Gå til innhold

Hva er best for vekttap - trene mer og/eller spise mindre


Gjest fru luna

Anbefalte innlegg

hmm, ja, jeg har lurt litt på akkurat det der. Første gang jeg gikk på GR gikk jeg ned 15 kg i løpet av en vår uten å trene i det hele tatt! Det var den gang dagsrasjonen var på 12-1300 kcal.

Dessuten opplever jeg nå at jeg går ned mest de ukene jeg har trent lite, men det kan jo være andre årsaker til det igjen :)

 

MEN det er jo sikkert ingen som kan nekte på at det aller beste for kroppen vår er om vi trener i tillegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å skille mellom hva som fungerer best under slanking, og hva som er det beste for helsen. Trening gjør mye positivt med helsen, hvis man tilpasser mengde og intensitet til sitt eget nivå. Ideelt sett skal man jo ikke slanke seg hele livet. Og det er i hvert fall ingen grunn til å slutte å trene bare fordi man ikke er på slankekur for tiden. Gjennom media ++ får man liksom inntrykk av at folk kun trener for å gå ned i vekt...

 

I den perioden jeg slanket meg, så merket jeg at trening så absolutt økte forbrenningen. Men samtidig så ble jeg jo så enormt sulten. Så....men å prøve å være endel i aktivitet er nok lurt når man slanker seg, ellers blir det vanskelig holde forbrenningen oppe på et akseptabelt nivå. Men ikke for mye av det gode, tror nå jeg.

 

Det er nok noe annet hvis man er i svært god form allerede før man begynner å slanke seg, da. Men det å øke aktiviteten enormt når en begynner å slanke seg stresser kroppen kraftig, og stress fører til øket sult og sukkertrang for de fleste, det er jo kjent. Det er dessuten svært lett å bli overtrent når man lever på kalori-underskudd, og dette virker inn både på psyken og fysikken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å skille mellom hva som fungerer best under slanking' date=' og hva som er det beste for helsen. Trening gjør mye positivt med helsen, hvis man tilpasser mengde og intensitet til sitt eget nivå. Ideelt sett skal man jo ikke slanke seg hele livet. Og det er i hvert fall ingen grunn til å slutte å trene bare fordi man ikke er på slankekur for tiden. Gjennom media ++ får man liksom inntrykk av at folk kun trener for å gå ned i vekt...

 

I den perioden jeg slanket meg, så merket jeg at trening så absolutt økte forbrenningen. Men samtidig så ble jeg jo så enormt sulten. Så....men å prøve å være endel i aktivitet er nok lurt når man slanker seg, ellers blir det vanskelig holde forbrenningen oppe på et akseptabelt nivå. Men ikke for mye av det gode, tror nå jeg.

 

Det er nok noe annet hvis man er i svært god form allerede før man begynner å slanke seg, da. Men det å øke aktiviteten enormt når en begynner å slanke seg stresser kroppen kraftig, og stress fører til øket sult og sukkertrang for de fleste, det er jo kjent. Det er dessuten svært lett å bli overtrent når man lever på kalori-underskudd, og dette virker inn både på psyken og fysikken....[/quote']

 

Mulig det er derfor GR anbefaler 7 trimpoeng i uka. Jevn trim og jevnt matinntak stresser sikkert kroppen mye mindre enn overdrevet trim og lite matinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Interessant artikkel. Har sett noe tilsvarende før, der en gruppe ble satt på 1500 kcal/dag, en gruppe ble satt på 1500kcal/dag + trening, og en siste var kontrollgruppe. De som spiste mindre, men ikke trente, gikk ned mest.

 

Det jeg synes var mest interessant var utsagnet "Det er heller ikke slik at økt muskelmasse setter fart på stoffskiftet, og dermed sørger for større vekttap." Dette er jo det helt motsatte av hva GR og Jill Jahrmann og alle andre guruer sier.

 

Uansett. Av personlig erfaring vet jeg at diett uten trening er uhyre effektivt. Og når man blir slank og lett er man også mye mer lett-trent og kommer hurtig i god form. Men å starte med masse trening mens man er sterkt overvektig... hmmm kanskje det er bedre å konsentrere seg om maten til man når BMI 28 eller så? Evnt bare konsentrere seg om turgåing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Min personlige erfaring er at trimming (men ikke mer enn 2 trimpoeng for dagen i den laveste GR vektklassen for trimpoengberegning [<70 kg]) virker som et veldig godt supplement til diett for å oppnå jevnt vekttap - og for meg hjalp det til å få forbrenningen opp på normalt nivå. Jeg spiste for sjelden før jeg meldte meg inn her og var aldri sulten som resultat og spiste bare 3 måltider for dagen.

 

Men jeg har erfart at trimming, gjerne mye trimming, har utrolig stor betydning for å vedlikeholde vekten. Jeg har vedlikeholdt vekten siste året og i perioder med skader som gjør at jeg ikke kan trene har jeg en tendens til å legge på meg en kilo eller to og må bevisst gå inn for å kvitte meg med ekstrakiloene når jeg kan trene igjen.

 

Men med tanke på helse så har trimming uvurderlige kvaliteter - så jeg ville aldri anbefale noen å slanke seg uten å være i fysisk aktivitet selv om det virker. Tror også at det er mye synsing innen forskning på slanking/fysisk aktivitet - garantert vanskelig å gjennomføre kontrollerte forsøk. Slik at vi må finne ut hva som fungerer for oss selv i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som fru luna og grete40 er inne på, så tror jeg trening er vel så viktig når det gjelder forebygging og vedlikehold. Når du er i energibalanse så tåler kroppen mer og vil reagere på trening med oppbygging og formforbedring.

 

Når du slanker deg derimot, er ikke kroppen like effektiv på dette området, og du kan faktisk ende opp med å redusere formen hvis du trener for hardt eller hyppig (eller spiser for lite). Da er det nok best å være mye i aktivitet, ikke nødvendigvis presse kroppen så mye.

 

Men hva det vil si at presse kroppen er jo individuelt da. Hvis du er vant til å jogge eller å drive med aerobic så er det ikke akkurat noen god ide å slutte med dette når du slanker deg.

 

Jeg har tro på å holde sitt sedvanlige aktivitetsnivået når man slanker deg. Men har du levet svært stillesittende fra før, så gjelder deg å komme mer i bevegelse, det er klart! Men man må ta det pent og gradvis. Press og tvang kommer det sjelden noe godt utav. Dette gjelder for slanking også. Det er jo verdt å huske på at 90 % eller noe sånt går opp i vekt igjen. Og dette er jo ikke noen livsstil å trakte etter; jojo-slanking altså; jeg har prøvd det ;)

 

Det jeg har lest, er at styrketrening er lurt. Dette er ikke så slitsomt, og du bygger opp muskelmasse (eller i verste fall tar vare på den du allerede har), slik at du kommer utav slankingen med forbrenningen i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake (ca 2001) la jeg på meg veldig mye i løpet av halvannet år, pga depresjon. Etter halvannet år ble jeg kvalm av all cola drikkingen min (drakk myyyyyye) og sluttet tvert. Jeg vet ikke hvor mange kg jeg var på, for jeg hadde ingen vekt. Men hadde gått opp fra 36 til 42 og 44 i klær. Raste ned til rundt 60 kg på ca 4 mnd. (Er 172 høy). Jeg endret ikke spisevanene mine, men spiste nok mindre da farris og vann gjorde meg mindre sulten. Jeg drakk ikke brus, og søtsaker var ikke min greie, har først fått smaken på sjokolade siste halvåret faktisk. Denne vekta har jeg holdt helt til sist sommer, da kom depresjonen snikende igjen og jeg levde på grandiosa og sjokolade og mye varm mat (ganske fet sådan) til lunsj, og mye festing. Har lagt på meg 9 kg siden sist sommer. Rett over nyttår endret jeg på matvanene. Har tatt av 4 kg siden 2 januar.

 

Jeg trente ingenting i den første perioden jeg nevner, og jeg har trent pilates aktivt i ca 3 mnd nå i den andre perioden.

 

Diskuterte dette med en venninne og vi kom frem til at folk er forskjellige, noen må trene for å gå ned i vekt, mens andre kan klare det med å bare endre matvanene.

 

Selv ser jeg helt klart hvorfor og hvordan jeg har lagt på meg siden sommeren, men treningen jeg går på gir ikke store utslaget forbrenningsmessig. Så jeg er ikke overrasket over undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Mine første 10 kg, av totalt 20, forsvant kun ved at jeg begynte å trene. Spiste fortsatt masse usunn mat og helt vanvittig mye godteri. Men med kombinasjonen mer trening/mindre mat gikk jeg mye fortere ned de siste 10. Så da tror jeg det er løsningen for MEG ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jeg kan spise masse god mat når jeg trener så mye som jeg gjør. Jeg slanker meg heller ikke, har bare lagt om kosten slik at spiser oftere og mer riktig mat nå enn før. Og jeg spiser både godteri og kaker iblant. For meg er dette beste måten å gå ned i vekt/holde vekten for jeg forsaker ingenting. JEg har bare gått ned 13kg de siste årene, så det gått tregt men det går nedover.

Jeg tror at dersom jeg skulle bare slanket meg og ikke trent så hadde jeg gitt opp for lenge siden. Nå slipper jeg å gå sulten siden jeg kan spise 1900kcal pr. dag med mine 30 trimpoeng i uken. Og da er det plass til masse god mat i kaloriregnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Forskningen viser at de som slanker seg uten å trene styrke går ned mindre enn de som bare trener. De som både legger om kosten og trener går ned mest. De som fortsetter med gammelt kosthold men som begynner å trene tar også av mye. Det som forskerne legger vekt på er at de som trener mens de går ned i vekt taper minst muskler og mest fett, de som slanker seg uten å trene styrke taper mest muskler og mindre fettmasse...

 

Leste dette inne på iform en plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipp som happ hvordan en slanker seg' date=' men tror det er best med trening samtidig likevel. Bygger opp muskler, og forbedrer helsen

 

Fant samtidig en fin utregningsformel:

 

http://mozon.no/vekt-og-kosthold/liv-hofte-ratio/

 

Sizzi[/quote']

Tok denne formlen og satte inn mine mål jeg. resultatet ble 0,74. Altså under de 0,8 som anbefales. Men hva betyr det da?? Jeg er fortsatt overvektig:D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok denne formlen og satte inn mine mål jeg. resultatet ble 0' date='74. Altså under de 0,8 som anbefales. Men hva betyr det da?? Jeg er fortsatt overvektig:D:[/quote']

 

Jeg har nesten flat mage, stram også. Men scorer over 0,8 likevel. (Har BMI på 23.)

 

Det blir vanskelig å måle noe utfra en slik kalkulator på meg, jeg opererte sideflesket for to år siden så jeg har ikke fett på sidene i tillegg til en flat mage. MEN, jeg har veldig smale hofter. Derfor får jeg en slik ratio. Litt håpløst å måle etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...