Gå til innhold

Store problemer med push-ups og plankeøvelser


equilla
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt problemer med øvelser som push-ups og planke. Før har jeg tenkt at det har vært fordi jeg har vært overvektig, og at grunnen naturligvis ligger i at min kropp har vært mye tyngre enn alle andres. Nå har jeg derimot gått ned en god del kilo, og har kommet inn under normalvektig når det gjelder BMI. Jeg har likevel veldig store problemer med disse øvelsene.

 

Jeg har begynt å trene på en gruppetrening på treningssenteret som innebærer sirkeltrening, og der er ofte en av øvelsene enten Push-ups og/eller en eller annen form for planke. Det er sånnsett "nødvendig" å skulle gjøre disse øvelsene. Jeg føler at problemet ligger i at jeg rett og slett bare knekker sammen. Jeg mangler styrke. Selv om BMIen nå ligger på normal, så har jeg endel midjefett. Har også endel løshud på magen, og når jeg står og skal ta push-ups er det mye løs mange som henger ned. Det er mulig det er "overvekt" her som gjør det vanskelig for meg. Tar alltid push-ups på knærne, men likevel veldig vanskelig.

 

Flere som har dette problemet? Til tider har jeg faktisk ganske vondt i korsryggen etter trening, og jeg lurer på om det er disse øvelsene som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt problemer med øvelser som push-ups og planke. Før har jeg tenkt at det har vært fordi jeg har vært overvektig, og at grunnen naturligvis ligger i at min kropp har vært mye tyngre enn alle andres. Nå har jeg derimot gått ned en god del kilo, og har kommet inn under normalvektig når det gjelder BMI. Jeg har likevel veldig store problemer med disse øvelsene.

 

Jeg har begynt å trene på en gruppetrening på treningssenteret som innebærer sirkeltrening, og der er ofte en av øvelsene enten Push-ups og/eller en eller annen form for planke. Det er sånnsett "nødvendig" å skulle gjøre disse øvelsene. Jeg føler at problemet ligger i at jeg rett og slett bare knekker sammen. Jeg mangler styrke. Selv om BMIen nå ligger på normal, så har jeg endel midjefett. Har også endel løshud på magen, og når jeg står og skal ta push-ups er det mye løs mange som henger ned. Det er mulig det er "overvekt" her som gjør det vanskelig for meg. Tar alltid push-ups på knærne, men likevel veldig vanskelig.

 

Flere som har dette problemet? Til tider har jeg faktisk ganske vondt i korsryggen etter trening, og jeg lurer på om det er disse øvelsene som gjør det.

Jeg får vondt i korsryggen når jeg ikke klarer å holde magen stram. Da knepper det liksom i korsryggen når jeg gjør planken. Tror jeg trenger sterkere mave og rygg muskler.

Jeg knekker også sammen på pushups og nå trener jeg det hver kveld. Strak kropp og prøver å gjære den så dyp som mulig..ikke helt nede enda .klarer 4 stk men vil ikke gå vidre med flere før de er dype nok.

Trening hjelper på

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ser det er en stund siden du skrev dette, så jeg håper allerede dette går bedre for deg 😊

Har selv hatt, og har fremdeles litt utfordringer med dette. For min del har det Vært en kombinasjon av god nok styrke og teknikk 💪

 

Keep up the good work - plutselig løser det seg ðŸ‘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Windfola

Tren basisøvelser (knebøy, markløft, skulderpress, benkpress, roing) og gjør det med løse manualer eller kettlebells, ikke stang eller i maskiner. Det hjelper masse på kjernemuskulaturen som du trenger til planke og push-ups. Få hjelp fra treningsveileder om du er usikker på øvelsene.

 

Da jeg begynte med dette gikk jeg fra å såvidt greie å skjelve meg gjennom 30 sekunder til å kunne stå 4-5 minutter i planke. :)/>

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...