Gå til innhold

Menyene.....


Gjest Nina1

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her inne, og leter og leter. Mulig de ligger rett foran nesa på meg, me hvor finner jeg menyene............... jeg skal begynne med meny 2, men jeg finner jo den ikke :fnis: Hadde vært fint om noen av dere som har vært her en stund kunne fortelle meg hvor jeg finner de. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boffeline

Jeg er usikker på om menyene ligger her på nettsiden. Tror kanskje dette er Grete Roede kurs spesifikt. Men uansett her kommer en oversikt over det du skal spise:

 

GR Meny 2: 1600 kcal - Dagsmeny

 

Frokost (ca 220 kcal): 2 brødrasjoner a 30 gram og 2 påleggsrasjoner a 20 gram

 

Lunsj (ca 220 kcal): : 2 brødrasjoner a 30 gram og 2 påleggsrasjoner a 20 gram

 

Mellommåltid (ca 110 kcal): : 1 brødrasjoner a 30 gram og 1 påleggsrasjoner a 20 gram

 

Middag (ca 400 kcal): ca 150 gram magert kjøtt/fisk + ca 100-120 gram (ferdigkokt) pasta, ris eller poteter + masse grønnsaker

 

Kveldsmat (ca 110 kcal): 1 brødrasjoner a 30 gram og 1 påleggsrasjoner a 20 gram

 

Annet (Ca 550 kcal)

Melk: 3 stk melkerasjoner

Frukt: 3 stk fruktrasjoner

2 stk kosemerker a 25 kcal

Ja-grønnsaker: nesten ubegrenset

Forsøk å få 2 hjertepoeng hver dag (dette finnes i laks, hjertego produkter, oliven, olivenolje, avokado etc)

 

 

Forklaringer

1 Brødrasjon = 1 skive grovbrød (30 gram), 2 grove knekkebrød, evt frokostblanding eller havregrøt (1/2 porsjonspose Quick & Easy)

 

1 Melkerasjon = 1,5 dl skummetmelk, en lettyogurt eller lignende (Min favoritt er Sans Yogurt is når jeg får lyst på noe godt)

 

Påleggsrasjoner = forsøk å benytte magert pålegg og lett oster (men man kan også kombinere 15 gram ost med f.eks 5 gram hjertego smør

 

1 Fruktrasjon = 1,5 dl juice eller en standard frukt

 

Kosemerker kan du bruke til sjokolade, snop, kaker, brus, vin, øl etc.

 

Ja-grønnsaker: Stort sett det meste, men ikke mais og avokado (det er disse to jeg husker)

 

Unngå farsemiddager - disse skal man kun ha maks 2 dager i uken. NB! Velg karbonadedeig isteden for kjøttdeig. Prøv å spis fisk 2 ganger i uka. Ellers magert kjøtt, som kyllingfilet, svin etc. Mange av oppskriftene her er på denne siden er veldig bra!

 

Håper dette kunne hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk boffeline. Kjempebra.

 

til frokost i dag spiste jeg to knekkebrød med cottage cheese..... Når jeg skal skrive inn hvor mye så fikk jeg bare at jeg kunne skrive inn en boks cottage cheese, og det er jo ikke så mye jeg spiser til et måltid. Men men.... jeg lærer vel etterhvert

 

Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boffeline

Hvis du søker på "Cottage" får du også 1 porsjon av 20 gram.

 

Forresten: 2 knekkebrød er nok litt lite (iallefall hvis de er grove). Av typen Multigrain eller andre fullkorn knekkebrød er 1 brødrasjon lik 2 knekkebrød.

 

Jeg er på mitt 3 GR internettkurs nå, og har tatt av 20 kg siden 1 September - veldig deilig!

 

Skal enda ned 10 kg til og for meg fungerer internettkurset veldig bra, greit å ha noe å strekke seg etter. Og da er det rapportering hver uke. Det koster ca 1500,- kr for 8 uker, men jeg tenker at det er en investering i meg. Dette er første gangen jeg seriøst prøver å slanke meg - har bestemt meg for at NÅ skal jeg ned! Tror det er viktig å sette seg et stort mål og mange små - mine er på "5 kg om gangen"! Pluss at jeg virkelig ser frem til å møte sommeren i ny slank og lekker utgave, med nye klær i to til tre klesstørrelser mindre. Jeg er helt sikker på at du klarer å gå ned dine 25 kg bare du er bevist på å sette deg mål. ANgående søthunger så anbefaler jeg VELDIG Sans vanilje-is. Teller som melkerasjon og er deilig på kvelden når mitt søtsug er som værst. Men jeg har blitt mye bedre nå som jeg spiser 5 måltider om dagen. Så kanskje det hjelper?

 

Jeg er veldig påpasselig med å følge menyen med antall kalorier og antall måltider. Forsøk å drikke MASSE vann. Min erfaring er også at mye vann og nok melkerasjoner (3 stk pr dag) gjør at det er lettere å gå ned. De ukene jeg har slurvet med dette har vekten stått mer stille. I tillegg er det viktig å bevege seg mer.

 

Lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 wasa husman grove knekkebrød med ost og smør blir 256 kalorier....

når eg føre det opp her inne...

eg skal ha 220 kalorier på frokost....

så da e det jo egentlig litt i overkant....

mener du at kanskje det ikkje stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boffeline

Jeg sjekket nettopp i GR boka, der står det følgende knekkebrød oppført:

 

2 stk Kavli Fullkorn = 1 brødrasjon (64 kcal)

4 stk Klibrød = 1 brødrasjon (48 Kcal)

2 stk Knekkebrød grov rug = 1 brødrasjon (61 kcal)

2 stk Knekkebrød Husmann = 1 brødrasjon (62 kcal)

1,5 stk lyst knekkebrød = 1 brødrasjon (78 kcal)

1,5 stk Knekkebrød med havre = 1 brødrasjon (69 kcal)

2 stk Ryvita Multi-Grain = 1 brødrasjon (66 kcal)

2 stk Ryvita rug = 1 brødrasjon (62 kcal)

 

Da skal du ifølge GR ha 4 stk knekkebrød om morgenen. Sammen med 40 (dvs 2x20) gram pålegg.

 

Da har du kanskje brukt en fet ost eller litt mye smør for å komme opp i 256 kcal?

 

Jeg har forsøkt å være nøye med å veie maten og holde meg til riktige deler av hver "komponent", dvs riktig antall gram brød og riktig mengde ost, smør eller annet.

 

Forsøk å unngå "fete oste", dvs unngå standard brunost - velg heller lett brunost. Det samme gjelder hvitost. Det utgjør en ganske stor forskjell.

 

Sjekk ut førstesiden på vektklubben, den som heter Kcal - ikke kcal for litt mer info rundt hva man bør velge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boffeline

Grovbrød og grove knekkebrød er ikke fy-fy. I Fedon verden er det kanskje det, men i GR- verden er det ikke det. Hold deg unna Loff så mye du kan - dette er "tom" mat som hverken gjør godt for kroppen eller metter. Dietter hvor man følger Glykemisk indeks fungerer sikkert også, men min erfaring er at GR dietten er enklere å følge med "vanlig norsk" hverdagsmat. Og mange GR deltagere har bevist at man også får resultater av dette - meg inkludert.

 

Sjekk ut varedeklarasjonen på brødet, dersom hvetemel står først er det mest hvetemel - prøv derfor å finne et godt brød hvor det er større innhold av grovmel. Eventuelt bak selv - men det har man kanskje ikke tid til.

 

Vei maten din hjemme (jeg veier ikke min på jobben) etterhvert får det en viss feeling hva som er 20 gram pålegg og hva som er 30 gram brød.

 

Som erstatning for brød kan du også bruke Havregrøt (f.eks Quick n'easy - engangspakker - disse er ganske gode) eller frokostblanding (her vet jeg ikke hvem som skal velges).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...