Gå til innhold

På tur mot et lettere liv


Anbefalte innlegg

55 år, 172 cm (høyde)  Mål 73 kg. Startvekt 29.12.19: 96,7 Tot ned: 13,3

Velger å ha en vektstatus som første innlegg slik at jeg har oversikt et sted🙂

07.09: 93,9

14.09: 92,6 - 1,3

21.09: 91,8 - 0,8

28.09: 91,3 - 0,5

05.10: 91,3 -  0

12.10: 90,0 - 1,3

19.10: 89,8 -0,2

26.10: 89,1 -0,7

02.11: 88,5 -0,6

08.11: 87,7 -0,8

16.11: 86,9 -0,8

23.11:85,8 - 1,1

30.11: 85,1 -0,7

07.12: 83,5 -1,6 

14.12: 82,9 -0,6

04.01: 85,6 +2,7😵

11.01: 83,4 -2,2

Velger å ha en resultattråd som første innlegg slik at jeg lettere kan følge med.

Antall kg til mål: 10,4 🙂

Milepæl 1:   6kg / 90,7 ✔ 12/10

Milepæl 2: 12kg / 84,7 ✔07/12  85,64/1😵✔11/1

Milepæl 3: 18kg/ 78,7

Milepæl 4: 23,7kg/73 MÅL!🏆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer meg halvveis til mål, har gått ned i underkant av 12kg og har ca 12 igjen til mål. Hvis jeg bare klarer å holde fokus er det fullt mulig å være normalvektig sommeren-21. Kroppen har levd en stund og det slarker litt her og der bl.a flere runder med overvekt og fedme. Fordelen med å bli velvoksen er at dette betyr lite, nå er jeg mest opptatt av at jeg skal kunne komme meg inn i gamle sommerklær, at jeg skal gå høvelig lettkledt uten å føle meg ukomfortabel og at fysisk aktivitet blir enklere. Jeg kjenner meg allerede mer opplagt og sprek- enda jeg nesten ikke har trent😂

Jeg maner og maser på disse tankene fordi de hjelper meg å holde fokus. Det er spesielt viktig for meg nå i den søte adventstid når fristelsene står i kø. Jeg har mange samtaler med meg selv i forhold til hva jeg VIL og at disse kakene og fristelsene ikke forsvinner fra jordas overflate fra 2021. Jeg vet at jeg er dårlig på LITT og at det å spise et lite kakestykke, noen flak potetgull eller småkaker kan være en skikkelig trigger for meg. Litt som en tørrlagt alkoholiker vil jeg tro😵 Så enn så lenge går det i klementiner og andre lette/sunne ting når jeg skal kose meg. Pussig at alt går såpass greit når motivasjonen er på plass... Jeg spiser høvelig lite/enkelt og er ofte sulten på kvelden. Da tar jeg meg et par rugsprø m/mager smøreost, ruccola og tomat så er det likssom greit. Veldig rart, for jeg er av typen 5 varme hveteboller ned på høykant. Jeg vet at mitt livs store utfordring vil være å spise passelig mengde. Jeg klarte å holde vekta i 5 år men jeg veide fortsatt maten. Ikke alt og alltid, men minst halvparten av det jeg spiste ble nok veid og telt opp. Det virker nok tungvint og utrivelig ut, men lykken over å holde meg normalvektig var mye større en ulempen med dette. Helt til det gikk galt da livet ble tøfft. Nå er jeg veldig motivert til å komme tilbake dit og nyter å være halveis til målet. Jeg gleder meg til vår og sommer💃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagskveld og snart ny uke. I går ble det endelig ukas første trimtur på meg og jeg fikk notert 3,5 trimpoeng i form av en deilig liten fjelltur i ok. vær. Jeg drømmer om en liten tur i morgen også, men lover ingenting. Dørstokkmila er høy hvis været butter i mot.

Matmessig går det fortsatt greit. Helgas middager har vært kyllingwok og taco med 5% rømme, små fullkornslefser og karbonadedeig- og jeg droppet osten. Det ble både sunt, mettende og godt. Jeg spiser minst 1 gulrot, 1 tomat og 2-3klementiner hver dag mellom måltidene. Det hjelper meg å unngå at jeg er krisesulten til middag. 

Ha en fortsatt fin helg 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt viste 83,5- dvs ned 1,6kg og 13,1 kg totalt. Resultatet var faktisk i overkant av hva jeg kunne forvente, forholdet mellom inntak, trim og kcal.behov tilsier ca 1,2 ned så her er det nok sannsynlig at kroppen har sluppet litt vann/er litt dehydrert og at neste ukes resultat kanskje blir tilsvarende mindre. Det er greit å være forberedt på det. Jeg er uansett strålende fornøyd. Jeg har passert milepæl 2 med god margin og har nå "kun" ca 10 kg igjen til mål. Jeg spiser ca 1000kcal pr dag. Jeg vet det er litt i underkant, anbefalingen er 1300. Hvis det er dager der sulten gnager så fyller jeg på inntil 1300, men denne uka har det gått greit alle dagene. Jeg fortsetter litt til i denne gata da jeg ser at det gir gode resultater. Jeg spiser 4 måltider pr. dag og er forbausende lite sulten. Jeg er ekstremnøye med hva jeg spiser, det går kun i fibberrik eller rugsprø (2til hvert måltid) Pålegg er stort sett enten magerost m/kylling, skinke, tomat og ruccola eller cottage cheese m/kanel og sukrin eller blåbærsylt. u/sukker. Til middag er det 100-150gr rent kjøtt eller fisk(ca 5dg/uka), 1 liten potet og masse grønnsaker. Vi har også salat minst 1 dag i uka. Alt stekes ca fettfritt, evt i ovn eller airfryer. Jeg bruker masse krydder, urter, løk og hvitløk så det meste smaker virkelig godt.

Jeg spiser også grønnsaker og 2-3 klementiner + 1 yoplait0% som mellommåltid. Jeg skal tilstå at jeg veier grønnsakene også🙄

Jeg tar vitaminer og trankapsler og å fylle på litt siden jeg spiser såpass lite for tiden. Det er vel igrunnen fett som kan være mangelvare for tiden. Jeg skal imidlertid ikke holde på slik til evig tid. Jeg tar meg i å fundere over hvorfor det går så lett for tiden. Jeg kjenner at motivasjonsknappen står på fullt, jeg har også spist veldig lite søtt&høykarbo og da blir søtsuget mye mindre. I går spiste jeg årets første julekake. Den var forsåvidt god, men det er akkurat som om kroppen ikke vil ha så jeg stoppet etter 1. Normalt kunne jeg ha mumset i meg et halvt fat...merkelige greier. Jeg vet at jeg har et litt vanskelig forhold til mat, overspising/fråtsing har vært min dårlige følgesvenn helt siden ungdomstiden. Så lenge jeg teller og veier maten går det stort sett greit. Så dukker det opp en og annen dag der jeg bare MÅ sluke alt jeg finner. Den tiden jeg holdt vekten funket det likevel. Jeg holdt stø kurs de fleste dagene og tillot meg delv å ha disse "spisedagene" uten å gjøre noe stort vesen ut av det. Jeg klarte til og med av og til å bremse meg selv litt ved å kunne fylle på med litt sunnere ting for å bli fortere/mer mett. Hvis jeg klarer å komme hit igjen er det helt til  leve med. 

Men først må jeg til mål og det er enda en stund til. Det er likevel slik at jeg aner konturene av mållinja langt der fremme. 10 kg er ikke katastrofalt langt, det er bare å gønne på!🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tema: julegodis😋

Jeg fikk et innfall av lyst til å prøve meg på noe slags julegodis. Her er dagens resultat fra kjøkkenet:

100g fettredusert mandelmel

50%g sukrin gold+50 g sukrin melis

36g 70% kokesjokolade(2striper)

20gr tørket tranebær

20gr cashewnøtter

2 eggehviter

Alt ble grovhakket og blandet og rullet til pølser, som ble til skiver

196kcal pr 100 gr. En bit=ca 10gr. Dette ble ganske godt, mulig jeg prøver en runde til med litt mer tranebær, cashew og evt litt havregryn? 

Noen andre som har slike rare prosjekter?😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag og halvgått uke. Det går litt i samme sporet, dvs egentlig helt greit. Jeg kjenner at jeg gleder meg litt til jul for da skal jeg unne meg noen dager der jeg spiser det jeg har lyst på. Jeg skal prøve å holde litt igjen på mengde, men pinnekjøtt, ribbe, rundstykker med godt pålegg osv. skal inntas med stor glede. Jeg vet at jeg lett spretter opp 2-3 kg på noen få dager, spesielt nå når jeg lever så "smalt" men jeg har hele 2021 til å rydde opp etter festen😂

Nå hørte jeg at jeg løy, jeg skal rett tilbake til det smale liv for nå ser jeg helt klart at det er mulig å komme til mål et sted der fremme.

Ønsker alle en fin dag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så fint å se oversikten over vektnedgangen din. Ser du har gått ned jevnt og trutt.  Godt jobba! Tenker det er helt innafor å kose seg litt i jula. Man skal jo finne en måte å leve og kunne kose seg på så lenge man kjenner sine grenser. Julegodisen din hørtes god ut :) Er fint når man kan finne litt sunnere alternativer og kose seg med. Her har jeg måttet finne litt alternativt sunnere godis til julekalenderen om kvelden.

Ønsker deg en god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med besøk her inne, Medas🙂

Jeg har også kjøpt kokosboller, sånne med skum inni. Disse veier 20gr/83 kcal og brukes i "nødstilfeller". Tar gjerne i mot tips til sunnere alternativer.

Jeg er veldig glad i mat og har normalt sett ikke behov for så mye annet. Jeg sliter med å begrense meg og det kan ofte være enklest å bare holde meg helt unna fristelser. Samtidig så vet jeg at det er lurt å øve på LITT🙂

 

Ha en fortsatt fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei uke til og bittelitt nærmere målet. Ned 0,6 kg og 9,9 kg til mål. Det føles faktisk overkommelig. Jeg er litt bekymret for at jula skal sabotere for meg da jeg har en lei tendens til å gi f. hvis det først skjærer seg. Jeg skal bruke denne uka til å legge en god plan. Jeg skal ikke slippe heeeelt opp i jula men julemat og litt kaker&snacks blir det nok. Foreløpig plan består i å sette av et visst antall dager der jeg kan skeie ut og at de andre dagene skal være som nå. Vi får besøk og jeg vet at det vil gå med mye tid til samvær og matlaging så jeg har liten tro på at det blir tid og rom for trim. Jeg er ikke den som står opp kl 7.30 for å ta en joggetur før frokost 😂

Jaja...jeg har litt tid på meg til å tenke over dette. Det er vel faktisk ikke værre enn at jeg må bruke 2 uker ekstra for å komme i mål. Å ta av 10kg i 2021 føles faktisk overkommelig🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår 🙂

Planen holdt ikke! Det ble "julefest" hver dag. Frokoster og lunsj med rundstykker og godt pålegg, kaffe og julekaker, rikelige middager med kaloririke desserter, rødvin, hjemmelaget marsipan og smultringer...og mere til😑

Hjelpes altså, men nå er jeg faktisk lei denne menyen.

Jeg rykket +2,7 kg opp på tabellen og får litt mer enn 2 uker ekstra på meg, men nå gjelder det bare å komme i gang igjen. 

1000-1300 sunne og lette kcal pr dag og litt trim nå så skal vel pila snart peke riktig vei igjen🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1 gjennomført 🙂

Mat: 1135 kcal ✔

Kveldstur 4km ✔

Spiste (for) lite tidlig på dagen så det ble et digert kveldsmåltid etter turen. Omelett av 2 egg m/siste skiva av juleskinke, litt brokkoli, estragon, paprika, tomatskiver og noen "prikker" med mager smøreost. Jammen klarte jeg på en yoplait 0% blåbæryoghurt og en klementin også. Deilig å kunne bli mett på vel 1100 kcal🙂

Frokost&lunsj ble slått sammen og bestod av havregrøt av 20gr havregryn, 5gr kli og et lite eple- kokt på vann med litt kanel og søtstoff +1 klementin til avslutning.

Mange vil sikkert si at det er sunnere/bedre å bytte om på dette, men jeg klarer meg forbausende bra på lite mat før middag. Det er veldig mye værre på kveldene. Jeg sliter skikkelig med å finne roen hvis sulten gnager🙂

Jeg skal prøve å drikke litt mer vann. Jeg kjenner meg sjelden tørst så det kan fort bli litt lite hvis jeg ikke passer på. Jeg vil ikke ha litervis for da må jeg renne på do i eningen men minst 1L pr dag kan være ok

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 og i full gang igjen. Har vært veldig sugen siste døgn, jeg prøver å ta det som et tegn på at kroppen er i underskudd og at det derfor er et godt tegn😂(jeg prøver å trøste meg selv)

Det positive er at vekta rører på seg. Ned 1kg siden mandag tyder på at litt av disse +2,7 er væske i kroppen.

Here we go...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 83,4 dvs at jeg er kvitt 2,2 av juleflesket. En halv kilo til så er jeg tilbake der jeg var 14.desember 🙂

Dette er bedre enn forventet, men det gir meg likevel noen tanker i forhold til denne dette "etargildet" jeg tillot meg å ha i jula. Det var forsåvidt planlagt men det har altså satt meg 4-5 uker tilbake. Hvis det ikke hadde vært jul ville jeg kanskje vært ned mot 80 nå. Ingen sure miner, men greit å reflektere litt over dette. Det positive er at jeg er i full gang igjen. Jeg gleder meg veldig til jeg har gått ned 3,41 kg til. Tenk å bare være "70 og noe- kilo"😂😂😂

Jeg fortsetter i samme stil, spiser 1000-1200 kcal pr dag midt i uka og inntil 1500 i helgene. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle klare meg med så lite, men med god planlegging og lette matvarer går det faktisk greit. Jeg unner meg noe "søtt" innimellom og der hjelper godt. I helga har jeg f.eks spist gele u/sukker, en kokosbolle og "softis" av frosne blåbær og yoghurt naturell. Jeg drikker også noen vinglass i helgene, dette gir meg en følelse av "normaltilstand". Det er lite plass til brød&rundstykker, det går stort sett i rugsprø, klibrød og havregryn.

Ønsker alle en fin uke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...