Gå til innhold

Avrevet korsbånd - nå må vekta ned og muskler opp!


Anbefalte innlegg

For vel tre uker sia spelte eg handball. Det skulle eg ikkje gjort. Eg vrei kneet, med det resultat at korsbåndet slitna av og leddbandet på innsida av kneet fikk ein grad 2-skade (ikkje av, men godt revna). Så no har eg gått med kneskinne i 3 veker og har 3 veker igjen før eg kan trene opp igjen kneet. Alt går i sakte tempo og eg må gå som ein ettåring i trapper og har eit kne som ikkje kan strekkast ut eller bøyast forbi 90 grader. Hurray!

To veker med sjølvmedlidenhet har klistra 2 kg ekstra på kroppen, så mandag viste vekta 92,5 kg 😖 Her må vekta ned, for kneskader og tung kropp er ein dårlig match! Vegedag i morgon og då håper eg at 1 kg av desse er borte (har snikvegd meg i løpet av veka). Tar ein måned i slengen og er eg dedikert nok, bør eg klare 3-4 kg ned til 25. mars.

25. feb.: 92,5 kg

4. mars:

11. mars:

18. mars:

25. mars:

Er på jobb og går cirka 4000 skritt per dag, så eg får litt mosjon heldigvis. Er det noken andre her inne som har fått liknande skader og har erfaring med opptrening og eventuelt operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

JEg har ikke helt det samme, men tryna på ski for snart ett år siden. Fikk vridning på kneet og rev delvis av leddbånd på innsiden av kneet og ødela menisk. Med fysioterapi, øvelser og tålmodighet har kneet blitt brukbart i dag. Det er fortsatt endel stillinger kneet ikke liker men det hemmer meg ikke veldig hverdagen. Det vil nok fortsatt kunne bli bedre, men jeg tenker som deg at min tunge kropp ikke hjelper kneet så mye.

Kneskader er langvarige greier og jeg håper det går bra med deg! Lykke til og god bedring!

 

Jeg startet på nettkurs forrige uke. Startvekt 92,3 kg. Målvekt 74 kg. Lang vei og gå og motivasjonen min er veldig varierende.🙄

Jeg har planlagt belønninger på :

89 kg - bare fordi at da er jeg på 80 tallet!

87 kg - bra jobba! klapp på skuldra!

85 kg - for da er jeg halveis til 80 kg 😊

83 kg - for da er jeg så nærme 80 at jeg ikke kan gi meg...

80 kg - milepæl! Mange år siden sist!!

79 kg - bare for at jeg er på 70 tallet!

77 kg -

75 kg

74 kg og MÅLVEKT

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at vi har veldig like mål! Eg tikka inn på 91,5 kg idag tidlig, så eg har klart å skrelle av 1 kg på ei veke. HURRA! Eg har som mål å komme ned på 74 kg (normal BMI), men er godt fornøgd om eg kjem ned på 80 kg og. Tusen takk for melding og god-bedring-ønske :)

25. feb.: 92,5 kg

4. mars: 91,5 kg (- 1 kg)

11. mars:

18. mars:

25. mars:

Så da er eg i gang. Bør komme meg under 90 kg i løpet av måneden iallefall. Satser på å jobbe sånn framover og ta en og en måned i gangen. 11. mars skal eg inn til ny kontroll på sjukehuset og det hadde jo vore knall om eg klarte å få av enda et kilo til da.. Opptrening kan starte fra den 22. mars om eg ikkje får oppløftande beskjed neste mandag. Så før den tid skal eg få ned vekta, sånn at kneet har minst mulig å slite på. Er i 80% jobb denne veka og det røyner på kneet på slutten av ein arbeidsdag, men kneet er blitt superstabilt i forhold til det det var berre for tre veker sia 😎

Fokus denne veka: Drikke nok vatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig like mål! 😊 Jeg hadde faktisk gått OPP 0,2 kg denne uka... og da blir jeg demotivert istedenfor motivert til å virkelig skulle ta grep! Men jeg kan ikke annet enn å ta meg sammen. Jeg klarer ikke å drikke nok vann så det var et lurt fokus for denne uka! HIver meg på den😃🥛

Sitat

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta viste 1 kg ned på torsdag, men slurv og seine, store måltid krølla til både torsdagen og gårsdagen..🤬

91 kg idag, så med godt fokus idag, bør vekta ha gått ned litt meir til i måra. Vanskelig å få til nok aktivitet når kneet ikkje er 50% en gong. Klarer på dei dagane eg er i jobb å komme opp i 4000 skritt. Jobber som lærer og er ikkje sjukmeldt. Då hadde eg nok gått mykje mindre..

Embla, kanskje vi kan prøve å holde motivasjonen oppe ilag. 

Vegedagen i måra blir spennande 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta viste 91 kg på mandag, så det var usle 0,5 kg ned. Likevel fornøgd for vekta viste 90,2 kg idag, så det går nedover. Bør komme meg ned på 89kommaeitelleranna til 18. mars. Lite aktivitet for tida, men fokuserer på kosthold og då skal vekta gå ned.

25. feb.: 92,5 kg

4. mars: 91,5 kg (- 1 kg)

11. mars: 91,0 kg (- 0,5 kg)

18. mars:

25. mars:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiloane fortsetter å forsvinne heldigvis.. Ned 1,1 kg denne veka til tross for lite aktivitet (5-8000 skritt per dag). Jobber som lærer, så litt gåing blir det jo, men mest rolig rusling for tida. Kneet fungerer nesten som før no, men eg har smerter i kneet når eg går vanlig og i trapper. Kan fortsatt ikkje strekke ut eller bøye kneet. Kontroll og fysio neste veke - ser fram til det! 

Ein vanlig dag består av:

frokost: 2 havre knekkebrød med fløtemysost/leverpostei.

lunsj: 3 havre knekkebrød med fløtemysost/leverpostei.

mellommåltid: 1 frukt (appelsin eller eple).

middag: vanlig middagsmat (1 potet, 1 porsjon pasta/ris). 3 fiskemiddager for veka. 

Kvelds: frukt eller knekkebrød med pålegg.

25. feb.: 92,5 kg

4. mars: 91,5 kg (- 1 kg)

11. mars: 91,0 kg (- 0,5 kg)

18. mars: 89,9 kg (-1,1 kg)

 25. mars:

Vektnedgang hittil: - 2,6 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

11 måneder sidan skaden.. Kneet fungerer greit til vanlig gange, men er rimelig redusert til jogging og hard belastning. Kneet hovner opp til dobbel størrelse ved lengre fjellturer der eg går i bratte bakker. Held på med styrketrening og eg syns det hjelper litt, men styrken i den skadde foten er fremdeles under halvparten av den andre. Kneet vrir seg delvis ut av ledd uten stor belastning. Opptrening av styrke fram mot mars og ny vurdering for operasjon av korsbånd då.

Vekta viser 90,5 kg etter jula og det er eg godt fornøgd med 😀

Målet er å kunne få av mest mulig vekt før ny vurdering av operasjon. Første delmål er ned til 87 kg før vinterferien den 17. Februar 👍🏻 Det skal eg klare!

30.12.: 90,5 kg

06.01.:

13.01.:

20.01.:

27.01.:

03.02.:

10.01.:

17.01.:                   (Mål: 87 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...