Gå til innhold

Å legge ut menyregnestykket på vektklubben.


Gjest Ripley

Anbefalte innlegg

Jeg får sikkert noen mot meg nå, men det får bære eller briste.

 

Jeg ser det er mange som bare er medlemmer av vektklubben.no og som spør om råd for å finne ut hvilken meny de skal ligge på. Da er det mange som legger ut regnestykket som står i kursboka, slik at alle som er her inne bare kan regne det ut selv.

 

Hvorfor gjør man det? Vi som går på kurs har faktisk betalt for å få disse opplysningene (samt mye annet, selvsagt), men jeg blir litt irritert når jeg ser at jeg like gjerne bare kunne meldt meg inn i vektklubben og fått alt jeg trenger å vite helt gratis. ;)

 

Hva er deres synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Synes noe av vektklubben kunne vært delt i to deler- en for de på kurs, og en for vanlige medlemmer. De som går internettkurs skulle hatt litt flere goder... Jeg har også tenkt tanken å kun være medlem i vektklubben, men da kurset var over innså jeg at jeg ikke var like disiplinert uten ukentlige rapporteringer til kursleder.

 

men samtidig, dersom jeg ikke hadde gått på kurs, hadde jeg nok blitt kjempeglad om noen hadde delt litt informasjon med meg...

 

Ha en fin uke, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

Nå må jeg lure litt tilbake... hvorfor gidder du hisse deg opp over en slik bagatell? Jeg er en av dem som ikke går internettkurs, og altså "bare" er medlem av vektklubben. Jeg synes egentlig at den problemstillingen her er litt søkt- jeg skjønner at dere gjerne vil ha mer igjen for det enn det vi som ikke betaler har - men det håper jeg da virkelig dere får gjennom f.eks. oppfølging med kursledere, kursmateriell osv.

 

Grunnen til at jeg ikke er medlem er at jeg hadde lyst til å prøve meg på egen hånd, og at det har gått så fint, ikke at jeg er en gnier som snylter på andre. For min del er ikke disse formlene så viktige - det er ikke så vanskelig å finne ut hvor mye mat man bør spise uten Grete Roede-formler ;) Det handler vel om sunn fornuft, og det finnes flere utregninger på flere nettsider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..... Nå er det heldigvis frivillig å gå på kurs.... Og frivillig å være med her. Det er i tillegg frivillig å skrive innlegg. Jeg skjønner ikke helt problemstillingen din. Men respekterer at du mener det du skriver. Kurs passer ikke for alle. Men jeg er temmelig sikker på at man får ganske mye mer ved å gå kurs. Selv går jeg ikke kurs, har aldri gjort og kommer aldri til å gjøre det. Har veldig mange grunner for det, men en av de er at jeg kjenner mange som har gått på både ett og flere kurs, de fleste av dem la på seg igjen etter endt kurs. Så jeg har gått ned de kiloene jeg skal alene, men har brukt Vektklubben aktivt. Tør påstå at jeg hadde greid det uten den, men jammen er det hyggelig her inne! :)

 

Jeg tør også påstå at mange av dere som går på kurs også har nytte av innleggene fra de som ikke går kurs. Mange som er medlem av Vektklubben har i tillegg gått kurs tidligere.

 

Ja det var min mening! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Personlig synes jeg at det var en smålig kommentar. Jeg føler at vi som er medlemmer har inne lærer mye av hverandre, de som har gått kurs eller ikke kurs. Jeg har ikke deltatt på kurs og har høstet godt av andre medlemmers erfaringer (både fra dem uten eller med kurs), og jeg deler gjerne mine erfaringer med vekttap og stabilisering med andre medlemmer. Denne siden blir bedre for oss alle med generøs deling av erfaringer og kunnskap medlemmene imellom. Forhåpentligvis får de som betaler for kurs mye mer.

 

Til slutt vil jeg si at jeg synes at dette er noe du som kunde av GR bør ta opp med GR organisasjonen og ikke her på nettverket av medlemmer som prøver å hjelpe hverandre til en sunnere livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg lure litt tilbake... hvorfor gidder du hisse deg opp over en slik bagatell? Jeg er en av dem som ikke går internettkurs' date=' og altså "bare" er medlem av vektklubben. Jeg synes egentlig at den problemstillingen her er litt søkt- jeg skjønner at dere gjerne vil ha mer igjen for det enn det vi som ikke betaler har - men det håper jeg da virkelig dere får gjennom f.eks. oppfølging med kursledere, kursmateriell osv.

 

Grunnen til at jeg ikke er medlem er at jeg hadde lyst til å prøve meg på egen hånd, og at det har gått så fint, ikke at jeg er en gnier som snylter på andre. For min del er ikke disse formlene så viktige - det er ikke så vanskelig å finne ut hvor mye mat man bør spise uten Grete Roede-formler ;) Det handler vel om sunn fornuft, og det finnes flere utregninger på flere nettsider...[/quote']

 

Hisser meg ikke opp, jeg bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at det var en smålig kommentar. Jeg føler at vi som er medlemmer har inne lærer mye av hverandre' date=' de som har gått kurs eller ikke kurs. Jeg har ikke deltatt på kurs og har høstet godt av andre medlemmers erfaringer (både fra dem uten eller med kurs), og jeg deler gjerne mine erfaringer med vekttap og stabilisering med andre medlemmer. Denne siden blir bedre for oss alle med generøs deling av erfaringer og kunnskap medlemmene imellom. Forhåpentligvis får de som betaler for kurs mye mer.

 

Til slutt vil jeg si at jeg synes at dette er noe du som kunde av GR bør ta opp med GR organisasjonen og ikke her på nettverket av medlemmer som prøver å hjelpe hverandre til en sunnere livsstil.[/quote']

 

Ok, så er jeg kanskje smålig. Det var en av farene med å skrive dette innlegget.

Ser at det stort sett er folk som ikke går på kurs som er uenige med meg, vet ikke om det er tilfeldig eller ikke.

 

Tror ikke GR-organisasjonen kan gjøre så mye med dette, de har vel ikke rett til å bestemme hva medlemmene av vektklubben skal skrive i sine innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt naivt å tro at GR ikke vet hva de gjør når de lager dette nettstedet. Det er nok like mange som sier - Jeg synes du skal ta et kurs først, og lære litt om prinsippene for vekt og kosthold, som de som deler de det selv har lært.

GR er en millionbedrift, det er ikke ren altrusime som ligger bak opprettelsen av av vektklubben. Ikke noe galt med nettstedet, det fungerer glimrende. Ikke minst fordi det fungerer på deltakernes premisser.

Ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... men da trenger du jo ikke gå på flere kurs, da? Hvis du føler at du finner det du trenger her inne....????

 

Jeg går på kurs - og DELER GJERNE! For meg betyr kurset mer enn en formel!

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inspirert

Jeg har ikke gått på kurs, og jeg hat nytt godt av informasjonen jeg har fått her inne.

En bekjent av meg er grete roede kurs holder, og jeg tok opp nettopp denne problemstillingen med henne.

Hun sa til meg at vektklubben er til for å hjelpe mange, og for å avlaste på kursdeltagelsen.

Veldig mange melder seg på GR kurs og tallet har ikke gått ned fordi om vektklubben er til.

Men et godt poeng hun kom med var at vi kan jo ikke vite at informasjonen her er riktig, og det er ikke individuelt tilpasset.

På kurs får du ekspertise, kursmateriell og personlig oppfølging. Her inne får du informasjon som du selv må vurdere om passer for deg.

Hadde ikke jeg klart å ta av på egenhånd, hadde jeg nok meldt meg på kurs.

Men takket være hjelpen fra mange her inne, og masse vilje... har jeg klart det selv.

I situasjonen vi er i er det viktig å støtte hverandre og oppmuntre.

 

-Men jeg skjønner hva du mener.

 

;)Inspirert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' så er jeg kanskje smålig. Det var en av farene med å skrive dette innlegget.

Ser at det stort sett er folk som ikke går på kurs som er uenige med meg, vet ikke om det er tilfeldig eller ikke.

 

Tror ikke GR-organisasjonen kan gjøre så mye med dette, de har vel ikke rett til å bestemme hva medlemmene av vektklubben skal skrive i sine innlegg?[/quote']

 

Siden du setter inn dette innlegget her istedet for å rette spørsmålet til GR - hva vil du oppnå? Er det en melding til andre kursdeltakere om å ikke skrive noe som helst som kan relatere til kurset og dets innhold? Ser du på oss andre som "blindpassasjerer" som snoker til oss formler og annen informasjon uten å betale for det?

 

Det er nok en (sikkert mange) grunn til at Vektklubben er gratis. GR gjør ikke dette bare for å være "snill". Men jeg syns du burde lufte dette for GR. Kanskje de er enig med deg? Og kanskje de da gjør om slik at de som går på kurs for å gå ned i vekt får et eget forum og så kan vi som greier å gå ned uten kurs få vårt eget forum.... ;) Men personlig tror jeg vi har stor nytte av hverandre. De fleste som ikke går kurs har andre erfaringer som de kan dele, for det er jo ikke bare GR som sitter med "hemmeligheten"... I tillegg er GR-konseptet noe de fleste har blitt kjent med opp i gjennom årene - f.eks. gjennom media, andre kjente som har gått kurs (min mor har det!) og f.eks ved å lese bøker skrevet av GR-familien......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært medlem av vektklubben siden starten,og får masse ut av disse sidene. Trodde jeg skulle klare meg uten kurs,men startet kurs igjen(nr.5)etter påske da jeg skjønnte at jeg måtte ha mere hjelp enn bare vektklubbens sider:-)

 

Men jeg får også masse hjelp fra alle rundt meg på diskusjonsforumet:-)Og som du sier korsa,kurset er mye mere enn bare en formel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har fått mange svar.

 

Jeg har selv gått både ordinære kurs og internettkurs, 5 i alt til ulike tider de siste 10 årene.

De to siste kursene opplevde jeg ikke å gå ned i vekt i det hele tatt og det opplevdes for meg som et stort nederlag. Derfor slanker jeg meg nå ved bruk av bare denne klubben.

 

Den oppfølgingen du får på kurs er noe helt annet enn den du får her. Ikke som å forstå at man ikke får god hjelp her, men på kurs møter du kursleder ansikt til ansikt, "bekjenner dine synder" for resten av gruppa, noe som bidrar til at mange legger seg mer i selen enn om de bare rapporterer her.

 

Heldigvis har man et samfunn med informasjonsutveksling og beregning av daglig energiforbruk er det jo ikke bare GR som driver med. Jeg syns det er bra at man kan dele erfaringer, formler, oppskrifter, tips om trening osv.

 

Du kan egentlig heller se på det slik at på kurs betaler du for direkte oppfølging av kursleder med stødig GR-bakgrunn. Her får du et diskusjonsforum, nesten som ei GR-gruppe uten kursleder tilstede.

 

Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lubina: Hva jeg vil oppnå? Å lufte en mening jeg har, er det ikke det forumet er for? Du skriver jo selv at det er frivillig å skrive innlegg, så jeg benytter meg skamløst av ytringsfriheten. ;)

Var ikke meningen å stemple noen som gjerrige eller blindpassasjerer. Innlegget var heller ment som et hjertesukk og for å se om noen andre syntes som meg, eller om det bare er jeg som er "rar".

 

inspirert: Fint at iallfall noen skjønner hva jeg mener. :)

 

korsa, synøve, Sols: Jeg skriver jo i innlegget mitt "samt mye annet, selvsagt", det kom kanskje ikke så godt fram.

 

jegvilogblimed: Ha en god dag du også! :) Og selvsagt alle dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......jeg blir litt irritert når jeg ser at jeg like gjerne bare kunne meldt meg inn i vektklubben og fått alt jeg trenger å vite helt gratis. ;)

Med fare for å gjenta meg selv,- Jeg hjelper deg gjerne hvis du ikke ønsker å gå flere kurs, men "bare" være inne på dette forumet :) - Så slipper du å være irritert, for det er jo ingen god følelse, eller hva?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lubina: Hva jeg vil oppnå? Å lufte en mening jeg har' date=' er det ikke det forumet er for? Du skriver jo selv at det er frivillig å skrive innlegg, så jeg benytter meg skamløst av ytringsfriheten. ;)

Var ikke meningen å stemple noen som gjerrige eller blindpassasjerer. Innlegget var heller ment som et hjertesukk og for å se om noen andre syntes som meg, eller om det bare er jeg som er "rar".

 

[/quote']

 

Hehe! Godt svart Ripley! :) Og jeg elsker en god diskusjon! Syns egentlig det var greit at du tok opp dette, for jeg tror nok det er mange som tenker det samme som deg. Og hvis vi alle var enig, blir ikke diskusjonen noe spennende. :)

 

For noen tror jeg kurs er helt perfekt. For andre - bl.a. meg selv, er det ikke et alternativ. Jeg skal gå videre med min nye vekt alene, derfor har det vært viktig for meg fra første stund å prøve å legge om livsstillen min på en realistisk måte. Et kurs har sluttdato, det har ikke min "kur". Har forsåvidt nådd målet mitt mht vekt, men det er ikke det vanskeligste. Det er fremover nå at jeg får testet om mitt opplegg er varig eller ikke.

 

På Vektklubben har alle tilgang til mange fine tråder som kan være veldig motiverende. Så de som går på kurs kan jo også velge å se det slik at de har både kurs og Vektklubben med alle typer medlemmer. Tror vi ikke-medlemmer bidrar til aktiviteten her inne på en måte som gjør bredden større. Mulig jeg tar feil...... F.eks. er jeg med på tråden "Fatburners" som hovedsaklig går på trim-motivasjon. Der er det både kursdeltakere og ikke-kursdeltakere... En veldig super gjeng.

 

Jeg lærte også fort at jeg måtte slutte å irritere meg over at de samme spørsmålene ble stilt igjen og igjen og igjen..... - de fleste fra de som ikke går kurs. For det var faktisk ikke trådstarter jeg var "irritert" på men heller at forumet er lagt opp på denne måten. Det burde vært mye lettere for nye medlemmer å finne frem i jungelen her inne.. Men nå sier de at de jobber med saken, så da får vi krysse fingrene....Jeg tror det hadde blitt kjedelig for begge "parter" hvis det blir eget forum for kursdeltakere og et eget for oss andre... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å gjenta meg selv' date='- Jeg hjelper deg gjerne hvis du ikke ønsker å gå flere kurs, men "bare" være inne på dette forumet :) - Så slipper du å være irritert, for det er jo ingen god følelse, eller hva?

 

:)[/quote']

 

Nei, nå har jeg jo betalt for det tredje kurset, så det var litt for sent. ;)

 

Jeg er dessverre ikke så strukturert at jeg greier å gå ned selv uten å bli pushet av andre, så det at jeg "bare" kunne brukt forumet er nok en sannhet med modifikasjoner. :eek: Beundrer dem som greier det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Godt svart Ripley! :) Og jeg elsker en god diskusjon! Syns egentlig det var greit at du tok opp dette' date=' for jeg tror nok det er mange som tenker det samme som deg. Og hvis vi alle var enig, blir ikke diskusjonen noe spennende. ;)[/quote']

Det er bra du ser det på den måten!

 

For noen tror jeg kurs er helt perfekt. For andre - bl.a. meg selv' date=' er det ikke et alternativ. Jeg skal gå videre med min nye vekt alene, derfor har det vært viktig for meg fra første stund å prøve å legge om livsstillen min på en realistisk måte. Et kurs har sluttdato, det har ikke min "kur". Har forsåvidt nådd målet mitt mht vekt, men det er ikke det vanskeligste. Det er fremover nå at jeg får testet om mitt opplegg er varig eller ikke. [/quote']

Det er jo opp til hver enkelt. Jeg er av den typen som må pushes litt på og ha et ris bak speilet, så jeg må nok bare bite i det sure eplet og fortsette med kursene. Har tenkt å gå kurs til jeg har kommet ned dit jeg vil, så det er absolutt en livsstilsendring for meg også!

 

På Vektklubben har alle tilgang til mange fine tråder som kan være veldig motiverende. Så de som går på kurs kan jo også velge å se det slik at de har både kurs og Vektklubben med alle typer medlemmer. Tror vi ikke-medlemmer bidrar til aktiviteten her inne på en måte som gjør bredden større. Mulig jeg tar feil...... F.eks. er jeg med på tråden "Fatburners" som hovedsaklig går på trim-motivasjon. Der er det både kursdeltakere og ikke-kursdeltakere... En veldig super gjeng.

Enig' date=' veldig bra å snakke med andre i samme situasjon og dele erfaringer (og kaloriregnestykker, hehe). :)

 

Jeg lærte også fort at jeg måtte slutte å irritere meg over at de samme spørsmålene ble stilt igjen og igjen og igjen..... - de fleste fra de som ikke går kurs. For det var faktisk ikke trådstarter jeg var "irritert" på men heller at forumet er lagt opp på denne måten. Det burde vært mye lettere for nye medlemmer å finne frem i jungelen her inne.. Men nå sier de at de jobber med saken, så da får vi krysse fingrene....Jeg tror det hadde blitt kjedelig for begge "parter" hvis det blir eget forum for kursdeltakere og et eget for oss andre... :D

Helt enig! De burde legge inn en FAQ (ofte stilte spørsmål), slik at vi slipper de samme spørsmålene om og om igjen i det uendelige. Eller iallfall gjøre søk-funksjonen mer synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bidra med et lite poeng mens diskusjonen først er i gang. Personlig går jeg både kurs og bruker vektklubben aktivt. Jeg har lyst å framheve klubben som et supplement til vanlig kurs og internettkurs. Kursmøtene begrenses iblant av antall deltakere og tid. Derfor blir det pratet ganske mye generelt. Her har jeg et forum hvor jeg kan hente ut det lille ekstra på veien ned i vekt, her treffer jeg og kan velge å prate med de jeg føler gir meg noe og sist men ikke minst; her får jeg mulighet til å gi noe tilbake, enten det er kursdeltakere eller ikke.

 

Det å gå ned i vekt handler for meg om livsstil snarere enn en magisk formel. Det beste beviset på det er jo det faktum at denne klubben faktisk eksisterer og er nødvendig. Det skal ikke stå på vår vilje til å dele eller ikke dele, det må da være mye bedre at vi har funnet sammen og kan dra hverandre i mål!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Jeg er i grunnen enig med begge sider.

 

Og jeg har et ønske:

 

Her på nettsiden (i alle fall der jeg leverer rapporter og sånt, jeg går på kurs), kan man regne ut alt mulig, eller maskinen gjør det.

 

Hadde det gått an å legge det regnestykket inn her, så vi kunne bare fylle inn, trykke på knappen og få resultatet ferdig ut? Da kunne vi jo også gå inn underveis å justere, får kursleders kommentar og ellers ha det som en del av alt det andre man regulerer og justerer etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at man kan konkludere med at man er forskjellige og har forskjellige behov, og også til forskjellige perioder av livet; noen trenger kurs, noen trenger bare vektklubben, noen ganger trenger man først det ene så det andre og omvendt.

 

Jeg har hatt tre forskjellige kursledere av "kjøtt og blod" og en over internett. Det var ulikt hvor mye jeg lærte av dem! Så der er jammen meg forskjell på kurslederne også!

 

Uansett, jeg er motstander mot at dette skal være et forum hvor alle er enige om alt. I likhet med flere her syns jeg en god, -og saklig, diskusjon setter farge på dagen. Dette er et forum for å lufte tanker, idèer, frustrasjoner, gleder etc og la det fortsette med det. Vi må være flinke til ikke overtolke eller å la det bli personlig (ikke for at jeg mener det ble det i denne diskusjonen, men som en påminnelse videre ;).

 

Ha en fin dag, alle. Husk: vi er i samme båt :-)

 

Klæm Sols

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig med begge sider.

 

Og jeg har et ønske:

 

Her på nettsiden (i alle fall der jeg leverer rapporter og sånt' date=' jeg går på kurs), kan man regne ut alt mulig, eller maskinen gjør det.

 

Hadde det gått an å legge det regnestykket inn her, så vi kunne bare fylle inn, trykke på knappen og få resultatet ferdig ut? Da kunne vi jo også gå inn underveis å justere, får kursleders kommentar og ellers ha det som en del av alt det andre man regulerer og justerer etterhvert?[/quote']

 

Det var veldig lurt! Trimpoengene blir jo kalkulert etterhvert som vi går ned i vekt, da kunne jo dagsbehovet også bli kalkulert automatisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at man kan konkludere med at man er forskjellige og har forskjellige behov' date=' og også til forskjellige perioder av livet; noen trenger kurs, noen trenger bare vektklubben, noen ganger trenger man først det ene så det andre og omvendt.

 

Jeg har hatt tre forskjellige kursledere av "kjøtt og blod" og en over internett. Det var ulikt hvor mye jeg lærte av dem! Så der er jammen meg forskjell på kurslederne også!

 

Uansett, jeg er motstander mot at dette skal være et forum hvor alle er enige om alt. I likhet med flere her syns jeg en god, -og saklig, diskusjon setter farge på dagen. Dette er et forum for å lufte tanker, idèer, frustrasjoner, gleder etc og la det fortsette med det. Vi må være flinke til ikke overtolke eller å la det bli personlig (ikke for at jeg mener det ble det i denne diskusjonen, men som en påminnelse videre :).

 

Ha en fin dag, alle. Husk: vi er i samme båt :-)

 

Klæm Sols[/quote']

 

Bra innstilling! Det går an å bli enige om å være uenige også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...