Gå til innhold

Sunn og lykkelig livsstil


Gjest May85
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har lyst å bli med å aktivt ta grep om egen livsstil og ikke bare "spise mindre, trene mer", men å finne en sunt og godt kosthold tilpasset egen livssituasjon og smaksløker, finne fysiske aktiviteter man trives med og som gir godfølelse i kroppen, diskutere hvordan man kan snu uvaner og jobbe med seg selv mentalt for å finne frem den beste utgaven av seg selv og en livsstil man trives med...?

 

Jeg ønsker nå å innarbeide en sunn, men også lykkelig livsstil, for å finne trivselsvekten og å beholde den på lang sikt. Det er over og ut for sånne korte løsninger som pulver, piller, sultekurer osv... Det handler jo også om å ha det godt med seg selv, ikke bare å bli kvitt noen kilo.

 

Jeg er en jente i mitt 28'ende år, har samboer og en hund, og er så heldig at jeg har en jobb jeg trives med. Det jeg ikke trives med er mine 50 overflødige kilo som jeg ønsker dit pepperen gror!!! Og ekstra surt er det at de er selvpåført gjennom mange år med følelsesspising og sukkeravhengighet. Mat og snop har vært min måte å takle følelser på, så nå må jeg prøve å snu både kosthold, og min måte å takle uro og stress i hverdagen.

 

Det hadde vært veldig kjekt å få til en gjeng her som kan lufte tanker, følelser og pushe hverandre i riktig retning! :-)

Så hvem blir med?

 

Ps: har meldt meg på maxi kurs på nett som begynner om en måned, men klarer jeg noen kg og noen små skritt i riktig retning før de tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at det kanskje ikke er så mange inne på forumet midt i fellesferien, men jeg håper at noen slenger seg med etterhvert. Jeg er på andre dagen med dagbokføring i dag og fikk 10 på kostscoren i dag :-) blir nok ikke full klaff hver dag, men i dag ble det det. Fikk pakke i posten i går med kursbok, sesongbok og skritteller, så i dag har jeg gått litt ekstra tur for å passere 10 000 skritt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ikke verst det med 10 på kosthold. Jeg har holdt på i fem uker nå og det var først i forrige uke jeg klarte å få en 10 er. De første ukene var det skikkelig dårlig på rundt 4 og 5 selv om jeg hele tiden har holdt meg innenfor kalorigrensen. Det har tatt tid for meg å finne den rette balansen som gir riktig score OG er sånn at jeg fint kan leve med det videre. Jeg hadde f.eks aldri nok på frukt det har jeg løst ved å drikke to glass med appelsinjuice i løpet av dagen. Jeg hadde også flere dager i uken med for lite grønnsaker, nå må det planlegges inn i middagen og så fyller jeg på med en gulrot om kvelden dersom jeg ikke har fått nok. Men for oss som skal gå ned såpass mye (burde nok tatt av 40 totalt men håper på å klare 25 frem til mai 2014) så må det ta litt tid og det viktigste for meg blir å klare å legge saaakte om livsstilen og forhåpentligvis gradvis ta de sunneste valg helt automatisk. Er et stykke fram til jeg er der men jeg merker en poitiv endring allerede. Lykke til til deg, dette skal vi klare :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Heiidi :-)

 

Det virker som om du er godt i siget! Og tror du er inne på noe viktig når du sier at å gå ned 40 kg pluss, så må man ta et steg av gangen og akseptere at det må arbeides jevnt og trutt og at det vil ta tid.

 

Er ikke lett å få 10 i score nei, mine utfordringer er å begrense fruktinntaket (er kjempeglad i frukt), og å få nok protein og grønnsaker. Ofte ligger jeg for høyt på fett og karbohydrater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Heiidi :-)

 

Det virker som om du er godt i siget! Og tror du er inne på noe viktig når du sier at å gå ned 40 kg pluss, så må man ta et steg av gangen og akseptere at det må arbeides jevnt og trutt og at det vil ta tid.

 

Er ikke lett å få 10 i score nei, mine utfordringer er å begrense fruktinntaket (er kjempeglad i frukt), og å få nok protein og grønnsaker. Ofte ligger jeg for høyt på fett og karbohydrater..

 

Hei, ja jeg er egentlig også glad i frukt, men blir så skeptisk når jeg kjøper epler og to av dem blir liggende glemt i en pose og ser akkurat like friske og ferske ut etter en måned.. men nå kommer snart de norske eplene og de er veldig gode. Og jordbær er jo bare helt fantastisk den korte tiden sesongen varer. Så til seinhøsten er appelsinene og mandarinene gode.

Jeg har også for mye på fett på kostholdsscor dersom jeg ikke er kjempenøye og følger med hele dagen. Jeg er veldig nøye på å føre inn hvert eneste gram jeg spiser, kommer nok til å gjøre det fortsatt i uker fremover , for ellers glir det veldig fort ut med litt for mye av usunne ting, nesten uten at jeg er klar over det. Men det er vel sånn kiloene har sneket seg innpå meg tenker jeg :)

 

Håper som deg på å få til en lykkelig livsstil, med sunn mat og masse overskudd til å finne på kjekke ting i fritiden. God helg :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg vet at fettkildene er sunne/gode så gjør det ikke noe om jeg scorer litt høyt der.. Tenker jeg i hvertfall. Tar Udo's optimale oljeblanding 1-2 ganger for dag, bruker rapsolje til steking osv..

 

Jeg er også kjempeglad i jordbær!! Hele året, men det er noe eget med norske jordbær om sommeren :-) og når du nevner klementiner så ser jeg frem til det også, hehe.

 

Jeg skal også prøve å være nøye på å føre maten en stund fremover... Har jo et håp om at nye vaner og øyemål skal være nok i fremtiden, men skal føre til jeg er litt tryggere på mengder og kalorifeller... Merker at det som er lettest å jukse på er middager med mange ingredienser og mange porsjoner, men jeg har tenkt å være flinkere å regne ut på middagsrettene også og lage ekstra store porsjoner og fryse ned i porsjonsbokser med utregnet kcal innhold.. Da blir det lettere å bare ta ut og varme en boks "i farten".

 

Kjekt du vil være med på veien videre, :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet godt i gang med matregistrering og skritteller... Må si den lille dingsen motiverer til å gå noen ekstra skritt per dag, håper den effekten varer en stund :-) har fått noen aha opplevelser når jeg fører inn maten og jeg prøver å ta meg i nakken når jeg kvier meg for å føre inn mat som jeg vet er kaloririk, over kalorikvoten og proppet med bare tomme karbohydrater og usunt fett. Jeg ser på kostholdsscoren at jeg må jobbe med å få opp andelen grønnsaker og proteiner i kostholdet mitt. Har jukset litt på protein-delen og kjøpt meg et proteinpulver for å lage proteinsmoothie med friske bær de dagene jeg ikke kommer høyt nok i protein-prosent.. På grønnsaksfronten skal jeg prøve å lage mer grønnsakssupper og pureer for jeg merker jeg har lettere for å spise det, fremfor store biter med grønnsaker...det får være en start i hvertfall... I dag skal jeg lage tomatsuppe fra bunnen av og skal føre inn oppskriften... Er litt spent på hvordan den ligger i næringsinnhold.

 

Nå skal jeg drikke opp kaffien min, en kjapp dusj, gå tur med hunden og suse avgårde på jobb. :-) og jeg kan gleeeedemeg til i kveld for da kommer samboeren hjem etter 14 dager på sjøen. Blir liksom litt nyforelska hver gang, litt godt å savne noen for så å treffe de igjen, det er da man ofte innser hvor glad man er i hverandre.

 

Ha en fin og sunn dag dere som titter innom. "Hvert valg er en ny sjanse til å ta det riktige valget" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Det høres ut som du har tenkt veldig næye gjennom kostholdet ditt om dagen. Det sies at kosten tar kiloene, og treningen grammene, så det å ha kontroll på maten tror jeg er alfa og omega!

 

Og en skritteller som motivasjon er superkjekt! Jeg er en stor tilhenger av alt som kan være motiverende for meg. Enten det er en kroppsscanning (InBody 720) som måler fettprosent, muskelmasse, innvendig fett og mye mer. Det å se fremgang på den er kjempespennende! Og så er jeg såpass nerd at jeg har laget min egen vekttapdiagram i Excel, hehe. Med både tall og graf, synes det er så morsomt å se det helt så konkret =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man skal ikke undervurdere motivasjonseffekten av forskjellige dingser som skritteller, pulsklokke, nye joggesko, sånn kroppsscanning osv, og hva som motiverer er forskjellig fra person til person, og kan vel variere gjennom prosessen.

 

Nå har jeg akkurat laget meg en morgensmoothie og skal ut på tur med hunden før jobb. Får jeg tid så blir det kanskje litt ellipse og styrketrening også. :-) siste dag på jobb før en uke ferie. Og med en helg i begge ender så blir det jo 9 dager ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer med ny journal.

 

Jeg synes du har kommet godt i gang. Jammen er det viktig å føre inn i matdagboka ja. Det har i hvert fall jeg erfart. Jeg er nå inn i min andre uke etter ferien og jeg er motivert. Da er det enkelt.

Lykke til med dine mål. Det kommer til å bli bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord Kikk :)

Det er lettere når motivasjonen er god ja! Så da er det bare å kjøre på og få til noen endringer før de mindre motiverte dagene kommer. Da kan man se tilbake på den innsatsen man har lagt ned og resultatene av det :)

 

Dagboka bør brukes flittig på min kant i hvertfall. Ser de kommer til å bli mye grønnsakspureer, supper og salater fremover...jeg er altfor dårlig på grønnsaksfronten... :o

 

Lykke til med innstramming etter ferien Kikk, det klarer du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere er flinke, med trening og motivasjon. Jeg må også bli bedre med middagene for å få nok grønnsaker, pureer var jo et lurt alternativ til salat. Jeg er nok mer gladci varm mat enn kald så derfor blir jeg til tider lei av salat, særlig når det er såpass mye man må ha til middagen. Men jeg hadde forrige uke 8.4 i snitt på kostscore :) veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.4 i gjennomsnittlig kostscore er god grunn til å være fornøyd Heiidi, det er bra jobba! :)

 

Jeg synes ofte salater blir for mye tygging, og liker pureer og rotmoser der jeg kan få i meg mye grønnsaker ut å føle at jeg har spist en hel plen...

 

Jeg har siste ferieuken min nå og jeg har pakket med earl grey te, hjemmelagede knekkebrød og noe lett pålegg. Blir nok litt grilling i helga, men grillet kyllingfilet og grønnsaker er jo godt og sunt. Har ikke tatt med matvekten, men skal holde meg litt i ørene. Jeg har ikke tenkt å "spise meg opp" før kurset for jeg vil ikke gå opp de ti kg jeg har jobbet hardt for å gå ned!!! Veien går videre framover og nedover på vektskalaen.

 

God helg til de som titter innom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

God søndag til de som titter innom :)

er dere klar for mandag og ny uke i morgen?

 

jeg har ikke falt av lasset men har hatt en utrolig stressende uke med mye nytt å sette meg inn i. og jeg har hatt flere dager med langtur med hunden, så er god og støl i kroppen. skrittelleren har vært over 10 000 skritt 5 av 7 dager denne uken.

 

i morgen begynner første roedekurset mitt i år (har hatt noen kurs for flere år siden). har begynt å fylle inn i kursrapporten og gleder meg til å komme i gang. kjenner jeg trenger et boost nå for å komme ut av vektplatået og se noen nye tall på vekten.

er veldig fornøyd med å ha gått ned ti kilo etter nyttår og klart å holde meg der nede. nå er jeg klar for ti nye kilo ned. :D

 

nå skal jeg lage grønnsakspure og steke noen kjøttboller til søndagslunsj. har mye torsk i fryseren så vurderer å prøve meg på hjemmelaget fiskegrateng i morgen. :)

 

har alliert meg med en venninne som også skal ned 40 kg + og det er kjempegodt å ha flere å snakke med i denne prosessen. forumet her er også gull verdt.

 

ha en fin søndag alle livstilsendrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Hei!!

 

Lykke til med kursstart i morgen. Har selv 40 kg+ å ta av, men gjør det på egen hånd!

Det er kjekt å høre hvordan du og flere her på forumet takler medgang og motgang. Selv tar jeg en dag av gangen. Sklir jeg ut en dag tar jeg strammere grep neste dag og henter meg inn igjen!

Jeg opplever at det er utfordrende å få i seg nok mat...

 

Blir spennende å følge med på hvordan det går med deg på kurs og tiden framover :-)

 

Heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin hilsen Mamsen-SJ :)

 

ja det er greit at vi har forumet her til å utveksleerfaringer og å stå sammen i medgang og motgang. det er greit å ha likesinnede å "snakke" med når det er ting som venner og familie ikke forstår eller som det blir for nært/flaut å snakke med de om.

 

jeg har sett på tråden din at du er godt i gang og har hatt en flott uke med masse trimpoeng. ønsker deg også lykke til videre.

 

i motsetning til deg så har jeg problemer med å spise rett mat, det er ikke noe problem å spise 1900 kcal (min meny) men det vanskelige er at de bør komme fra mer grønnsaker og protein... det skal jeg ta tak i fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første kursrapport sendt inn :)

 

har vært på en god trimtur sammen med en venninne og våre hunder. veldig koselig selv om regnet øste ned. 1 times gange går fort unna når praten går, hehe. skrittelleren stoppet på 13540 skritt i dag B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra 13500 skritt er jo mye. Jeg har og kjøpt meg skritt teller og må bare innrømme at jeg egentlig er ganske overrasket over hvor utrolig lite jeg beveger meg noen dager. Jeg er veldig langt fra å klare 70000 på en uke. Men denne uken har jeg som mål å klare 50000 så får vi se. Lykke til videre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nytt tall på vekten i dag tidlig: 109.9 kg, YESS! nå har jeg gått ned 15 kg siden nyttår og det er herlig å kjenne at kropp og sinn er mye lettere. og bedre skal det bli dersom jeg klarer å holde fokus. skal sende inn 4 kursbrev på mandag så er halvveis i kurset.

 

akkurat nå står det hjemmelaget frokostblanding/muesli i stekeovnen :D lettvint å ta med litt frokostblanding til å blande i yoghurten i pausen på jobben. kan anbefales.

 

nå skal jeg kose meg med å titte innom trådene deres. god og sunn helg til alle som titter innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt tall på vekten i dag tidlig: 109.9 kg, YESS! nå har jeg gått ned 15 kg siden nyttår og det er herlig å kjenne at kropp og sinn er mye lettere. og bedre skal det bli dersom jeg klarer å holde fokus. skal sende inn 4 kursbrev på mandag så er halvveis i kurset.

 

akkurat nå står det hjemmelaget frokostblanding/muesli i stekeovnen :D/> lettvint å ta med litt frokostblanding til å blande i yoghurten i pausen på jobben. kan anbefales.

 

nå skal jeg kose meg med å titte innom trådene deres. god og sunn helg til alle som titter innom.

 

Gratulerer med minus 15 kg. Det er jo ett kjempeflott resultat :) jeg lager også hjemmelaget frokostblanding og har alltid en boks med meg i veska som jeg kan blande i en yoghurt, genialt hvis jeg blir litt sulten når jeg ikke er hjemme:)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med minus 15!

Jeg har også skritteller, har blåst støv av den nå og har den på nesten alltid. Glemte den i går da jeg var i bryllup da, men men..

Har også kjøpt meg pulsklokke og brukt den en gang. Artig, men vet ikke helt hvordan jeg skal nyttiggjøre meg den, liksom..

 

Ønsker deg en god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...