Gå til innhold

Veien mot en ny livsstil :-)


Gjest matus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

 

Da er jeg hjemme igjen og påsken snart over. Ser det har vært stille herinne... Er dere klare for struktur og kontroll og godfølelsen igjen B)

 

Jeg har ikke tenkt å veie meg før til torsdag - veiedagen min... Skjønner at jeg kommer til å ha gått opp litt, men håper jeg kan ha fått ut litt vann av kroppen før jeg går på vekta... Føler på klærne mine at det ikke kan ha skjedd alt for stor skade så satser på at jeg ikke blir alt for deppa...

 

Det er derfor jeg trenger dere for å oppmuntre meg litt :blink:

 

Er dere her? Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Siden jeg gikk litt opp i vekt før påske, har jeg veiet meg i dag, og ser at halvparten er borte igjen. Det er jeg selvfølgelig særdeles fornøyd med. Trass i uregelmessige måltider og til dels feil - og noen dager også for lite - mat, så har påsken gått greit, og jeg har koste meg "omtrent passelig", tror jeg, med påskeegg og litt godt til kaffen noen dager. Har vært mye i aktivitet, og det er nok det som har reddet meg. Så nå fortsetter veien mot de neste kiloene.

 

Ønsker alle en riktig fin, sunn uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kløver68

Hei.

 

Jeg slenger meg gjerne med. Jeg har 20 kilo som jeg virkelig ønsker dit pepperen gror, aller helst 25 da :) Men jeg er såpass realistisk og forstår at disse kiloene er det kun jeg ene og alene som har sørget for :( Ingen andre har geit å plassere dem på meg :blink:

 

Jeg orket ikke gå på vekten i dag fordi dette er så deprimerende, men har en ganske god indikasjon på at vekten mest sannslynlig nærmer seg 97 :o De siste 10 kilo er kommet på det siste 1,5 året etter røykeslutt. (Vel, kiloene hadde vel kommet uansett - det er bare så godt å finne en unnskyldning).

 

Jeg har bestemt meg for å ta en sykkeltur om kveldene uansett vær og vind, men synes det er så flaut når naboer ser "klumpen på to hjul". :angry:

 

Og skulle du ha gode sunne oppskrifter på middag blir jeg glad for tips.

 

Jeg liker veldig godt at du skriver ordet ny livsstil - det er faktisk akkurat det som er riktig betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kløver68

Hei.

 

Jeg slenger meg gjerne med. Jeg har 20 kilo som jeg virkelig ønsker dit pepperen gror, aller helst 25 da :) Men jeg er såpass realistisk og forstår at disse kiloene er det kun jeg ene og alene som har sørget for :( Ingen andre har geit å plassere dem på meg :blink:

 

Jeg orket ikke gå på vekten i dag fordi dette er så deprimerende, men har en ganske god indikasjon på at vekten mest sannslynlig nærmer seg 97 :o De siste 10 kilo er kommet på det siste 1,5 året etter røykeslutt. (Vel, kiloene hadde vel kommet uansett - det er bare så godt å finne en unnskyldning).

 

Jeg har bestemt meg for å ta en sykkeltur om kveldene uansett vær og vind, men synes det er så flaut når naboer ser "klumpen på to hjul". :angry:

 

Og skulle du ha gode sunne oppskrifter på middag blir jeg glad for tips.

 

Jeg liker veldig godt at du skriver ordet ny livsstil - det er faktisk akkurat det som er riktig betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vannmann

Hei Ditsy, jeg er her enda. Har hatt dårlig nettilgang på hytta, så har blitt dårlig med aktivitet her på forumet., men nå er jeg tilbake igjen.

 

Vekta i dag viste opp 1,2 kg, men det er forsåvidt greit, da det har blitt lite fokus på Grete Roede fra torsdag til mandag i påsken. Var redd at det skulle være mer opp en dette. Har blitt lite trim, en god del godteri og snacks og lite system på måltidene, med stort sett frokost, grilling til lunsj og middag sent på ettermiddagen. Men nå er jeg tilbake til gode vaner igjen. Var i bursdag i dag og tok bare et lite stykke brownies, så føler at jeg er på rett spor igjen. Var litt forskjellige rester til middag i dag, så litt vanskelig å beregne kcal i det, men ellers er jeg på rett spor i gjen.

 

Så flink du har vært sunshine som faktisk har gått ned i påsken

 

 

Velkommen Kløver68. Er alltid hyggelig å være flere som kan støtte og hjelpe hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allesammen!

 

Synes jeg klarte å leve etter denne nye livsstilen min da jeg var bortreist, til tross for mange kjære fristelser som bare er å få tak i der jeg var... så var veldig stolt av meg selv...problemet har vært den siste uka med jetlag, uggen følelse av å tross alt ikke veid, mindre selvsikkerhet og en voksende følelse av at alt var tapt... i går hadde jeg vondt i maven og tenkte på hvor elendig jeg hadde det i forhold til hvordan jeg hadde det da jeg spiste sunt og godt og mosjonerte... Sum Sumarum... jeg fant ut at jeg ville ha den nye livsstilen tilbake - ikke bare for vektas skyld, men for velværens skyld...Jeg har det så mye bedre med meg selv når jeg spiser mindre og sunnere..

 

Jeg tok mål av midjen og diverse andre og så at jeg ikke hadde gått opp i mål og det var det som gjorde at jeg turte gå på vekta igjen.. og resultatet ser dere nederst her.. ja, jeg gikk selvfølgelig opp, men mye mindre enn det jeg hadde hatt mareritt om... så nå setter jeg bare strek og tar lærdom av erfaringen...

 

Håper alt er bra med dere andre... skal prøve å være mere aktiv herinne, være med dere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundshine

Hallo! :)

Det føles bra at hverdagen er tilbake. Har nok spist en del ting i påsken som ikke er etter Grete, men det jeg la på meg før påske er sikkert borte. I alle fall var halvparten borte sist onsdag.

Er nok blitt litt slappere enn jeg var i begynnelsen. Men holder absolutt stilen, og tenker automatisk sunt kosthold når jeg spiser noe. Kjører noen dager GR-middag, og andre ikke, men alt i alt funker det greit.

Tror rett og slett jeg har fått grepet på dette. Tror det skyldes at jeg holdt meg veldig etter boken i utgangspunktet, og ikke minst det at jeg veide all maten da jeg gikk kurs. Holder meg fortsatt unna alkohol og har kuttet ekstremt ned på sukkerinntaket - men spiser litt snop. Føler jeg en kveld at jeg har fått for lite mat, redder jeg meg på cottage cheese med frukt/bær og litt frokostblanding.

 

Satser på masse vanndrikking og ellers sunt kosthold, og har fortsatt mål om minus ti før ferien. Blir det derimot litt under, ser jeg ikke det som noe nederlag, og veien fortsetter videre.

Stå på, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vannmann

Tja, veiedag igjen. Ned 300 gram. Må si meg fornøyd med det etter helgens store utskeielser. For mye godter, potetgull og lite og feil mat. Men nå er det full skjerpings. Har tatt meg i nakken fra og med i dag, så nå er jeg på rett spor igjen. Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vannmann

Ned 600 gram denne uka. Godt fornøyd med det, sliter litt med å komme ordentlig på rett spor igjen etter påskeferien. Har som mål å ta meg i nakken og bli flinkere til å registrere og til å være flinkere i helgene. Nå som det er vår, er jeg blitt flinkere til å trimme og gå tur, så nå ma jeg bare få maten ordentlig på plass. Mangler enda 300 gram før jeg er tilbake på vekta før påske. Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Sundshine

Så synd at tråden døde ut - men sånnt skjer.

Dersom noen av dere "gamle venner" leser, vil jeg bare ønske dere lykke til i prosessen med sunnere livstil og vektnedgang.

Ikke gi opp hvis dere får litt motgang, for alt er mulig, og alle kan greie det. :)

 

Jeg fortsetter også arbeidet videre, og skal holde ut til hvert delmål, og deretter fortsette med et generelt sunnere kosthold, for jeg tror det er bare det som har effekt på lang sikt. Siden jeg ikke tror på enkle løsninger og diverse "smarte" hurtigkurer, så er Grete veien og metoden for min del, for det kan jeg og familien leve med hele tiden.

 

Stå på, alle sammen!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei,

Denne måneden er det 20 år siden jeg startet mitt første Roede-kurs :-)

Da var jeg 20 år, 164 cm høy og 80,1 kg. I løpet av kurset gikk jeg ned over 10 kg og var kjempefornøyd :-) Gjennom 20 årene var vekten ustabilt stabil mellom 60 og 70 kg. I denne perioden gikk jeg på utallige slankekurer jeg gikk litt opp og litt ned, og slik holdt det på ;-).

Ett par år etter fylte 30 bestemte jeg meg for å legge "slankehysteriet" på hylla. Jeg var da ca 67 kg og ikke egentlig overvektig.

Nå er jeg 40 år, 164 cm høy og 83,6 kg i følge min ganske så pålitelige baderomsvekt. For en uke siden var jeg 85,3 kg, det tyngste jeg noen gang har vært. Tyngre enn da jeg var høygravid med barn nummer to! Det var en vekker! Jeg er: Fedme klasse 1 (i følge BMI kalkulatoren) med alle de ekstra problemene det kan dra med seg. Her må det en endring til :-)

 

Mitt ønske for 2014 er å endre livsstil. Jeg ønsker å gå ned 18-20 kilo for å gjøre livet lettere, og jeg ønsker å gjøre det varig. I teorien kan jeg "alt" om slanking, jeg vet hva og hvor mye jeg bør spise, hvordan og hvor mye jeg bør trene - men det er i hodet det sitter. Å være sunn er stress tenker jeg, og koser meg enda litt mer med sjokolade. Det er denne tanken jeg vil endre, selv om det tar tid. Hvis jeg gjør litt riktig hver dag, så vil jeg jo blir sunnere og lettere over tid :-)

 

Nå i begynnelsen tenker jeg å følge Roede-opplegget; fylle ut dagsrapporter, føre statistikk over kosthold, frimerker og treningspoeng. Det er jo tross alt noen år siden sist, så jeg trenger repetisjon. Men målet er å klare meg uten: Å være sunn uten kur :-)

 

Grunnen til at jeg likevel skriver her, er jo selvfølgelig at jeg ikke har nådd målet ennå. Jeg er en "erfaren slanker" og vet at motivasjonen vil synke, at platåene vil komme, at sjokoladehyllene i butikken er veldig fristende. Jeg vet også at er veldig vanskelig å spise salat når du har mest lyst på pizza, og noen ganger vil kakestykke nummer to friste over evne selv om jeg vet at jeg må løpe en helt time for å bli kvitt det igjen.

 

Er du i samme situasjon? Sleng deg med da vel så er vi to :-)

Jeg tar også gjerne imot gode råd, tips og motivasjon fra deg som har lykkes allerede.

 

Dette skrev jeg for ca et år siden, da var motivasjonen på topp - slik den er i begynnelsen av slankekurer eller andre forsetter. Jeg så klart hva som var galt og ønsket sterkt å gjøre noe med det :-) når motgangen kom, slik den alltid gjør, sviktet jeg. Men nå er jeg tilbake! Vekten holdt seg ganske stabil frem til høsten, men nå har den krøpet sakte men sikkert oppover de siste månedene. Så utgangspunktet er dessverre ganske likt det for ett år siden. GODT NYTT ÅR!! Det er aldri for sent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang igjen :-) og det føles godt! Veiingen i dag viste 84,2 kg altså ca en kilo mindre enn i fjor på denne tiden. URF! -men "gjort er gjort og spist er spist" ikke noe å gjøre med det nå. Jeg har fremdeles ca 18-20 kilo å bli kvitt.

 

Målet for de første 6 ukene er å gå ned til 79,9 kg og komme under "fedmegrensa" (ift. BMI). Jeg vet jeg klarer det når jeg har bestemt meg, og setter alle kluter til :-) Men så er det jo å fortsette med de gode vanene som er min utfordring som oftest... der er jeg min egen største fiende, og vet ikke hvordan jeg skal få forandret på det.

 

Dersom nye eller gamle slankere har lyst til å slenge seg med "på ny frisk" så er det bare å slå følge. Jeg kan ikke love at jeg blir her til evig tid.... :-) -men sammen er det litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag. Vekten viste 84,2 som er det samme som på fredag. Ikke overraskende. Fredag var grei og søndag også, men lørdag ble en del julegodter motvillig ;-) fortært. Jeg er ikke særlig god på å ha godter i huset, uansett hvor motivert jeg er kan besluttsomheten plutselig få en alvorlig knekk ved synet av en pose brente mandler :-) UTROLIG! Det mest irriterende er at jeg ikke synes det er SÅ godt.

Heldigvis er det meste av julegodtene ute av huset nå, med unntak av litt nøtter men de er jo sunne i SMÅ mengder :-)

Merker også at jeg har vært lenge borte, og spist av hjertens lyst lenge. Det er vanskelig å komme inn i Roede-tralten igjen og det vises på kostholdspoengene. Jeg drikker for lite vann, spiser for mye karbohydrater, spiser for lite frukt og/eller grønnsaker og for lite protein. Her må jeg ta noen grep! Målet for tirsdag-søndag er snitt på 7 (eller bedre) kostholdspoeng pr. dag.

Wish me luck :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...