Gå til innhold

Ned 23,5 kilo..


Anbefalte innlegg

Gjest amandine

I følge min badevekt bør eg gå ned 38,6 kilo og veie 59,9. Hahaha.. tror ikke eg har veid under 60 kg siden barneskolen. Anyway.. eg vet eg føler meg fin fin på 75 kilo og under 80 er helt ok. Dette høres kanskje veldig feigt ut, men målet mitt er jo å komme under 80 og bli der. Realistisk bare :lol:/>/>

 

Eg har diabetes type 2 og er skrekkeksempelet. Eg har tidligere hatt veldig dårlig kontroll på dette og begynner nå å få litt mer. Ny medisin! Eg har da meldt meg på Grete Roede fra slutten av oktober. Det har ikke vært så mye vits tidligere.

 

Eg er faktisk kjempenervøs (vettskremt nesten). For om eg klarer å spise annerledes. Kostholdet mitt er stort sett sunt, men eg spiser ikke lettprodukter. Siden eg sluttet med lettprodukter har eg sluttet å legge på meg. Eg er begynt å registrere litt inne på siden for å venne meg til dette og for å se hvor mye kalorier eg spiser. Eg er også noe bekymret for tiden dette vil ta (registreringen).. Eg får se på det som en hobby.

Gratulerer med å ha kommet dithen at du er i gang! Bare det å registrere alt man spiser(iallefall i en lang overgangsperiode) er et stort skritt i riktig retning. Min erfaring er hvertfall at det trigger en bevissthet rundt mat og inntak som er viktig. For det er jo dit man må, - ha det i bakhodet hele tiden. Holde seg i nakken hele tiden. Og ja det tar litt tid, men det er vel ingen bedre hobby du kan ha enn å få deg selv på rett spor? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linduskarmen

Gratulerer med å være igang :) litt deilig følelse også...? ( jeg syns det var det når jeg endelig var i gang). det er litt å sette seg inn i, men sia du skal gå kurs er du i de beste hender .

 

Ønsker deg masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Koala, jeg begynte på kurs 24. september og har hittil gått ned 2,5 kg. Jeg har omtrent samme mål som deg,skal ned totalt 25 kg til ca 70 kg.

 

Er første gang jeg går på GR, men har gått på ymse andre kurs tidligere,med det resultatet at jeg fyker opp igjen i vekt etterpå. Denne gangen prøver jeg å innprente meg selv at dette er en livsstilsendring, at det skal vare. Er ikke alltid så enkelt, jeg må fortsatt konsentrere meg for å spise riktig og passe mye.

 

Min største utfordring er å ikke falle utpå når suget melder seg, og å komme meg opp av sofaen og ut på tur. Har gått bra den siste uken, måtte det bare vare. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,ser jeg har rota litt her,ja... Var deg 2XL jeg skrev til ja. ;)/>

Jeg har vært på hotelltur med jobben i helga, og det var en utfordring...

Maten gikk forsåvidt bra, kanskje litt for mye,men tok sunne valg.Men så var det festen etterpå... Huff. :unsure:/>

Så i dag er det ingen bønn, ut på tur for å prøve å bøte på skaden innen veiing i morgen kveld!!

 

Kjenner også litt på det med forsakelser,men det har gått overraskende bra etter at jeg begynte på kurset. Så lenge jeg spiser jevnt i løpet av dagen og drikker nok,så er ikke suget der.

Og GR-siden står oppe konstant på pcen, både hjemme og på jobb. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 2XL :)

 

Synes du er god som trosser både migrene og sug. Stå på. Det VIL bli bedre etter hvert som du kommer inn i dette med "ny" mat :)

 

Noen tips som jeg føler virker godt for meg.

Alltid ha en crisp & cereal i vesken. Det blir nesten som en liten erstatning av sjokolade, når DET suget kommer (så er det faktisk et hjertevennlig valg i kostholdscoren) Alltid ha en frukt eller noen grønnsaker i vesken. Jeg har med meg et lite syltetøysglass med grønnsaker hver dag på jobben. Der er både agurk, paprika og cherrytomater.. Herlig å ta ferdig oppkutta grønnsaker rett på knekkebrødet til lunsj. Jeg har også forelska meg aldeles i neper. De helt hvite er bare nydelige. Skreller en stor eller to til frokost, skjærer dem opp og har dem med meg i en pose på jobben. Sitter å knasker litt når jeg kjenner at det begynner å rumle litt i magen.

 

Jeg ønsker deg lykke til på kurs og så håper jeg du ser resultatene av at du legger om livsstilen din. Det er et godt valg for helsen din du gjør nå. Du må også huske at ting tar tid.... Jeg kjenner i alle fall på det noen ganger. Jeg skulle jo ønske at jeg var ferdig i går... men det er viktig med hele denne prosessen som du nettopp har startet på. Det er viktig å ha hodet med i hele prosessen. Forstår godt at det er en slags sorg over det man må forsake, men prøv å tenke at du skal faktisk ikke forsake noe, men du kan ikke spise det samme i mengder. Du skal ikke slutte å spise ting, men redusere... da kan du glede deg til neste gang du skal og gir deg selv lov til å spise.

På min arbeidsplass er det alltid noe sjokolade eller kaker eller annet "ulovlig" i gangene. Jeg tenker ofte at jeg vet hva det smaker og vet at jkeg skal få smake det igjen, men ikke akuratt i dag. I dag skal jeg holde meg til min plan, så kan jeg smake kake og sjokolade når det er festligheter og kos. Det skal det jo ikke være hver dag.

 

Det ble et langt innlegg, dette... Igjen.. Lykke til på veien mot målet ditt.

Klem noris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, husk at du må VILLE dette her for å klare det... Synes du fokuserer veldig på hva du IKKE kan spise og er litt problemorientert. Det finnes mange nødprovianter som kan brukes, ferdig knekkbrød pakkene, Allevo ferdigshake (fås på apotek eller nettet), allevo måltidserstatnings barer (og andre, atkins, nutrilett osv.) Menge av barene inneholder mye karbohydrat men mesteparten er fiber og sukkeralkoholer som går rett gjennom systemet så netto sukkerinnhold er lite. Yoghurt med litt musli i en liten boks er også greit mellommåltid. Se på oppskriftene på GR siden så får du mange tips!

 

Kanskje du kan regulere diabetesen litt med tabletter over en periode? Moren min har det samme og bruker tabletter. Ville snakket med legen om at du holder på å legge om kostholdet og kanskje bør følges opp litt ekstra slik at medisinmengden kan trappes ned etter hvert som kostholdet innarbeides og behovet for medisin reduseres.

 

Og SNAKK med kursleder om dine spesielle utfordringer, du er helt sikkert ikke den eneste hun har vært borti som har det på samme måte :)

Kjempebra at du har tatt tak i kostholdet ditt og meldt deg på kurs, det er første trinn. Husk:

 

Tenke det, Ville det, Gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er den største forskjellen mellom kostholdet ditt før og det karboreduserte kostholdet du hadde før? Hvordan bør kcal-fordelingen din mellom karbohydrater, fett og protein være iddelt sett ved diabetesen din? Om du skriver litt detaljert om hva du spiser, er det kanskje noen av oss som kan komme med noen innspill?

 

Har du snakket med legen din om omleggingen av kostholdet? Kanskje hadde det i ditt tilfelle vært lurt å snakke med en ernæringsfysiolog for å få bedre råd enn det en kursleder kan gi deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...