Gå til innhold

Diabetes type 1 og livsstilsendring


Gjest linemor80
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest linemor80

Hei! Er en super positiv jente/kvinne på 33 år som har slitt med diabetes type 1 i 14 år. Nå veier jeg 85 kg og er 170 cm høy, og det skal jeg gjøre noe med, jeg trives overhodet ikke med meg selv, og det har jeg ikke gjort på en god stund. Har aldri forsøkt/gått på Grete Roede før, så det kan bli spennende. Er rimelig aktiv om dagen, trener 4-5 dager i uka og elsker det. Treningen har ikke resultert i noe som helst form for vektnedgang,kun vektoppgang, og antar jo da selvfølgelig at det har med kostholdet å gjøre. I følge treningssenteret jeg går på skal jeg ha i meg 2900 kcal, jeg kan ikke skjønne det, det må jo være feil, her inne skal jeg visstnok følge meny 2, så det blir til at jeg skal få i meg 1600 kcal. Spennende dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2900 kcal høres mer ut som det du må spise for å holde en stabil vekt, hvis du er veldig aktiv vel og merke. Vil du ned i vekt er det nok lurt å spise en del mindre ja. Men litt rart at det skulle være så stor forskjell egentlig, for Grete Roede anbefaler at en spiser 500-800 kcal mindre enn det en trenger daglig når en vil ned i vekt.

 

Lykke til, håper det går fint med insulin regulering med mindre matmengde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Linemor,

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for et års tid siden, samme alder, diabetes type 1 omtrent like lenge og samme vekt/høyde. Hadde ikke prøvd Grete Roede før, og meldte meg på nettkurs over ca fire mnd. Fulgte meny 2, og dette fungerte veldig bra! Gikk ned ca ti kg i løpet av de mnd jeg holdt på og har holdt vekta sånn noenlunde siden. Veldig tilfredsstillende! Reduksjonen i energiinntak ga raske endringer i insulinbehovet og oftere lavt blodsukker, med mindre behov for insulin. Det som kanskje ble de største utfordringa i så måte var at følinger/sukkerbehov gjorde tidvis en del innhogg på kaloribudsjettet pr. dag og noen ganger ble det derfor vanskelig å holde seg innafor 1600 kcal pr dag. Heldigvis påvirket ikke dette vektnedgangen særlig, så lenge jeg gjennomsnittlig greide å holde meg sånn ca på 1600-1800 kcal. Cottage cheese og rugsprø ble mine gode venner i oppstarten :)/> Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...