Gå til innhold

Startet på Internett-kurs idag - flere?


Gjest Ettbarnsmamma

Anbefalte innlegg

Gjest Ettbarnsmamma

Hei!

 

Idag er min første dag av Internett-kurset mitt! Er det noen flere her som har begynt idag? Kanskje vi kan danne en slags gruppe, hvor vi snakker sammen her underveis?

 

Jeg har aldri gått på GR-kurs før, og har egentlig aldri trengt å tenke på slanking før! Men etter at jeg fikk datteren min for 2,5 år siden, har jeg aldri kommet helt tilbake til den gamle vekta mi igjen. Nå er det slutt på håpe at det går av seg selv, så jeg bretter opp armene og skal virkelig gå inn for å klare dette.

 

Noen "fakta" om meg:

 

33 år

Akershus

172 høy

76,5 kg

ønsker ned til 65 kg innen jul

 

Noen som vil være med i gruppa? Og noen som har forslag til hva vi kan kalle oss (gruppenavn)?

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Hei!

 

Jeg er ikke med på nettkurs, men har vært på vektklubben siden jul. Med Grete Roedes prinsipper klarte jeg på fire måneder å gå ned ca ti kilo, men har desverre hatt en fet sommer og gått opp igjen en del kilo. For å være konkret: Etter jul veide jeg 76,2 kilo, jeg gikk ned til 66, 6 i april/ mai.

Jeg syntes lenge jeg klarte å holde vekta og trodde endelig jeg hadde klart å finne løsningen på mine vektproblemer. Men det dumme, dumme jeg gjorde, var at jeg i perioder hvor jeg ikke kunne kontrollere kalorier og vekt, heller spiste alt for lite, enn for mye. Igjen ble det en veldig ubalanse, og for å kompansere ble det til at jeg overspiste.

Jeg veide meg i ettermiddag, og ble sjokkert når jeg så at nåla endte på 75,5. Æsj.

 

Men jeg må understreke; Så lenge jeg fulgte prinsippene, var det morsomt, inspirerende og lekende lett å gå ned i vekt. Det jeg vel nå har lært, er at jeg må holde på lenger, at det er farlig å begynne å spise for lite, for det skaper ubalanse.

 

Jeg kunne tenke meg å være med i din gruppe, fordi jeg ser at du har begynt i dag, at vi veier omtrent det samme og har omtrent samme mål, stemmer ikke det da? Jeg liker å holde på med prosjekter og synes sånne prosesser er utrolig spennende. Så selv om du i utgangspunktet søker etter andre som er på nettkurs, håper jeg du kan ta med en "outsider" i din gruppe. Jeg er i hvert fall veldig seriøs og motivert, og kan sikkert utveksle råd og tips og det hadde vært morsomt å høre hva dere lærer på kurset...

 

Jeg er 31, samboer, bor i Oslo

Jeg er 169,5 høy og veier altså 75,5, men det er altså på kveld, etter middag og sånn, så jeg veier meg i morgen og bruker det som startvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ettbarnsmamma

Da er vi foreløpig to!

 

Jeg har ikke tenkt så mye på hvordan vi bør gjøre dette, men om vi går inn her og forteller hvordan det går, om vi lurer på noe, motiverer hverandre osv!

 

Da slår man liksom "følge" med noen!

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei...

 

Eg vil gjerne henge meg på... Trenger å bli kvitt ein del kilo.. så d hadde vært supert å ha noen å skrive med underveis som er i samme båt... :)

 

Litt om meg:

 

Eg blei mamma for første gang for fire mnd siden, så nå e det virkelig tid for å komme oppi de gode lee buksene mine,,,,

 

Eg la vel på meg 17 kilo under graviditen... og sliter skikkelig å bli kvitt de resterende kiloene.. Eg har som mål og gå ned ti kilo til jul,,,,,,

 

Eg e skikkielig motivert til å klare dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi kaller oss Ti kilo til jul, da, er ikke det ok? Når du er med på nettkurs, har du vel en spesiell veie-dag? Kan jo være greit å følge hverandre på det, og rapportere til hverandre om resultater, hva vi ser på som utfordrende, tips om matoppskrifter, sunn snacks osv.

Ærlighet varer lengst, tror jeg. La oss brette ut om alle våre svakheter, glipper og sprekker, bare sånn kan man få den rette støtten fra andre i gruppa, ikke sant?

 

Gleder meg til å ha følge i kampen mot kiloene! Lykke til begge to!

 

Jeg har funnet ut at jeg skal ligge på 1600 kalorier om dagen, da jeg har et energiforbruk pr. dag på 2143.

 

I dag allerede oppe i 1750 og er skrubbsulten. Men hvis jeg tar en brødskive til og kommer opp i 18-1900 kalorier, ligger det jo fortsatt under forbruk og ergo, går man vel ned for det? Dette lurer jeg litt på. Eller skal jeg presse meg i seng og forsøke å ignorere sulten? Men da får jeg ikke sove. Nei, tror jeg bestemmer meg for noen nedtrappingsdager og ha som mål å være nede i 1600 ved neste veiedag. Greit å ikke være for hard med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at gruppa skal være lett å finne, tror jeg du, Ettbarnsmamma, kan gå inn og redigere det første innlegget ditt sånn at tråden heter Ti kilo til jul. ( Hvis dere er enige at vi skal hete det.) Jeg er ikke helt sikker på om det går, men man skal vel kunne redigere sine egne innlegg. Ok, nå logger jeg meg ut for kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann..

 

Meldte meg på i vektklubben i dag.. Sliter som mangen andre med kilo etter fødsel.. La på meg over 20 kilo, og jeg kan skrive under på at de er vanskelig å bli kvitt.. Har vel kanskje ikke gjort alt jeg kunne, men nå har jeg bestemt meg, NOK ER NOK.... Jeg skal ned minst 15 kg før jeg er fornøyd..

 

Hadde vært spennende å dele glede, tårer ol.. i denne perioden..

 

 

Hege

Rogaland

165 cm

88 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glapia77

Er alenemor til et barn på to år. Til daglig jobber jeg, samt at jeg tar et desentralisert fulltidsstudium. Er mye å gjøre og vanskelig å få tida til å strekke til, med jeg prøver å få trimmet litt de dagene jeg ikke må på skole eller arbeider. Da trener jeg gjerne spinning, styrke eller jogger litt på mølla.

 

Min vekt 02.10.06 er;

73 kg

Høyde 156 cm

Målet mitt er å gå ned ca 13 kg

Jeg er 29 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er nok litt mer priviligert når det gjelder tid, jeg er frilanser og styrer i stor grad min hverdag, ( noe som også betyr dårlig råd i perioder og arbeidsledighet, da...)

 

I dag gikk jeg over to timer, fra Sognsvann til Ullevålsseter og det ble jo over fem trimpoeng!

 

Når man har lite tid, tror jeg på å skaffe seg noen rutiner som man gjentar hver dag. F. eks femti situps når man våkner eller før man legger seg, 100 knebøy til dagsrevyen, stramme rumpa 100 ganger i dusjen osv.. Hvis man er litt streng mot seg selv, kommer man fort inn i sånne rutiner. Og så passe på å ta trapper, sykle i stedet for buss og trikk osv.

Og jeg lover; det er utrolig effektivt; spesielt knebøy! Får stram og fin rumpe av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne også tenke meg å være med!

jeg er 37 år. Og har slitt med vekten så lenge jeg kan huske.

Men har kommet ganske langt nå.

Gikk på kurs mai i fjord og gikk ned nesten 10 kg. Da hadde jeg klart noen selv.

Har gått ned ytterligere en del kg, fordi jeg har vært medlem av vektklubben.

Men i sommer har jeg vært veldig slapp.

er mor til 3 stykker

er 163 cm

og 73 kg.

Målet er 63 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huhei, det var jo litt interessant. Som jeg sa veide jeg 75.5 på søndag, noe som overrasket meg, men i dag bestemte jeg meg for å prøve igjen og jeg veide 3 kg. mindre. Det vil vel si at jeg har hatt enormt mye væske i kroppen. Det er vel vanlig i begynnelsen. Men tre kg. var jo enormt, da! 72,5 altså, litt mindre å gå ned, men fortsatt 7 kg igjen til målet er nådd!

Håper flere skriver inn litt jevnlig om små og store hverdagserfaringer mht slankingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ettbarnsmamma

Jeg sliter med å få til å spise så lite som jeg skal jeg, da. Har ikke fått satt meg heeelt inn i boka ennå, og spiser sunt eks til lunsj synes jeg, men så får jeg flere kalorier enn jeg skal! ÅÅÅÅÅ frustrerende!!!

 

 

I tillegg blir jeg så sinnsykt sulten mellom lunsj og middag, føler meny 1 og da har jeg ingen mellommåltider, bare frukt... Når jeg blir så sulten før middag, er det så fort å gå i baret og lage noe "drit" til middag.

 

Følger dere andre anbefalingene slavisk, og lager dere bare mat fra Grete Roede-oppskriftene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ettbarnsmamma

Ellers synes jeg mandag er en ypperlig dag, det er da jeg rapporterer til kurslederen også... Vil helst slippe å veie meg for mye i mellomtiden i uka, for det kan fort gi falske opp-/nedturer;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ettbarnsmamma

Dette kan jo være skummelt, siden noen kanskje ikke får med seg at vi har endret navn - men jeg endret altså til "Mange kilo til jul!!!" - 10 kg til jul føler jeg at det er så mange varianter av fra før:-) Håper det er ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag er fin veiedag! Ellers heter tråden fortsatt det samme som før, men det er jo helt ok!

Jeg går jo ikke på kurs, men forholder meg til "prinsippene". Dvs. at jeg har regnet ut i forhold til kalorikalkulator hvor mye kalorier jeg skal ha, og det er 1600 kalorier. Men jeg har ligget på ca. 1800 kalorier disse dagene, og jeg går ned for det. Skal være nede i 1600 på mandag.

Jeg forsøker også å spise frokost, lunsj, middag og kvelds og ha to mellommåltider som kan være f.eks en Yoplait 0,1 yoghurt, som har 57 kalorier eller en confecta kakao som har ca 40 kalorier.

Dette er kanskje ikke lov ifht kurset, men funker kjempefint for meg. Passer også på å få i meg frukt og grønnsaker hver dag.

 

Til frokost spiser jeg stort sett havregrøt, som er utrolig mettende og godt. Til lunsj liker jeg å lage meg masse salat med kanskje skinke og egg. Scampi, torsk og grønnsaker osv. er lavt på kalorier, ergo kan man spise mer.

 

En fin ting er også Fjordlands ferdige middager, men det er de dagene jeg er alene. Der står kalorimengden bakpå, så det er enkelt å skrive opp.

 

En ting jeg vet, er at det er vanskeligst i begynnelsen, men blir lettere etter hvert. Jeg synes nå i stedet for å presse seg ned i 1300 kalorier med en gang, er det vel bedre å trappe litt ned? Jeg synes også det viktigste må være å holde styr på mengdene/ kaloriene, i stedet for å være for streng med seg selv på hva man skal spise.

Litt vanskelig å gi råd til deg, for det kan jo hende det strider helt i mot det du lærer på kurset. Er de strenge? Eller får du litt frie tøyler? I så fall kan jeg gi deg flere råd...

Pass i alle fall på at du får i deg nok mat! Hvis du får i deg for lite, blir slankeprosessen vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.Jeg er alenemor til ei jente på 6 mnd. har begynt og slankmeg,og leste litt her inne på denne siden..hørtes veldig spennede ut og være med i en sånn gruppe altså;) Er jo alltid kjekt og ha noen på "laget" :)

 

Men det jeg egentlig lurer på da,er hva er trimpoeng.. og hvordan kan jeg finne ut hvor mange kalorier jeg forbrenner ved trimming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ettbarnsmamma

Jeg ser at jeg ikke har fått endret navnet på tråden, har bare endret på det første innlegget mitt...da skjønner jeg ikke hvordan jeg kan endre navn på tråden...det var dumt!

 

Menmen...

 

Æsj, idag har jeg bare blåst langt over nivået jeg skal være på. Stappet i meg masse skit. Eller - litt sjokolade, litt brus, og litt is. Men fra mandag er det nulltoleranse mot å gå over. Da skal jeg begynne å bruke ellipsemaskinen min hver dag, gå 20 minutter.

 

God helg jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Nezza.

 

Trimpoeng er de poengene som kommer inn i margen på siden din når du taster inn hvor mye du har trimmet.

 

Trimpoengene forandrer seg ettersom du går ned i vekt. Når du veier 75 kilo er en førti minutters joggetur kanskje 2,5 trimpoeng, når du veier 65 kilo, er det kanskje 2 trimpoeng. Grete Roede anbefaler at du skal ha minst syv trimpoeng i uka.

 

Ellers tenkte jeg å kopiere inn kaloriformelen her, pleier å være mange som lurer på den.

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

 

Ellers har jeg ikke vært flink i helgen, men skjerper meg nå! vekt kommer senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ettbarnsmamma

Første uka mi har ikke gått så bra. Men så har jeg ikke prøvd hardt nok, heller. Jeg veier akkurat like mye som forrige mandag, og målene er også de samme. Synes igrunn det er litt dumt å skulle måle hver uke, for da vil forskjellene være så små.

 

Nå er det skjerpings, fra og med idag. Kan ikke melde seg på kurs og ikke anstrenge seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne tråden i dag... Jeg begynte med mitt nettkurs for en uke siden, 2. oktober. Jeg blir gjerne med :)

 

Ser ut som om vi har felles mål. Jeg er 39, fulltidsarbeidende småbarnsmor som daglig pendler inn til Oslo tre mil hver vei, og vektøkingen min har kommet litt ut av kontroll etter siste ammeperiode. Var 78 kg når jeg begynte på kurset (du store min... etter en uke har jeg gått ned to kilo, jeg er sjokkert), og jeg skulle gjerne klare å komme tilbake til de 64 jeg hadde før jeg fikk barn. Er 165 cm høy, og trener ikke. Lite trening ser ut til å bli min dårlige samvittighet gjennom kurset, bortsett fra at jeg ikke orker å dra rundt på dårlig samvittighet og lar det være som det er. Har lite overskudd igjen til å trene når ungene endelig er i seng sånn mellom halv åtte og åtte på kvelden.

 

Følger meny nr en, 1300 kalorier om dagen. Det hørtes skremmende lite ut i begynnelsen, men det føles i grunnen OK nå etter en uke. Ja... jeg savner søte kaker til kaffe'n, men... Det er i grunnen verdt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vekt er nå 73. Som sagt fikk jeg nesten sjokk når jeg så at jeg hadde gått ned 3 kg. på tre dager i forrige uker. Snakk om væskeopphopning i kroppen! Så hadde jeg også for mye utskeielser i helgen og gikk opp en halv kilo. Det går ikke an! Jeg må også skjerpe meg noe j..

 

Ettbarnsmamma! Vær tålmodig. Når jeg begynte å slanke meg etter jul, gikk jeg heller ikke ned den første uken, så gikk jeg ned kanskje bare 100-300 gram, og det varte flere uker, men plutselig gikk det raskere, og en uke kunne jeg ta av opp mot en kilo. I midten av mars, var jeg plutselig syv kilo lettere, og da føles det verdt alle tålmodige prøvelser. Ta det som et tegn på at du gjør det riktig. Det er feil å gå ned masse på en gang.

 

Men vi må jo være litt strenge mot oss selv også! Det innebærer jo noe offer å skulle gå ned i vekt.

 

Finn ut hvordan du kan belønne deg selv uten at det går så hardt utover kaloriinntaket,

 

I helger bruker jeg läkerol med lakris, pepsi max, nutrilett sjokolade og confecta kakao i stedet for tradisjonelt godteri. Også har jeg lært meg selv å lage veldig sunn pizza. Det er nemlig en fredagstradisjon som jeg vanskelig kan kvitte meg med. Ikke at den er såå sunn heller, men jeg tror den innehar kun 1/3 av kaloriene til annen pizza.

Hvis man liker salt snacks anbefaler jeg snack a jack eller popcorn, veldig lite kalorier.

 

Å være nøye med å registrer alt man spiser, er i alle fall viktig, ellers lurer man seg selv. Vi snakkes!

 

Få høre fler vektrapporter, da... Alle dere andre, hvordan går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gått ned ett kilo fra sist mandag og en cm i midje.. det e så deilligt når vektå går nedover ;)

 

syntes selv jeg har vært veldig flink til å trimme.. Går tur hver dag over en time, pluss spinning ett par ganger i uken...

 

det jeg sliter med er alle disse måltidene.. Har liksom aldri spist så ofte før..eg pleie som regel å la d gå lang tid mellom hver gang.. så dette må eg jobbe med..

 

Har kjøpt meg skrittteller.. den er motiverende syntes eg...

 

Hvordan går d med dere andre????

 

cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...