Gå til innhold

Noen som er god på dette med puls og zone trening?


Mamma4Gunhild
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg blir så forvirret av pulskolkken min. Den oppdaterer meg hver mandag på hva jeg har trent forrige uke, og hvilke zone jeg må trene mer i. Jeg får alltid beskjed om enten å trene mer i zone to eller minre i zone 3. Men jeg får så fort høy puls når jeg trener at zone to er nesten umulig. Jeg kan løpe en mil med gjennomsnittspuls på 175-185 uten problem. Og pulsen går kjemperaskt ned igjen. Så hvordan finner jeg ut hva som er MIN max puls og hva som er min zone 2? På forklaringer når jeg googler så virker det som at jeg trener i zone 4 når jeg løper en mil. Og det er en zone man ikke skal klare å holde ut i i 55 min. Noen som kan hjelpe her? Ut fra standart utregning (220-alder) er min max puls på 190. Men jeg kan fint pushe meg opp til 198. Er det det som da er min max pul? Og hva blir da zone to? Jeg er ute etter effektiv fettforbrenning her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Max-puls er veldig individuelt, så du må nok se bort fra den standardutregningen. Hvis du fint greier å komme deg opp i 198, så har du helt sikkert en max-puls på over 200. Det er mulig å teste max-puls, men det er rimelig tøft og vanskelig. Men du kan få en grei indikasjon med å forsøke å presse deg selv mest mulig, så legge på kanskje 2-5 slag. Da vil du nok være sånn ca i nærheten tenker jeg. Når du setter max-pulsen din høyere, vil også pulssonene gå høyere opp. Du vil nok oppleve at de blir mer riktige når du øker på max-pulsnivået på klokken din :)

 

Ps. at pulsen går raskt ned er et tegn på at du er i god form ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...