Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Frustrert frue!

Slenger meg på tråden din hvis det er greit?

Jeg er helt helt fersk i GR-systemet; begynte på mitt første kurs 3/6. Etter alle år, fra barndommen av, med å alltid være stor, så begynner kroppen nå å si litt fra... Kosthold er min aller største fiende, men også litt at jeg er veldig lite glad i å stresse, å bli støl og å bli anpusten... Bra kombo det der :blink:

Hører kanskje fra deg etter hvert? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Camilla! 

Herlig at du slenger deg med 👏👏👏 Kostholdet er også min aller største fiende 😰 Jeg trener mye, men «spiser opp» det jeg har trent og litt til, det verste av alt er at jeg er utdannet innen helse, ernæring og idrett 🤭🤦‍♀️🤷‍♀️ 

Med andre ord; «Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør» 🙋🏼‍♀️🤦‍♀️

Jeg merker ingenting på vekten etter første uka, går heller opp enn ned 😰 

 

Skal veie og måle på fredag 😳🙏🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :)

Så hyggelig å få en å dele ting med her :) Det var ikke så stor aktivitet i trådene her, hadde trodd det var mer.

Hvis det er første uka etter oppstart du har veid deg kan det kanskje være tilfeldig at du har gått opp? Det er jo variabelt med vann i kroppen, mensen har sikkert noe med vekt å gjøre også. Så ikke fortvil :) Jeg hadde opp 100 gr på veiing 3 tror jeg det var. Det kunne like gjerne vært at jeg hadde drukket mer vann den dagen enn ved tidligere veiinger. For meg tror jeg dette bare funker om jeg veier mat jeg ikke er absolutt helt sikker på hva inneholder, og legger det inn i appen så fort jeg kan. Har hatt et par kvelder hvor jeg førte inn dagens mat og drikke, og fikk meg en aldri så liten vekker... 🙄 Jeg har stadig lyst på det som jeg ikke bør spise så mye av. Og begynner jeg på noe er det vanskelig å stoppe... 

Jeg startet opp med -0,8, så +0,1 og siste veiing før ferien var -0,7. Jeg tror jeg skal være fornøyd hvis jeg klarer å gå ned mellom 0,5 og 1 kg per uke. Siste møtet satte vi oss et personlig mål som vi skal jobbe mot før neste møte. Jeg satte 5 kg siden det er 0,5-0,7 per uke fram til 19/8. De to ukene jeg har veid meg hjemme har ikke det slått til for å si det sånn... Jeg veide 102,8 da jeg meldte meg inn 3/6. Første delmål var å komme under 100 (jeg er 178 høy). Prøver nå å veie meg mandag ettermiddag før middag, så det blir likest mulig som på kurset. Tirsdag denne uka så jeg endelig 99 😃 For å være ærlig trodde jeg det skulle gå raskere å gå ned i vekt når jeg skal ligge på 1700 kcal per dag... Ønsketenkning 😆 Nå er målet mitt å nærme meg 98,0.

Du trener mye sier du. Hva slags trening og hvor ofte? Bruker du pulsmåler/-klokke? Tenkte på om du kanskje ikke forbrenner like mye på trening som du kanskje tror, og da blir på en måte matinntaket på feil grunnlag? Jeg har leddgikt (og psoriasis, men det er en hel historie for seg); føttene mine er opererte og har avstivede stortær. Ellers er nakken ganske stiv og ryggen, spesielt korsryggen, også. Jeg er glad jeg har en ganske aktiv jobb. Er produksjonsmedarbeider i et trykkeri/printfirma, og jobber med store printere, flere meter lange. Så jeg har en del fysisk aktivitet med gåing og løfting, dytte trillebord og jekketraller, og litt sitting med jobbing med filer på PC. Men det gjør at jeg nå, hvert fall som 42-åring, ikke har så store orket til trening. Er mye sliten. Men jeg tror jo også det har med vekta å gjøre... Og føttene gjør at jeg ikke kan gå barbent - jeg har et godt gjemt ønske om å prøve yoga eller pilates en gang... Det ser så godt ut med strekking og tøying og pusteøvelser samtidig som det er trening. Men siden det virker som om mange av øvelsene blir vanskelige med disse føttene, så har jeg skøvet det til side 😕 Men jeg vil prøve en gang! :D Psoriasisen gjør vel at jeg ikke er så bekvem på treningssentre heller. Men jeg er veldig glad i å gå turer, helst i skogen eller på fjellet. Så langt føttene orker, da... Så blir det gjerne sofaen etterpå, med nettbrettet og timene som går, med en "velfjortent" belønning som ikke står i stil til kaloriforbruket...

Ble litt lengre enn først tenkt dette her 😂 Men nå vet du litt hvor jeg står :)

Skal du ha sommerferie? Reise bort? Jeg har 3 uker fra mandag som kommer. Det blir godt Skal være litt borte og litt hjemme :) Jeg skal oppdatere her så ofte jeg kan med vektutvikling og tanker om ting. 

Hold fokus! Tenk gjennom mat flere ganger før du avgjør noe. Spør: er det verdt det? Jeg heier på deg også!! Vi snakkes :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du deler så mye ☺️ Jeg synes du har vært flink, for vekta di går jo nedover 👍 Vil anbefale deg på det sterkeste å prøve yoga/pilates, balsam for sjelen samtidig som det styrker hele kroppen. Mange instruktører kan legge til rette slik at du får øvelser som ikke er like belastende på beina dine. Men det beste er jo det du allerede gjør; turer i skog og mark! Om du får inn noen styrkeøkter i tillegg til turene, så er det gull 👍 Trening, både systematisk og lystbetont, vil jo virke positivt i forhold til leddgikten din!

Du hadde noen spørsmål i forhold til treningen min, skal prøve å svare så godt jeg kan 😅 Jeg føler at det eneste jeg har kontroll på faktisk er treningen. Jeg er som nevnt utdannet innen idrett og i tillegg er jeg tidligere aktiv idrettsutøver, jeg måtte gi meg med idretten på grunn av skader (og påfølgende operasjoner) for seks år siden. Det var da den virkelige vektøkningen startet 🤦‍♀️ Denne perioden ble det bom stopp i treningen, samtidig som jeg vedlikeholdt det samme matinntaket som da jeg var aktiv. Deretter var jeg gjennom to tøffe svangerskap, samt flere traumatiske hendelser som gjorde at mat ble en trøst og en flukt. 

Jeg trøstespiser, kjedespiser, smugspiser, kosespiser, belønner meg selv med mat/godsaker; jeg putter rett og slett alt for mye inn i munnen 😳 Dette har nesten blitt en besettelse som jeg sliter skikkelig med å komme meg ut av... Det skal myyye trening til for å forbrenne de mengdene jeg putter inn 😱

Tilbake til treningen 🤦‍♀️🙋🏼‍♀️🤷‍♀️ Jeg trener mellom 1,5 til 2 timer 5 dager i uka (+kveldsturer for å lufte hodet). I helgene blir det turer med familien, vi har en regel med at vi skal på tur med barna uansett vær (så lenge vi ikke blåser bort😅). Treningen på ukedagene består av ca 45 minutter med intervalltrening/utholdenhet og 50 min styrketrening (her kjører jeg et 2-splitsprogram). Jeg trener med pulsklokke (fitbit ionic), jeg er ikke opptatt av kcal når jeg trener for det gjør jeg kun for gledens skyld, samt lykken av at jeg kan gjøre det igjen, men jeg ligger nok rundt 700-900 forbrente treningskcal ☺️

Vi tar med oss ungene, teltet og hengekøyene og drar til fjells i sommer, dette passer planen min ganske bra, for da vil det være begrenset tilgang på «godsaker» (er grenser for hvor mye jeg gidder bære 🤣). Ferien vår starter om 14 dager, det skal bli deilig!!! 

Jøsses, ble jammen meg langt dette 🙋🏼‍♀️🤷‍♀️🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen!

Det høres ut som du har kontroll på treninga, ja. Det må være godt å få trent såpass mye, med den godfølelsen et gir :D Jeg merker jo at de gangene jeg får gjennomført noe, så er det den beste følelsen etterpå! Jeg må bare ta meg selv i nakken og ta en prat med de på senteret (litt skummelt). Jeg føler meg ikke helt hjemme der enda. Men det er ikke så rart når jeg ikke er der så mye 😂 Tror de er flinke til å hjelpe når de først får vite hva jeg trenger hjelp til. Jeg og mannen har en slags regel på at søndager skal vi gå tur. Men ikke i all slags vær, vi er ikke så flinke 🤨 Klær til alle slags vær har vi, så det står ikke på det heller. Mer at det ikke frister alle søndagene 😎 Fikk til 6,5 km i dag, og det gjorde godt :)

Jeg skjønner at du sliter med maten da ja. Er kanskje noe du fyser etter mer enn annet? Jeg (vi egentlig, han er like ram til å støvsuge skap som meg) kan ikke ha noe stående...

Da er det sikkert tankene før og under spisingen du må jobbe med, kanskje mer i forkant. Kan du finne andre belønninger enn mat? Det er vel den mest vanskelige sirkelen å komme ut av 😕 Jeg har ingen andre god råd å komme med akkurat nå dessverre... Jeg syns det hjelper å skrive her - håper du syns det også :) 

Det er best når vekta viser minus. Men gir målebåndet minus hvert fall så er det bedre enn ingenting 👍👍 Prøv å holde igjen, og bruk tiden på fjellet til å analysere litt hvordan hjerne din tenker når det ikke er samme mattilgang som det pleier å være :) Nyt den gode tiden sammen med familien og i naturen :) 

Jeg har veiedag i morgen 🙄 spent på hva vekta sier! Fører inn målene på nettsiden også. Greit å følge utviklingen der.

Snakkes!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måling i kveld.

Målebåndet har stått stille på 105 cm rundt midjen.

Enten har jeg registrert 2 veiinger med 2 ulike dager eller satt feil tall på vekta. Notatene på tlf min sier at jeg gikk fra 100 til 98,7 kg denne uka, mens nettsiden sier det er en endring fra 99 kg med -0,3 kg. Jeg satser på at det første er riktig 😁Uansett, er fornøyd med litt minus på vekta 👍 Blir riktig neste mandag.

Avreise til Danmark i morgen tidlig! Yey! 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heihei!

Hvordan går sommeren? Håper du koser deg og slapper av, for kampen mot vekten har en tendens til å stjele mye tankevirksomhet 😳 så jeg håper du nyter ferien maksimalt! 

Jeg hadde mål- og veiedag i går, det er lite system nå i sommer, dessverre 😅

vekt: 84,3 (-1,2kg)

midje: 91,5cm (-0,5)

Det går jo både ned og inn, men jeg skulle gjerne sett at det hadde gått bittelitt fortere, utålmodig som jeg er... 

Nyt sommeren videre, det skal jeg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, igjen!

Jeg koser meg med ferien, men du har rett i at maten har mye fokus... På danmarksturen var det vanskelig å holde riktige matfokus. Så jeg var litt skeptisk til å gå på vekta på mandag, men heldigvis var det bare +100 gr. Glemte å måle... Denne uka er det lettere med maten siden vi er hjemme, og jeg kjenner jeg har lyst til å gå en tur enkelte dager. Det har vært en stund mellom hver gang lysten har vært der. SATS har åpent på alle sentre nå på sommeren, så nå tirsdag fikk jeg prøvd mitt nærmeste med en liten halvtime på ellipsemaskin. Det gjorde godt for kropp og sjel :)

Jeg veide meg og målte meg nå og la det inn på nettsida;

midje: 104,5 (-0,5 cm) (og syns det er litt problematisk å finne riktig målepunkt hver gang. Noen tips annet enn å tegne strek? 😁)

vekt: 98 (-0,7 kg)

Fornøyd med nedgang selv om den er liten 👍

Så bra at du også går nedover! Er utålmodig jeg også, men all nedgang er god nedgang 😎

God sommer videre! Vi må nyte den mens den er her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...