Gå til innhold

"Salthunger"


Gjest š�
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Høre at mange sliter med søthunger og lysten på sjokolade søtsaker. Men det jeg har problemer med er salthunger, all mat med mye salt i. Potgull, peanøtter, popcorn, chips og slike matvarer. Hvordan stopper jeg dette.

 

Åpner jeg en pakke potetgull spiser jeg hele, popper jeg en skål med popkorn går hele skåla ned på 1-2-3... osv.

 

Sjokolade og søtsaker kan jeg godt la stå uten å spie det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette var meg, ser'u! Veldig glad i alt som er salt - og gjerne litt krydra attpå. I en stressa hverdag ble det lett til å åpne chipsposen FØR middagen bare fordi jeg var så sulten, og så var det jo godt å kunne kose seg med noe salt etter at ungene var i seng også, da. Det gikk glatt ned en stor pose chips på en kveld. Men så kjøpte jeg meg pulsklokke, og fikk virkelig se hvor mye jeg måtte slite for å forbrenne den chipsposen etterpå.....Har virkelig tatt meg sammen nå i permisjonstida og lagt om kostvanene, med et formidabelt resultat!!!!!!!!! Vekta var nemlig på vei oppover igjen etter at jeg var ferdig med svangerskapet, og det ønsket jeg ikke.

 

Jeg begynte med å lage meg grønnsaker og en godt krydret dipp (ferdig kryddermix) når jeg fikk saltkick om kvelden. Dessuten fikk jeg virkelig smaken på cæsarsalat (men obs!, dressingen i de ferdige Gartner-posene er av det veldig fete slaget). 100 gram cottage cheese med litt lettsyltetøy er også et godt alternativ. Eller hva med å skjære opp noe god frukt? Jeg vet at har du virkelig blitt saltoman, så er det ikke bare å snu den uvanen sånn over natta, men det er så innmari mange kalorier å spare på å velge noe annet og mindre fetende. For min egen del er endring av kostholdet pluss mange og herlige turer i skog og mark kronet med en suksess på hele 13 kilo lettere. Så ikke gi deg. Ikke tenk på at du skal slanke deg, men tenk på hva du kan erstatte de mest kaloririke matsortene med. Bytt også gjerne til hjertevennlige varianter. Ikke gå i butikken når du er sulten, da ender du garantert opp med noe du ikke burde ta med hjem. Spis regelmessig, det er første bud - ikke sjeldnere enn hver 3. time. Men spis små porsjoner - og pass på å få i deg godt med fiber, for det metter og reduserer snopehungeren, både på søtsaker og saltmat. Og husk, det er faktisk mer fiber i en gulrot enn det er i en skive grovbrød.

 

Jeg håper du lykkes i ditt forsett med å kutte ut saltmaten. og får du et kick, så nøy deg med å kjøpe små poser! Jeg kan unne meg de minste posene med ostepop (30-40 gram?) i ny og ne. Herlige å suge på bare for å få smaken, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stor nytte av spekeskinke og rugsprø ei stund. Når nøden etter potetgull var som størst var det supert.

 

Ikke noe smør eller noe bare rugsprø med skinke.

 

Da fikk jeg knasing og salt på en gang :) Og det gikk under kveldsmaten bla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ver på Ultra her for en tid tilbake og fikk smake noe nytt snacks somm hadde kommet. Det var tørket , rent oksekjøtt med forskjellig smak, som f.eks "tandori "eller "original". Inneholder masse proteiner og så og si 0 i fett. Smakte kjempegodt.

mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å "unne" meg litt god serrano skinke e.l. når suget er på det verste, det er salt, men du trenger ikke så mye før du har fått saltsmaken. Det holder med en kopp med god buljong også! Hvis ikke du liker buljong kan du kjøpe Confectas lavkalorisupper, de er gode!

 

Lykke til!

 

Vesla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper jeg en liten loff eller tar brødet i skapet, lager noen terninger uten skorpe, blander de med urter, salt og pepper og steker de sprø noen minutter i ovnen. Varme, sprø, salte brødkrutonger er ikke å forakte som snacks det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snack a jack er også et godt alternativ.

Jeg er også et saltmenneske og jeg har begynt med å sette fram kun 1/3 del av potetgull posen og ikke fylle på skålen når den går tom.

dette går også greit for resten av familien. I tillegg så tar man gjerne litt hensyn til resten av familien når det ikke er så mye å dele på . Det blir lettere for hver gang du klarer deg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har jeg tydd til apotekets sukkerfrie drops når jeg får lyst på noe salt. De fleste er søte, men de har en som heter "spejder", som smaker litt salt lakris. Det er 68 gram i en pakke, 100 kcal i 100 gram (ca 4-5 kcal per drops). Disse gjør ingenting for blodsukkeret heller :) nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...