Gå til innhold

Hjelp!


Gjest punisher
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest punisher

Har gjennomgått en meget aktiv treningsuke

Fått 22,2 Trimpoeng etter daglig 1,5t moderat sykling eller 1t rask gange.

Spist rent kjøtt og grønnsaker 1600-2200 Kcal daglig (anbefalt 1900)

 

Så kom helga, vin, øl, mer vin, grillmat, kebab. Ca 6000Kcal overflødig

 

Resultat: opp 0,4Kg, men mistet en cm rundt midjen.

 

Mener jeg har registrert alt, og jeg er skal egentlig kunne forbrenne 2500Kcal om dagen uten å gjøre noe, dette tilsvarer snittintaket.

I tillegg har jeg trent 8,5 timer på 7 dager.

 

Bør jeg fokusere mer på midjemålet? jeg dør inni meg hvis jeg går opp neste uke også.

 

Noen med tilsvarende erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker i alle fall at når jeg holder et jevnt underskudd hver ukedag, så blir det totalt sabotert med en helgeutskeielse, selv om totalen for hele uka skal gi underskudd...

 

Jeg tror nok dessverre det er sånn at kroppen forsøker å holde igjen litt på nedgangen og man derfor ikke har max effekt av det daglige underskuddet. Mens når vi derimot gir et overskudd en dag, så suger den til seg ALT. I tillegg gir jo en sånn utskeielse kanskje mer vann i kroppen og mer mageinnhold som jo også gir et høyere utslag på vekta.

 

Vi kan jo se litt på hvordan en uke kan se ut for deg.

 

Du spiser 1600-2200 pr dag. La oss si det blir et snitt på 1900 pr dag som gir et inntak på ca 14.000 kcal pr uke, trener 4500 kcal bort (22,5 TP) og forbrenner 17.500 (2500x7) uten trim pr uke. Da skal du ha et underskudd på ca 8000. Hvis du da spiser 6000 ekstra har du bare 2000 kcal i underskudd og skal i teorien da ha fjernet 285 gram fett. Men så spørs det jo hvor riktig registreringen din på mat og trim har vært. Og kanskje kroppen din forbrenner mindre enn 2500 pr dag uten trim? Da skal det ikke mye til før de 285 grammene blir til 0...

 

Men alt i alt er det normalt at vekta kan svinge litt uten at det gir noe godt svar på om man har hatt økt eller redusert fettprosent. Da kan mål av cm gi et bedre bilde ;)

 

En annen ting er jo at mange opplever at kroppen får økt væskeinnhold etter mye trening fordi musklene holder på væske. Og noen gang holde fettcellene igjen væske også etter at fettet er borte slik at fettapet ikke vil vises på vekta med en gang.

 

Mange mulige forklaringer. Det som er sikkert er i alle fall at dersom man ikke oppnår resultater over tid på verken cm eller vekt, så må man forsøke å gjøre noen endringer.

 

Beklager litt rotete svar... Og lykke til videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punisher

Takk for et godt og fyldig svar.

Det hjelper veldig på motivasjonen.

Virker som du vet hva du prater om, og regnestykke ditt får en stor R.

 

Jeg har vært veldig nøye med å fylle ut, har til og med tatt litt i når jeg er usikker.

 

Jeg bruker MiCoach med GPS når jeg mosjonerer, og det stemmer bra med hva man får ved å fylle ut kalkulatoren på siden her.

 

Kroppen min har en unik evne til å ta til seg næring, og har aldri hatt problemer med å bygge opp muskler og fettlager :)

 

Har ihvertfall fortsatt med å spise sundt og trene mye, måtte snikveie litt og nå ser det ut til å gå nedover :), og jammen mistet 1cm til rundt midjen.

 

Elsker denne nye livsstilen, fordi jeg føler meg så mye bedre, full av energi og overskudd og går aldri sulten.

Desverre er helgefest en stor del av min livsstil, men nå blir det 3 uker til neste gang.

Og så blir det kun tørr rød og hvit vin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg tror egentlig den mest naturlige forklaringen er at dersom du spiser en del i helgene, spesielt dersom det er saltholdig, vil kroppen holde mer på vannet. Derfor vil en gå litt mer opp i vekt selv om den reelle kroppsvekten er lavere. Det vil også påvirke vekten dersom du spiser sent på kvelden.

(Dette er rett nok dersom du veier deg på morgenen og spesielt mandager)

 

Jeg slet en del med vekten tidligere. Jeg trente relativt mye, men vekten ville liksom ikke ned. Løsningen for meg var da jeg startet med fjellturer flere ganger i uken. Nå har jeg stort sett ikke problem å holde vekten på et "normalt" nivå, selv om jeg av og til skeier ut.

 

Hugs også at muskler veier mer enn fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt og fyldig svar.

Det hjelper veldig på motivasjonen.

Virker som du vet hva du prater om, og regnestykke ditt får en stor R.

 

Jeg har vært veldig nøye med å fylle ut, har til og med tatt litt i når jeg er usikker.

 

Jeg bruker MiCoach med GPS når jeg mosjonerer, og det stemmer bra med hva man får ved å fylle ut kalkulatoren på siden her.

 

Kroppen min har en unik evne til å ta til seg næring, og har aldri hatt problemer med å bygge opp muskler og fettlager :)/>

 

Har ihvertfall fortsatt med å spise sundt og trene mye, måtte snikveie litt og nå ser det ut til å gå nedover :)/>, og jammen mistet 1cm til rundt midjen.

 

Elsker denne nye livsstilen, fordi jeg føler meg så mye bedre, full av energi og overskudd og går aldri sulten.

Desverre er helgefest en stor del av min livsstil, men nå blir det 3 uker til neste gang.

Og så blir det kun tørr rød og hvit vin :)/>

 

 

Det er så flott å høre at du er fornøyd med din nye livsstil! Det er nemlig da det er størst sjanse for å lykkes. Jeg synes ikke det er noe i veien for å ta seg en fest så lenge man greier å få underskudd på totalen. Men det kan være greit å ha i bakhodet at det er en brems, og at man av og til må ofre litt ekstra akkurat i nedgangsfasen. ( I alle fall dersom man synes det går for sakte, eller at det stopper helt opp.) Når du koser deg med noe ekstra, husk å nyte! Da er sjansen større for at du føler deg tilfreds med mindre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble motivert, takk for all støtte :)

2 uker med masse trim og 1 uke utelukkende med sundt kosthold har gitt resultater.

-3kg på to uker, deilig!

 

Har nå som mål å oppnå første delmål innen 1.Oktober :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å glemme poenget med hele opplegget. -3cm på midjen!

106cm virker kanskje mye, men hvis jeg kommer ned i 100cm rundt midjen vil jeg ha helt flat mage, så dette er fantastiske resultater for meg, kan alerede se forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...