Gå til innhold

Når man er lavere enn gjennomsnittet


Gjest Banksie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 25 år, 152 cm høy og 64 kg. Med denne høyden har jeg en lavere hvileforbrenning enn personer som er høyere. Jeg har fått beskjed om at man aldri skal gå under 1200 kcal i inntak, men gjelder denne regelen for en på min størrelse på samme måte som en person på feks 162?

 

For nedgang på 1 kg må man ha et kaloriunderskudd på 7000 kcal. Ifølge kalkulatoren til NHI (http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html) har jeg et dagsbehov på mellom 1828 og 1958 kcal for å vedlikeholde vekten. Med andre ord, for å gå ned 1 kg i uken bør jeg ligge på mellom 828 og 958, men dette blir ifølge reglene alt for lavt.

 

 

Hvilke retningslinjer skal man følge og ikke følge dersom man er et lite menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er også under gjennomsnittet. 153 cm lav. Min erfaring er at med et kosthold under 1200-1300 kcal pr dag går det ikke så veldig lang tid før det går veldig dårlig. Men det er sikkert veldig individuelt.

 

En annen ting er jo at det er flere faktorer som spiller inn for hvor mye man kan gå ned i vekt.

 

- Kaloriunderskuddet kan tære på fettreserver, men også på muskler (proteiner) eller lagrede karbohydrater. (Ikke ønskelig :()

- Ikke absolutt alle kaloriene som inntas blir tatt opp i kroppen, noe av maten passerer ufordøyd. (Veldig ønskelig ;))

- Vi bruker også energi på å fordøye maten. Spiser man mer, fordøyer man mer. Det kommer også an på hva man spiser. Noe mat bruker man mer energi på å fordøye. (Proteiner og fiber er bra!)

- Kroppen kan slippe fett ut av fettcellene, men dette kan erstattes med vann, som gjør at man ikke merker effekten verken på vekta eller på klærne, selv om fettprosenten faktisk blir mindre. Vannet vil før eller senere slippe tak, og gir et hopp nedover på vekta. Derfor kan effekten av slanking bli forsinket. (Drikke mer vann kan hjelpe)

- Utregning av forbrenning tar ikke hensyn til kroppssammensetning og form. Mer muskler forbrenner mer fett, og jo bedre form man er i, desto høyere vil forbrenningen være. (Er enda fler faktorer som spiller inn her også)

 

 

Sparebluss/sparemodus har du sikkert også hørt om. Når man slanker seg vil kroppen sende en del signaler til hjernen om at det er fare på ferde.(google leptin) Kroppen tror den sulter og vil gjøre alt i sin makt for å holde på fettet og gjenopprette den fettprosenten den hadde fra før. Jo mer man slanker seg, desto mer protesterer kroppen. Dette fører til at det settes i gang enkelte prosesser i kroppen. Forbrenningen senkes. Kroppstemperaturen går ned for å spare energi. Man blir slappere, trøttere og lettere sliten. Man greier ikke yte like bra på trening. Opptaket av næringsstoffer fra maten blir høyere. Man føler seg mer sulten og lysten på søt og fet mat blir kjempestor. Osv.

 

Derfor fungerer det oftest best for de fleste å ikke spise mindre enn 500-800 kcal under dagsbehovet, men dette er også individuelt. Noen tåler mer, andre mindre. Så har jeg også funnet ut at det faktisk er gunstig å skeie ut litt i blant slik at hormonnivåene i kroppen stabiliseres og blir lurt til å tro at man ikke slanker seg ;)

 

Beklager langt svar. Det er bare det at metabolisme og slanking ikke er så enkelt å svare på fordi det er så komplisert og sammensatt. Kunne sikkert skrevet en hel bok... Poenget er at du kan godt gå ned 1 kg i uken selv om du ikke har underskudd på 7000 kcal. Det handler bare om å spille riktig å få kroppen til å samarbeide. Og det er ikke alltid like enkelt! Du må finne den riktige metoden som fungerer for deg og din kropp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er også under gjennomsnittet. 153 cm lav. Min erfaring er at med et kosthold under 1200-1300 kcal pr dag går det ikke så veldig lang tid før det går veldig dårlig. Men det er sikkert veldig individuelt.

 

En annen ting er jo at det er flere faktorer som spiller inn for hvor mye man kan gå ned i vekt.

 

- Kaloriunderskuddet kan tære på fettreserver, men også på muskler (proteiner) eller lagrede karbohydrater. (Ikke ønskelig :(/>)

- Ikke absolutt alle kaloriene som inntas blir tatt opp i kroppen, noe av maten passerer ufordøyd. (Veldig ønskelig ;)/>)

- Vi bruker også energi på å fordøye maten. Spiser man mer, fordøyer man mer. Det kommer også an på hva man spiser. Noe mat bruker man mer energi på å fordøye. (Proteiner og fiber er bra!)

- Kroppen kan slippe fett ut av fettcellene, men dette kan erstattes med vann, som gjør at man ikke merker effekten verken på vekta eller på klærne, selv om fettprosenten faktisk blir mindre. Vannet vil før eller senere slippe tak, og gir et hopp nedover på vekta. Derfor kan effekten av slanking bli forsinket. (Drikke mer vann kan hjelpe)

- Utregning av forbrenning tar ikke hensyn til kroppssammensetning og form. Mer muskler forbrenner mer fett, og jo bedre form man er i, desto høyere vil forbrenningen være. (Er enda fler faktorer som spiller inn her også)

 

 

Sparebluss/sparemodus har du sikkert også hørt om. Når man slanker seg vil kroppen sende en del signaler til hjernen om at det er fare på ferde.(google leptin) Kroppen tror den sulter og vil gjøre alt i sin makt for å holde på fettet og gjenopprette den fettprosenten den hadde fra før. Jo mer man slanker seg, desto mer protesterer kroppen. Dette fører til at det settes i gang enkelte prosesser i kroppen. Forbrenningen senkes. Kroppstemperaturen går ned for å spare energi. Man blir slappere, trøttere og lettere sliten. Man greier ikke yte like bra på trening. Opptaket av næringsstoffer fra maten blir høyere. Man føler seg mer sulten og lysten på søt og fet mat blir kjempestor. Osv.

 

Derfor fungerer det oftest best for de fleste å ikke spise mindre enn 500-800 kcal under dagsbehovet, men dette er også individuelt. Noen tåler mer, andre mindre. Så har jeg også funnet ut at det faktisk er gunstig å skeie ut litt i blant slik at hormonnivåene i kroppen stabiliseres og blir lurt til å tro at man ikke slanker seg ;)/>

 

Beklager langt svar. Det er bare det at metabolisme og slanking ikke er så enkelt å svare på fordi det er så komplisert og sammensatt. Kunne sikkert skrevet en hel bok... Poenget er at du kan godt gå ned 1 kg i uken selv om du ikke har underskudd på 7000 kcal. Det handler bare om å spille riktig å få kroppen til å samarbeide. Og det er ikke alltid like enkelt! Du må finne den riktige metoden som fungerer for deg og din kropp ;)/>

 

Takk for godt og utfyllende svar. Har du fulgt de eksakte oppskriftene i menyene, eller har du justert på dem i forhold til mengde? Jeg har ikke nubbsjangs til å spise den mengden som et oppført per porsjon. Standard er vel feks 150 g kjøtt og 100 g karbohydratbasert tilbehør og fyllt opp resten med grønnsaker, men jeg reduserte oppskriften med 33% til 100 g kjøtt og 66 g karbohydrat. Er jeg helt på villspor da eller?

 

Kom gjerne med forslag eller eksempel på dagsmenyer du/dere har fulgt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk valgt å redusere kun på karbohydratene. Proteiner er mer mettende og holder blodsukkeret stabilt, bidrar til å bevare mer muskelmasse og har høyere termisk effekt. (Man bruker mer på å forbrenne proteiner enn fett og karbohydrater).

 

Men hvis du bruker sunn fornuft, så kommer du veldig langt. Spis variert for å få nok vitaminer og mineraler. Kjenn etter på kroppen. Hvis du ikke føler deg sulten, men kvikk og opplagt, samtidig som du går ned i vekt, da gjør du noe riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...