Gå til innhold

Andre revmatikere eller kronisk syke her??


Anbefalte innlegg

Jeg vil, må, skal gå ned i vekt!

Går på mye piller i perioder som fører til vektoppgang, jeg har så mye betennelser at jeg sliter med trening....så dette er vanskelig. MEN jeg har et kjempe dårlig korthold, så må gjøre store endringer der.

Mat/godteri er min trøst, det har det vært siden jeg var barn. Har hatt en veldig tøff barndom, og eneste jeg husker som var bra har med godteri å gjøre. Jeg vil så gjerne endre dette!

 

Jeg er mamma til to jenter på 2 og straks 4 år. Hatt tøffe graviditeter og er nå 20 kilo mer enn jeg var før første graviditet!! Jeg veier nå 80,5 kg og vil veie 60 kg. Så det er en lang vei å gå.

 

Jeg trenger MASSE motivasjon, støtte, gode ord og kritikk hvis jeg trenger det. Har like mye å gi tilbake til de som vil følge med meg!

om du har en fronisk sykdom eller ikke har egentlig ikke noe å si, vil gjerne ha 1 eller flere slankevenner over lang tid.

 

Skriv tilbbake til meg her eller privat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har Multippel Sklerose og har ofte fatigue som hindrer meg å trene (ekstrem akutt tretthet) selv om trening i seg selv bedrer fatiguen. Men som jeg så et sted, trim er gram - mat er kilo. Med andre ord skal du trene hila mye for å gå ned en kilo i uka mens det er mer effektivt og enklere å droppe den daglige muffinsen/sjokoladen/colaen/smør osv. evt. hva som er din "last".

Har tre jenter på 3, 7 og 10 og fikk diagnosen når minsten var 9mnd. Har gått opp mye i hvert svangerskap (26, 24, 21kg) og kjempet med ned hver gang til nesten utgangsvekt men akkumulert 5-6kg hver gang. Nå har jeg kvittet meg med 23kg på 2 år og har 10kg igjen til før-gravid vekt ;)/>

 

 

Lykke til og husk INGENTING er umulig! Noe tar bare litt lengre tid...:P/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har Multippel Sklerose og har ofte fatigue som hindrer meg å trene (ekstrem akutt tretthet) selv om trening i seg selv bedrer fatiguen. Men som jeg så et sted, trim er gram - mat er kilo. Med andre ord skal du trene hila mye for å gå ned en kilo i uka mens det er mer effektivt og enklere å droppe den daglige muffinsen/sjokoladen/colaen/smør osv. evt. hva som er din "last".

Har tre jenter på 3, 7 og 10 og fikk diagnosen når minsten var 9mnd. Har gått opp mye i hvert svangerskap (26, 24, 21kg) og kjempet med ned hver gang til nesten utgangsvekt men akkumulert 5-6kg hver gang. Nå har jeg kvittet meg med 23kg på 2 år og har 10kg igjen til før-gravid vekt ;)/>/>

 

 

Lykke til og husk INGENTING er umulig! Noe tar bare litt lengre tid...:P/>/>

 

Hei du!

Tusen takk for kjempe fint innspill, ble så glad av tipsene og rådene dine:)

23 kg er jo fantastisk mye!! Flink du er!

 

Jeg fikk en dårlig start på min slankekur. Fikk beskjed om at bestemor var død, så jeg måtte fokusere på sorgen og ikke maten i noen dager. Dette førte jo til masse spising av godteri, for dette er min måte å reagere på de fleste følelser med.

Men nå har jeg sørget i noen dager, gått gjennom vanskelige ting og er klar til å tenke på vekta igjen!

 

Jeg er fryktelig trøtt for tiden, sover kanskje 12 timer i døgnet i gjennomsnitt(sover om natta og når barna er i bhg). Men prøver å ta det igjen med å gå å hente barna i bhg hver dag(det er en 15 min tur i BRATT oppoverbakke for å komme frem). Itillegg har jeg stor fokus på maten.

Jeg syns det er vanskelig med middagsfokus da det viktigste for meg er et variert kosthold for barna og lage ting de liker. Men prøver å finne sunne og enkle alternativer også er jeg veldig fokusert på hva jeg putter i munnen resten av dagen.

 

Kan jeg spørre deg om hva du har gjort for å gå ned så mye? Altså hvilke endringer i kosthold og evt trening?

Og hva eksakt er multippel slerose igjen? Akkurat den diagnosen kan jeg lite om.

Men fatigue kjenner jeg desverre veldig godt til, sliter veldig mye med det:(

Skal til revmatolog nå snart og håper på bedre medisiner som gjør hverdagen enklere, men er veldig redd for at dette er medisiner som gjør at jeg går opp i vekt også:(

 

går du på noe medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Multippel Sklerose er en (sannsynligvis) autoimmin sykdom, dvs. at kroppens immunforsvar angriper sine egne celler i dette tilfellet myelinet som er isolasjonen rundt nervetrådene (som isolasjonen rundt en ledning). Når myelinet brytes ned går nervesignalene saktere og kan opphøre. Det kan medføre nedsatt el. økt følesans, lammelser, ustøhet, svimmelhet, blindhet, dobbeltsyn, problem med urinveiene og avføring, fatigueosv. Det er rundt 8000 i Norge med MS og ca. 300 nye tilfeller hvert år, man kan si at det er like mange varianter av sykdommen som personer med sykdommen. Forløpet er for 80% av de rammede svingende med atakker/schubs så man kan være helt fin og over et par dager bli i verstefall rullestolbruker for så å bli helt eller nesten helt fin igjen etter noen uker/måneder. De fleste starter slik for så å gå over til gradvis forverrende sykdom hvor man ikke har atakker og ikke blir bedre igjen mens ca 5% starter med denne varianten. Jeg har den første og foreløpig mildeste varianten og du kan ikke se på meg at jeg har MS men som sagt kan jeg likevel ha symptomer som ikke er synlig. Prognose etter 20 år; Ca. en tredel forblir slik , ca. en tredel har handicap av mindre grad men kan fremdeles jobbe noe og ca. en tredel ender i rullestol. Jeg tar sprøyter hver dag for å bremse sykdommen og tabletter i tillegg.

 

Kostholdet mitt er klassisk Grethe Roede kosthold med lite karbohydrater og strikt registrering her inne på nettsiden. Siste året har jeg også hatt gullmedlemsskap og prøver å spise slik at scoren er høyst mulig hver dag, helst over 6. Da vet jeg at jeg har spist sunt i tillegg til "slankt"

 

Lykke til da, og husk at du er FRISK til det motsatte er bevist :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinene mine er Copaxone (Glatimeracetat i sprøyter) og LDN (LavDosert Naltrexon).

 

 

MS er også en betennelsestilstand og merker at sukker er som gift for meg. Blir bedre når jeg holder meg unna og spiser jeg godteri da føler jeg meg nesten fyllesyk dagen etter. Holder meg til sukkerfritt og slankebars som godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...