Gå til innhold

Trekke fra kalorier forbrent under trening


coda

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe skikkelig svar på dette i forumet, så jeg spør selv; skal man trekke de kaloriene man forbrenner under trening fra "dagsinntaket"? Altså, hvis jeg har forbrent 500 kcal under trening, og til sammen har spist 1500 kcal, blir det daglige inntaket da 1000 kcal? Kanskje et dumt spørsmål, men har gått rundt og lurt på dette. I så fall ligger jeg litt i underskudd :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Du må skille de to. Du må vite sånn ca. hvor mye du skal ta inn, f. eks meny 2 i Grete Roede er på 1600 kcal. Det bør da inn uansett. Så skal det trimmes i tillegg, helst minst en halv times aktivitet i snitt pr. dag. Eller 7 poeng.

 

Altså, du skal ikke trekke noe fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne ut to ting:

 

1. Hva er ditt daglige kaloriforbruk?

På kurs var det en formel vi fikk som beregnet totalt kaloriforbruk. Denne skal du finne om du søker etter formel. Jeg har et daglig forbruk på rundt 2400, inklusiv ca. 18 trimpoeng i uka.

 

2. Hvor mye skal du spise: Du trekker da 500-800 kcal fra ditt daglige forbruk. Dvs at jeg skal ligge på minimum 1600 kcal om dagen dersom jeg skal få en sunn og varig nedgang.

 

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Okay' date=' det var bare et eksempel.

 

Så trimminga er allerede "regnet med" i menyene altså? Går ikke på kurs, men holder meg på under 1200 kcal ettersom jeg ikke har så mye å miste.[/quote']

 

 

Jeg støtter det som står over denne meldingen.

 

Under 1200 kcal inntak av mat er lite! På kursene er den menyen med lavest kaloriinntak 1300 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Du må finne ut to ting:

 

1. Hva er ditt daglige kaloriforbruk?

På kurs var det en formel vi fikk som beregnet totalt kaloriforbruk. Denne skal du finne om du søker etter formel. Jeg har et daglig forbruk på rundt 2400' date=' inklusiv ca. 18 trimpoeng i uka.

 

2. Hvor mye skal du spise: Du trekker da 500-800 kcal fra ditt daglige forbruk. Dvs at jeg skal ligge på minimum 1600 kcal om dagen dersom jeg skal få en sunn og varig nedgang.

 

Håper dette var til hjelp :D[/quote']

 

Jeg lurer på hvordan dere kommer frem til vanlig daglig forbruk. I går la jeg inn alt jeg spiste, og det er så og si en helt normal dag i mitt mat-liv. Havnet på 1890 kalorier. Men ett eller annet sted på denne siden leste jeg at de som har bare litt å ta av og er nogenlunde aktive bør ligge på 1600 kalorier. Vil det si at jeg skal fjerne 300 kalorier fra min hverdag? *forvirret* Jeg skal ned ca 6 kg, disse kiloene har kommet på som bivirkning av medisiner jeg tar. Så for min del bør jeg egentlig ikke kutte ned så fryktelig mye, jeg er ganske sunn både i matveien og drikkeveien. Liker ikke snop, og liker ikke drikke med sukker i.

 

Tar jeg bort 300 kalorier på mitt daglige vil det si at jeg enten må kutte drastisk på frokosten eller spise knekkebrød til middag. Det er noe stusselig.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Minipia!

 

No skriv du ikkje noko om aktivitetsnivå, høgde, alder eller vekt,

men 1600kcal er sikkert eit ok kcal-inntak visst du vil ned nokre kg.

 

NB! Ikkje ha for lavt kaloriinntak, - då går skrur berre kroppen på spareblusset, og vekta går ikkje ned...

 

Finn fram kalkulatoren og regn ut kaloriinntaket etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

 

For å gå ned i vekt må du innta ca 500 kcal UNDER ditt daglige energiforbruk, men ALDRI mindre enn 1300 kcal!

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Ja, det stemmer at du skal ta bort ca 300 kcal, men det trenger ikke å bli stusselig. Og du skal ikke ta bort hele forkosten din. Noe av det viktigste er å spise jevnlig så ikke blodsukkeret blir for lavt og du blir skrubbsulten og bare MÅ ha noe usunt.

Det viktigste er å bli bevisst på hva du putter i måltidene dine.

 

eksempel på frokost (min favoritt):

 

Musli (30 gram) Cottage cheese (30 g) Sans yoghurt 125 ml (1 boks) og 2 dl appelsinjuice = i underkant av 300 kcal

 

Lunsj:

Salat m/ tomat, agurk, issalat, litt mais (obs mye kcal i mais, bør veies), litt revet ost, kanskje noen bønner og 50 g kyllingkjøtt eller tunfisk. Gjerne litt dressing over, men ikke for mye. (= ca 300 kcal)

 

Mellommåltid

1 brødskive (ca 30 gram) med ost eller skinke ca 150 kcal eller en yoghurt og et eple

 

Middag:

Du klarer fint å lage en midag på under 550 kcal hvis du bruker rent kjøtt eller fisk og passer på å bruke lite fett (teflonpannen er din venn;))

 

Kveldmat:

Grovbrød med pålegg e.l ca 300 kcal.

 

Totalt 1600 kcal.

 

Med dette blir du god og mett. Mange blir ofte overrasket når de ser hvor mye kalorier de får i seg gjennom drikke. Drikker du mye juice for eksempel? Drikk i stedet vann, det er like mye kcal i appelsinjuice som i coca cola (men selvfølgelig mye bedre kalorier). Du skal ha i deg max tre enheter med frukt i løpet av en dag = 150 kcal, hvor en enhet f.eks er et lite glass juice, et eple eller en nektarin. En banan er to enheter. Hvis du drikker juice må du trekke dette fra fruktrasjonen din.

 

Hvis du blir sulten, hiv innpå med gulrøtter og andre grønnsaker. De eneste grønnskaene du trenger å være nøye på er mais, erter og bønner som inneholder en del kalorier. Ellers er det bare å gafle innpå.

 

Som nevnt bør du i de 1600 kaloriene ha inkludert ca 150 kcal i frukt. Noen av kaloriene du får i deg i løpet av dagen bør også komme fra en kalsiumkilde (ost, melk, yoghurt e.l). I tillegg bør du tenke at hvert måltid skal inneholde proteiner av et eller annet slag (fisk, kjøtt, egg, melk). I et vanlig norsk kosthold får vi mer enn nok av karbohydrater og fett, så det trenger du ikke bekymre deg for å mangle. Men ved å være litt mer bevisst på proteinene må du automatisk droppe noe av det andre, og det er bare bra.

 

Håper dette gjorde det litt lettere å sette opp en plan.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Minipia!

 

No skriv du ikkje noko om aktivitetsnivå' date=' høgde, alder eller vekt,

men 1600kcal er sikkert eit ok kcal-inntak visst du vil ned nokre kg.

 

NB! Ikkje ha for lavt kaloriinntak, - då går skrur berre kroppen på spareblusset, og vekta går ikkje ned...

 

Finn fram kalkulatoren og regn ut kaloriinntaket etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

 

For å gå ned i vekt må du innta ca 500 kcal UNDER ditt daglige energiforbruk, men ALDRI mindre enn 1300 kcal!

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

 

Lykke til![/quote']

 

Tusen takk!! Litt kronglete å regne seg til, men takket være excel kom jeg i mål. Ligger på 2250 som daglig energiforbruk, og da var jeg litt for realistisk og dro ned litt på trim, fordi det hender jeg ikke rekker trening pga jobben. Så da er ikke kostholdet mitt egentlig så ille vil jeg tro. (de siste dagene har jeg registrert ALT, og kom til rundt 1800 pr dag)

 

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' det stemmer at du skal ta bort ca 300 kcal, men det trenger ikke å bli stusselig. Og du skal ikke ta bort hele forkosten din. Noe av det viktigste er å spise jevnlig så ikke blodsukkeret blir for lavt og du blir skrubbsulten og bare MÅ ha noe usunt.

Det viktigste er å bli bevisst på hva du putter i måltidene dine.

 

eksempel på frokost (min favoritt):

 

Musli (30 gram) Cottage cheese (30 g) Sans yoghurt 125 ml (1 boks) og 2 dl appelsinjuice = i underkant av 300 kcal

 

Lunsj:

Salat m/ tomat, agurk, issalat, litt mais (obs mye kcal i mais, bør veies), litt revet ost, kanskje noen bønner og 50 g kyllingkjøtt eller tunfisk. Gjerne litt dressing over, men ikke for mye. (= ca 300 kcal)

 

Mellommåltid

1 brødskive (ca 30 gram) med ost eller skinke ca 150 kcal eller en yoghurt og et eple

 

Middag:

Du klarer fint å lage en midag på under 550 kcal hvis du bruker rent kjøtt eller fisk og passer på å bruke lite fett (teflonpannen er din venn;))

 

Kveldmat:

Grovbrød med pålegg e.l ca 300 kcal.

 

Totalt 1600 kcal.

 

Med dette blir du god og mett. Mange blir ofte overrasket når de ser hvor mye kalorier de får i seg gjennom drikke. Drikker du mye juice for eksempel? Drikk i stedet vann, det er like mye kcal i appelsinjuice som i coca cola (men selvfølgelig mye bedre kalorier). Du skal ha i deg max tre enheter med frukt i løpet av en dag = 150 kcal, hvor en enhet f.eks er et lite glass juice, et eple eller en nektarin. En banan er to enheter. Hvis du drikker juice må du trekke dette fra fruktrasjonen din.

 

Hvis du blir sulten, hiv innpå med gulrøtter og andre grønnsaker. De eneste grønnskaene du trenger å være nøye på er mais, erter og bønner som inneholder en del kalorier. Ellers er det bare å gafle innpå.

 

Som nevnt bør du i de 1600 kaloriene ha inkludert ca 150 kcal i frukt. Noen av kaloriene du får i deg i løpet av dagen bør også komme fra en kalsiumkilde (ost, melk, yoghurt e.l). I tillegg bør du tenke at hvert måltid skal inneholde proteiner av et eller annet slag (fisk, kjøtt, egg, melk). I et vanlig norsk kosthold får vi mer enn nok av karbohydrater og fett, så det trenger du ikke bekymre deg for å mangle. Men ved å være litt mer bevisst på proteinene må du automatisk droppe noe av det andre, og det er bare bra.

 

Håper dette gjorde det litt lettere å sette opp en plan.

Lykke til![/quote']

 

Takk for det :D Men jeg har matallergi, så en matplan må jeg enten komponere selv eller få av ernæringsfysiolog. Noe tåler jeg alene, men ikke med annet osv. Egg og banan og storfekjøtt er det verste jeg kan spise.

 

Jeg spiser egentlig veldig sunt, det er bare ikke så variert pga matallergi. Jeg drikker heller aldri juice og sånne ting, liker ikke søtt i drikkevarene.

 

Har tatt av nesten 2 kg på to uker nå kun på å kutte ut chilinøttene mine :D Så dette skal nok gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...