Gå til innhold

Hvor mye vann drikker du egentlig?


Gjest flua

Anbefalte innlegg

  • Svar 887
  • Created
  • Siste svar

Ah, ingen solforbrenning, altså. Så fint da :-)

Du er så flink til å drikke vann at.. jeg er stum av beundring!

 

Igår drakk jeg nesten 4 liter, tror jeg drakk 3,2 liter vann og så en flaske farris, altså 3,7 liter.

 

:-) Idag går jeg for 3 igjen. Skal ikke trene idag, tror jeg, så da blir det litt mindre vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er flink med vatnet du og. Var ikkje så flink å drikke vatn før eg begynte å registrere. Igår blei det ekstra mykje sidan eg var på fjelltur og seinare jobb. I denne flotte varmen er det endå viktigare med vatn. Men idag er eg ikkje kommen igang med"drikkinga",får ta meg ein tur på kjøkkenet for å fylle 1/2 literen med ein gong. :)

Ha ein fin dag uansett:)

 

Du har vel begynt på nedtellinga til turen du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :-)

 

Det er bare igår og idag jeg ikke har rapportert, da...

HEhe.

 

OKay. Igår ble det ca 3 liter - mista tellinga, men vet jeg nådde 3 ihvertfall. Kanskje 3,2 eller 3,3 eller noe.

 

Idag er jeg på 3,2 allerede, og tenker nok jeg når 4. Det er jo så herlig og varmt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berta1973

1,5 liter i dag, og 30 minutter step. Bør jo drikke dobbelt så mye egentlig siden jeg har trena, men jeg glemmer å drikke...jeg bælmer gjerne 0,7 l ca etter trening, så går resten av dagen veldig trått.

 

Men før drakk jeg omtrent ikke en dråpe vann, så jeg er mye flinkere nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere flinke vanndrikkende med GRforumere. Her har det blitt enorme mengder vann fortært siden sist jeg var innom. Jeg for min del har drukket MASSE. Det har vært så varmt og jeg har alltid min kjære imsdal flaske med meg. Har ligget på rundt 3 liter i snitt, og det er bra for meg. Tenk der, 3 liter om dagen 7 dager i uken, 52 uker i året: 1092 liter vann på et år!! Det er ikke til å kjimse av!

 

Stå på alle sammen, drikk masse vann i varmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlighet... det er jo et helt vannreservoir, det. Ikke rart jeg synes jeg er ute og svømmer av og til....

 

Uhmm.. okay.

Hittil idag har jeg drukket en og en halv liter vann! Og klokka er 12!

Sitter ute og jobber og da går det med litt her ute i varmen.

 

Skal rapportere slutt resultatet. Det er jo ikke alltid det blir like overveldende som starten da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misunner alltid de som kan slå gress på sndager. det kan ikke vi her. Avtale mellom en gjeng gamle naboer... men det er kanskje deilig å ha En dag i uka da alt er ro og fred også...

 

:-) Idag har jeg jobbet med jobbting hele dagen, delvis ute, delvis inne. Det ble VELDIG varmt ute.

 

Kom helt ut av tellinga med vannet, men jeg har drukket MYE. Mista telling etter 2,5 liter, men har drukket minst to flasker (halvlitere) etter det.. hvis ikke mer.

 

:-) Vann er superdigg i vær som dette.

Iskaldt duggende i flaska med lime, litt isbiter, noen jordbær.

Yummmmmmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg mistet tellingen, men det har blitt godt over 3 liter. Var ute å fikset litt i hagen, og jenta mi og jeg begynte leke med hageslangen. Det ble mange glass vann da!!! Imsdalflasken har jeg fyllt 4 ganger i dag og i tillegg har det blitt noen glass ved kjøkkenvasken! Men for en dag! Det var 32 grader inne på kjøkkenet i formiddag!!! Ikke rart man drikker mye!

 

Vi har også klippet plenen i dag... deilig å få det gjort. Selvom jeg skjønner at roen og stillheten er skjønn på søndager så blir det ikke gjort her i ukedagene for da kaller andre plikter.

 

Skvulp i vei alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,4 liter til nå i dag... og jeg har bare løpt på toalettet 3 ganger! Tror kroppen trenger væske i denne varmen. Aircondition på jobben var kaputt i dag, om med rundt 28 grader i lokalene måtte jeg støtt ty til Imsdal flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

 

Idag har jeg drukket rett a krana på jobben fordi vi satt i møte, jeg MÅTTE på do og var så tørst... så jeg drakk og drakk og drakk. Har drukket 3 liter a flaske, og tror kanskje jeg drakk litt over et glass fra krana hvis jeg skal anslå mengden. Og nå holder jeg på en farris. måtte ha litt salt.

 

:-) Hageslangen ar en bra idé. Slipper å drikke, da, kan bare øke trykket... haha.

 

Ha en fin ettermiddag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

 

Jeg er flink og har holdt meg på mellom 2,5 og 3 liter igår og idag, til tross for ekstremt høyt tempo og masse stress.

 

Det er ikke sikkert jeg klarer å rapportere så mye fra Canada som herfra, men jeg skal prøve.

Det blir ihvertfall TO uker som blir umulige, for da er jeg langt fra PC.

 

:-) Men det er enda 3 dager igjen til jeg drar.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

 

Jeg er flink og har holdt meg på mellom 2' date='5 og 3 liter igår og idag, til tross for ekstremt høyt tempo og masse stress.

 

Det er ikke sikkert jeg klarer å rapportere så mye fra Canada som herfra, men jeg skal prøve.

Det blir ihvertfall TO uker som blir umulige, for da er jeg langt fra PC.

 

:-) Men det er enda 3 dager igjen til jeg drar.

 

KLEM[/quote']

 

Det er ikkje det at eg ikkje unner deg turen til Canada men eg kjem til å savne deg såååå mykje. Ynskjer deg vertfall ein flott tur og husk at dine venner her inne vil alltid ha deg i tankane. Vi kjem til å sluke kvar rapport der ifrå.:D:)

 

KLEM KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Fjellgeita skriver, du kommer til å bli savnet. Jeg skal prøve å være flink til å rapportere her inne slik at Fjellgeita ikke blir sittende alene- ser jo at Berta er her innimellom og det er jo flott også da.. jo fler jo bedre :D God Tur, Anto!!!

 

Drikk masse vann, kos dere, og så snakkes vi!

 

Må jo også legge til at jeg har drukket mellom 2 og 3 liter hver dag siden sist. I går ble det "bare" to imsdalflasker på jobb og det er for lite, så ï dag skal jeg opp i 3 igjen!

 

Klem flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Fjellgeita skriver' date=' du kommer til å bli savnet. Jeg skal prøve å være flink til å rapportere her inne slik at Fjellgeita ikke blir sittende alene- ser jo at Berta er her innimellom og det er jo flott også da.. jo fler jo bedre :) God Tur, Anto!!!

 

Drikk masse vann, kos dere, og så snakkes vi!

 

Må jo også legge til at jeg har drukket mellom 2 og 3 liter hver dag siden sist. I går ble det "bare" to imsdalflasker på jobb og det er for lite, så ï dag skal jeg opp i 3 igjen!

 

Klem flua[/quote']

 

 

Det var betryggande å høyre flua, blei nesten redd at eg blei mykje åleine å passa tråden :D Det har vorte mykje vatn på meg og over 3 liter på onsdag og 2 liter igår. 1/2 liter til no idag. Ha ein fortsatt fin dag alle sammen.

 

Klem Fjellgeita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

 

jeg er kjempeflink! Har drukket 2 - 3 liter hver dag, og ikke syndet mot det. Det er jeg litt stolt av :-)

 

Skal rapportere fra Canada så ofte jeg kan.

 

Jeg er her imorgen, da. Reiser først på søndag.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere drikker... Hurra for deg Anto, og god tur!!!

 

I dag har jeg drukket 2 liter så langt, men har hatt litt mye å gjøre på jobben så har ikke vært like bevisst som jeg pleier. Vi får støtte hverandre fjellgeita. Stå på og vit at jeg følger med på inntaket ditt... vi får minne hverandre om viktigheten av vannet!

 

Drikk nok gjennom dagen

Av Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand.scient. Publisert 25.02.2007

 

Det er helt avgjørende for kroppen å få tilført nok væske. Men hva er passe, hva er for lite – og går det an å drikke for mye?

Sparer på væske

Alle de kjemiske prosessene i kroppen foregår i vann, eller ved hjelp av vann, og dette er prosesser som spenner fra å forbrenne energi til å sende hormonsignaler eller enzymer rundt i kroppen. Kroppen kan spare på vannet ved for dårlig væsketilførsel. Det er mange måter vi taper væske på, gjennom urin er kanskje den vi lettest kommer på, men vi taper også væske i avføringen, gjennom huden i svette (selv når vi ikke ”siler” av svette, fordamper en betydelig mengde gjennom huden), og dessuten taper vi væske gjennom bremse på væsketapet fra de andre kildene i noen særlig grad). Dermed blir urinen blir mørkere og mer konsentrert om vi har en dårlig væsketilførsel. Mørk urin kan også være et tegn på at ikke alt er som det skal med nyrene.

 

Fargeløs er bra

Det beste for både deg og nyrene dine, er at du drikker såpass gjennom dagen at urinen er helt lyse-lysegul til klar. Det tyder på at væskeinntaket er tilstrekkelig. Men for å oppnå dette, holder det ikke bare å drikke når du er tørst.

 

Tørstesignalene utløses gjerne først når kroppen har tapt en del væske. Så for å være føre var, bør du drikke seks til åtte glass vann per dag. Du kan også drikke te, urtete, mineralvann, mager melk, juice eller av og til lettsaft eller lettbrus for variasjonens skyld. Sukkersøt saft og brus er også greit en og annen gang, men ikke ofte! Da får du masse tomme kalorier med på kjøpet.

 

Husk også at det er mye væske i maten vi spiser – gode eksempler på vandig mat er suppe, yoghurt, agurker, druer, sitrusfrukter etc. Væske fra maten gjør at vi ikke trenger å drikke enda mer enn de seks til åtte glassene væske per dag.

 

Vanndrivende?

Kaffe har fått ord på seg for å være vanndrivende og dermed ikke ”telle med” i et væskeregnskap, men det trenger du heldigvis ikke tenke på. I løpet av et døgn jevner urinproduksjonen seg ut etter at du har drukket kaffe. Det samme gjelder for andre koffeinholdige drikker som cola, te (sort og grønn) samt guaranaholdige drikker (Solo pluss, for eksempel).

 

For mye vann

Det går an å bli vannforgiftet – som alt annet, litt er passe, mye er for mye! ”Litt” i denne sammenhengen vil variere, for de som ikke trener vil gjerne dagsbehovet for væske være på ca. to liter, mens hardt trenende kanskje trenger fire til seks liter per dag. Harde sykkelløp som Tour de France krever nok et atskillig høyere væskeinntak enn dette også, over ti liter om dagen, men så brukes det også opp underveis. Vi vanlig dødelige bør ikke styrtdrikke mengder av vann; en ung student i USA omkom etter å ha drukket 25 liter vann gjennom en natt i en såkalt opptaksprøve for en studentforening.

 

Øv deg!

Til slutt: det er en treningssak å drikke ofte. Og det er klart at et godt væskeinntak også må ut igjen. Jeg vet ikke hvor hyppig du må på toalettet, men stort sett er vi jo i nærheten av et toalett, så det burde være greit å ordne raskt. Så skaff deg en egen vanntermos du kan ha med over alt, fyll den med isbiter, limeskiver og friskt, deilig vann – så er du rustet gjennom dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...