Gå til innhold

Er det virkelig 150 ferdig behandlet kjøtt vi skal spise på meny 2?


Gjest mami

Anbefalte innlegg

Er jo veldig mye etter jeg har stekt opp kjøttdeigen eller laks osv.. Har spist så mye nå i snart to uker, men blei litt redd for om jeg har misforstått nå. Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett i tidligere tråder at folk har fått litt forskjellige beskjeder på kurs, men jeg har nå fått vite av min kursleder at det er 150 g før steking/koking etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa det ja.. Hmm så rart at ikke alle sier det samme, er jo veldig stor forskjell. Men da stemmer det sikkert som hun sier.. Da får jeg prøve å spise litt mindre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest solskinnet

Min kursleder sier at det er 150gram etter koking/steking.. jeg blir helt forvirret angående dette. Alt annet på kurset er jo klart å tydelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva kurslederne sier, kan man jo ha i bakhodet at alle kaloritabeller opererer med kcal-innhold av ubehandlet mat. Derfor må man jo veie maten før man tilbereder den. 150 gram rå kjøttdeig vil jo derfor inneholde færre kcal enn 150 gram stekt kjøttdeig. Det er jo opp til deg selv hvor mye du velger å spise, men man må huske på at kalori-innholdet ikke er det samme, og ta det med i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Både nåværende kursleder og en kursleder jeg hadde i 2004 sa uttrykkelig at maten skal veies etter koking og steking. Det gjelder også ris, pasta etc.

 

Selv syns jeg det blir for mye, særlig på kjøtt og kjøttdeig, så jeg spiser meg bare passe mett og lar meg ikke stresse av at jeg "skulle" hatt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Uansett hva kurslederne sier' date=' kan man jo ha i bakhodet at alle kaloritabeller opererer med kcal-innhold av ubehandlet mat. Derfor må man jo veie maten før man tilbereder den. 150 gram rå kjøttdeig vil jo derfor inneholde færre kcal enn 150 gram stekt kjøttdeig. Det er jo opp til deg selv hvor mye du velger å spise, men man må huske på at kalori-innholdet ikke er det samme, og ta det med i beregningen.[/quote']

 

du skal jo ikke bruke fett når du stker kjøttdeig, og da blir det vel galt å regne uti fra at stekt inehilder flere kalorier enn rå kjøttdeig!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
ja' date=' altså det vet jeg også, men når du ser på kcal innholdet, kan vel ikke stekt kjøtt, uten stekefett, inneholde mer kcal enn rått kjøtt?[/quote']

Jo, det kan det. Hvi du steker 150 gram rå kjøttdeig, som inneholder 285 kalorier, vil den etter steking (uten fett) inneholde akkurat like mange kalorier, men kanskje bare veie 100 gram fordi vannet fordamper. Det forsvinner ingen kalorier med vannet.

 

Regnestykket blir da: 150 gram rå kjøttdeig inneholder 285 kalorier, mens 150 gram stekt kjøttdeig inneholder 425 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ser at dette er en gammel tråd, men allikevel.... Jeg har nemlig et tips. Hvis det bare er kjøttdeig jeg har for hånden, lar jeg den renne av seg i et dørslag etter at jeg har stekt den. Sykt mye fett som forsvinner.....rett ned i vasken.....og ikke i gapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg må bare si at jeg har også lurt på dette. Jeg har spurt min kursleder 2 ganger om det kan være riktig at man skal spise 150 gram ferdig stekt/kokt kjøtt. Og hun sier at det er riktig. Hun sa også at både hun og alle de andre som hadde fulgt kursene hadde gjort det slik og alle hadde gått ned i vekt. Men dersom jeg synes det ble mye kjøtt kunne jeg gjerne veie det før tilberedning.

 

Når du ser på oppskrifter på mat så står det jo f.eks 600 g kjøttdeig til 4 porsjoner. Og det er jo før steking. Under steking forsvinner jo ca 20% av vekta. I mitt hode skulle man jo da tro at hvis det var meningen at man skulle spise 150 g ferdig kjøtt, så skulle det stått 750 g kjøttdeig i oppskriften slik at ferdig stekt kjøttdeig kom på 600 g.

 

Mulig jeg tenker feil... Men jeg kommer iallfall til å veie før tilberedning. Og i de tilfeller det er vanskelig å veie før, kan man regne med et vekttap på 20% på kjøttet. Slik at man veier opp 120 gram ferdig kjøtt. Det er iallefall mer enn nok for å gjøre meg mett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.. Ville bare si at jeg nå har nevnt dette spørsmålet og alle motstridende svar til min kursleder. Hun skal ta det videre til hovedkontoret og prøve å få gitt et godt svar på hvorfor vi får forskjellige beskjeder om dette..

 

men min kursleder sier at vi alltid skal veie "spiselig" del.. dvs etter tilbredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Maten må jo veies etter tilbereding. Det er helt åpenbart hvis man tenker på pasta. Tenk hvor stor forskjell det er på tilberedt pasta og tørr! Samme med ris og andre matvarer som absorberer veske. Annen mat som kjøtt og grønnsaker fordamper veske, gjør at man kan spise mer enn rå mengde. Men sånn er det bare! Det er ganske logisk at mat som sveller kan man spise mindre av og mat som fordamper blir det mer av.

 

Ellers når det gjelder kjøttdeig (293 kcal pr 100 g) bør man bruke karbonadedeig (158 kcal pr 100 g) for det er nesten halvparten fettmengde i karbonadedeigen. Man kan også la fettet renne av på karbonadedeigen så slipper man litt fett her også. Da kan man virkelig kose seg med taco'en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I næringsmiddeltabellene finner man som oftest kaloriinnhold i både tørr og kokt pasta og ris. 40 gram tørr vare tilsvarer ca 100 g kokt vare.

 

I andre matvarer er energiinnholdet oppgitt pr 100 gram RÅ vare. Ved tilberedning vil de fleste matvarer avgi vann og kaloriinnholdet i den ferdige kokte/stekte maten vil derfor inneholde mer kalorier pr 100 gram enn 100 gram rå vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...