Gå til innhold

Hva spiser du på Julaften?


Gjest Mar10ne

Anbefalte innlegg

...spiser vi ribbe og medisterkaker, surkål, kokte grønnsaker, kokte poteter m.m. Til dessert multekrem :)

 

I år skal jeg feire jul hos svigerforeldrene mine. Der har de ribbe, pinnekjøtt, 3 slag pølser, kålrabistappe, surkål og kokte poteter.

 

Fy-fy-mat, men så er det julaften bare en gang i året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften er det pinnekjøtt med poteter og kålrabistappe!

Da lukter det skikkelig jul i huset og det smaker bare himmelsk! Øl og akevitt til (jeg får passe på å drikke ekstra mye vann....)

 

Til dessert er det fruktsalat, is eller multekrem litt ettersom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkeline

Ribbe...kjenner tennene løper i vann allerede! Og ØL! Og AKEVITT! Og likør til kaffen.... nam.

 

Vi pleier ikke å ha dessert, fra husbondens barndomshjem har vi i stedet en tradisjon for lutefisk og melkesuppe på kvelden. Jeg kan ikke fordra lutefisk, så jeg holder meg til suppa (men så lukter jo lutefisken så grundig at jeg ikke har mye matlyst uansett når den står på bordet)!

 

Og første juledags morgen har vi en hyggelig tradisjon som nok stammer fra min manns oldeforeldre, tror jeg, som bodde langt fra kirka og måtte starte tidlig for å få med juledagsgudstjenesten: Mens man fortsatt ligger i senga, serveres man julebrødskive med en bit av alle kjøttpåleggene man har til jul, samt en av hvert kakeslag... melk og kaffe hører med. Nå er jo ikke vi så tidlig oppe, og ikke går vi i kirka heller, så for oss betyr dette frokost i dobbelsenga for hele familien, og en sakte start på dagen. Deilig! (og det deiligste er kanskje at dette er den dagen i året jeg er garantert å få frokost på senga!)

 

NÅ kjenner jeg hvor jeg gleder meg til jul...når bare alle stilene er rettet.... og karakterene satt... og alt det der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde vi alltid ribbe, skinkestek, medisterkaker og sosisser med poteter, surkål, ertestuing, gulerøtter. Desserten var og er ; riskrem med bringebærsaus.

For noen år siden smakte vi pinnekjøtt for første gang så nå blir det pinnekjøtt, deilig kålrabistappe og poteter. Lurer på hvor mange kalorier det er i pinnekjøtt jeg, noen som vet??? Riskremen er jo en skikkelig kaloribombe, men litt skal jeg unne meg på julaften. Hva med dere andre?

 

ACE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskrem er faktisk ikke det aller verste du kan spise i grunn. Du kan jo bytte ut sukkeret med splenda og få samme gode smaken...(Lover deg, prøvde det ut i helgen:)) Men jeg brukt bare litt fløte og brukte vanilje kesam også:)

 

Det ble bare såååå godt, måtte nesten drege meg vekk fra skåla;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange kalorier det er i pinnekjøtt jeg' date=' noen som vet??? [/quote']

 

Pinnekjøtt ligger inne i systemet her, 100 gram med fettrand er 450 kcal og uten fettrand 290 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min familie = pinnekjøtt, kålrabistappe, poteter og sjy

Med svigers = ribbe, medisterkaker, julepølse, poteter og saus

Med begge familier samlet = kalkun, for å unngå krangling :)

 

Til dessert er det enten riskrem, karamellpudding eller daim-iskake! ÅÅÅ så godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bruker gammeldags ribbe hvor flesket er skjært bort og så deler vi den opp i ribbebiter etter beinene. Disse bitene saltes og kokes på forhånd for så å varmes under grill i steikovn ved servering.

Ribben blir saftig og ikke feit i det hele tatt. (vi liker ikke vanlif ferskribbe lengre hos oss)Serveres med vanlig tilbehør som medisterkake og julepølse og surkål samt skysaus

 

vi bruker fruktsalat til dessert etter at vi er ferdig med gavene

 

Det er jo jul bare en gang i året og den varer ikke til påske :) så man bør få lov til å nyte disse 2-3 dagene som er litt mere ekstragavant ,

 

Kos dere alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ingen jul uten pinnekjøtt, skal jeg unne meg en skikkelig julemiddag så må det være det beste! :) OG riskrem til dessert!!!

Det året jeg gikk på folkehøyskole fikk vi ribbe, skikkelig krise!!! Det smaker jo bare helt vanlig og kjedelig jo!! Nei, til ribbespiserne, dere vet ikke hva dere går glipp av!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig tråd - nå gleder jeg meg til jula... :)

 

Vi starter om kvelden lille julaften med mølje og øl/akevitt. Namnam....!!

På julaften har vi ribbe, medisterpølser og medisterkaker med hjemmelaget surkål og annet tilbehør. Til dessert: Multer og krem (blander selv....) Drikke: Øl og akevitt

 

I romjulen har vi både pinnekjøtt, kalkun, finnebiff mm.....

 

jutra18it2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Pinnekjøtt. Husker første julen sammen med mannen min sin familie. Fikk kokt lammebog. Buhu..... Ringte mamma og krevde at hun la til sides litt av pinnekjøttet hennes til dagen etter. Nå inviterer jeg heller svigers hit annet hvert år, så blir det skikkelig julemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften har vi :

 

Ribbe med skikkelig sprø svor

Medisterkaker

Medisterpølser

Kjøttkaker

Koteletter

Vanlig middagspølse

Surkål

Poteter

Rosenkål

Tyttebær

Saus og det som er

 

Riskrem med hjemmelaget saus til (orker aldri noe etter all den maten!)

 

GLEDER MEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare blaabaer

Ååååå... for en koselig tråd!

 

Vi spiser pinnekjøtt med mandelpotet, surkål , kålrabistappe og noe som kalles svinemør. Vi drikker julebrus eller god rødvin til. Til dessert er det riskrem med saus til.

 

Etter gavene har vi det glade vanvidd med tusenvis av kaker (gjerne "ordentlige", ikke de tørre) og likør, konjakk etc...

 

...kjenner tennene løper i vann! Gleder meg til jul, jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner julen lillejulaften med risengrynsgrøt. Restene settes på trappen til nissen, som jo kommer med gavene i julestrømpene om natten. Mens jeg pynter huset om kvelden, står svineribben i ovnen. Den smaker vi på litt sånn utpå natten (mellom ett og tre engang). Resten serveres på koldtbord på 1. juledag.

 

Frokost julaften er med forskjellig julepålegg, eggerøre, røkelaks og ferske rundstykker. Lunsj er igrunnen frokost - brunsj kalles vel det. Middag er selvfølgelig pinnekjøtt, mandelpoteter og kålrabistappe med øl og akevitt. Til dessert er det riskrem med rødsaus. Utover kvelden står det fremme julekaker, nøtter og marsipan hvis det er overhode noen som orker å stappe i seg noe mer, da.

 

1. dag er det som nevnt jule-koldtbord med kald svineribbe og annet tradisjonelt julepålegg. Koldtbordet blir ikke ryddet før sen ettermiddag.

 

2. dag kommer juletorsken på bordet.

 

I år får jeg legge inn litt ekstra juletregang, hahaha......

julenisse008ma5.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt svimmel og ør av denne julemat praten jeg! Gledelig jul blir det i allefall for både liten og stor! :)

 

Vi starter dagen før dagen med nissegrøt og spekemat. Julaften blir det ribbe med tilbehør. 1. juledag blir det sodd, er jo ekte inn-trønder :) Når vi kommer til 2. juledag blir det fisk i en eller annen form, kveite eller torsk. Når vi kommer til 3. juledag er vi allerede litt matlei i heimen så da tar vi et par dager med "vanlig" middagsmat. Fiskepudding smaker nesten himmelsk etter noen dager med overflod i rikt monn :) Ungene får som regel ta styringa på kjøkkenet en dag og da blir det pizza eller taco.

 

Hos oss er vi heldigvis mer glad i godt pålegg enn småkaker. Dvs. at det ofte er 20 sorter pålegg i kjøleskapet i jula. Alt fra hjemmelaget eggsalat, laks, aspik, juleleverpostei, sylte, lammerull, oster, osv.... nam nam. Vi koser oss med sene, laange frokoster og sene laaange kveldsmat måltider. På nyttårsaften blir det kalkun, hasselback poteter, rosenkål, gulerøtter og nyyyyyyyyydelig saus (Med en skvett vin i for de voksne).

 

Det som er herligst å tenke på er at hvis vi hadde spist all den gode maten hele året så hadde den ikke smakt så godt i jula! Utfordringen blir vel å holde tritt med GR-prinsippene om mange små måltider i stedet for tre store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt å lese litt om andres tradisjoner, synest jeg!!

 

Våre tradisjoner er nok litt anderledes, så da tenkte jeg å dele de med dere:

 

Lillejulaften: pinnekjøtt, kålrabistappe, fett og øl akkevitt, multekrem

Julaften: champagne og gåselever, andbryst med appelsinsaus, epler, svisker, sukkererter og neper, mandelpoteter, god vin , Hjemmelaget sorbet med mandelflan og dessertvin

Første dag: Hummer med aiiloli, majonaise, brød og salat, Christmas pudding til dessert

Andre dag: persetorsk (torsk som har ligget i press med salt), med eggesmør evt Sandefjordsmør, gulrøtter vichy(dampet i sukker og smør), brekkbønner og broccoli, mandelpoteter og fruktsalat til dessert

tredje dag: rypebryst i fløtesaus med russe erter, tyttebærsyltetøy og tranebærgele, rosenkål og gulrøtter, mandelpoteter, trollkrem med krumkaker til dessert

Nyttårsaften: kalkun med stuffing og her varierer tilbehøret veldig..dessert etter kokkens humør.

Nyttårsdag: Ribbe med alt, og riskrem til dessert.

 

Vi er en veldig internasjonal familie med Franske, Danske, Engelske, Tyske og Norske tradisjoner i en blanding...derfor blir det sånn og deilig smaker det.

 

Men er oppvokst med både pinnekjøtt, ribbe og torsk på julaften for noen tåler ikke ditt og datt og noen liker ikke ditt og datt, min mor kokte og stekte hele dagen for å bli ferdig...men nå har vi internasjonal jul og alle blir fornøyd:)

 

Jeg gleder meg allerede, selv om jeg har tenkt å droppe det tyngst fordøyelige i år...Jeg tar torsk på lille julaften.

 

Lykke til videre i innspurten til nyttårskjole folkens!!

 

Klem Olivia litt mindre Smult:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm.... Her var det mye god mat å lese om!

 

Sånn ser vår jul ut:

Lille julaften har vi koldtbord på kvelden, med masse godt pålegg, og nybakt brød :)

Julaften har vi ribbe, medisterpølse og medisterkaker, med poteter, saus og grønnsaker. Ofte is til dessert, med hjemmelaget jordbærsaus (halvtinte jordbær i hurtimikseren sammen med litt sukker og vann, blir DEILIG!)

Første juledag har vi "brunsj", med rester fra julaften. Sen og lang frokost med masse godt!

Senere i jula pleier vi å komme innom både pinnekjøtt og juletorsk. Alt hører med! Men må innrømme at det blir noen "lettere" middager innimellom.

 

Kjenner jeg gleder meg til jul nå ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...