Gå til innhold

Fru Lunas Vektstabiliserings blogg - startet 7. februar 2006


Gjest fru luna

Anbefalte innlegg

 

Nok om det - for meg selv kan jeg variere mye - alt som skal til er en hard økt i treningsstudioet (jeg blir ikke "sliten"' date=' men har trent nær maksimal kapsitet i intervalltreningen og slutten av oppvarmingen og på ellipsemaskinen) - da kan jeg neste morgen veie 1.8 kg mer enn treningsdagen og alt er forsvunnet dagen etter der igjen. [/quote']

 

 

Er det slik at du veier mer dersom du tar deg ut skikkelig fysisk? Har du noen forklaring på det? Vi har en liten diskusjon på gang inne på under 10 kg, Mist ikke motet. Virker som det er flere som føler de blir tyngre etter å ha trent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
  • 3 weeks later...

Gratulerer med ettårsjubileum! Veldig spennende å følge med deg, du har mange gode råd og erfaringer å dele. Utrolig bra blogg du har, jeg titter innom her stadig vekk for informasjon om hvordan jeg skal klare meg når jeg stabiliserer.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest fru luna

Vil anbefale alle å ta fibertesten her inne - jeg spiser vanvittig mye fiber og det slo ut på testen :(.

 

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/fiber

 

Fru Lunas mengde fiber per dag: ca 45.6 gram.

 

Kom da i kategorien over 30 g fiber per dag:

Du har god grunn til å være fornøyd med ditt fiberinntak, det er svært bra! Et kosthold rikt på fiber er samtidig rikt på andre vitaminer og mineraler. Fortsett med å velge slik du gjør.

 

Har av ulike grunner skiftet til Firefox som web browser på mine Mac-maskiner og nå virker sidene her inne så det suser. Har ikke skrevet opp på lenge, men kommer til å skrive opp sporadisk for å følge emd å skjekke at jeg får i meg nok og ikke for mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest fru luna

Merker veldig hvor viktig det er å være i aktivitet når jeg stabiliserer vekten. Isjiasen, og herr Lunas kneskade har gjordt at det er vanskeligere å finne tid til trening. Heldigvis holder ryggen nå som jeg gjør alt alene, men har nok hevet skuldrene litt mye for å få tid til alt - så hodepinen ligger på lur, dessverre. Jeg forsøker å legge inn mer turgåing - spesielt i helgen. Gikk en tur med en av de yngste på morgenkvisten, så litt alene og jeg og eldstejenten 1 1/2 time rask tur for å kjøpe oppvaskmaskinsåpe - snakker om deilig omvei - mye tid til å snakke om litt av hvert. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mollyblue

Hei Fru Luna - så motiverende stabiliseringsblog du har.

Har selv nådd min trivselsvekt, og forsøker nå å stabilisere på +/- 62 kg - helst ned mot 60 kg. Jeg har ikke brukt disse sidene på veien ned - ei heller kaloritelling og trimpoeng. Har spist grovt, grønt og magert, og trent forholdsvis bra. Har gått ned ca. 15 kg, med 0,5 - 1,0 kg i uken. Opplever stabiliseringsfasen som litt vanskelig, og har ikke fått helt dreisen på den. Forsøker å legge inn litt mer mat, særlig på mellommåltidene - men kommer fort under 60 kg - og så går jeg på en smell og fyker opp til 63 - 64 kg igjen. Føles som jeg famler litt i blinde...

 

Men du er jo kjempe flink - så jeg blir nok å svinge innom bloggen din for å hente både tips og motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

takk for det mollyblue - kjekt med flere herinne med erfaring å dele. Tror vektstabilieringen er et livslangt prosjekt for min del - mye å lære - må ha det i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest fru luna

Har regnet på forbruk og kalorier inntatt siste 7 ukene - ikke rart vekten er stabil - jeg har tatt inn totalt 777 kcal mindre enn forbrukt på 49 dager - det blir et underskudd på 16 kcal per dag. Gjennomsnittlig kcal spist per uke har variert fra 1862 til 2249 (siste verdien drevet av en "fråtsedag" på 3000 kcal - spiste uskyldige bagelchips som viste seg å være kaloribomber beskrevet i egen tråd "les først, spis siden").

 

Ellers har trimpoengene variert fra 0.84 til 1.78 i per dag.

 

Så formlene virker fremdeles for mitt vedkommende - ganske imponerende - jeg må ha en slik gjennomsnittsforbrenning som GR baserer algoritmene/formlene sine på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad på dine vegne, unner deg virkelig den følelsen!!

 

Jeg jobber veldig med å sitter rolig, vekten kryper oppover nå i stabiliseringsfasen og jeg er vettskremt... Men foreløpig er jeg tålmodig. VI får se om det ja..nettopp.. stabiliserer seg.

 

Er veldig spent på utviklingen, og må nok si at jeg fortsatt klør meg i hodet når jeg står på vekten og ikke skjønner noe særlig :)

 

Men nok om meg, bøyer meg i støvet og er veldig glad på dine vegne!!

 

Håper at jeg også en dag kan si det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Jeg jobber veldig med å sitter rolig' date=' vekten kryper oppover nå i stabiliseringsfasen og jeg er vettskremt... Men foreløpig er jeg tålmodig. VI får se om det ja..nettopp.. stabiliserer seg. [/quote']

 

Hvor mange kalorier spiser du i forhold til utregnet behov? Virker formelen for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

I går fikk jeg målt fettprosenten på treningssenteret mitt. Det ble gjordt med fettklype (caliper) - for kvinner målte de fettfolden over biceps på overarmen, over quadriceps på låret og like over hoftekammen. Jeg ble målt til 20 mm, 20 mm og 7 mm (gjennomsnitt av to målinger) og summen av gjennomsnittene ble satt inn i skjema og det gav en prosent på 23%. Ikke verst nå som jeg så vidt er igang med treningen etter pause siden før jul (ischijas).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kalorier spiser du i forhold til utregnet behov? Virker formelen for deg?

 

Jeg har gjort som deg og lagt på 50 kcal pr dag, det har gått 7 uker nå og jeg ligger på 350 kcal mer pr dag enn det jeg begynte på.

 

Pr idag ligger jeg på 2550 og med ca 30 trimpoeng i uka skal jeg ligge på ca 2900. Hittil har vekten økt litt, på det meste har jeg vært 1,9 over det jeg begynte på (60 er utgangspunktet). Men jeg ligger jevnt over rundt 61 kg hele tiden.

 

Og da er jo spm er det naturlig? (se lengre innlegg på "livet etter bare litt til"). Ser jo hos deg på dine uker at du også lå litt over i begynnelsen for så å komme inn i en fase hvor du måtte passe på og ikke gå ned...

 

Foreløpig holder jeg meg rolig, men jeg er veldig spent på mandag som er neste rapportering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Foreløpig holder jeg meg rolig' date=' men jeg er veldig spent på mandag som er neste rapportering.[/quote']

 

Det holder jeg med deg i. I min bok ville dette vært fabelaktige resultater - tror det er lurt å ha et 2 kg intervall for hva du aksepterer om det er 59 til 61 eller 60-62 som meg. Ingen kan noensinne holde vekten dønn stabil - slikt er ikke fysiologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Det var kjekt å høre. Jeg lærte utrolig mye i den første stabiliseringsfasen av å føre energi inn og ut regnskap OG vekt som jeg førte i bloggen, og privat laget jeg kurver. Det fikk meg ikke overfokusert på noe vis - men lærte meg hvordan min kropp fungerte, passe på å spise nok iforhold til fysisk aktivitet og å minke matmengden ved skader/treningsavbrekk. Jeg spiser minimalt med salt så det gir ikke vannopphoping for meg, men det gjør derimot menstruasjonssyklusen. Svigninger i vektkurven min hadde alltid en forklaring, for å si det sånn, men det ville vært umulig å oppdage dersom jeg ikke fulgte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Hadde en veldig lang oval helg i Bergen med mye besøk og deilig mat - heldigvis spiser de fleste jeg kjenner fabelaktig sunn mat. Litt mer enn vanlig ble det, men var og i mye aktivitet med unntak av dagene i luften så vekten var stabil, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest fru luna

Hadde et lite spiseeksperiment i helgen (se egen tråd) - helgekos med sott, salt og kaloritett mat gav sannelig stort utslag på mandagsvekten - selv UTEN store utskeielser.

 

Jeg bor i USA og vi er mange fra ulike himmelstrøk som bor her. Fasinerende å se forskjellene - vi er flere kvinner og menn fra Sør-Afrika, Irland, Tyskland, Spania og Norge på jobben - som alle har en tendens til å være høye, tynne og å spise veldig sunn mat - mye frukt, grønnsaker, bær, nøtter og grovt brød med sunt pålegg eller salater.

 

Vi har også mange unge amerikanske kvinner og menn her; der er tendenden mye stivelse/sukker/fett - frityrstekt mat, muffins etc. etc. Og gjett hva - de er generelt kortere og har større fettlagre.

 

Tilfeldighet? Tror ikke det - men tror at det er mer drevet av kosthold enn arv (gener).

 

For hundre - tohundrede år siden var de som emigrerte fra Europa til USA generelt høyere enn de som ble igjen i Europa. Siden da har gjennomsnittshøydene i Europa økte betraktelig og nå er den gjennomsnittlige europerer høyere enn amerikaneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er sånn at alle som har en tendens til å være høye, tynne og å spise veldig sunn mat i Norge har flyttet til USA? Dette var et helt annet bilde av nordmenn enn vi vanligvis hører om i nyhetsbildet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Kanskje det er sånn at alle som har en tendens til å være høye' date=' tynne og å spise veldig sunn mat i Norge har flyttet til USA? Dette var et helt annet bilde av nordmenn enn vi vanligvis hører om i nyhetsbildet:-)[/quote']

 

Dette er nok ikke dagens nyhetsbilde men de som emigrerte av eventyrlyst eller nød for 100-200 år siden:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Stor betydning - innad i Oslo er det 10 års forskjell i forventet levetid - varierer med livsstil (trening, normal vekt, sunn mat og ikke minst røking eller ikke og hvilken innflytelse du har over egen arbidssituasjon og alle disse faktorene vil i stor grad variere med kunnskapsnivå/utdanning), men akkurat fra jobben min er klasse, utdanning og sosial status det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest fru luna

Ny bergenstur for tur - denne gangen er det mye selskapeligheter/jubileer og sikkert mye god mat - jeg får ha vett når jeg forsyner meg. Mange fridager gjør det mulig å få være i stor aktivitet - det skal bli deilig - mange fjellturer er planlagt. Jeg drar torsdags kvelden og er ikke tilbake før ut i juni. Dårlig med bredbånd (langsom telefonlinje) der jeg skal bo så det blir nok ikke så mye her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...