. Det gir økt mer næring og økt metthetsfølelse. Og selvsagt grovt eller helst ekstra grovt brød eller knekkebrød.

Rene kjøtt/fiskeprodukter er nok også bedre enn pølser og annen farsemat. Jeg forstår det sånn at økonomien ikke er den beste og da kan det kanskje høres litt merkelig ut å anbefale å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, men min opplevelse er at jeg blir mettere av karbonadedeig enn kjøttdeig og metthetsfølelsen holder seg lengre.

Magre produkter er gode greier, da kan du spise litt mer. 4 knekkebrød (kommer an på typen, selvsagt) med magerost gir ihvertfall meg litt mer metthet enn 2 tynne skiver med f.eks. Norvegia - det er et eller annet med synet av det som ligger på tallerknen selv om kaloritallet er det samme....

 

Det er viktig at du skal være en god mor for dine barn og klare å holde følge med dem. Men det som også er viktig er å lære dem gode matvaner hjemme. Derfor håper jeg du serverer dem litt grønnsaker selv om du ikke liker det særlig selv - kresenhet blir man jo gjerne lett påvirket av. Har en tante som beskyldte meg og min søster for å ha gjort min fetter kresen, men vi lærte det jo av min tante som alltid fikk spesialbehandling. Og det er ikke noe kult som barn å komme bort på besøk til noen og ikke like det som blir servert. Jeg hadde manerer nok til å småspise litt, men min søster hadde ikke det og bare nektet å spise og laget seg skiver i steden. Slitsomt for vertskapet og...

 

Det er dyrt å gå på kurs, men kanskje du kan prøve å bli betalmedlem her inne en måned eller to? Da kan du beregne hvor mange kalorier du skal ha, registrere alt du spiser, få tilbakemelding på om sammensetningen i forhold til karbo/proteiner/fett osv er riktig. Og har du en fastlege? Og har denne sagt noe om vekten din? Hvis du føler at du trenger å bli holdt litt i ørene (noe jeg trenger...) så kanskje du kan få avtale om å komme inn der og veie deg en gang i måneden eller noe sånt?

 

Uansett hva du ender opp med - lykke til!

 

Tusen takk for svar!

Og takk for at du deler historien om venninnen din. Tror jeg skal høre med legen angående beina mine.

 

Ja, jeg har nok en ganske karbo-rik kost :/ Jeg spiser ofte fullkornspasta, men noen ganger vanlig. Ris og pita/pizza er hvitt.. men har forsøkt grovere mel i pizzaen (halvt om halvt tror jeg det var) - og det var ikke så ille. Men er vel mer vanen som gjør at man alltid lager sammen.

 

Spiser ikke så mye brødmat, men handler brød til ungene. Og prøver da å velge brød som er anbefalt for barn.

 

Hvordan knekkebrød er anbefalt? Har kjøpt slik "fiber knekkebrød" - eller hva det heter. Er dette bra?

 

Er veldig kresen på pålegg også, dessverre :( Har handlet inn en smøreost, som jeg skal prøve. For jeg er villig til å PRØVE!

 

Jeg bruker faktisk å handle kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig. Selv om det er litt dyrere.

 

Ungene spiser som oftes annen / mer variert middag enn meg. Og jeg lager grønnsaker til dem, selv om jeg ikke spiser det selv. Som lita lærte jeg nok ikke å bli kresen, jeg bare ble det av meg selv... Det var alltid tilbud om mye forskjellig mat hjemme, og grønnsaker og alt mulig. Husker jeg skulle være høflig å spise gulrøtter en gang jeg var borte på besøk, og da måtte jeg på do og kaste opp fordi jeg ikke taklet smaken og konsistensen på dem.

 

Ja, kanskje jeg kan prøve det. Må ta en nærmere titt på det.

 

og jeg har tenkt MYE på å søke hjelp hos fastlegen min. Hun har aldri nevnt noe om overvekten min, noe jeg nesten synes er rart.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - så bra du har sykkel og du går små turer allerede. Gå heller flere korte turer enn en lang. Dørstokkmila er laaang. Da er det viktig med små og realistiske og oppnåelige mål. Kanskje du skal sykle uten barna (hvis du har 'fri' fra studier nå (du nevnte stipend) så slipper du å tenke på barnesete til sykkel. Kanskje du har gode naboer eller alle barna kan besøke venner så du får litt tid til å gå tur/sykle alene.

 

Nøtter er veldig energirike (masse sunne fettsorter) - 100g er opp mot 700kcal. Ikke baser kosten på det, men ta litt, det er mettende. Jeg har problemer med å stoppe å spise det når jeg først tar noen nøtter, men om du greier å bare ta litt så er det bra. Kjøp deg en liten eletronisk bordvekt (koster ca 200kr) og er perfekt til å måle opp din mat - så vet du hvor mye du spiser.

 

Jordbær er søtt og svært lite kcal, frukt og bær er billigere på denne tiden av året - så 'ta for deg', følg med når det er tilbud på bringebær og blåbær. Vannmelom er billig og unger pleier å like det også - søtt og lite kcal. Epler. Skjær opp og lag det koselig - ungene spiser mer av det da, du også.

 

Vil bare si at du er fantastisk som greier å få til økonomien med 3 barn alene. Du greier dette, men gi deg selv tid. Tenk på alt du får til og vær snill med deg selv - husk at du også har greid å slutte å røyke - det er en bragd. En ting til - be folk om hjelp - hente trimsykkel til innendørs bruk (om du greier det er du god - jeg må ut selv om jeg også er mye alene med mine barn), folk pleier å bli glade for å kunne hjelpe litt.

 

Ha en fin dag og bli inspirert!

 

Nei, har ikke fri fra studiene enda. Vi holder på fram til 21. juni. Men i juni får man ikke stipend uansett.. :/

Er ikke lenge siden vi flytta hit, det var når jeg begynte studiene i høst. Så kjenner ikke naboene. Har ikke hatt tid eller energi til å bli kjent med dem. Og minstemann har ikke akkurat noe venner enda, han er liksom så liten. Derfor er det bedre med en trimsykkel til å ha inne, for da kan jeg sykle når ungene har lagt seg for kvelden eller ser barne-tv eller noe :)

 

Ellers har jeg syklet 8 km i dag!! Det har vært sykkelløp for barna, og minstemann har reist på pappahelg. Så da syklet jeg og eldste bort dit, og hjem igjen. Det ble 8 KM til sammen. Så er stolt av meg selv for det. Men sykkelsete var ikke festet godt nok, så jeg satt å vippa hele veien - noe som tok litt gnisten fra meg. Så må få fikset det, så det blir bedre å sykle. Kjenner det godt i venstre kne, spesielt når jeg skal trå ned liksom.. Strekke ut kneet igjen.. .:/

 

Hvilke nøtter er de beste? Når jeg var ferdig på skolen i dag, var jeg innom en butikk for å handle litt småting (klarte å handle sunt!!) - og var egentlig ganske sulten, så jeg kjøpte en slik liten pose "småsulten - nøttemix" (grønn pose). Den var ganske god, og døyva sulten litt :) Men aner ikke om hvor sunt det egentlig er da.. Men var 558 kcal per 100 gram, og posen var på 60 gram.

 

Hehe, nei, tenker ikke å basere kosten på det. Men kanskje greit å ha som snacks, om man blir fysen på noe, tenkte jeg?!

 

Ja, en vekt var et godt tips! :)

 

Skal virkelig prøve å bli flinkere til å spise frukt og bær i sommer nå.

 

Har forresten bare to barn ;) Men det er litt å være alene med det også, og tøft enkelte måneder merker jeg. Får igjen en god del på skatten i år, og det kommer godt med - når det blir en sommer uten stipend og lån fra lånekassen - som vi har vært så avhengig av :P

 

Tusen takk, jeg skal gjøre mitt beste. Jeg vil jo så gjerne. Og jeg ser sånn opp til alle som har hatt stor vektnedgang, og de er mine forbilder! Drømmer om å være like flink. Og når jeg har gått ned, må jeg sikkert ha operasjon for å fjerne løs hud. Også blir det å bygge opp kroppen litt.. Få litt muskler og bli litt fit :) Det er drømmen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer du til å klare ;)

 

Nøtter er det mye kalorier i - til eksempel så ligger en vanlig middag om du følger GR ofte rundt 500 kcal...

 

Tips til "krisemat"

 

Wasa sandwich ;)

Jeg liker godt den grønne, den er med en god kremost. Om du ikke liker det så prøv den brune - vet ikke hvor mange kalorier det er i den...men den er en blanding av sjokolade og kremost. Jeg har en sønn som er veldig kresen - nå spiser selv han knekkebrød! Han har det som "krisemat" etter terning etc.

 

Det er jo ikke akkurat det aller sunneste man kan spise - men tross alt bedre enn mye annet. De ble anbefalt på det siste GR kurset jeg gikk på.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer du til å klare ;)/>

 

Nøtter er det mye kalorier i - til eksempel så ligger en vanlig middag om du følger GR ofte rundt 500 kcal...

 

Tips til "krisemat"

 

Wasa sandwich ;)/>

Jeg liker godt den grønne, den er med en god kremost. Om du ikke liker det så prøv den brune - vet ikke hvor mange kalorier det er i den...men den er en blanding av sjokolade og kremost. Jeg har en sønn som er veldig kresen - nå spiser selv han knekkebrød! Han har det som "krisemat" etter terning etc.

 

Det er jo ikke akkurat det aller sunneste man kan spise - men tross alt bedre enn mye annet. De ble anbefalt på det siste GR kurset jeg gikk på.

 

Lykke til ;)/>

 

 

Tusen takk for svar :)

 

Kan forsøke slik wasa sandwich. Er egentlig ikke noe særlig glad i kremost eller ost generelt (bortsett fra når den er smeltet .. ) Men jeg er villig til å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det er bra at du serverer ungene variert mat. Smaker du litt på det selv når du lager det? Kan det hende at du har "bestemt" deg for å ikke like ting hvis du skjønner? For psyken kan gjøre mye uten at vi egentlig vet om det... Som jeg selv som ikke er særlig glad i fisk, men klarer greit å spise enkelte typer. Men får jeg et bein, da er det bom stopp. Ikke tale om å fortsette. Som egentlig er litt snodig, for bein er ikke rart eller unaturlig eller noe som helst. I motsetning til da jeg hadde katt og stadig fant kattehår i maten - tok det bare bort og spiste videre uten at det gjorde meg noe som helst....

 

Når det gjelder gulrøtter så er ikke jeg heller så glad i kokte. Enkelte har en tendens til å overkoke dem, og det er ikke særlig stas - da blir de så myk og ekkel. Hvis jeg varmer mine kutter jeg dem i tynne staver og kjører dem raskt igjennom wok'en, ellers spiser jeg dem helst rå. Står gjerne og gnager på en gulrot mens jeg lager middag - spiser dem før middag istedenfor til. Enkelte ganger rasper jeg dem til middagen, hvis du blander i litt raspet eple er det ganske godt. :) Poenget er vel at om du ikke har likt en ting når det har vært tilberedt på en måte kan det jo hende at du kan like det hvis det er tilberedt på en annen?

 

Når det gjelder knekkebrød så er det litt med det som med brød - jo grovere jo bedre. Wasa Sport/Sport+ er bra, Husmann osv. Selv liker jeg godt smaken på Wasa Havre og spiser gjerne det selv om det er litt lavere i kostfiber og høyere i kaloriinnhold - spiser heller litt mindre. Det er mange som sverger til Ryvita, men de er ikke jeg så glad i. Smak og behag. :)

Det var noen som snakket om "krisemat". Hvordan er du på f.eks. Skyr? Vanlig skyr er veldig bra på proteiner og gir en god metthetsfølelse, samt det er enkelt å få i seg når man er på farten. Har man tid til å sette seg ned kan man evt ta med en yoghurt av lettypen (eks Yoplait dobbel 0) og en liten boks med havregryn. I perioder har jeg alltid gått rundt med frukt i vesken - gjerne eple, pære eller banan.

 

Du kommer til å klare dette hvis du virkelig vil og går inn for det, men det er klart at når man er kresen blir det litt ekstra vanskelig å holde kosten variert. Jeg tror en tur til legen er lurt, det går jo an å lufte tanken på å komme seg til en ernæringsfysiolog også, og det finnes jo også sånne overvektspoliklinikker rundtomkring. Hvis det er noen trøst nevnte aldri legen min vekten min heller, vi pratet ikke om det før jeg tok det opp selv. Og hos meg prater vi om en BMI på over 40 da jeg var på mitt største....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Ilja-V, så utrolig bra at du syklet 8 km! Du har all grunn til å være stolt, få fikset det setet så vil du sitte mer stabilt og kanskje belaste foten mindre. Sykling er en utrolig fin treningsform som gir lite belastningsproblemer.

Jeg vet ikke hvorfor jeg trodde du hadde 3 barn, to er også fint, krever uansett mye når du er alene med dem, men det er viktig å sette seg ned og tenke på alt det fine også. Det tar tid å bli kjent med naboer når du er flyttet til en ny plass og man ønsker også å ha litt overskudd i sånne situasjoner fordi det er litt krevende å bli kjent med nye folk.

Du er student og har en lang og god ferie foran deg - håper du får til å kombinere hvile, lek og bevegelse og fine stunder med barna og evt annen familie.

Du greier dette, du er i gang med bevegelse og har mange tanker om mat. Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at du serverer ungene variert mat. Smaker du litt på det selv når du lager det? Kan det hende at du har "bestemt" deg for å ikke like ting hvis du skjønner? For psyken kan gjøre mye uten at vi egentlig vet om det... Som jeg selv som ikke er særlig glad i fisk, men klarer greit å spise enkelte typer. Men får jeg et bein, da er det bom stopp. Ikke tale om å fortsette. Som egentlig er litt snodig, for bein er ikke rart eller unaturlig eller noe som helst. I motsetning til da jeg hadde katt og stadig fant kattehår i maten - tok det bare bort og spiste videre uten at det gjorde meg noe som helst....

 

Når det gjelder gulrøtter så er ikke jeg heller så glad i kokte. Enkelte har en tendens til å overkoke dem, og det er ikke særlig stas - da blir de så myk og ekkel. Hvis jeg varmer mine kutter jeg dem i tynne staver og kjører dem raskt igjennom wok'en, ellers spiser jeg dem helst rå. Står gjerne og gnager på en gulrot mens jeg lager middag - spiser dem før middag istedenfor til. Enkelte ganger rasper jeg dem til middagen, hvis du blander i litt raspet eple er det ganske godt. :)/> Poenget er vel at om du ikke har likt en ting når det har vært tilberedt på en måte kan det jo hende at du kan like det hvis det er tilberedt på en annen?

 

Når det gjelder knekkebrød så er det litt med det som med brød - jo grovere jo bedre. Wasa Sport/Sport+ er bra, Husmann osv. Selv liker jeg godt smaken på Wasa Havre og spiser gjerne det selv om det er litt lavere i kostfiber og høyere i kaloriinnhold - spiser heller litt mindre. Det er mange som sverger til Ryvita, men de er ikke jeg så glad i. Smak og behag. :)/>

Det var noen som snakket om "krisemat". Hvordan er du på f.eks. Skyr? Vanlig skyr er veldig bra på proteiner og gir en god metthetsfølelse, samt det er enkelt å få i seg når man er på farten. Har man tid til å sette seg ned kan man evt ta med en yoghurt av lettypen (eks Yoplait dobbel 0) og en liten boks med havregryn. I perioder har jeg alltid gått rundt med frukt i vesken - gjerne eple, pære eller banan.

 

Du kommer til å klare dette hvis du virkelig vil og går inn for det, men det er klart at når man er kresen blir det litt ekstra vanskelig å holde kosten variert. Jeg tror en tur til legen er lurt, det går jo an å lufte tanken på å komme seg til en ernæringsfysiolog også, og det finnes jo også sånne overvektspoliklinikker rundtomkring. Hvis det er noen trøst nevnte aldri legen min vekten min heller, vi pratet ikke om det før jeg tok det opp selv. Og hos meg prater vi om en BMI på over 40 da jeg var på mitt største....

 

Jeg har smakt en del ja, fordi jeg så veldig gjerne vil like annen mat. Men veldig ofte blir det bare med den ene smaken.. :/

 

Raspet gulrot kan jeg spise ja :) Wokede grønnsaker er heller ikke noe særlig, dessverre. Det ser jo så godt ut men..

 

Det siste halve året har jeg hatt et STORT ønske om å like yoghurt. Har kjøpt mange ulike typer og prøvd. Har prøvd med bær i, havregryn, osv Men jeg klarer det bare ikke.. Veldig ofte blitt til å kaste restene (omtrent alt) eller at datteren min har spist den opp for meg.

 

Jeg hater å være så kresen, fordi jeg vet at det gjør ting vanskeligere når jeg skal ned i vekt og endre kostholdet.

 

Skal se om jeg får bestilt meg en legetime.. Det er ikke så enkelt det heller. Det er greit å skrive her inne, hvor man er anonym. Det er noe annet å skulle snakke om noe - som for meg er veldig skambelagt - med noen åpent ansikt til ansikt. Men jobber med å mote meg opp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilja-V, så utrolig bra at du syklet 8 km! Du har all grunn til å være stolt, få fikset det setet så vil du sitte mer stabilt og kanskje belaste foten mindre. Sykling er en utrolig fin treningsform som gir lite belastningsproblemer.

Jeg vet ikke hvorfor jeg trodde du hadde 3 barn, to er også fint, krever uansett mye når du er alene med dem, men det er viktig å sette seg ned og tenke på alt det fine også. Det tar tid å bli kjent med naboer når du er flyttet til en ny plass og man ønsker også å ha litt overskudd i sånne situasjoner fordi det er litt krevende å bli kjent med nye folk.

Du er student og har en lang og god ferie foran deg - håper du får til å kombinere hvile, lek og bevegelse og fine stunder med barna og evt annen familie.

Du greier dette, du er i gang med bevegelse og har mange tanker om mat. Ha en fin helg!

 

Tusen takk :D

 

God helg!

 

Helg er forresten ukens verste tid. Det er da jeg har LOV til å kjøpe godis, og det blir ofte en del godis da. Det blir nok en utfordring å klare å begrense seg. Denne helgen går det nok bra, ettersom jeg er så på hugget akkurat nå - til å greie dette. Det blir nok vanskeligere neste helg, eller helga etter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Skal se om jeg får bestilt meg en legetime.. Det er ikke så enkelt det heller. Det er greit å skrive her inne, hvor man er anonym. Det er noe annet å skulle snakke om noe - som for meg er veldig skambelagt - med noen åpent ansikt til ansikt. Men jobber med å mote meg opp til det.

Jeg skjønner deg veldig godt. Med en gang man sier ting høyt blir det på en måte mer reelt enn å bare tenke eller skrive... Men hva med å gjøre nettopp det? Skrive det ned? Skriv ned problemene dine, klipp og lim gjerne de tingene du har skrevet her som du mener er greit å ta med, skriv ut og bestill en legetime. Og hvis du kjenner motet svikter når du er der, så dra det frem og be legen lese det. Høres kanskje rart ut, men det er en måte å løse det på - kanskje det gjør det lettere å prate om etterpå for da vet nok legen hvilke spørsmål han/hun skal stille. Jeg gikk til legen for noen år siden etter å ha møtt veggen. Hadde kjent på det lenge uten egentlig å noen gang si det høyt til noen i håp om at det ville gå over av seg selv. Men til slutt kjente jeg at det ikke gikk lengre, gikk til legen, sa det høyt og så begynte jeg å grine.... Det var nok en kombinasjon av lettelse for å endelig få sagt det, samt at jeg nok følte litt nederlag for at jeg ikke klarte å takle det selv. Men jeg fikk hjelp. God hjelp. Og det var jo derfor jeg var der...

Poeget med å dele historien er vel at det går an selv om det er vanskelig. Og jeg håper du klarer å opparbeidet det motet du trenger for å be om hjelp fra profesjonelle. Synes du har gjort en veldig god start ved å begynne her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ;)/>

 

Hvordan går det med deg? Tenker på deg ;)/>

 

Har du hatt tid til å begynne å registrere mat/trim?

 

Ha en fin søndag - klem

 

Åh, så koselig!

 

Det går greit. Har skeiet ut litt i helgen, men langt fra så mye som jeg pleier!

Har lastet ned en del apper jeg tenkte å prøve ut, for å få notert ned vekt, kalorier i løpet av dagen osv..

Om noen har en app å anbefale, så rop ut - er jo så mange ulike.

 

Ha en fin søndag du også :) (selv om den snart er over.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt. Med en gang man sier ting høyt blir det på en måte mer reelt enn å bare tenke eller skrive... Men hva med å gjøre nettopp det? Skrive det ned? Skriv ned problemene dine, klipp og lim gjerne de tingene du har skrevet her som du mener er greit å ta med, skriv ut og bestill en legetime. Og hvis du kjenner motet svikter når du er der, så dra det frem og be legen lese det. Høres kanskje rart ut, men det er en måte å løse det på - kanskje det gjør det lettere å prate om etterpå for da vet nok legen hvilke spørsmål han/hun skal stille. Jeg gikk til legen for noen år siden etter å ha møtt veggen. Hadde kjent på det lenge uten egentlig å noen gang si det høyt til noen i håp om at det ville gå over av seg selv. Men til slutt kjente jeg at det ikke gikk lengre, gikk til legen, sa det høyt og så begynte jeg å grine.... Det var nok en kombinasjon av lettelse for å endelig få sagt det, samt at jeg nok følte litt nederlag for at jeg ikke klarte å takle det selv. Men jeg fikk hjelp. God hjelp. Og det var jo derfor jeg var der...

Poeget med å dele historien er vel at det går an selv om det er vanskelig. Og jeg håper du klarer å opparbeidet det motet du trenger for å be om hjelp fra profesjonelle. Synes du har gjort en veldig god start ved å begynne her! :)/>

 

Ja, god ide! Har faktisk god erfaring med å levere noe nedskrevet, fra tidligere :) Så kan jo gjøre det nå også. Fått mye skryt for at jeg er god på å skrive ned tanker og følelser :)

 

Tusen takk. Godt å lufte tanker med andre som kan kjenne seg igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har hatt en bra helg ;)

 

Jeg har og lastet ned diverse app`er. Men, jeg faller tilbake på registreringen til Grete Roede (gratis varianten)

 

Jeg bruker Shape up (gratisversjonen) sin app innimellom for å sjekke kaloriinnholdet i ting - og det er jo lettvint og raskt, så den synes jeg er veldig god å ha for hånden.

 

Og så bruker jeg Run Keeper (gratis versjonen) når jeg går tur og jogger. Liker å se hvor langt jeg har gått, kaloriforbruk etc.

 

Om du liker å sykle, så er det jo flere apper som passer fint til det og ;)

 

Lykke til og ha en fin uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Hei, Ilja-V.

 

Hvordan gå det med deg?

Syklet noe mer? Gått turer?

Prøvd noe ny mat? Bestilt time hos fastlege?

 

Ønsker deg alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...