Gå til innhold

Jeg vil, jeg vil og denne gangen skal jeg få det til!


Anbefalte innlegg

Jeg har som mange begynt kampen mot kiloene flere ganger før. Noen ganger har jeg klart det(... men gått opp igjen), andre ganger har jeg ikke fått det til..... Det er ikke snakk om så mange kiloene, men nok til å gjøre meg ukomfortabel i egen kropp. I tillegg har jeg en mild form for PCO som visst nok vil ha godt av at jeg tok av disse kiloene.

Jeg er 32 år med mann, ei jente på 4 og to bonusjenter i tenårene. Jeg jobbet en del år som lærer, men møtte veggen hardt og brutalt. Dette førte meg inn i en deperesjon og det var da jeg fikk på meg de siste 5 kiloene. Dette er en stund siden, jeg har fått ny jobb og en bedre hverdag i både kropp og sjel, men jeg har ikke hatt overskudd til å ta tak i dette "problemet" før nå. I vinter klarte jeg å melde meg på et stafettlag på jobben (aner egentlig ikke helt hvordan det gikk til...), noe som førte til at jeg måtte jo bare begynne å trene. Jeg som ikke kunne løpe 300m en gang, fikk et strekke på 3200m!! Dette har egentlig vært veldig positvt, for det kastet meg ut i en treningsrutine jeg har fortsatt med. Nå klarere jeg 3km i et moderat tempo, målet er å klare 5km! Til tross for god trening har det desverre ikke gitt uttelling på vekta, derfor har jeg nå bestillt meg gullmedlemskap for 2 månder  her for å få litt kontroll og oversikt.

Jeg vil egentlig ikke telle kalorier og veie mat, spseielt ikke med to tenåringsjenter i huset, men jeg ser at det er det eneste som funker for meg. Et mål for denne runden er å øve opp øyemålet, slik at jeg på sikt ikke trenger å veie maten hele tiden og dermed kan få til minst mulig fokus på mat og kalorier foran jentene (hvis det gir mening...?)

Status per dags dato:

Startvekt: 70,8kg 
Start livvidde: 80cm

Mål: 67kg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et fantastisk vær!! 25 grader og sol er ikke hverdagskost i Bergen, det er sikkert og visst! Bare så ergelig at jeg har nattevakt og må sove halve dagen...*sukk* Men jeg gikk meg en tur på butikken i finværet og alle oppoverbakkene på veien hjem gav meg dagens trimpoeng, så jeg skal ikke klage alt for mye ;) Mannen er veldig glad i å grille, noe jeg også forsåvidt liker, men jeg føler alltid at det blir så fett og kaloririkt.... derfor tok jeg saken i egne hender i dag! Marinerte kyllingbiter og satte dem på spyd, laget couscous med sitron, vårløk og litt parmesan og en tomatsalat til! Ble strålede motatt av både store og små, og utgjorde ca 500 kcal på tallerkenen!

En av tingene jeg har begynt med for å trene opp øyemålet er å veie mengden i de sleivene vi vanligvis bruker når vi serverer ris, kjøttdeig, saus osv... det har vært utrolig nyttig! Slik som i dag, da veide jeg sleiven med couscous før jeg sa at maten var klar. Veide også mengden kjøtt per kyllingspyd. Dermed visste jeg at en posjon til meg tilsvarte 1 sleiv og 1 spyd og trengte ikke å veie maten foran ungene. Ganske fornøyd med den løsningen så langt og håper dette kan hjelpe meg med porsjonreguleringen på lang sikt! Middag har nemlig alltid vært min svakhet, her har ofte det blitt både 2-3 runder.... Det å kontrollerere matmengden begynte jeg med for ca en uke siden, men begynte ikke å registrere her før i for 2 dager siden. Uansett, det har gitt resultater! Jeg skrev i går at startvekt var 70,8kg, men det var da jeg begynte her inne. For èn uke siden lå jeg på 71kg, i dag 70,6kg!! Det vil jo si at grepene jeg har gjort så langt virker  Det motiverer stort!

Ett lite problem jeg har møtt på de to siste dagene er hvordan jeg skal fordele kaloriene/måltidene utover døgnet når jeg jobber natt....synes dette er vrient.... synes også det er vanskelig å finne gode måltider som metter godt til natten. Det er ofte stille på jobb og da blir jeg "sulten" og ikke minst sugen på noe.... hvis noen erfarne turnusarbeidere der ute har noen gode tips, tar jeg i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det 15 min til barnetoget går, jeg sitter og venter hos Svigers ? Sola stråler, bjørka spirer og løvetannen blomstrer, perfekt 17.mai-vær! 

Jeg kommer ikke til å telle kalorier i dag, men skal være superbevisst på hva og hvor mye jeg putter i meg! Jeg skal kose meg, nyte vær en bit, men i begrensede mengder. 

Ønsker alle en strålende feiring og gratulerer så mye med dagen ???☀️???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.mai er vel overstått, og selv om jeg ikke klarte å holde meg til 1500 kcal, ble ikke inntaket alt for ille likevel (tror jeg ?). Uansett var det en strålende fin dag!

I dag har jeg faktisk hatt en intervall-økt, og det før kl 11 på en lørdag! Hadde noen sagt at jeg skulle gjør dette for et år siden hadde jeg ledd høyt! Men i dag skjedde det altså! Fikk altså lyst til å løpe mens jeg satt med jentungen og så på tegnefilm, og så bare gjorde jeg det! 1,7 trimpoeng på en halv time. Litt stolt av meg selv nå ?

Resten av dagen går nok med til å få orden i hagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helga har gått over all forventning når det gjelder kalorier både inn og ut! Har lagt på et sted mellom 14-1600 kcal inn, mens pulsklokka har viser at jeg har brukt mellom 2500 og 3000 disse dagene!!! Har kun jobbet i hagen i tillegg til intervalløkta i går, men fy så slitsomt det er! I hvertfall når det skal både klippes, lukes og bæres stein i store mengder! *phu* ? 

Gikk på vekta i dag, 70,3! Enda et skritt i riktig retning! Hurra!! (Eneste jeg må jobbe med nå er å ikke gå på vekta hver dag, blir litt skrullete i hodet av det....?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det tilbake på jobb for min del, litt surt med ettermiddagsvakt når sola skinner og det er 20 grader i Bergen....men må man, så må man og røde dager gir i hvertfall litt gode penger ;) 

I dag kjente jeg at det var lite futt i kroppen, men må si jeg var lettere misunnelig på resten av familien som gikk over fjellet til byen. Det er en så utrolig fin tur. Jeg har ikke fått beveget meg stort, men har heller ikke hatt det største matinntaket og kommer godt innenfor dagsmålet (heldigvis!!). Fikk tatt en liten tur innom plantasjen og handlet jordbærblomster, de skal plantes i en gammel grill vi har stående. Noe må den jo brukes til når vi aldri får somlet oss til å kaste den på dynga.

Jeg merker at rolige dager på jobb gjør meg fysen....ikke sulten, rett og slett bare lyst på noe.... kjenner jeg må jobbe med noen gode løsninger der. Har blitt flinkere til å drikke mye vann, ta med god og mettende mat og spise frukt. Dette hjelper en del, men ikke nok. I det siste har jeg tatt med noen "72% Cacao Lavkaloridrikk" fra Confecta. Det hjelper på det værste søtsuget og gir bare 26 kcalorier på en kopp. Hvis noen har noen gode tips og råd på dette området tas de i mot med stor takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg.... det er så frustrerende å ha vært flink med både mat og aktivitet og likevel står vekta bom stille...:wacko: Heldigvis har jeg vært flink til å bruke målebånd i tillegg denne gangen, og det viser 1cm ned i livet og nesten 1 cm rundt rumpa. Det hjelper heldigvis litt på selvfølelsen når badevekta ikke viser det jeg ønsker å se...! Men ikke skjønner jeg hvor disse cm gjør av seg når vekta ikke rikker seg... kropp er merkelig... satser på at resultatet blir bedre om et par dager.

Fint vær og aktivitetsmåler har gjort sitt for å få meg ut på tur, ønskjer virkelig å klare 10 000skritt hver dag! I dag har jeg tatt med meg treningsklær på jobben, satser på å skifte der og få tatt en liten joggetur før jeg henter i barnehagen. Det er så deilig å endelig være i såpass god form at en treningstur er er lystbetont og ikke avskrekkende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en deilig start på helga! Etter jobb var det rett til frisøren, deretter plukket jeg opp jentungen og dro rett på stranda. Spiste en enkel «middag» med fiskekaker og speltlumper mens vi koste oss i sola, vasset og plukket skjell. Da hun var i seng laget jeg Grete Rode sin «Kyllingrulade med spinatrisotto»! Den var bare helt nydelig og anbefales på det sterkeste ? Hadde noen kalorier til overs og kunne nyte et par Hansa lite ved siden av. Rett og slett en strålende ettermiddag og kveld ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste det var noe som skurret da vekta viste 69,4kg... det var for godt til å være sant ? meeeeen....  vekta har stoppet på 69,8, så delmålet er fortsatt nådd, jeg er på 60-tallet! 

Jeg fortsetter med godt mot og ser at målet på 66kg nærmer seg sakte, men sikkert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye muligheter!

Da jeg begynte her inne satte jeg meg noen små mål, her er de og en liten oppdatering på hvordan det går:

1. Stort glass vann til hvert måltid - klarer dette stort stett, noe som gjør at jeg kjenner meg raskere mett!

2. Jogge minst en gang i uka - har klart dette så langt. Ukene mine er så varierende med tanke på tid til trening, derfor er målet kun satt til 1gang i uka. Alt over dette er en super bonus!

3. Forsyne med 1gang til middag + fylle halve tallerken med grønnsaker - å forsyne seg en gang har gått greit, men kjenner dette er litt vrient når vi har ekstra god middag... men vannglasset gjør at jeg kjenner meg mett, så jeg prøver å drikke mer når jeg får lyst på en porsjon til. Det går stadig bedre. Å fylle halve fatet med grønnsaker er også en utfordring, men jeg spiser ihvertfall grønt nå enn før!

5. Begynne med styrketrening - ikke begynt ? Har planer om første økt i morgen (og nå må jeg jo siden jeg har sagt det her...!)

I går hadde jeg en «cheat day»...?Spiste forsåvidt sunt til alle måltider, men det var det som kom i mellom da... baka cookies med jentungen, de måtte jo selvsagt prøvesmakes? Etterpå var det kinodate med mannen, da ble det jammen meg popcorn... og til slutt ble det sushi og en pils. Aner ikke hva dette ble kalorimessig, men man må jo leve litt også... skal sies at jeg stoppet meg selv på popcornet, slik at jeg ikke spiste hele boksen, og jeg spiste bare to cookies... kunne fort blitt flere ? 

Men jeg har tenkt litt på dette med å skeie ut... jeg har jo tenkt å endre livsstil, men jeg har ikke tenkt å slutte med alt av ting som jeg synes er godt. Tror jeg rett og slett må ta tilbake lørdagen, altså en kosedag. Ikke nødvendigvis på lørdag, kan godt være fredag eller søndag, men ikke alle tre dagene ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det MULIG! Vekta kryper jo oppover til tross for masse aktivitet og godt fokus på matinntaket...? Greit, jeg spiser ikke nok frukt og grønt, men bortsett fra det skjønner jeg virkelig ikke hva jeg gjør galt! Har minimum 7 trimpoeng i uka, går 10 000 skritt og vel så det og holder meg på 1500 kcal. I følge pulsklokka forbruker jeg mellom 2000 og 2500 kcal hver dag. Dette skulle jo gitt nedgang, skulle det ikke? Alle steder står det jo skrevet at ca 500 kcal i minus hver dag tilsvarer 3500kcal som igjen tilsvarer ca 0,5kg vektnedgang. Det er helt greit at jeg ikke går ned 0,5kg hver uke, men litt nedgang burde det jo gi, eller hur? Nå kjenner jeg at jeg blir litt motløs.... ? For all del, jeg skal ikke gi opp og jeg trives med de nye rutinene mine for mat og trim, men det hadde jo vært kjekt om det ga litt resultater også... eneste jeg trøster meg med akkurat nå er at cm rundt livet og rumpa ikke har økt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

Vekta står fortsatt stille på 69,9kg... merkelig, men den har heldigvis ikke gått opp. Lever i håpet om at det er varmen som gjør at kiloene ikke slipper taket så raskt som jeg ønsker.
Målebåndet der i mot viser en nedgang på 1,5cm i livet fra forrige måling! *HURRA*

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på vekta i går, og fikk helt sjokk! 69kg blank! Hurra! ?‍♀️?

Denne uka er litt utfordrende i forhold til å notere mat her på GR, men jeg skal utfordre meg selv og se hvordan det går med å forsøke bare ta «gode valg» og ikke notere ? Det er jo tross alt det jeg skal på sikt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff... detta var visst helga for å gå på en smell... eller smell, spørs jo hva man legger i det... fredag ble det alt for mye hjemmelaget pizza, en pils og 5-6 biter med sjokolade. For mye for vektplanen min, men samtidig langt mindre enn hva det ville blitt for et par år siden... lørdag hadde jeg planer om å drikke øl med en kompis, så jeg visste dette ville påvirke kaloriinntaket. Helt greit. Men så ble det middag med dessert og søte drinker i tillegg...? Erre muuuulig...! Jaja, gjort er gjort.... 

I dag har jeg prøvd å fortsette der jeg slapp de gode rutinene. Sunn frokost, en helt OK lunsj og hjemmelaget tikka masala til middag. Har ikke veiet maten bortsett fra risen til middag, men lunsj og frokost er som tidligere i uka og jeg holdt meg til en porsjon tikka masala ☺️

Har også vært på 2,5 timers fjelltur med 4åringen! Herlighet så importert jeg blir over utholdenheten hennes! Vi gikk over 5km og det var bare tipp topp humør og pågangsmot ???‍♀️ Var ganske fornøyd med at turen ga nesten 3trim-poeng i følge Fitbiten! Tror jeg må dra med med jentungen flere ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...