Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For litt over en måned siden begynte jeg på nytt på min kostomlegging. Jeg har hatt en runde tidligere, og klarte å legge til meg mange sunnere vaner, men likevel, mye skled ut i gamle spisemønstre igjen. Jeg har tenkt på det flere ganger at jeg burde begynne om igjen, og snakket om å begynne på nytt kurs også... Men så tok helsa en vending i vinter, det ble en lang periode med tester og prøver for å finne ut av det, og nå har vi funnet ut av det, og det er dessverre leveren min som ikke er helt i form... Må legge om kosten for å bli frisk, ellers kan det bli vanskelig for det kan ha alvorlige følger. Så da begynte jeg å endre litt, særlig med å spise mer frukt, grønt og fiber. Jeg var da midt i en fem ukers hjemmeeksamen, så det var ikke så lett å fokusere. Men jeg ville ikke vente, så jeg begynte så smått, kjøpte meg gullmedlemsskap her, og nå som eksamen er over er jeg kommet godt i gang. Jeg har hatt noen få dager med utskeielser, men da har jeg snakket med mannen min om det, og strammet meg opp igjen med en gang. Allerede neste dag er det fullt fokus på å fortsette med å spise rett og sunt, ikke dvele ved det som gikk galt. 

Når jeg startet denne vekt reisen veide jeg 127,1 kilo, og midjen målte 122,3 cm.  Jeg kjenner det er flaut å skrive det, skjems. Men jeg er nå nede i 121,2 kilo og 120 cm i midjemål, noe som betyr at jeg har gått ned 5,9 kilo og 2,3 cm i midjemål på litt over en måned! Yey! 

Jeg har to mål. Nr. en: Bli sunnere og slippe å slite sånn med helsa, da tenker jeg særlig på leveren, men også andre plager. Jeg har blant annet ofte betennelser i kroppen, og det er smertefullt. Det har vært veldig alvorlig et par ganger. Mål nr. to: Bli slankere og lettere, så det blir enklere å bevege seg og gjøre vanlige ting uten at det føles så tungt. Og jeg skulle ønske jeg kunne se meg i speilet uten å skamme meg. 

Er det noen her som ønsker å være med meg på denne reisen? Ville vært fint å kunne være til støtte for hverandre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Sunn og sterk og velkommen hit! Det er ikke så mye liv i "40+", så kjekt å se at det er noen andre her enn meg. Jeg har vært her lenge, fått til en del men har fortsatt en del igjen.

Gratulerer med å ha tatt tak i helsen din, og gratulerer med 5,9 kilo borte! Tipper du kjenner det på kroppen allerede? Synes også du er flink som klarer å hente deg raskt inn igjen etter utskeielser. Det er et av mine klare mål, for livsstilsendringer innebærer tilbakefall, og det er ikke tilbakefallet men hva som skjer etterpå som avgjør om man klarer det eller ikke.

Har du noen andre planer enn å spise riktig? Tåler formen fysisk aktivitet eller er det noe som må vente litt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Fuglesang 😊 

Takk for svar. Ja, jeg begynte å mistenke at jeg var nokså alene her inne, men så godt jeg ikke er her helt alene da. 😊 

Jo, de 6 kiloene merkes, er glad for hvert gram jeg går ned 😊 Kjenner meg litt lettere, men har mye igjen... Vet jeg må holde på med dette lenge, ser ikke på dette som en slankekur, men som en endring av min livsstil.  Målet er å skape nye vaner, sunne og magrere. 

Jeg sliter med betennelser og andre helseplager, så direkte trening er det lite av nå. Men jeg forsøker å holde meg i aktivitet så mye som jeg klarer.  Tenker det blir lettere når jeg ikke har over 120 kilo å dra på.  Det meste blir tungt da... men gåkondisen er ikke så allerverst, problemet er bare at jeg må begrense gåinga når ankelen blir betent, og det blir den stadig 😪

Du da? Fortell meg gjerne litt om deg og fin roede vei. 😊 Kanskje vi har noe å lære av hverandre? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med nedgang - nærmer deg rundt tall nå da?

Jeg har slitt med vekten så lenge jeg kan huske. Gikk på Grete Roede første gang for 16-17 år siden med bra resultat, men med årene har det sneket seg på igjen. Har hatt flere mindre vektnedganger etterpå, men etter forrige svangerskap gikk vekten enda mer opp og stoppet ikke før på 120. Var vel der 3-4 år uten at jeg klarte å gjøre noe med det, men så fikk jeg helseplager, ble redd og bare MÅTTE ta tak i det. Litt på egenhånd og etter hvert med litt hjelp fra helsevesenet klarte jeg å gå ned ca. 20 kilo. Ønsket mitt er å gå ned 20-25 kilo til, men foreløpig har jeg ikke fått det til. Føler jeg er litt i gang igjen nå, og satser på å i alle fall klare 5-10 kilo og så stabilisere. Så får vi se hva som skjer?

Går litt turer og prøver å trene litt på treningsstudio. Er særlig glad i zumba-timer. Ellers prøver jeg å spise ganske roede-aktig. Men kommer nok ikke til å melde meg på kurs på en stund - føler jeg har fått litt nok av det. Hovedproblemet mitt sitter mellom ørene, men har lært meg at vektnedgang også handler om hormoner. Kroppen er livredd for å miste vekt - den tror det er krise på gang. Så vi har litt av hvert å kjempe mot! Prøver å fokusere på det jeg har fått til og det som er positivt. Helsen er klart det viktigste, men fy søren så deilig det er å kunne kjøpe klær man har lyst på heller enn de man får på seg. Eller å passe inn igjen i klær som var for små...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen.  😊 Ja, det er utfordrende å skulle gå ned i vekt, helt klart.  Jeg ser derfor ikke på det som en kur, men prøver heller å endre flest mulig vaner. For over tid blir vaner til livsstil 😊 Men, det er krevende ja 😐 

Jeg har ikke alltid vært stor.  Tvert imot.  Før svangerskapene var jeg 10% undervektig, og slet med å legge på meg. Mens jeg drev på med å legge på meg, ble jeg plutselig gravid. Og fra å kunne spise hva jeg ville, og være super aktiv, ble jeg rammet av kraftig bekke løsning allerede før jeg visste jeg var gravid. Jeg gikk fra å sykle 3-6 mil daglig, til å ha vanskelig for å bevege meg.  Dette gjentok seg i tre svangerskap,  verre for hver gang.  Det økte vekta mi. Men i 2012 var jeg i en ulykke,  og ødela ankelen. Så ble jeg feilbehandlet, og fikk nerveskader.  Har brukt 8 år på å trene meg opp til å kunne gå normalt i hverdagen.  Men, jeg får lett betennelse i ankelen om jeg går mer enn 5 kilometer.  😪 Bekkenet er fremdeles ustabilt,  så jeg får ikke lov av legen til å løpe og hoppe heller. 😪 I tillegg har jeg to skader til, som gjør det utfordrende å trene. 

Men det som virkelig satte fart på kostomleggingen, var at jeg også fikk problemer med leveren, samt at jeg har alvorlig migrene med anfall som kan vare i 7-14 dager, må legges inn for å stoppedem. Jeg er så lei sykdom og plager,  at nå er det viktigste for meg å spise sunt.  Jeg forsøker å få kostholdsscore 10 hos roede så ofte jeg kan, men tillater enkelt dager med utskeielser.  Som i dag, da skal jeg og mannen min på hotelltur til i morgen,  da blir det litt annerledes kost. Men etter det er det rett tilbake til 10 i kostholdsscore 😉😊 Må være tøff med meg selv ☺ 

Beklager om jeg ble for sytete nå, men dette er altså min vekthistorie, vel foruten trøstespising da, men det er vel nesten underforstått? 😅 Trøstespiste på grunn av de nevnte plagene og livstraumer fra barndom av og til voksen alder, flere ulike hendelser.  Det er jo ikke så uvanlig å trøstespise, men det forverrer jo bare problemene. 

Ha en god dag 🥰

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kosten er absolutt det viktigste for vektnedgang, men synes trening også hjelper en del på motivasjonen. Men kortere gåturer er flott det da!

Måler du deg også? Det synes jeg er så motiverende - enten målebånd eller klær som sitter løsere...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider