Gå til innhold

Sols lille dagbok


Gjest Sols

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Arghh, arghh, arghh!!

Hver gang jeg får en liten reduksjon i vekta, så skjer det samme: jeg føler jeg er så "flink", at dette er så lett som ingenting og skeier ut både her og der! F... at det skal være sånn!

 

Denne uka endte det altså med opp 0,5 kg, men heldigvis ingen endringer i målene. Jeg har allerede skjerpet meg og velger ikke å fordømme valgene mine i forrige uke -men fokusere framover. Jeg har motivasjons-målene mine lettere tilgjengelige nå. Jeg skal ta dem fram når jeg vurderer å spise mer enn jeg har tenkt.

For jeg VIL ned til 70 innen jul! Og jeg SKAL!!

 

Sols (som trenger at noen snakker litt strengt til henne...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

I dag ble det stillestående uke for meg. Jeg skjønner det ikke helt, for jeg har vært flink denne uka. Ser ennå ut som om kiloene er støpt fast på meg og har vanskelig for å slippe taket. Kanskje de er veldig gla` i meg? :-)

 

Totalt har jeg mistet 5,5 kilo og 22 cm i omkrets siden påske. DET er jeg ihvertfall fonøyd meg. En annen ting jeg er fornøyd med er at jeg har en date i kveld! Johoo! Han får ta meg som jeg er -jeg er egentlig for lykkelig til å ergre meg over stillstand, hehe!

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei & H!

 

I dag ble det en god sjokkartet opplevelse å gå på vekta. Jeg veide meg ikke sist uke, men har likevel ikke sklidd ut. I dag viste den ned 1,5 på to uker og jeg er himmelfallen!!

 

Nå er jeg 3 kg unna Jule-målet mitt og jeg ønsker virkelig å holde meg i skinnet. Denne gangen skal jeg ikke belønne meg for at jeg "har vært så flink" og skli ut i matveien. Nei, nå skal jeg holde fokus framover, jobbe med mine 3 kilo og forsøke holde meg der til over jul. Da starter jeg siste etappe mot 65 kg..

 

Pr i dag har jeg mistet 7 kg siden påske, 7,5 cm i livet og 23 cm totalt. Selv om jeg ikke merker det på meg (lenge siden påske) så er jo èn cm èn cm og jeg vet at om jeg i morgen våknet med dem fastlimt på kroppen igjen, så ville jeg klart se forskjellen.

 

Derfor: min utfordring neste uke: være flink med å spise sunt og til jeg er passe mett.

 

Ha ei god uke, alle sammen. Kanskje kan min harde kamp for disse kiloene i denne 2. omgangen av vektreduksjon være til litt inspirasjon for andre? For jeg har virkelig SLITT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei alle sammen og godt nyttår!

 

Jeg er tilbake, om det er for fullt vet jeg ennå ikke, men jeg skal stikke innom jevnlig og skrive dagbok.

 

Etter jula har jeg ikke turt å gå på vekta, men jeg kjenner på klærne at jeg er omtrent der jeg var før jul.

Jeg er imidlertid i gang igjen med vektreduksjon og et "bedre liv" (som kanskje mange andre?).

 

Var det noen som så Paul McKennas program på tvnorge mandag kveld? Okei, kanskje litt amerikansk, men om man skreller bort store ord, så har jeg faktisk tro på at dette er måten å gjøre det på. Jeg ble ihvertfall inspirert til å gjøre noen endringer og skal følge med serien videre. Så på bokkilden at han har ei bok om temaet, men den var på engelsk så jeg bestilte heller en på norsk; "Tenk deg slank" med en Sigurd et-eller-annet.

 

Uansett: lykke til alle som har startet opp på ny frisk og fornyet mot!

 

Klæm Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår til deg også.

 

Hyggelig å høre fra deg igjen;).

Jeg har planer om å fortsette mitt nye liv med fornuftig kst og trening etter å ha spist det jeg har hatt lyst på i julen. Vekten har gått litt opp, men jeg kjenner ikke noe særlig forskjell på klærne siden før jul så jeg håper vekten går ned igjen ganske kjapt.

Jeg skal også ned til 65kg g hadde bare tre kilo igjen før jul, nå er det nok litt mer igjen. Jeg kommer til å følge med deg her og håper og tror at du kan inspirere meg til å klare å nå 65 kg i løpet av våren.

Lykke til videre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anneli82

Jeg så det, og har også stor tro på det med at man kan bli slank ved å tenke og bli bevisst på det. Og likte det med å forestille seg at man er slank. Mye fornuftig der, ja! Synd boka hans ikke er oversatt til norsk. Men han snakket ikke så mye om hva som er sunne og usunne matvarer, så er spent på om det blir nevnt i neste program. (jeg tror ikke man blir slank hvis det eneste man spiser er egg og bacon f.eks....) Jeg skal også følge med på serien som går totalt 4 ganger, tror jeg. Men å veie seg bare hver 3. uke, det tror jeg ikke jeg klarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen!

 

Jeg er i full gang med omlegging av min livsstil og det går veldig bra. Jeg har ikke vært på vekta på lenge og tenker å holde ut litt til (kanskje fordi jeg ikke tør?).

 

De endringene jeg gjør er å spise til jeg er passe mett. Jeg hverken veier eller teller inntak og det passer meg utmerket!

 

Jeg spiser heller mer bevisst. Slutter å spise når jeg er mett i magen, -ikke i hodet. I tillegg benytter jeg enhver anledning til å bevege meg; enten gå tur, gå på ski, trene pilates e.l. Jeg merker av i kalenderen, slik at jeg motiveres av å se kryssene som blir flere og flere ettersom måneden skrider fram.

 

Ja, -så har jeg kuttet ut godterier! Viktig for meg!

 

Ha en fin dag, alle sammen og takk for at du leste min siste side i dagboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei igjen!

 

En god påske er forbi og ute snør det store filler. Jeg er skikkelig lei vinteren nå og ønsker at sommeren snart streifer oss med noen varme kyss...

 

Før påske var jeg nede i 72 kg, dvs 8 kg lettere enn i påska i fjor. Jeg har ikke turt å veie meg i etterkant, men må kanskje gjøre det?

 

I kveld har jeg planer om å gå tur, men kjenner ingen plasser at jeg har lyst å gå ut i dette været. Jeg skal egentlig også vaske huset, men heller ikke det har jeg lyst til... Hmrff...!

 

Nuvel, jeg må ta et nakkegrep på meg selv å komme igang. Men: jeg har vært flink med maten i dag ;))

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har savnet deg her Sols;)

Du har jo gjort en flott jobb med å gå ned 8 kilo siste året. Dessuten er det mye lettere å holde vekten over tid når man oppnår vektnedgang ved å legge om livsstilen:)

Selv har jeg bare gått ned 4 kilo siste året. Men jeg er fornøyd med at jeg klarer å holde meg stabil/gå nedover. Har nå brukt 2,5 år på 14 kilo ned.

Ønsker deg lykke til videre og jeg ser frem til å lese mer i dagboken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ahh...! I dag er alt bare deilig! Jeg har vært på sesongens første tur i marka (altså den ski-frie sesongen) og det var ordentlig deilig. Var mye mer trent nå enn i fjor for jeg brukte like lang tid på denne første som forrige sesongs siste tur. Men jeg har vært mye flinkere til å trene siden jul i år enn i fjor. Jeg har investert i to barnevakter som sitter noen kvelder i uka mens lillejenta sover og så sykler jeg andre kvelder. I tillegg trener jeg en del styrke med mine manualer. Det gir også utslag på kroppsfasongen, selv om jeg bare har gjort det i to uker ellerså. Søsteren min kommenterte i går at jeg så tynnere ut.. Sådaså!

 

Vel, vel, en liten tilstandsrapport fra her i gården, håper det går bra med dere andre også!

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei alle sammen!

 

Ja, der var ferien over for min del, -alle 5 ukene brukt opp på de korte sommermånedene... Sukk... Kunne gjerne tatt 5 uker til på rappen!

 

Uansett; sommeren her i nord har vært nydelig og jeg har aldri gått så mye i fjellet som i sommer. To turer med overnatting, flere tindebestigninger og mange små-turer både alene og med datteren min. Jeg er storfornøyd!

Og det er nok det som har reddet meg fra å øke i vekt i sommer, for gudene skal vite at jeg har spist det jeg har hatt lyst på!

 

Nå skal jeg ikke lenger spise alt jeg har lyst på, bare litt. Og jeg fortsetter treningen som før. Kanskje blir det en ny tind på meg til helga, -om været holder. Og det skal det jo ;o) !

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren er på hell og det er mange av oss som skal begynne et «nytt og bedre liv». Men da er det viktig å ta noen forholdsregler før du går i den store slankefella.

 

Erfaringsmessig er det best å gå ned mellom 500 gram og en kilo i uka. Grunnen til det er at det er lettere å holde vekten på lang sikt.

 

- Ikke desto mindre ser vi at veldig mange som slanker seg setter seg mer ambisiøse mål enn som så. Gjerne en kilo eller mer per uke. Jo høyere forventningene er for vektnedgangen hver uke, desto mindre margin får folk mellom suksess eller krise. En nedgang på 1200 gram feires med jubel, mens en nedgang på 200 gram kan utløse stor skuffelse, sier ernæringsfysiolog Maria Thommessen til Dagbladet.no.

 

Thommessen er ekspert i Litt lettere og har gitt ut flere bøker på temaet helse og kosthold. Hun ber folk være oppmerksomme på at de fleste opplever oppturer og nedturer.

 

- Vektreduksjon krever som regel en omlegging av livsstilen og det tar tid. Kroppen er ingen maskin som er lineært innstilt, og alle er forskjellig programmert. Derfor må hver og en lytte til hvordan kroppen reagerer og lære seg å takle både små og store skuffelser, sier hun.

 

Her er Marias tips for å takle små og store kriser:

 

1. Gått for lite ned i vekt i løpt av uka.

 

Det å oppleve å gå for lite ned i vekt i løpet av en uke er nok den lille skuffelsen som slankere flest opplever oftest. Når du opplever dette er det viktig at du først ransaker dine forventninger. Har du satt deg for ambisiøse mål? Husk at når det gjelder å gå ned i vekt er det ikke om å gjøre å komme fortest mulig i mål.

 

All vektnedgang under 1000 gram i uka er bra. Hvor du lander i gjennomsnitt er avhengig av kroppens reaksjon på endret livsstil. Legg skuffelsen bak deg og hold fokus på det målet som ligger foran!

 

2. Står bom fast i to eller tre uker.

 

Noen erfarer også at de blir stående stille i to, tre eller ja endog fire uker. Dette er frustrerende når man har bestemt seg for å ta av noen kilo og gleder seg til å se resultater.

 

Det at vekten står stille selv om du har fulgt et slankeprogram kan skyldes flere forhold: a) Du kan ha vært for flink og spist for lite slik at kroppen har begynt å brenne på sparebluss, ;) kroppen kan ha satt seg i hvilemodus som en fysiologisk beskyttelse mot videre vektnedgang, eller c) hvis du har trent veldig mye, kan vektstillstand bety at kroppen bygger muskler som veier opp for tap av fettmasse.

 

Ikke få panikk, sjekk matplanen og treningsplanen din og pass på at du ikke overdriver i noen retning og sjekk hvordan det ligger an med fettprosenten på kroppen. Står vekten stille mens fettprosenten går ned betyr det at mer og mer av vekten består av muskler og det er bare positivt.

 

I stedet for å følge med på vekten kan det være en god ide å måle omkretsen rundt midjen. Går den ned er det også et lovende resultat.

 

3. Faller for fristelser.

 

For den som slanker seg står fristelsene i kø og det er lett å falle for fristelsen til hengi seg til gamle synder eller mer eller mindre aktivt glemme den målsettingen man har satt seg når det gjelder vekten. Dette er ikke mer enn menneskelig, men ikke desto viktigere at man klarer å hente seg inn igjen etterpå.

 

En tur på byen, et kakelag eller en hemmelig orgie i chipsposen trenger ikke velte ditt vektprosjekt. Du trenger ikke en gang definere det som en sprekk, bare du klarer å slutte i tide!

 

Neste dag følger du ditt vektprogram igjen og du vil ganske snart være tilbake i god rytme. Faste hovedmåltider og lette mellommåltider reduserer skaden ved en utskeielse eller to.

 

4. Må ha det, bare må ha noe søtt.

 

Smaken på det søte er tillært fra tidlig barndom gjennom søt morsmelk. Hos noen er trangen til noe søtt så sterk at de bare må ha noe søtt hver dag. Denne trangen kan skyldes at blodsukkeret svinger, men er nok oftest en vanesak.

 

En livsstilsendring i retning av faste måltider, valg av grovere brød og mye grønnsaker, sunnere fettyper og mer mosjon i hverdagen vil som regel redusere dette suget etter noe søtt.

 

Hvis trangen etter noe søtt ikke går bort kan brus, saft eller tyggegummi uten sukker men med kunstig søtstoff kan være et alternativ. Å pusse tennene med tannpasta når søtsuget kommer er også et godt triks for å jage suget unna!

 

5. Motivasjonen svikter.

 

Vektreduksjon krever motivasjon, uten tvil. Noen synes det er best å melde seg inn i en gruppe eller på et kurs slik at de der kan få hjelp til å holde motivasjonen oppe ved et mildt gruppepress.

 

Andre får god hjelp av familie, venner eller kolleger, mens andre igjen henter motivasjonen innenfra ved hjelp av sterk fokus på sitt eget mål.

 

Hvis motivasjonen svikter og du merker at du er i ferd med å gi opp er det viktig at du går tilbake og henter fram de to-tre viktigste grunnene du hadde for deg selv da du opprinnelig bestemte deg for at du ville ned i vekt.

 

Enten det var av helsemessige grunner eller for den generelle trivselen. Det er bare du selv som kan avgjøre hva som er viktig for deg til enhver tid.

 

Gjenta for deg selv, gjerne skriftlig hvorfor du ville ned i vekt i utgangspunktet og spør deg selv om det samme gjelder i dag? Lag så en liste over ting du vil oppnå eller gjøre når du har nådd ditt mål. Her kan du sette opp det som betyr noe for deg. Enten det er å komme inn i gamle yndlingsklær eller å forbedre helsen.

 

Til sist setter du opp for deg selv en plan for belønning. Husk at det var en grunn til at du kom opp i en vekt du nå ønsker deg ned fra. Gir du opp når motivasjonen svikter er sjansen stor for at du faller tilbake i gammelt mønster og at vekten følger etter.

 

SUNT/USUNT: Når du går og handler, les hva som står på pakken. Husk at om du kjøper noe med hjem, ender det med at du spiser det uansett om det er sunt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAHHHH!

 

Jeg er så flink! Har vært på fjelltur i helga og det var så godt og flott! Brukte over 8 trimpoeng bare på det (er noe usikker på registreringa siden det ikke er fjelltur i oversikten her).

 

Søndag gikk jeg en rolig tur i området og koste meg slik man skal på en varm søndag.

 

I dag tok jeg først på meg dongeribukse og jeg så tydelig at bilringen er mindre enn den har vært, -og det er jo bra for det er jo den jeg ønsker å bli kvitt!

 

Nei, ha en strålende dag, alle. Her i nord er det blå himmel, sol og varmt! Kanskje blir det blåbærtur i kveld?

 

Sols i sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Hei alle sammen.

 

Jeg kom over dagboken min som jeg begynte å skrive på for 4 år siden. Mye i livet mitt har endret seg siden da, hovedsaklig sivil-statusen. Vekta er den samme som da jeg startet. Er det ikke rart hvordan man går i ring, akkurat som i tåka?

 

Jeg har kanskje vært i tåka de siste årene. Jeg har trent jevnlig og holdt meg i form, men ikke passet på maten. Nå gidder jeg ikke være overvektig lengre og har bestemt meg for å gå ned 12 kg. De første 7 før jul, resten mellom jul og sommer. Jeg har meldt meg på et GR-kurs over nettet og gleder meg til å sette igang gra mandag 23.

 

Jeg begynte omleggingen denne uka. Jeg er på nytt begynt å registrere og veie maten og jeg får noen a-ha opplevelser som jeg har glemt, spesielt når det kommer til kcal-innhold i matvarer...!

 

Nå er jeg veldig spent, for jeg har jo skjønt at Roede-metoden er litt endret fra sist jeg gikk kurs. Og med nye bøker! Aj, aj, aj!

 

Motivasjonen min for vektreduksjon er følgende:

 

-forbedre min helse ved å redusere min BMI

-redusere risikoen for hjerte-/karsykdommer

-føle meg bedre

-større utvalg i klær

 

Som dere ser er jeg ikke i 20-årene siden jeg tenker på hjertet mitt ;)) En annen ting er at jeg er drita lei av å lete i klær i str 42/44 som bare blir mer og mer posete dess større de blir. Ingenting kler meg lengre og jeg er lei av ikke å kunne kjøpe meg klær jeg liker.

 

Og så har jeg lagt inn belønninger underveis! Første belønning er farge og klipp hos frisør når jeg ser at vekta er kommet under 75.... Gleder meg!

 

Så, alle sammen, følg meg gjerne på min ferd. Legg inn noen kommentarer om dere ønsker og les min forhistorie: for som dere ser; jeg har slitt med vekta lenge og det har gått opp og ned.

 

Klemmer fra SOLS.

 

....................

Startdato: 16.08.10

Vekt: 77,4

Mål: 65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som skjer??

 

Nå har jeg bestemt meg for å legge om kostholdet og hele verden rotter seg sammen!

 

Mandag innkalte en venninne til treff med barna våre.

Servering: chocolate cookies dyppet i belgisk sjokolade, vaniljeis og iskjeks!

 

Onsdag innkalte en annen venninne til klubb.

Servering: kyllingsalat (yeah!), med sjokolade, peanøtter og chips til "dessert"!

 

I dag var det bursdag på jobben.

Servering: Marengskake med krem, vaniljefyll og jordbær.

 

HMMMMMRRRRFFFF!

 

Mandag drakk jeg bare kaffe (fliiiink jente!!)

 

Onsdag spiste jeg bare kyllingsalat (fortsatt flink!)

 

I dag slapp jeg ikke unna og forsynte meg med et stykke, da noe annet ville blitt ansett som uhøflig.

Underveis innså jeg at dette ble for mye, spiste halvparten og satte resten i kjøleskapet "til senere".. Liksom!! Den skal ikke inn i meg, men jeg går og kaster resten før dagen er slutt..

 

Alltid er det slik; når jeg begynner å endre kosthold, så skal alle servere meg noe. Eller kanskje det bare er slik bestandig, men at jeg ikke legger merke til det ellers?

 

Er det virkelig slik at man har lørdag opptil 3 dager i uken utenom helg??

 

Et løfte til meg selv: Jeg skal aldri spise av høflighet! Men hvordan slippe unna? Noen råd?

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Akkurat, det var sånn det var! Å følge opplegget, registrere all mat, holde seg til anbefalt kcal-mengde og likevel gå OPP i vekt! Jeg er så skuffet og det føles ikke fortjent, men vekta viste +800 gram i dag tidlig. Jeg som nesten hadde bestilt time til frisøren...

 

Jeg må bare ikke gi opp, men fortsette og fokusere på alt det andre positive som følger med en sunn livsstil. Men jeg trenger nok å motivere meg selv hardt de neste dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johoo!

Ned 1,4 denne uka, jeg er så lykkelig! Endelig under 75 kg og offisielt i klubben "Ned under 10 kg". Jeg er veldig glad for at jeg ikke lot meg selv deppe mer enn en dag forrige uke, men fortsatte som før. Hvem vet; kanskje ble søndagsmiddagen litt for salt og ga utelling på vekta? Uansett og husk til neste gang det skjer: ikke gi opp, men gi meg tålmodighet til å forsette! Visualiser målene og fokuser på det positive kostomleggingen har ført med seg.

 

Har nå 9,7 kg igjen å bli kvitt og i dag satte jeg konkret mål og delmål:

Under 70 innen julaften og 65 innen 17.mai neste år. Da strekker vektnedgangen seg over 9 mnd og det tror jeg blir passe. Regner med de siste kg kan bli vanskelige å bli kvitt, men jeg er full av pågangsmot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel, vel, vel...

Opp 1,1 kg. Ikke skjønner jeg hvordan, for jeg har fulgt kcal-inntaket. Jeg har heller ligget under anbefalt meny. Jeg er lei meg og sint akkurat nå. Vi spiste saltkjøtt til middag i går og jeg kjenner fingrene er tykke og stive, så mulig jeg har mye vann i kroppen. Men 1,1 kg???!

 

Jeg kan ikke la dette demotivere meg. Jeg må bare gi på og fortsette som før for gudene skal vite at jeg har endret på mange dårlige vaner.

 

Har dere merket at det serveres forferdelig mye usunn mat rundtomkring? Til ALLE anledninger. Kaker overalt! Jeg legger merke til det nå og klarer fint å stå over, så jeg fortjener ikke vektøkning.

 

Huff og huff.....!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...