Gå til innhold

Opplever dere negative holdninger pga overvekten?


Gjest Melkorka

Anbefalte innlegg

Det lurer jeg på i dag. Jeg har nemlig ved flere anledninger på jobben opplevd å høre ting jeg aldri selv ville drømt om å si til en anne person.

 

F.eks i dag: Vi sitter i kantinen og spiser. Det var endel ledige plasser rundt bordet, bla en plass ved siden av meg. Sjefen kommer opp, henter mat og kommer til bordet vårt. "Ja, Melkorka" sier han, "jeg setter meg ved siden av deg sånn at jeg ser slankere ut". Ingen sier noe... så sier han, neida bare tulla jeg.

 

SÆRLIG!! Ja, jeg vet jeg er overvektig, og sånne kommentarer hjelper meg bare til å skjerpe meg å være ekstra flink. Men likevel. Det sårer sånn. Og det er flaut, pinlig og gir meg en skikkelig nedtur. Sjefen pleier å si når jeg har gjort en god jobb at "nå skal du få gratis gulrøtter i et helt år, for det har du så godt av", eller "Fikk du spist MASSE godt i jula nå da Melkorka". Blir helt matt jeg.

 

Jeg har jo hørt og lest mange ganger om at folk blir så dårlig behandla når de er overvektige. Jeg merker det egentlig ikke på noe annet en sånne kommentarer på jobb, og da lurer jeg på om det er andre som opplever dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Og hadde jeg opplevd noe sånt, hadde jeg pinadø tatt igjen!!! Nå ble jeg skikkelig irritert på dine vegne! Alvorlig talt, SJEFEN din har ansvaret for HMS, at du har det bra både fysisk og psykisk på jobb, og dette er ting han absolutt burde holde seg for god til å både si og tenke! Ta det opp med ham, og det fortere enn svint! Da kommer han til å respektere deg for at du sier imot, og at du ikke tar imot crap fra noen. Herlighet for en idiot, jeg blir helt matt. *Det finnes mange dotter i verden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du absolutt ikke finne deg i! Om du føler deg slagferdig nok, ta igjen med full kraft og en snert av humor - gjerne mot et av hans svake punkter. Får han kanskje til å ta poenget. Er du ikke helt komfortabel med det, ta det opp med ham på en seriøs måte, og spør hva han egentlig mener med sånne kommentarer. Hjelper ikke det, ville jeg ha tatt saken videre. Nå vet jeg jo ikke hva slags arbeidsplass du har, men er det f.eks et ledernivå over sjefen din? Har dere et verneombud, eller en tillitsvalgt du kunne ha snakket med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest ærlige er å ta det opp direkte med sjefen din - be om et møte på tomannshånd og si at du blir lei deg når han slår slike "vitser".

 

Hvis du ikke vil ta det opp med ham på tomannshånd - hvis du f eks ikke er bombesikker på at han vil ta deg på alvor - så ta kontakt med tillitsvalgt eller med verneombudet.

 

Ingen skal finne seg i sånne kommentarer.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg kalle mobbing på arbeidsplassen, og når det er sjefen som sier slikt så er det ekstra ille!!! Men det er jo noen som har veldig lite utviklede sosiale antenner så det er ikke sikkert han skjønner at han ikke er morsom. selv om ingen andre ler når han kommer med sine vitser.

Er helt enig med de andre her om at du må ta det opp med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff, så idiotisk av sjefen din å si sånne ting. Men dessverre det er nok ikke bare du som opplever sånn ting. Det virker ofte som om at vi store mennesker skal "tåle" en del sånn ting. Man ville jo ikke si til ett menneske som hadde andre skavanker at man velger å sette seg sammen med de for å "skjule" sine egen skavanker. For det er jo egentlig det han gjør. Er enig med de andre ta dette påå med han. Du kjenner han å vet sikkert om du skal gjøre det med humor eller på en seriøs måte. Å tro du meg det er ikke bare deg det blir pinelig for, det blir pinelig for de andre som sitter sammen med dere og som har sosiale antenner. Skulle nesten ønske det var en test de som skal være sjef må igjennom. En sosialantenne test. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte alle sammen.

Sjefen min mangler sosiale antenner, det er noe som er almennt kjent i firmaet. Han er øverste sjef i firmaet så jeg kan ikke gå noe høyere. Jeg vet ikke om jeg tør ta det opp heller, jeg vet aldri hvor jeg har han. Jeg er ansatt gjennom manpower så jeg kan jo selvfølgelig gå til dem. Jeg får se hva jeg gjør. Det er ikke bare meg det går ut over. En annen som jobber sammen med meg har noen kg ekstra, uten at jeg ville kalt han overvektig. Velkomsten han fikk etter en to ukers ferie var : Ja.. jeg ser du ikke har tatt av deg på ferien...

Koselig... :S

 

Jeg skal i hvertfall se om jeg kanskje sender sjefen en epost og sier at jeg ikke synes vitsene hans på min bekostning alltid er så morsomme... om jeg tør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har rådet deg til så ville jeg tatt dette opp på ett eller annet vis, men jeg skjønner deg at det ikke alltid er så lett. Spesielt synes jeg som deg at det er vanskelig når man ikke er ansatt i firmaet, men gjennom et vikarbyrå. Likevel så synes jeg ikke denne personen skal få holde på sånn. Denne personen skal jo være et forbilde på sin arbeidsplass i og med at han sitter som øverste sjef.

 

Hvis du ikke tør eller vil ta dette alene med denne personen så ta det med din arbeidsgiver, Manpower. Mobbing på arbeidsplassen skal ingen utsettes for.

 

Stå på videre og vis dem hvem som kan!! Lykke til!

 

Klem fra Reid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer som de andre STERKT på dette innlegget. Dette er mobbing og trakassering på arbeidsplassen, selv om det sikkert ikke er ment sånn. Jeg synes absolutt du skal ta dette opp med Manpower. De er leverandør til firmaet og de vil sikkert reagere på måten sjefen behandler sin "kunde" på. Han bør få seg en smekk over skulderen.

Har selv opplevd å bli trakassert av en samarbeidspartner, han kom og la hendene sine på hoftene mine bakfra. Jeg var ute av stand til å forsvare meg. Tok dette opp med sjefen min, og det resulterte i at han fikk seg en smekk av sin styreleder.

Dessverre er vi ikke alene om å ha opplevd sånt i arbeidslivet, og det blir ikke bedre av at vi er "snille og stille". Vi må ikke tro det er vår skyld. Sjefen din har ikke noe med ditt kosthold, vekt eller for den del hårfrisyre å gjøre. Kan vel være en trøst at det er allment kjent at han mangler sosiale antenner, men likevel. Si fra! Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

... fy faen så forbanna jeg ble nå! Og når jeg blir forbanna slenger jeg litt med leppa, og hadde han vært her nå (sjefen din altså) hadde jeg bedt han om å sette seg ved siden av meg, for så å tilby han gulerøtter og sagt "Ta disse, for nå er det like før du tar meg igjen..." Fy f... alstå!

 

Er enig i at dette er trakassering og at det burde rapporteres, uansett hvor god selvironi du har melkorka (og det er en god ting å ha...)

 

Ikke finn deg i dette!

 

Klem fra forbanna frøken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fast ansatte i firmaet er noen mannsjåvinister av dimensjoner. Brøltete og frekke, nedlatende.. stort sett er de ok, men det er disse episodene som gjør jobben ikke alltid så veldig grei..

 

Jeg har tatt opp endel andre ting med manpower, bla ble jeg hver eneste dag, mange ganger om dagen kalt "dumme blondine", eller om jeg spurte/sa noe var svaret "har ikke du fått sparken ennå?" Det var ment som spøk, og ok det kan faktisk være morsomt et par ganger, men det gikk over streken og jeg sa fra til manpower. Etter det ble det mye bedre. En av de andre ansatte har ved flere anledninger "befølt" meg på overkroppen. Det var på byen, men han vet jeg er så godt som gift og har små barn hjemme. Han kommer hver dag og stikker fingeren sin rolig inn i siden på meg. Det føles virkelig ikke bra, hadde han nå stukket fingeren sånn fort for å erte liksom så hadde det ikke vært så ille å bare stikke/"slå" litt tilbake, men når det blir gjort så rolig så blir jeg helt satt ut og vet ikke hva jeg skal gjøre. Prøver å trekke meg unna, men går ikke alltid. Sier han må slutte (med tullete stemme, men jeg mener det jo.. vanskelig det der) men det fortsetter. Føler det ekstra ubehagelig siden jeg har komplekser for magen/bolledeigen min.

 

Må si at denne dårlige behandlingen absolutt ikke bare er mot meg, men også de andre ansatt gjennom manpower. Manpower vet om det og har tatt en snakk med sjefene og de andre fast ansatte om dette. To tidligere ansatte (også gjennom vikarbyrå) sa opp jobben sin i firmaet og grunnen? - mobbing.

 

Huff.. for en klaging. Jeg har lett lenge etter jobb. Selv om jeg har god utdannelse har jeg lite erfaring og denne jobben er et supert springbrett videre. Jeg har som mål å holde ut et år, for så å begynne å lete etter noe annet. Har noen måneder igjen på å ha vært der et år men det skal jeg holde ut. Har en kollega som jeg kan prate om dette (har aldri nevnt for han det med overvektsmobbinga, det er FOR flaut) heldigvis, så da kan jeg holde ut.

 

Sorry.. nå er jeg ferdig med klagina mi ;) Jeg ser jo av svarene deres at jeg burde gjøre noe med dette.. jeg bare tror ikke jeg tør. For mye står på spill. Jeg kan ikke være uten jobb. Jeg forsørger familien min på 5 helt alene, mannen er student og har ikke studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Du er min hverdagshelt, Melkorka. Om noen år når du har klatret forbi disse dustene på karrierestigen, kan du gi dem en mental finger og en "so long, suckers!". Inntil da, bit tenna sammen og vit at det ikke er deg det er noe galt med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slappfisken

For en tulling til sjef! Dette må du rett og slett ikke av din egen selvfølelse finne deg i! Den beste måten å ta igjen på slikt er jo å svare med samme mynt. Neste gang du skal sette deg i kantina, kom bevist like etter han, og så kan du fleipe og si: "jeg setter meg her ved siden av deg jeg, så kan du se tynn ut og jeg vakker" :) Hvis du ikke tørr å være frekk tilbake, så send ham en mail. Det er ofte veldig vanskelig å ta opp sånne ting ansikt til ansikt, jeg for min del begynner alltid å grine i sånne samtaler noe som gjør at jeg ønsker å unngå det. Med mail så får du også dokumentert at du har sendt til ham, og du får (sannsynligvis) et svar skriftlig tilbake også, som du om nødvendig kan vise videre til Manpower. Du trenger jo ikke sende en lang mail som virkelig forklarer hvor såret du blir, bare skriv at slike kommentarer som det han akkurat sa, vil du gjerne i fremtiden ha deg frabedt. Dessverre så spørs det om noe som helst vil hjelpe på en sånn idiotsjef..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fast ansatte i firmaet er noen mannsjåvinister av dimensjoner. Brøltete og frekke' date=' nedlatende.. stort sett er de ok, men det er disse episodene som gjør jobben ikke alltid så veldig grei..

 

Jeg har tatt opp endel andre ting med manpower, bla ble jeg hver eneste dag, mange ganger om dagen kalt "dumme blondine", eller om jeg spurte/sa noe var svaret "har ikke du fått sparken ennå?" Det var ment som spøk, og ok det kan faktisk være morsomt et par ganger, men det gikk over streken og jeg sa fra til manpower. Etter det ble det mye bedre. En av de andre ansatte har ved flere anledninger "befølt" meg på overkroppen. Det var på byen, men han vet jeg er så godt som gift og har små barn hjemme. Han kommer hver dag og stikker fingeren sin rolig inn i siden på meg. Det føles virkelig ikke bra, hadde han nå stukket fingeren sånn fort for å erte liksom så hadde det ikke vært så ille å bare stikke/"slå" litt tilbake, men når det blir gjort så rolig så blir jeg helt satt ut og vet ikke hva jeg skal gjøre. Prøver å trekke meg unna, men går ikke alltid. Sier han må slutte (med tullete stemme, men jeg mener det jo.. vanskelig det der) men det fortsetter. Føler det ekstra ubehagelig siden jeg har komplekser for magen/bolledeigen min.

 

Må si at denne dårlige behandlingen absolutt ikke bare er mot meg, men også de andre ansatt gjennom manpower. Manpower vet om det og har tatt en snakk med sjefene og de andre fast ansatte om dette. To tidligere ansatte (også gjennom vikarbyrå) sa opp jobben sin i firmaet og grunnen? - mobbing.

 

Huff.. for en klaging. Jeg har lett lenge etter jobb. Selv om jeg har god utdannelse har jeg lite erfaring og denne jobben er et supert springbrett videre. Jeg har som mål å holde ut et år, for så å begynne å lete etter noe annet. Har noen måneder igjen på å ha vært der et år men det skal jeg holde ut. Har en kollega som jeg kan prate om dette (har aldri nevnt for han det med overvektsmobbinga, det er FOR flaut) heldigvis, så da kan jeg holde ut.

 

Sorry.. nå er jeg ferdig med klagina mi :) Jeg ser jo av svarene deres at jeg burde gjøre noe med dette.. jeg bare tror ikke jeg tør. For mye står på spill. Jeg kan ikke være uten jobb. Jeg forsørger familien min på 5 helt alene, mannen er student og har ikke studielån.[/quote'] Dette er uholdbart! Jeg synes så synd på deg som må jobbe sammen med disse idiotene.. ikke føl at du klager, det er godt å få det ut. Godt du også har en medsammensvoren! Noen menn er så tøffe i trynet, spesielt om de er i flertall. Så utrolig dårlig å komme og stikke fingeren inn i siden på deg hver dag. Hva er poenget? Er det forsøk på et sjekketriks, er det et urovekkende dårlig et - umodne dust! Du må si til ham at du ikke finner deg i det. Det ER trakassering! Slå til ham! Det er ikke så lett å sette på plass teite mannfolk, men håper du får det til. Det har hjulpet deg å si fra til Manpower før - gjør det på nytt. Helt utrolig at de kan oppføre seg sånn "bare" fordi du er vikar, og fordi de vet du har lyst til å beholde denne jobben. De selv sitter så trygt, men skal de kunne rakke ned på deg og de andre vikarene for det?!? På en arbeidsplass er alle likeverdige! Åh, kjenner jeg bli sint nå igjen... Håper det er verdt å holde ut, siden erfaringen er viktig for deg.

Ikke la dustene ødelegge! Du vet selv hvor dyktig du er, hold på den tanken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips for å hanskes med denne idioten som skal stikke fingeren sin i siden på deg: Ta et rolig skritt bakover, plant hælen godt på tærne hans, legg all vekt på det benet, smil, og spør hva du kan hjelpe ham med... :) Gjør du det en 2-3 ganger, tenker jeg han fatter poenget!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom det jeg skrev og håper jeg ikke ble oppfattet som voldelig :-)

Jeg har aldri slått til noen, men har hatt god lyst til å gjøre det noen ganger! Men blir heller i slike situasjoner helt handlingslammet og stum... Men budskapet er i alle fall - ta igjen med ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om han er impotent.

Det er han helt sikkert!

 

Det er vel DET han egentlig vil skjule, tenker jeg.

 

Pleide alltid å tenke det oppi hodet mitt: lurer på om du er like tøff i trynet når du er naken? (han altså).

 

Men dette er mobbing, Melkorka. Dette er skikkelig mobbing.

Og dersom det ikke gir seg, burde du ihvertfall gjøre Manpower oppmerksom på det slik at det ikke kommer som en bombe på dem den dagen du virkelig sprekker og tar igjen.

 

Klem fra

antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slappfisken

Hei Melkorka, jeg har ikke klart å legge posten din helt bak meg enda jeg, ble så sint når jeg leste det, over hvor utrolig ufyslig enkelte sjefer kan være. Har du gjort noe, sendt en mail enten til ham eller Manpower? Håper i allefall det ordner seg.. *klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nei jeg har ikke gjort noe enda.

Men på fredag spiste jeg ikke lunsj sammen med de andre på jobb. Hadde et ærend i byen så jeg kjøpte en salat og et grovt rundstykke og spiste før jeg kom tilbake til jobben. Da jeg kom tilbake satt sjefen og godtet seg i stolen sin. " Ja Melkorka, fikk du trykket i deg noe hamburger og pommes frites nå da??" Jeg svarte at nei, jeg spiste en salat. Hva spiste du da? sa jeg. Da svarte han fort at han bare hadde spist gulrøtter. Men jeg vet godt hva han spiste. Det samme som han ALLTID spiser. Brødskiver med leverpostei og MAJONES. Han har majones på alt.

Han er overvektig selv, men føler seg nok bedre av å trykke litt på andre.

 

Jeg har hørt rykter om at han skal ha en medarbeider samtale snart, så da får jeg se om jeg tør ta det opp med han. Som jeg har sagt før så er han virkelig ikke helt stabil. De andre guttene jeg jobber med (jeg er den eneste jenta) er redde for han.

 

I går ble jeg tilbudt en jobb med bedre lønn, der jeg kan være min egen sjef og helt frie tøyler.. Det frister veldig, men på en annen side er det litt mer risikofyllt. Jeg vurderer det. Hvor gøy hadde det ikke vært å kunne sette foten i gulvet å si at NÅ har jeg fått nok. Nå skjerper dere dere, ellers går jeg. Jeg skal i det minste vente og se hvordan medarbeidersamtalen utvikler seg.

 

Jeg blir så glad av å se at så mange her inne faktisk tar mitt parti - og det uten å ha sett meg. For en flott gjeng!!! Kjempe glad for å ha dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

You go, girl!!! Ta den jobben! I hvert fall hvis det er noe du tror du kommer til å trives med å gjøre. Si din mening på en rolig, saklig og fattet måte på medarbeidersamtalen, og hvis han ikke tar deg alvorlig, kan du ta din hatt og gå! (Syns jeg du skal gjøre uansett nå som du har noe annet å gå til :) )

 

Uansett hva du gjør: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta jobben, hvis det er det du innerst inne vil.

Slik jeg kjenner deg gjennom ordene her inne, er jeg sikker på at du vil gjøre en glimrende jobb.

 

Grattis med tilbudet ihvertfall.

 

:-) antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Hei!

 

Jeg blir så forbanna når jeg leser dette. Du må ta igjen med samme mynt! F.eks. når han setter seg ved siden av deg må du si at: "flott at du setter deg her, du har så dårlige tenner at jeg får den perleraden ved siden av deg. Eller noe med håret (skallet - det svir!!)(Åh- jeg trodde du hadde med deg melon på jobben, så var det bare skallen din!) Eller dårlig hygiene!!! (har du gammalost på maten, eller er det bare kroppen din som lukter så vondt) Her må du bare ta igjen med det styggeste du kan, han skjønner bare STORE BOKSTAVER.

 

Etterat du har ydmyket både kropp, utseende og lukt på ham, kan du si at du har fått tilbud om ny jobb. (Bare hvis du virkelig vil ha den) Det høres jo ut som du er mer enn kapabel til å fixe en ny jobb, og husk du har fått tilbud om denne, det er ikke noe du har søkt. De vet hva du kan, er det noe å lure på????

 

Nei, stå på, og ikke finn deg i dette!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg,

 

jeg som mange andre her inne blir skikkelig sint når jeg leser om hverdagen din, men jeg blir også litt bekymret. Først vil jeg si at jeg syns du skal ta den andre jobben, det er ikke noen vits i å fortsette å utestte segselv for mobbing. Det fortjener du ikke. Fra hva jeg kan forstå her, vil trolig ikke en e-post eller en samtale med sjefen forandre noe. Det er helt tydelig at dette er et repiterende mønster i bedriften, og selvom jeg syns du skal "bite fra deg" så er jeg ikke sikker på at det er løsningen her. Gi beskjed til Manpower om hvorfor du slutter, og la de gjøre jobben etter at du har forlatt bedriften, skriv gjerne en mail til Manpower med cc til "sjefen" og forklar hvorfor du ikke lenger ønsker å jobbe i firmaet. Da har du dokumentert saken for fremtidige arbeidere hvis det samme problemet skulle dukke opp igjen. Du kan gjerne nevne navn på personene som har vært ufine, da både Manpower og "sjefen" har taushetsplik i slike saker. Skriv gjerne at mailen er en personalsak, og konfidensiell.

 

Jeg er i alle fall av den oppfatning at du skal komme deg vekk før psyken din utsettes for mere stress. Det er fint at du vil jobbe og forsørge familien din, men ender du opp som mange andre som blir mobbet på arbeidsplassen, ja så er du ikke til stor nytte for familien. Dette må jo påvirke deg hjemme også?

 

Tenkte jeg skulle legge ved denne:

 

http://www.helsenytt.no/artikler/mobbing_arbeid.htm

 

Uff, jeg sitter her med vondt i magen, og håper du takker ja til den andre jobben. Kom deg vekk!!! Sett dine spor, men gjør det på vei ut døren! Dette er ikke feigt, selvom noen av dere som leser dette kanskje mått mene at du bør konfrontere mannen eller mobbe tilbake. Det løser nok ikke problemet. Hadde dette bare gjeldt deg, så kanskje, men ut i fra hva du skriver er din situasjon ikke unik i firmaet. Tenk på degselv og ikke "sjefen, beføleren, Manpower eller andre". Du ville aldri skrevet om dette her, hvis det ikke plaget deg- så kom deg vekk! At du får en ny jobb, det er jeg sikker på... og tar du den du har fått tilbud om nå, ja så får du flott ny erfaring!

 

Klem og gode tanker fra flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Som vanlig har flua ikke bare tenkt gjennom saken, men kommer også med veldig gode råd. Gode, juridisk holdbare råd. Jeg slutter meg helt og fullt til det hun sier. Du bør komme deg vekk derfra, det er viktig for din egen selvfølelses skyld. Ikke bare når det gjelder overvekt eller utseende, men når det gjelder din generelle følelse av egenverd og trygghet. Man mister fort en god selvfølelse når man utsettes for denne typen trakassering, og det tar ikke så veldig lang tid før selvtilliten begynner å rakne.

 

Tror det er viktig at du tenker på deg selv som for verdifull til å ville utsettes for dette over tid. Ikke la ham bruke deg som søppelkasse for sine spydigheter og psykopatiske væremåte.

 

Nå har du en mulighet til en annen jobb, og her har du en gylden mulighet til å slippe mer mobbing uten at det går ut over økonomien.

 

Lykke til med valget.

 

Klem fra antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkorka

Må bare forteller dere dagens oppgulp fra sjefen.

 

I dag valgte jeg salatbar i kantina. Sjefen sa da han kom til bordet: Jøss.. jeg må vel begynne å kalle deg Grethe nå da. Grethe sa jeg, og spilte dum. Jeg skjønte jo selvfølgelig at han viste til Grethe Rode.. Han mumlet da et svar om nettopp Grete Rode men jeg svarte at det var nå litt drøyt. Og tenk. Jeg satt og "forsvarte" mitt valg av lunsj i dag for sjefen og en annen fast ansatt i firmaet. Er det mulig å bry seg??

 

Jeg tok det absolutt ikke nær meg i dag. Tenkte bare at han var utrolig barnslig og jeg kan ikke fatte at han GIDDER å bruke tid på sånt tull. Ikke bryr jeg meg om hva han spiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...