Gå til innhold

Suppegjøken fortsetter veien ned


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har holdt til på 20-30 kg en stund, men nå er det på tide å ta turen inn hit. Dagens vekt viste 79.9 kg, og siden jeg skal ned på et sted mellom 60 og 67 (håper jeg), synes jeg det var riktig å flytte inn her. Det er veldig fint å vite at det er under 20 kilo til målet, for når jeg veide 87.4 virket bare det å se 6-tallet først veldig, veldig langt unna. Men nå er jeg mer optimistisk. 

Jeg startet på Grete Roede nettkurs i begynnelsen av mars, og har gått ned 7.5 kg så langt. Er nå såvidt igang med kurs to. Fører alt jeg spiser, og er ganske flink med inntaket, om jeg skal skryte litt av meg selv. 😇 

Hvem er så jeg? Jo, en dame på snart 46 år, med mann og to ungdommer i hus. Liker å gå tur, men driver ikke med noen form for trening. Foreløpig iallfall. Grunnen til overvekten min er nok først og fremst at jeg ikke har skilt på helg og hverdag, det har blitt altfor mye vin, sjokolade og potetgull. Elsker potetgull. 

Hvis noen har lyst til å bli med i denne tråden er det bare å slenge seg med. Jeg veier meg tirsdager, men det spiller ingen rolle for meg hvilken dag du veier deg.

 

Vekt:

7.3: 87.4

29.6: 75.0

24.8: 76.0

20.9: 75.6

Delmål: 73 kg til høstferien (uke 41)

Hovedmål: Under 67, men vet ikke helt ennå... 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, 200 g ned er ikke noe å heise flagget for akkurat, men ned er ned. Hatt influensa siden forrige veiing, og det gikk ikke ut over matlysten... Er fornøyd med de 200 g.

Det har jo tatt tid å få flesket på, så jeg må vel regne med at det tar tid å få det av også. Hadde vært gøy å være noenlunde i mål til jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag imorgen, veldig spent. Har stort sett holdt meg til planen, men det har blitt et par utskeielser noen kvelder. Har stått ganske stille, dvs +/- ca 1 kg i en måned nå, så det er vel på tide at jeg kan gå litt ned igjen. Vet jeg er på en vekt nå som jeg har hatt en stund før jeg la på meg mer, kanskje det er derfor kroppen holder litt på det. 

Er fortsatt motivert, og tenker fortsatt at dette ikke er en slankekur som ender et sted, men at jeg er i ferd med å lære meg en ny måte å leve på. Kommer til å ta pause i sommer, dvs fokuset kommer til å være på å holde vekten, og ikke gå opp. Skulle jeg i tillegg gå ned litt er det å betrakte som bonus. Så er det på'n igjen når høsten kommer. 

Har jo vært her inne med gode planer før, så jeg vet jo hvor lett det er å ha planer og hvor vanskelig det er å gjennomføre de... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra og gratulerer med dagen! 🇧🇻

Strålende start på dagen når vekta viste hele 1.8 kg ned!!! Det var deilig etter flere uker med lite nedgang. 

Har spist en liten is idag, veldig god bringebær Fruitero, anbefales. Go og mager wienerpølser funker utmerket, har ingenting imot å bytte ut vanlig wiener med de.

Gått i barnetoget, så noen skritt har det blitt. Håper å få tid til en trimtur i kveld, nydelig vær her nå! 

Håper dere som evt leser dette også har hatt en fin nasjonaldagsfeiring! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 gram ned denne uke, men depper ikke av den grunn. Snittet er fortsatt bra, ca 800 g ned i uken. 

Blir utfordrende med langhelg, men får ta det som en mulighet til å øve på å klare å holde de "nye vanene". Er jo ikke akkurat vaner ennå, men håpet er jo at de skal bli det etterhvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det lenge siden jeg har skrevet her ser jeg. Er vel litt typisk meg det, når jeg har holdt på en stund. Har gått ned 900 g siden forrige uke, da var det en liten oppgang. Men det er selvforskyldt og ingenting å verken gråte for eller være overrasket over. Det er vanskelig synes jeg, når vi er på tur og det er mange anledninger til å kose seg, både med mat og alkohol. Har gått litt bedre denne helgen tydeligvis. Og nå er det jo ikke ekstra fridager før til jul, så fremover nå må jeg vel klare helgene helt flott... 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag. Hadde bestemt meg for å være fornøyd med 76,5, og håpet intenst på 75,9. Gjett om jeg ble glad da vekten stoppet på 75,7!!! ☺️ Nå har jeg virkelig håp om å komme under 75 til 1.7! I tillegg ga dette en motivasjonsboost. Hurra for meg!!!

Igår kveld satt jeg faktisk å planla hva jeg skulle spise for noe usunt i kveld, altså hva slags sjokolade jeg skulle skeie ut med. Mannen min er ikke hjemme, og tydeligvis tror jeg fortsatt at sjokolade jeg spiser i smug ikke inneholder kcal... 🤣 Jeg var innom tanken på Troika eller Snickers, før jeg vurderte en pose smågodt (selvfølgelig mest sjokolade, men også noe surt slik at jeg skulle orke mer sjokolade...), før jeg landet på en pose Nonstop melkesjokolade. Tenkte at jeg kunne ta litt (ja jøss...) og spare resten til helgen (hadde ikke skjedd, hadde dyttet i meg hele i løpet av dagen eller dagen etter). Men - nå har lysten på det sluppet, og jeg har kommet på bedre tanker. Tipper det blir 2 Wasa sport+ med leverpostei eller magerost jeg. Og - sjokolade man drømmer om inneholder heldigvis ikke kcal. 🤣

Men - føler jeg har kommet et stykke i å vri hodet mitt til et bedre spor. Dvs hadde jeg hatt sjokolade hjemme igår kan det hende jeg hadde gått på en smell, det får jeg aldri vite... Uansett, jeg føler selv at jeg begynner å skjønne at jeg må holde utskeielse til en dag i uken, og den dagen er ikke tirsdag... Det er jo ikke verst å skjønne det i en alder av 45 år...

Gikk en lang tur i raskt tempo igår, det er utrolig deilig for kropp og hode. Det å gå rydder godt opp i dustete tanker for meg. Har faktisk nå vurdert å ta på meg "joggevennlige klær" (les; sportsbh som holder etterhvert mer slunkne beverhaler på plass) slik at jeg kan jogge noen meter. På sikt ønsker jeg meg at det skal bli like deilig å jogge som å gå. Og når en av favorittrundene mine å gå tar 1.5 time vil det være en fordel tidsmessig å jogge litt, slik at det går raskere. 

Denne uken tror jeg skal gå forholdsvis greit mtp kosthold. I helgen er det jobbfest fredag, med buffet. Men - fin anledning til å trene på gode valg. Og det blir lite alkohol, kun ett eller kanskje to glass. Lørdag skal vi ut med båten og overnatte. Da kan jeg jo selv bestemme meny, så ddet burde gå greit. Synes fortsatt ikke det er kuult å ta på bikini, her snakker vi nok sommerkroppen 2023, i den grad det er mulig å ha "sommerkropp" i en alder av snart 50, med to graviditeter bak seg. Men egentlig, gir nøkken i det. Det er viktig for meg å føle meg bedre enn nå, men stram rumpe og flat mage har jeg innsett at jeg aldri kommer til å få. 

Ønsker dere som evt leser dette en god uke. Og har noen lyst til å bli med i denne tråden er det helt lov altså. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver stadig og tenker på å begynne på treningssenter. Til høsten. Men - hvor mange dager i uken er "bra nok"? Senteret jeg vil gå på har bare kondisjonsapparater og styrketreningsmaskiner (heter det det...). Jeg er ikke interessert i sal-timer, vil kunne gå når det passer for meg og ikke være avhengig av klokka. Målet for treningen er ikke å få masse muskler, bare å stramme opp litt og føle meg litt mindre geleklump enn jeg gjør nå. 

Ser for meg to-tre ganger i uka, for jeg må ha tid til å gå tur også. Det er jo det jeg virkelig liker. Hmmm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så har det nok en gang vist seg at jeg er ikke så god på helger. Det er ikke noe problem med mat, men det har en tendens til å snike seg på et glass vin eller to mer enn det som er innafor mtp kcalregnskapet. Det er jo bare dumt! 

Liker definitivt best ukedager, med de vanlige rutinene. Spise sunt og riktig, drikke nok vann og gå tur. Da har jeg det bra! 4 uker til ferie, må virkelig jobbemed meg selv forå få til å fortsette de gode rutinene i ferien. Har siste uke på GRkurs denne uken, tar en pause til august en gang, da starter jeg på videre kurs. Bortsett fra helgene føler jeg egentlig at det går ganske greit, men jeg trenger nok mer assistanse til høsten, i tillegg til at jeg må ha hjelp til stabilisering når den tid kommer. Det er jeg ikke god på nemlig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang har jeg bevist for meg selv at jeg er ikke god på helger, iallfall ikke de som er av den sosiale typen. Jeg klarer jo ikke å begrense meg, det er helt utrolig at det går ann å være så stokk teit og tunglært. 3 dager med god mat, vin og sjokolade. Huff og huff, gleder meg ikke til å veie meg i morgen iallfall...

Kjenner i kroppen at den ikke har hatt godt av det, fingrene er stive og føler meg tung og dorsk. Gleder meg til å få noen dager nå med sunn mat! Knekkebrød med skinke til frokost, lunsj blir knekkebrød med egg og kaviar og mager smøreost. 

Får tenke at dette var en liten sprekk, så fortsette det gode arbeidet. Har valgt å ikke gå på kurs i sommer, og jeg har ikke lyst til å ta kontakt med kurslederen min til høsten og innrømme at jeg har gått opp, så det er bare å fortsette å gjøre det jeg vet jeg skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er veiedag byttet til onsdag, er det jeg har hatt de andre gangene jeg har slanket meg. Trist at det er flere ganger, men det er sant. Jeg skal tilbake til tirsdag når jeg skal fortsette på GR-kurs til høsten, for kurslederen "min" har ikke rapportering på onsdag.

Så. Ned 500 g til 75 blank. Det var målet til 1.7 (som jo er til fredag), så jeg er godt fornøyd. Kanskje jeg må en tur på vekta da også, for å kunne se om målet holder til datoen...

Skal til Danmark i helgen, med alle måltider bestemt på forhånd, og alle sammen er buffeter. Det er skikkelig kjipt, men jeg får prøve så godt jeg kan. Har planer om å ta med knekkebrød til frokost, pleier å være valg mellom loff og rugbrød der vi skal bo. Rugbrød er jo greit, men jeg blir mest mett av knekkebrød.

Drøye to uker til ferie. Hadde vært gøy å gå ned litt før det (altså etter Danmark, der får jeg håpe at jeg ikke legger på meg maaaassssseee...), reiser på ferie 14.7. 

Høres kanskje rart ut, men jeg gleder meg til høsten og komme i normale, gode rutiner igjen. Er jo ikke sånn at jeg ikke liker sommer, jeg elsker det, men vanlig jobb, vanlige uker uten feiringer, fridager osv er det letteste for vektnedgang. Får ta sommeren som en trening til alle sommere fremover, jeg må jo faktisk fortsette å leve sunt og fornuftig hvis det skal bli varig vektnedgang. Og det har jeg jo lyst til. Skulle ønske jeg hadde et ordentlig mål, men har ikke det. Det første hovedmålet er 67. Så får jeg se etter det. Jeg vil noen kilo ned til, men hvor langt ned må jeg før jeg er fornøyd??? Håper jeg finner ut av det, sånn at jeg kan begynne med stabilisering etterhvert. Har en drøm om å ha gått ned det jeg skal før jul, men vet jo ikke om det går. Innbiller meg at kiloene etter 70 blir vanskeligere enn disse første har vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75.2 og 200 gram opp. Forståelig og akseptabelt etter en helg med god (kcal-rik...) mat og masse drikke med %. Sånn er det, og jeg visste om det. 

Nå er planen å være flink denne uken, og satse på nedgang neste onsdag. Det passer fint før ferie. Vurderer å ta med meg vekten på ferie (skal være i båt), men har ikke bestemt meg. Målet er å holde vekten i ferien. Drømmen er å gå ned, men det er jo alltid drømmen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da var ferien godt og vel over, og jeg har hatt et par uker med litt mer fornuft... Det er bare å innrømme at jeg er ikke god på helger og ferier. Det gikk ikke så verst til å begynne med, men så dro det seg til med vin til maten, litt sjokolade og litt potetgull. Men, i mindre mengder enn det ville vært hvis jeg ikke hadde gått GRkurs i våres.

Dommen var 77.1 etter ferien (forrige onsdag). Denne uken var det 76.0, ned 1.1 og det er jeg fornøyd med. Nå skal jeg fortsette jobben med å komme meg til normalvekt, altså BMI under 25. Da må jeg til 67. Har et håp om å komme litt lenger ned enn det, men som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke noe mål ennå. Planen er å fortsette på kurs, jeg har bare lyst til å komme ned til 75 evt 74.x før jeg melder meg på. 

Men, jeg gir meg ikke, skal komme igang med litt jogge/gåturer igjen også, har bare vært ekstremt travelt med andre ting i et par uker, så har ikke prioritert det. Satser på første tur idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 g ned. Fornøyd med det, har hatt en helg av den svært ufornuftige sorten... 

Det ble joggetur forrige onsdag, fantastisk deilig! Veldig fint å kjenne at jeg liker å løpe igjen. Det blir dessverre uregelmessig foreløpig, det er for mange andre ting som skjer. Regner med at det roer seg om noen uker. 

Denne helgen blir det en overnatting på hotell, men det bør kunne gå fint. Trenger jo ikke ta helt av i matfatet av den grunn.

Neste uke blir det ikke veiing på onsdag, da er jeg bortreist på jobb. Og, to netter på hotell der. Men, det skal jeg klare. Ser av programmet at det er skikkelig sein lunsj, men da får jeg ta mellommåltidet mitt mellom frokost og lunsj istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er Suppegjøken tilbake på kurs. Vekt idag er 75.6, og det er ca samme som da jeg sluttet på kurs rett før sommeren. Det er nære nok til at jeg er fornøyd med det. 

Veldig glad for å ha tatt en pause i kurs, det har fått meg til å innse at dette ikke er en slankekur over noen måneder, men varige vaner jeg må fortsette med. Målet er å kunne bruke bunaden min på julaften. Tall-målet jeg har satt meg inntil videre er 10 kilo ned til jul, vet ikke om det er litt for hårete. Målet for kurset har jeg egentlig ikke tenkt så mye på, men kanskje å se nytt ti-tall kan være et mål å strekke seg mot?

Gåturene blir mer og mer til joggeturer. Nå klarer jeg å jogge i 5-6 minutter sammenhengende, går så et par minutter før jeg jogger litt igjen. Prøver å ha en form for intervaller en gang i uken, har jo fått med meg såpass at det er bra for å bedre kondisjonen... Da foretrekker jeg å gå opp en bratt bakke flere ganger. Synes jeg merker bedring.

Har bestilt tur til varmere strøk ifm høstferien, gleder meg til det. Det kommer jo ikke til å skje mirakler på vektfronten på to uker, men det er vel lov å håp på å veie noe med 74 når vi drar. Ikke det at det har veldig mye å si. Det er den langsiktige jobbingen som teller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jaja, det er ingen som har sagt at dette skal være lett. Hatt en nydelig uke i varmere strøk, skikkelig dårlig ide å ha all inclusive. Det resulterte i et byks på vekta, som jeg jobber med å bi kvitt nå. Så dagens status var 76. Men, har et håp om 70 til julaften, så får vi se. Jeg får på meg bunaden på den vekten, så skal være fornøyd da.

Merker at det er høst, det er mye vanskeligere å komme seg ut på tur. Har tredemølle hjemme, så jeg har egentlig ingen unnskyldning til å la være å gå/jogge... Bortsett fra unnskyldningen om at det er dritkjedelig på mølle. Og savner frisk luft på den... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Suppegjøken.

Så flink du har vært som har klart å gå ned så mye😀.

Jeg er ny inne her på forum, men har gått på mange GR-kurs og vært gullmedlem av og på. Ser at vi har ganske like mål mål når det gjelder vekt. Jeg gikk ned 10 kg for tre år sidan og var da nede i 64 kg og var veldig førnøyd. Men gikk veldig fort opp igjen, mest trulig fordi jeg var så lei av å registrere alt jeg spiste og ah fokus på ned i vekt. Da jeg var oppe i 77 kg i mars i år, fikk jeg nesten litt panikk fordi jeg aldri har vært så tung. Begynte da for meg selv å gå ned i vekt og veier nå 69.6 kg. Hvis jeg skal ha normal BMI bør jeg ligge på 65-66 kg. Men disse få kiloene sitter veldig fast, og jeg strever mye med å bli kvitt de. Har nettopp avsluttet et GR-teamskurs der jeg gikk ned 3 kg. Fortsetter nå på egen hand fordi det er veldig dyrt å må gå på kurs hele tiden😅. Synes derfor det er fint å være inne her på forum og se at det er mange flere som har de samme utfordringene som jeg har. Som du sier så er det å finne en vei å gå som vi kan holde over tid som er viktig å få til. Min utfordring er alt det søte og det gjør at sprekkene mine blir for ofte og for store til at jeg går ned i vekt🤭

Jeg går på treningssenter og trener styrke et par ganger i uken og prøver å få til jogging et par ganger i uken. Men det er ikke så intensivt, men kjenner når jeg spiser 1300 kcal for dag så har jeg ikke energi til å trene så hardt. 

Jeg har også et mål å komme inn i bunaden min siden vi skal ha konfirmasjon i mars, får den på meg no men litt stram. Men det må jeg vel klare😉.

Håper du har nytt sydenturen selv om det ble mer mat enn du kanskje hadde tenkt😀

God helg til deg😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...