Gå til innhold

Sols lille dagbok


Gjest Sols

Anbefalte innlegg

16. mars:

Jeg kjenner at dette ikke kan fortsette lenger og må ta en nakketak på meg selv slik jeg gjorde en gang tidligere. Jeg veier langt mer det jeg bør veie, hele 12,4 kg, og jeg trives ikke med meg selv.

Garderoben er krympet til noen få plagg som jeg skifter på å ha på meg. Jeg unngår de stramme buksene og genserene jeg kjøpte da jeg veide 65.

Måtte ha på en svart bh i dag og den er ikke god å kjenne mot ryggen, den strammer når jeg trekker pusten.

Når jeg går tur kjenner jeg bilringen klistre seg mot hudfolden under skulderbladene. Det er tungt å bøye seg for å knyte skoene..

Jeg kvier meg for å kjøpe en badedrakt for å bli med datteren min i bassenget, må vente til jeg har gått ned noen kilo, enda det ville glede henne mye.

Jeg utsetter besøk til folk jeg ikke har sett på en stund, må bare ta av litt først. Klær skal jeg kjøpe når jeg ikke lenger trenger å bla i XL og str 42/44.

Til sommeren... da er jeg slank. Eller når venninnene kommer hjem på ferie, da skal de se at jeg er tynnere..

 

Dette er tanker som har bodd hos meg en stund. Men har ikke maktet å ta vare på meg selv nok til å beskytte meg mot alt det dårlige jeg fòrer kroppen min med.

Jeg gir meg selv blaffen og tenker; en annen dag, en annen uke..

 

Nå er det nok! Jeg vet at jeg kan! Jeg vet jeg kan gjennomføre det jeg setter meg som mål fordi jeg fortjener å ha det bra med meg selv. Jeg fortjener å kunne finne fine plagg i str M og 38/40. Jeg vil se meg i speilet og tenke at nå er jeg på vei til en slankere og sunnere utgave.

Det vil ta tid, så jeg har ingen tidsfrist. Kroppen min skal få bruke den tiden den vil, men jeg skal gjøre mitt. Jeg skal ikke veie 5 kg mindre innen 17. mai, eller 10 kg mindre innen sommerferien. Nei, jeg skal ikke stresse meg med datoer og begivenheter, men jeg skal hele tiden vite at et stykke der fremme er en slank liten Sols. Men for å nå henne må jeg bestige noen hauger, fjell og tinder. Men på den andre siden er det unnabakker...

 

Jeg gleder meg! ;-)

 

 

21. mars:

Dagen i dag er vidunderlig! Det er isblå himmel og sol. Jeg kjenner at vår-hormonene raser i kroppen og at det er deilig å leve litt sunnere enn forrige uke. Jeg besøkte min kjære søster i går og fikk noen motiverende ord av henne.

Etter en strevsom periode på privaten med mye negativitet og mangel på energi, kjenner jeg nå at livet risler gjennom meg.

Det er godt å unne seg sunn mat. Humøret blir bedre, motivasjonen er kommet tilbake for fullt. Og jeg skal begynne livet nå, ikke vente til den og den buksa passer.

Jeg kjøpte badedrakt, tok med datteren min i bassenget og ga blaffen i min store kropp. Den er jo bare midlertidig, jeg er underveis til noe annet, -til et bedre meg..

I helga ble det en del uplanlagte "utskeielser", men denne gangeng ga jeg ikke opp og kjørte helt utfor toglinja. Jeg tenkte, "okei, men du trenger ikke ta helt av selv om du spiste litt for mye. Ta deg inn nå, slik at du ikke mister kontrollen".

 

På kjøleskapet henger sitatet fra "korsa". Det har hjulpet meg minst 3 ganger de siste dagene. Sikkert en del kalorier det...

 

Tidlig vårhilsen fra Sols!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Godt å se at du er tilbake igjen Sols.

Gleder meg til å følge deg videre.

Jeg har brukt 1,5 år på å gå ned 10 kilo og har ca.6 kg igjen før jeg er fornøyd. Og denne gangen skal jeg ikke gå opp igjen etterpå. Håper at jeg ved å bruke så lang tid på vektnedgangen har etablert nye vaner som jeg kalrer å holde.

Jeg tror selv det er fornuftig å bruke tid på å gå ned for ellers er det lett for å gå tilbake til gamle uvaner når man er ferdig med slankekuren.

 

Ønsker deg lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver dag som går hvor du utsetter problemet, blir målet lengre unna :mad:.

 

For hver dag som går hvor du lever et sundt liv, er du nærmere målet :(!

 

Jeg ønsker deg lykke til i all bestigning av hauger, fjell og tinder og håper at dine motbakker blir korte og få og at unnabakkene blir lange og mangen.

 

LYKKE TIL :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbake i forumet under denne linken og jeg fant ut etterpå at jeg var etterlyst av dere. Det er faktisk skikkelig godt å være savnet!

 

Jeg må bare gratulere deg for resultatene dine så langt og du bør virkelig være stolt av deg selv og se fremover mot målet. Du har oppnådd mye! Jeg gjorde tidligere den feilen at jeg ikke berømmet meg for det jeg hadde oppnådd, men så bare de 2-3 kiloene jeg ikke klarte å gå ned. Jeg kom inn i en dårlig spiral med å fordømme meg selv og gikk selvfølgelig opp igjen det jeg hadde arbeidet så lenge for.

 

Stå på, og lykke til, og husk at strever du på slutten så er det bedre å si seg fornøyd noen kg fra målet enn å gi opp helt!

 

Klæm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

28. mars

 

Jeg følte at jeg begynte å skli litt ut etter en bursdag, men jeg tenkte at jeg ikke skulle tillate meg det og heller styre unna.

Fredag ble det litt snacks og ei halv flaske vin med ei venninne, men jeg hadde ingen dårlig samvittighet for det. Man må kose seg litt også.

Helga var kjempefin med flott skitur på fjellet, den første på noen år, og jeg ble litt brun. Det er godt å gå fra melke-hvit til en nyanse mot det mørkere.

Har lagt planer sammen med venninner i påska og fikk et lite kick av det i går. Jeg følte meg så lykkelig! Datteren min på 2 1/2 ble skikkelig smittet av humøret mitt for etter at jeg hentet henne i barnehagen var hun blid som ei sol hele ettermiddagen.

Jeg ville bare stikke innom for å si noen ord. Føler at bilringene er blitt litt mindre, men tror det er ønsketanker. Vekta skal få stå urørt til fredag før påske, jeg blir så stresset om jeg ikke går ned noe...

 

Lykkelig hilsen fra Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at det er noen solstråler rundt omkring, for ute pøser det :)

 

Det er veldig viktig at du skryter av deg selv! MASSE klapp på skuldren når du har nådd de små målene du setter i hverdagen -> VIKTIG.

 

Leste et annet ordtak, som jeg syns var topp: Husk, det er alltid for tidlig å gi seg - nemlig.

 

Så flott at du klarte å hente deg inn igjen! Bra at du klarer å ta kontrollen.

 

LYKKE TIL VIDERE :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sols,

herlig å lese at du føler at livet er bra på tross av det du har vært/går igjennom. Blir glad når jeg leser dagboken din. Har tenkt på deg og hvordan det går med deg. Tror du gjør rett i å la vekten stå i ro i denne tiden, bare spis sunt og nyt livet så godt det lar seg gjøre.

Gleder meg til å høre fra deg igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle vaner er skikkelig vonde å vende.

 

Jeg var på hyttetur i helga og da er det alltid vanskelig å holde seg i skinnet. Blir litt ekstra kvikk-lunsj og vafler og det der.. Middag lørdag og søndag inneholdt mye salt. Jeg følte meg oppblåst i hele kroppen og klarte selvfølgelig ikke la vær å gå på vekta.... SJOKK!! Trøsten er at vi var i aktivitet flere timer lørdag og søndag i akebakken med ungene, så litt har man svettet ut..

 

Men jeg gir ikke opp. Jeg har gått to skritt fram og nå et tilbake. Jeg venter mensen og blir da veldig snop-sjuk. Nå har jeg funnet fram strikketøyet som jeg skal bruke på kveldene. Det hjelper til ikke å rote rundt i skapene.

 

Jeg har tenkt at jeg må gjøre små forandringer. For meg hjelper det lite å ta helomvending på alt. Denne uka skal jeg begynne å sykle igjen. Jeg skal sykle 2 ganger pr uke, minst 10 km. Tidligere har jeg satt meg som mål med 4 ganger, men sluntrer jeg da unna en gang, så sklir det helt ut.

 

Ja, jeg har en blå-mandag i dag. Jeg føler jeg er tilbake til målstreken, men jeg ønsker ikke å vente til etter påske for det resulterer bare i ytterligere vektøkning.

Jeg fortsetter det gode liv i dag. Og igjen: det er en nydelig dag med sol og blå himmel ;o)

 

Mandagshilsen fra Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillasophie
Jeg skal skrive dem ned å henge dem på kjøleskapet!

Hjertelig takk!

 

Kanskje et dumt spørsmåldette, men hva er korsa? disse fine ordene dere snakker om? jeg tror ikke jeg har hørt de jeg:)....

 

MvhCamilla:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en alt-går-galt-dag. Hadde en del å gjøre på jobben og hadde bl.a en sur dame på telefonen som istedet for å lytte til hva jeg sa, trakk egne konklusjoner med misforståelser som resultat.

 

I barnehagen møtte jeg en skrikende unge i verste trass-alder. Hun skrek til hun var kommet i bilen. Plutselig blid et tiendedels sekund før hun fortsatte å bælje fordi mamma ikke ville kjøre den veien å se på reinsdyrene.. Sukk. Jeg lette frem mine mest pedagogiske sider og forsøkte å mekle, men til liten nytte.

 

Katta sto på trappa da vi kom hjem, så skitten at hun måtte i dusjen før jeg tok henne inn. Min katt og dusj = går veldig dårlig!

 

Resten av dagen fortsatte med disse små hendelsene som bare rotter seg sammen når man har en dårlig dag. Jeg ødela morgendagens middag, kranglet med eks`en på telefonen og trengte hjelp til å flytte ergometersykkelen fra 2.etg. Ingen hadde mulighet, men da var jeg så full av sint-adrenalin at jeg dro den ned trappa.

 

Tanken slo meg at nå hadde jeg en god unnskyldning for ikke å sykle, men fant ut at da ville dagen bli komplett med dårlig samvittighet i tillegg. Jeg lette frem klær og sko og syklet en halvtime..

 

Verden føltes mye bedre da jeg gikk til sengs. Jeg hadde til og med skværet opp med eks`en! :-)

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er tøff som deler dette med oss. Noe sier meg at du er tøff nok til å bestemme deg for hva du vil - og gjennomføre også. Noen nedturer må vi regne med undervegs, men det som er viktigst er at du har satt deg klare mål. Du regner også med å bruke tid på det. Det innebærer at du vil måtte tilpasse livsstilen din for å nå målet.. Det er viktig at ikke du lar alt fare om du spiser noe usunt en kveld. Da må du riste av deg dårlig samvittighet og fortsette der du slapp. Jeg begynner hver eneste morgen med FiberRik, tynn brødskive med "riktig" pålegg og vann, uansett hvordan gårsdagen endte. Da har jeg et bedre utgangspunkt for å klare dagen i dag. Til slutt: fortsett å svømme (som hun i Nemo sier). Gå med rak rygg og hevet hode. Svømmingen er sikkert viktig for både deg og datteren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter også dagen med fiberrik. Til frokost og lunsj spiser jeg nå ei skive og to fiberrik med sunt pålegg, og det metter mer enn to skiver. I tillegg spiser jeg ca 3-400 gram gulrot og kålrot utover dagen.

 

Det krever faktisk litt å legge om kostholdet, og jeg ser at jeg kommer veldig langt med litt planlegging. Jeg handler inn mat når dattra mi er hos pappaen. Da planlegger jeg middager til neste gang jeg handler, opp mot ei uke. Det sparer meg for mye tid, spesielt når vi kommer slitne hjem fra jobb og barnehage.

Og: jeg lager nesten bare GR-middager. Jeg har ennå tilgode å lage noe jeg ikke liker. Middagene er kjappe, sunne og veldig gode. Spesielt falt jeg for pita-pizzaen, som jeg også lager når jeg vil ha en rask lørdagsmiddag de helgene jeg er alene.

 

og igjen: takk for tilbakemelding, det piffer meg ekstra at andre tror på det jeg gjør, ... for det er tider da jeg selv tviler.. :-)

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh... så deilig..

 

I dag tar jeg påskeferie og jeg gleder meg uhyggelig mye til flere dager i naturskjønne omgivelser sammen med to veldig gode venninner og barna våre. Jeg ser for meg grilling i fjæra, en liten rotur med båten, flott skitur over slake skråninger - og selvfølgelig sol, sol og sol. Om kvelden sitter vi med hvert vårt rødvinsglass mens ungene sover og vi nesten gjør det samme etter å ha vært hele dagen ute i frisk luft..

 

Ikke sikkert det blir sånn, men jeg tror det. Min utfordring ligger i å drikke nok vann (vanskelig det der de dagene jeg ikke er på jobb), spise 2 frukt for dag og litt grønnsaker. Og selvfølgelig, -det største- styre unna godterier og for mye mat..

 

Men jeg vil og jeg skal!! Får jeg i meg nok frukt og grønt så vil dette monne litt i magen og lysten på godterier bli mindre.

 

Så mitt mål for påska: spise 2 frukt pr dag og drikke vann! Da tror jeg mye er gjort.

 

Ha en fortreffelig ferie alle sammen, slapp av, nyt livet og sola!!

 

Stor klem fra Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei... (dobbeltsukk)

 

I dag er dagen da jeg bare har lyst til å bli liggende halve arbeidsdagen i senga. Det ble ikke bedre da jeg gikk på vekta i morges.. 2 kg opp! Sjokk. Jeg hadde ventet meg det motsatte for de siste 5 dagene har jeg trent sykkel og styrke 4 kvelder og jeg følte meg på topp. Jeg var sikker på en gevinst, men der tok jeg feil..

 

Humøret henger i sammenheng med krangel med x i går. Kanskje tungt humør påvirker vekta? :-) Jeg håper det.

 

Uansett: jeg kan ikke tillate meg å falle sammen for jeg har det så bra ellers. I dag har jeg ungefri og skal ta en time sol, sykle en halvtime og trene styrke etterpå. Det gleder jeg meg til!

 

Kanskje jeg skulle investere i en ny badevekt også...... ;-)

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Har det bare vært sol denne våren? Det virker nesten sånn, men kanskje det er fordi jeg er så lykkelig? I dag skinner den og jeg tipper det er rundt 10 grader, selv så tidlig på morgenen.

 

Jeg hadde veiedag i dag: 3 kg ned!! Jeg kunne ikke tro det! Lenge siden jeg så det tallet på vekta. I tillegg hadde jeg mistet 4,5 cm. De er ikke savnet. Jeg fikk en ekstra piff og ble kjempestolt av meg selv. Hjemme trener jeg ca 4 ggr i uka, sykkel og styrke. Kanskje det har gitt utslag?

 

Uansett, jeg er glad jeg ikke ga opp forrige uke og holdt fast på opplegget mitt.

 

Ha det fint så lenge, alle sammen.

 

Sols

 

Ahh... Jeg er så glad.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse :). Ja, standhaftighet lønner seg i aller høyeste grad.

 

Bra du ikke ga deg! Det er de små seierne i hverdagen som gir langsiktige resultater!

 

U go girl ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og god morgen.

 

Selv om jeg er både trøtt og vrangsovet etter 3 dager fri og sene, lyse sommernetter. Ja, for nå er det sommer i nord. For noen deilige dager med varme og sol, ahhhh.. Man våkner skikkelig til ihvertfall.

 

Jeg har arbeidet som en hest i hagen i helga og plantet om busker og trær som jeg ville ha flyttet. Jeg har ryddet, brutt opp gamle nedgrodde hageheller og slitt meg både stiv og støl, men det ga god uttelling på trimpoeng!

 

Denne uka gikk jeg inn 5 cm og ned 0,5 kg og jeg er kjempefornøyd for endelig ser det ut til å løsne for meg. Men jeg kjenner at jeg har en helt annen motivasjon enn tildligere og jeg har ikke så lyst på snop og mat som før. Kanskje fordi jeg har funnet meg en liten venn som gir så varm og god følelse i hverdagen?

 

Lykke til alle i uka som kommer!

 

Klæm fra Sols..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Denne uka har jeg hatt det så bra, med strålende vær ute og mye å gjøre. Jeg tok målene mine i går kveld og de viste 0,5 cm mindre i omkrets. Forventningene var derfor ikke skyhøye da jeg entret vekta i morges, den viste 0,5 kg ned. Jeg kjente jeg ble litt skuffet, for jeg hadde forventet meg kanksje en kilo. Når jeg nå ser at jeg totalt har gått inn 10 cm og ned 4 kg siden påske, kan jeg ikke være annet enn strålende fornøyd!

 

Jeg har slitt så lenge med kiloene, og endelig ser det ut til å løsne for meg. Jeg kjenner jeg har en helt ny giv og energi enn før og alt er bare lyst for tiden.

 

Jeg er rett og slett lykkelig!!

 

Ha en fin uke!

 

Klæm fra Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å høre at du har god motivasjon og indre styrke til å klare dette.jeg selv har gått ned 20kr.på 1.5 år.og har ca.20kg. igjen å ta av.det jeg gjør er å se meg selv tom tynn.var det for 5 år siden.til jeg begynte å jobbe i matbutikk.for da kunne en ta hjem utgåtte varer.og det er jo såååå godt når det er biff og snadder mat.sant.

Men jeg fant ut da jeg havnet på 107 kg.fikk jeg nok. tok tak i nakke skinnet. Gjorde meg fysisk klar i ca.1 mnd.på at fra januar blir det ikke snop(og det er jeg glad for) og det har jeg holdt til påske.da hadde jeg meg en kose uke.og så var det rett på med snopefri igjen.og jeg skal si det er en hærlig følelse å ikke trenge å kjøpe snop,en lettelse av skuldrene.jeg kan lukte på det å bli dårlig av det.og jeg er bare glad.for hadde jeg spist snop i denne perioden hadde vekten stått stille.

Men det finnes andre gleder en snop.frukt, yogurtnøtter(i små mengder) og litt is i varmen.savner godsakene innimellom men jeg vet hva skader de kan gjøre til en som er veldig glad i snop.

DEt kan jo være noe å prøve da.kan hjelpe det og hvis en vil.starte med å gjøre seg klar noen uker.så prøve en mnd.uten snop.og se hvordan en føler seg.kroppen blir og faktisk lettere sykisk av det og. er av erfaring.

Ønsker deg lykke til på ferden og over fjell til paradis og solfylte daler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...