Gå til innhold

hvordan håndtere 'spise ute'?


Gjest på vei
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan håndterer dere restaurant-mat?

Og med det mener jeg jo ikke å ta seg en narvesen-pølse eller andre ekle ting, men hvis dere er ute å spise på ordentlig?

Jeg har lite lyst å spise salat hele tiden, pluss at jeg synes at norske restauranter ikke er overveldende god til å lage salater i det hele tatt.

 

Men vi er ute noen ganger og da blir det jo enten en god italiener, indisk mat eller sushi.

Så har jeg bare ikke peiling hva jeg skal registrere, fordi selv om jeg vet halvveis hva som er inne so har jeg jo ikke peiling hva det veier.

 

Også har jeg problemer når jeg skal til messe, hvor jeg spiser frokost på hotellet, men så blir det ikke mye mat på standen mens jeg jobber, men uansett sulten på kvelden. Jeg kan ikke spise på selve standen fordi jeg driver med stoffer.

Noen ideer?

 

Takk og hilsen, en på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det slik at jeg ikke registrerer måltidet jeg spiser på restaurant. Grunnen er nettopp det du skriver: aner jo verken mengder eller korrekt innhold i maten.

 

Så hvordan har jeg visst at jeg kan spise ute da? Jeg har brukt vett, og holde meg til noen enkle rettesnorer. For eksempel at jeg ikke har spist på italiensk restaurant. I italiensk mat er det ofte sånn herlig olivenolje sprinklet over maten - dette er veldig kaloririkt. Og den parmesanosten er jo heller ikke av det magreste man kan finne, så det er også en grunn til å være forsiktig. Men jeg har kanskje vært FOR påpasselig med den italienske maten. Ikke sikkert man trenger å kutte helt ut restaurantbesøk der.

Når det gjelder indisk, kinesisk eller annen mat som ofte har mye saus, så har jeg holdt litt igjen på sausen, og tatt meg et par-tre skjeer med ris. Grønnsakene og kjøttet har eg slukt :)Men jeg spiser ikke fritert kjøtt i det hele tatt!

Sushi går det myyyye av hemme hos meg, og da har jeg passet på at jeg ikke bestiller fritert eller spicy. Også har jeg selvsagt kjent etter når metthetsfølelsen kommer. Trenger jo ikke dytte i meg to hele makiruller hvis jeg er mett på mindre!

 

Om jeg er ute av huset når jeg skal ha et måltid, passer jeg på å alltid ha med både matpakke og frukt. Gjerne også gulrøtter og kålrabi kuttet i spisevennlige biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tenk tallerkenmodellen. Når en holder vekten er det 1/3 kjøtt/fisk + 1/3 grønnsaker og 1/3 potet/ris/pasta mens når du slanker det er det 1/2 ja-grønnsaker + 1/4 kjøtt/fisk og 1/4 potet/ris/pasta. Be om å få sausen servert for seg selv så kan du velge å ta så lite/mye du vil selv. Velg renskåret og magert kjøtt (indrefilet istedetfor entrecote f.eks) og aller helst fisk. Bestill ekstra vann, gjerne uten isbiter, så du kan mette deg på det i tillegg. Bakt/kokt potet istedetfor stekt og gratinert osv. Går sikkert an å be om ekstra salat ved siden av hovedretten også? Prøv å unngå dessert, må du ha noe søtt be om latte eller cappucino laget på lettmelk og evt. med suketter eller sukkerfri karamellsaus til :)/>

Sushi er sunt og fint men velg de variantene med minst ris og unngå de friterte. På italiensk restaurant kan en gå for tomatiserte sauser istedetfor kremete og bestill ekstra grønnsaker/salat til som side-rett.

 

Tidligere jobbet jeg med messer og kundebesøk selv så kjenner problemet. Ha en ferdigblandet shake a'la Allevo i bagen som du kan drikke når det er mattid, evt. en Allevo/nutrilett/atkins bar (el.l) og masse rent vann. En bør drikke en halvliter pr bar/shake for å få full utnyttelse av metthet og unngå forstoppelse. Hvis du ikke kan spise overhodet på stand så stikk en kjapp tur på toalettet og hiv i deg en bar + vann, det går kjapt og ingen merker noe ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...