Gå til innhold

kalorier?


Gjest miwt

Anbefalte innlegg

hei! lurte egentlig bare på om noen her vet om en kalorikalkulator et sted på nettet, der jeg kan finne ut hvor mange kalorier jeg trenger per dag?

Jeg ligger på under 1000 kcal hver dag, og lurer på om dette kanskje er litt lite? Har gått ned ca 10 kg og føler at jeg har nådd målet mitt, så jeg vil jo ikke gå ned noe mer. men vil selvfølgelig holde meg der jeg er;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

1000 er alt for lite til å holde en god forbrenning oppe - du risikerer å legge på deg når du begynner å spise vanlig. Ville økt gradvis - hvis du klikker på diskusjon i ventre marg kommer du inn på en side som viser nye innlegg i diskusjonene. Øverst til venstre er en søkefunksjon of dersom du skriver inn formel får du GR sin formel.

 

Kort fortalt:

[(Vekt i kg x 10 + høyde i cm x 6,25) - 161 (kjønnsfaktor) - alder i år x5] x aktivitetsfaktor (1,2 for sengeliggende, 1,3 for rolig jobb, 1,4 for mer aktivitet, 1,5 for kroppsarbeid). I tillegg så skal du legge til kalorier forbrukt når du trener.

 

Denne formelen gir hva du trenger for å vedlikeholde vekten med en NORMAL forbrenning - vil ta litt tid før du kommer deg av spareblusset sannsynligvis.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver å øke kaloriinntaket litt, men klarer det ikke. Jeg spiser meg alltid mett, så går ikke og sulter meg for å si det sånn.

spiser jo som vanlige folk, ca 4 måltider hver dag med mellommål inkuldert. skjønner liksom ikke hvordan jeg da skal klare å øke kaloriinntaket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Hva spiser du når du spiser deg mett og 4 måltider om dagen under 1000 kalorier da? Hvis du skriver inn et eksempel kan jeg/vi kanskje se hva du kan/burde endre på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en typisk hverdag. I helgene blir det mindre fordi jeg spiser frokost så sent, så jeg trenger ikke å spise lunsj...

 

Sum kcal: 960

 

Frokost » 187

 

1 skive a 30 gram grovbrød uten sirup 66

 

1 ss a 10 gram Havregryn 35

 

1 porsjon a 20 gram Vita hjertego' ost, Mills 52

 

10 gram pastrami 11

 

3 gram majones lett 40% fett Mills 12

 

3 gram margarin Brelett 40% fett 11

 

 

 

Lunsj » 141

 

1 skive a 30 gram grovbrød uten sirup 66

 

1 porsjon a 20 gram pastrami 22

 

10 gram Pesto Genovese Barilla 53

 

 

 

Mellommåltid » 190

1 stk a 10 gram Rugsprø Wasa 31

 

1 skive a 10 gram Ridderost 42

 

110 gram Sans Cottage Cheese jordbær 117

 

 

 

Middag » 403

 

1 porsjon a 125 gram pasta fullkorn kokt 141

 

100 gram Go' og Mager Røkt Kjøttpølse 145

 

15 gram Pesto Genovese Barilla 80

 

20 gram mais 16

 

1 porsjon a 20 gram Apetina Feta basilikum-oregano 3% 21

 

 

 

Grønnsaker 7

 

20 gram agurk slange 2

 

3 stk a 11 gram cherrytomat 4

 

50 gram isbergsalat 5

 

 

 

Kosemerker 27

 

2 kopp a 1,5 dl kaffe 0

 

1 kopp a 1,5 dl Twinings Grønn Te Sitron 0

 

1 porsjon a 50 gram Heistad Lavkalori Sjokoladepudding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Synes det var lite mat - ville økt antall skiver og ikke minst lagt til mye grønnsaker og frukt. Dette kostholdet blir du underernært av. Ville spist hver 3 time.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser masse frukt og grønt, mulig jeg har blingsa litt på grammene når jeg har lagt inn rapporten. men spiser i hvertfall salat eller frukt til hvert måltid.. men hvis jeg øker med et mellommål om dagen, kommer det til å bli for mye for kroppen sånn til å begynne med i og med at den er vant til å klare seg på lite mat? vil jo ikke legge på meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Kroppen trenger først av alt næring - og det du skrev gir ikke mye næring og til dels usunt fett (pølsene) Dersom du spiser frukt og grønnsaker allerede så spiser du mer næringsrik mat og kalorier enn de 1000 kcal du oppgav. Vanskelig å komme ,ed forslag uten å vite hva du gjør i gjennomsnitt hver dag.

 

Hva er kaloribehovet ditt etter formelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spiser jo ikke pølser hver dag da! holder meg stort sett til det sunne fettet, og mat med lite fett generelt.

tok denne dagsrapporten fordi det var den som viste mest kcal.. skal i følge testen ha om lag 1600 kcal per dag.. trener dessuten tre ganger i uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

miwt (tidligere gikke)

Trenger du bare 1600 etter formelen? eller har du da regnet inn et kaloriunderskudd?

 

Valget er ditt - spiser du til vanlig mye fettfattig/mager kost kan du legge til litt fetere varianter for å få opp kaloriene - fet fisk, nøtter, avokado etc., mer skiver og mer grønnsaker og frukt.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Hei,

 

Om du går litt opp i vekt mens du justerer fra ditt "underernært program" til det programmet som passer for sunn vektnedgang er det stor sannsynlighet for at det du legger på deg er tapt vann og muskler. Når du går ned i vekt ved underernæring mister ikke kroppen det lagrede fettet, og så lenge du ikke begynner å spise masse usunt fett o.l., vil du ikke legge på deg mye fett nå heller. Du vil sannsynligvis legge på deg vann og stoffer kroppen din sårt savner nå etter å ha levd på feilernæring. Du kan allikevel gå opp gradvis i kalorimengde, men ikke ha dårlig tid med vektnedgangen din! Hvis du sulter deg ned i vekt vil du sannsynligvis legge på deg igjen i løpet av kort tid etter endt "sultekur". Hvis du spiser deg sunt ned i vekt og inn i en ny livsstil er det økt sannsynlighet for å beholde en sunn og slank kropp!

 

Hilsen Soljenta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men jeg spiser jo sunn mat. pakker ikke i meg masse snacks og mettet fett, er veldig bevisst på hva jeg spiser.

så kroppen får NÆRING, dere trenger ikke si at jeg lever usunt for det gjør jeg aldeles ikke.

jeg går heller ikke og sulter meg, spiser når jeg føler for det. så da synes jeg det er rart at man skal opp i så mange kalorier om dagen, for jeg har i alle fall ikke sjangs til å klare det.

dessuten trenger jeg ikke mer enn 1600 kcal per dag pga at jeg har et ganske stillesittende studium, der jeg sitter foran dataskjermen mesteparten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinny
ja' date=' men jeg spiser jo sunn mat. pakker ikke i meg masse snacks og mettet fett, er veldig bevisst på hva jeg spiser.

så kroppen får NÆRING, dere trenger ikke si at jeg lever usunt for det gjør jeg aldeles ikke.

jeg går heller ikke og sulter meg, spiser når jeg føler for det. så da synes jeg det er rart at man skal opp i så mange kalorier om dagen, for jeg har i alle fall ikke sjangs til å klare det.

dessuten trenger jeg ikke mer enn 1600 kcal per dag pga at jeg har et ganske stillesittende studium, der jeg sitter foran dataskjermen mesteparten av dagen.[/quote']

 

Jeg tror du misforstår litt hva de andre her mener med at du lever usunt. Jeg er enig med deg i at den maten du spiser er sunn, og det tror jeg at de andre her mener og. Det at de sier at du lever usunt er fordi det ikke er sunt å spise så lite som du gjør, selv om du får næring fra maten. Kroppen trenger MINST 1300 kalorier daglig for at den skal fungere og holde seg frisk og sunn! Mange tror at de er smarte og kutter drastisk ned på kaloriinntaket, og vekten raser kanskje ned en liten stund, men etter det stopper vektnedgangen opp. Jeg har selv erfart dette, og da spiste jeg så mye som 1600 kalorier daglig og vekten gikk ikke ned. Jeg økte inntaket til 1900 kalorier (jeg trener ganske mye) og etter det gikk vekten ned hver uke.

Jeg har gått på internettkurs og har fortsatt tilgang til en kalkulator som regner ut kaloribehov. Hvis du forteller meg din alder, vekt, høyde, aktivitetsnivå i hverdagen og hvor mange trimpoeng du har i uken, så kan jeg regne ut kaloribehovet ditt for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg har ikke behov for å gå ned mer i vekt, vil heller litt opp igjen.. men jeg er vant til å spise forholdsvis lite, og klarer derfor ikke å øke kaloriinntaket per dag.. men da jeg regnet ut kaloribehov på en sånn kalkulator på nettet kom den fram til at jeg trenger 1600 kcal.. er 18 år, 165 høy, veier 45 kg, trener en time tre ganger i uka(blir ca 9 trimpoeng), ellers sitter jeg for det meste stille både på skolen og i fritida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinny

Nei, da har du ihvertfall ikke behov for å gå ned mer! jeg har regnet ut for deg, og kalkulatoren sier at du skal ha i deg 1859 kalorier daglig for å holde vekten din stabil.

Nå vet ikke jeg hva BMI'en din er, men det høres ut som du veier altfor lite. Å leve på så få kalorier som du gjør kan rett og slett være farlig i lengden, kroppen din trenger mer næring! Hvis du blir mett av så få kalorier som du spiser, så prøv å bruk mer olivenolje i matlagingen, spis nøtter og avocado, og f.eks fet fisk for å komme opp i et høyere antall kalorier, uten at du trenger å føle deg mer mett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å være kverulant. egentlig veldig opptatt av at kroppen skal få nok næring, glad i god mat, og ser ikke noe dummere en hysteriet rundt str0 osv.. men samtidig så har jeg så mange jenter rundt meg, som jeg trur om hadde skrevet ned kalori-regnskapet sitt, får i seg mye mindre enn hva som anbefales her per dag.. hvordan har det seg til at de virker sunne og iform..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Hei.

 

Du skriver at du er 18 år, 165 cm høy og veier 45 kg. Det tilsvarer en BMI på 16,5. Under 20 er undervektig, og i mange land nå må modellene ha BMI på 18 for å ha tillatelse til å gå på catwalken pga. modeller som døde fordi de spiste bare sunn mat, men i altfor små mengder (avisoverskrift "døde på salat"). Ditt normalvektsområde er 55 - 67 kg.

 

Jeg sier ikke at du har en spiseforstyrrelse, men for å unngå å få en vil jeg anbefale deg å ta kontakt med IKS, interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser - de kan hjelpe deg å få kontakt med lege/ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg opp i vekt, selv om du ikke har en spiseforstyrrelse, bare et litt usunt kosthold. Sjekk deres nettside: http://www.iks.no eller ring 22 42 22 22. En annen nettside hvor du kan finne hjelp er http://www.nettros.no.

 

Eller ta kontakt med legen din selv, jeg vil anbefale deg å gjøre det snarest. Kroppen din har nå ingen energireserver igjen, pga. den lave vekten din, og det å leve på for lite kalorier kan medføre nedbrytning av livsviktige proteiner og fett f.eks. fra hjernen. Vær så snill å ta imot hjelp!

 

Med vennlig hilsen, og et håp om at du søker hjelp,

fra Soljenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Ikke meningen å være kverulant. egentlig veldig opptatt av at kroppen skal få nok næring' date=' glad i god mat, og ser ikke noe dummere en hysteriet rundt str0 osv.. men samtidig så har jeg så mange jenter rundt meg, som jeg trur om hadde skrevet ned kalori-regnskapet sitt, får i seg mye mindre enn hva som anbefales her per dag.. hvordan har det seg til at de virker sunne og iform..[/quote']

 

Hmm.. Jeg så først nå den her, og tenkte å nevne det at de fleste som ikke er på slankern får i seg nok kalorier på helt naturlige måter. F.eks. Steker mat i litt fett (olje/smør), har olje/dressing på salaten, spiser litt godt til dessert/kvelds eller i helgene, tar seg en god caffe latté på kafé, spiser litt nøtter, tørket frukt, rosiner, forsyner seg ordentlig til middag osv. Mange unge (slanke) jenter fester jo en del i helgene - jeg har mange slanke venninner som både drikker mye øl og spiser nattmat - og det blir jo ekstra kalorier for en hel uke nesten.. :) Og mange som ikke slanker seg forsyner seg godt av brød, poteter og ris som inneholder godt med kalorier.

 

Derimot er det veldig mange som er på slankern (uten å ha noe som helst peiling) som bare kutter drastisk ned på kaloriene og regner med at det skal funke - og de kan jo holde seg både sunne og i form en god stund på det, men kroppen vil gå på reservelagrene og den vil kutte ned på forbrenningen. Det er en nødsituasjon for kroppen, som man ikke er tjent med å leve lenge på - det er også derfor veldig mange sprekker - fordi kroppen rett og slett jobber så hardt i mot at det er kjempevanskelig å fortsette, kroppen skriker jo etter mat.

 

Hvis du kjenner noen som lever på altfor lite kalorier vil jeg anbefale deg å be dem få seg hjelp. De fleste mennesker i norge har et karbohydrat- (og derfor kalori-) rikt kosthold, og får i seg (mer enn) nok energi. Du bør også huske på at hverdags-dagtid ofte er den sunneste perioden for de fleste, så hvis dette er personer du omgås med på jobb/skole burde du nok ikke lage et kalori-regnskap på dem utifra bare det, kveld og helg derimot...

 

Soljenta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soljenta: Det er nok opp til meg hva som er en passende vekt for meg, og hva jeg føler meg vel med, så du trenger ikke å insinuere at jeg har en spiseforstyrrelse for det har jeg aldeles ikke. Synes det blir helt feil av deg å skrive det du gjør, du kjenner meg ikke og aner ikke hvordan jeg ser ut.

 

Jente23: takk for tipset;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Nei miwt (tidligere gikke), det er rett at vi kjenner deg ikke, men basert på opplysningene her inne er du sykelig undervektig selv om du er spinkelt bygd og har ingen muskler (BMI på 16,5). Og miwt (tidligere gikke), ber du om råd er det ikke sikkert at du får høre hva du ønsker å høre. Kroppen din får ikke utviklet seg normalt og det har virkninger for helsen din for resten av livet. Men som du sier valget er ditt.

 

Selv min tynne langbenete 10-åring har en BMI på 17,4 (hun er 1,55m).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Det er kjempetrist å lese svaret ditt, og jeg synes det er trist om du ikke tar imot hjelp. BMI-skalaen har veldig store vekt-grupper for å passe for både de med liten og stor benbygning (derfor hele 12 kg normalvekt, som for 165 cm, 55 - 67 kg). Men en BMI på 16,5 betyr at du daglig bryter ned celler i kroppen din, som kroppen trenger for å leve, du bryter ned veldig mye annet enn fett. Å leve med en BMI på 16,5 over tid vil kunne føre til nedbrytning av skjelett, mistet menstruasjon (man blir steril), økt hårvekst på mage/ansiktet, senket blodtrykk ++ og i verste fall død.

 

Du skader kroppen din ved å ikke legge på deg. Jeg kjenner deg ikke, men jeg skulle ønske jeg var bestevenninnen din akkurat nå - for du trenger hjelp og støtte. Jeg håper du får det, og jeg håper det ikke tar for lang tid før du selv synes det er greit å legge på deg litt, kanskje med hjelp fra en hyggelig lege eller ernæringsfysiolog. Lykke til uansett hva du gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere har slettes ikke noe med å fortelle meg hvordan jeg burde være og ikke være, så bare dropp det.

skrev her fordi jeg ikke vil gå ned mer i vekt, og trengte tips til hva jeg kan gjøre for å få opp kaloriinntaket, så begynner dere å beskylde meg for spiseforstyrrelser.. herregud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer jo med råd om hvordan du kan gå opp, men det virker ikke som om du ser det..

 

Nøtter, avokado.. Hva med litt vanlige/"fetere" produkter? Som vanlig gulost og majones? Kos deg selv med litt godis i helgene, vanlig godis og sjokoladepudding, ikke lett varriantene. Bruk olje og margarin når du steker. Ha olje og dressing på salaten.. Solsikkefrø og rosiner i frokostblaninger, havregrøt, som snacks, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, jeg ser rådene de kommer med, er da for f ikke blind.

bare synd at noen bruker så mye tid på å spekulere i om jeg har spiseforstyrrelser, når det ikke er det dette handler om i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gikke!

Har nettopp lest alle innleggene i denne tråden. Det er riktig som de andre har skrevet , nemlig at 1000 kcal per dag er for lite energi til å kunne dekke kroppens behov. Selv ved hvile trenger kroppen energi for å opprettholde livsviktige funksjoner.

 

Hvilestoffskiftet ditt ligger i overkant av 1200 kcal - og er det energibehovet du har dersom du ligger hele døgnet. I tillegg trenger du energi til bevegelse og aktivitet. Ved å ligge på et så lavt inntak som du gjør, vil du på sikt kunne få en rekke forstyrrelser i kroppen. Håravfall, mangelsykdommer, hormonelle forstyrrelser og tap av menstruasjon er bare noen eksempler.

 

En annen utfordring med et så lavt energiinntak, er at det blir umulig å dekke kroppens behov for ulike næringsstoffer. Selv om du spiser veldig sunt, er det bare ikke mulig å få nok protein, fett, sunne fettsyrer, vitaminer og mineraler.

 

Når det gjelder vekten din, så er den svært lav. Du ligger 6 kilo under nedre grense for normalvekt (BMI=18,5). Det vil si at du er sykelig tynn, og at du har en så lav vekt at det representerer en helserisiko. Dette bør du ta på alvor.

 

Jeg synes de andre i forumet har gitt deg utrolig mange gode råd, men du ser ikke ut til å være mottakelig. Som fagperson råder jeg deg til å øke energiinntaket ditt og gradvis øke vekten din opp til iallfall 51 kilo. Her er mine råd:

 

Spis mer energitett men sunn mat:

dvs mat som er sunn men som selv i små mengder gir mye energi. Eksempler her er nøtter og kjerner, oljer, margariner, majones og majonessalater, peanøttsmør, avokado, oliven og alt av fet fisk.

 

Spis regelmessig:

Spis etter klokka og ikke etter når du er sulten. Spis hver tredje time.

 

Lag deg en plan:

Du kan bruke dagsrapportene til å sette opp en plan for neste dag slik at du ser at du kommer opp i det energiinntaket du skal i løpet av dagen.

 

Øk inntaket gradvis:

Begynn med å spise 1200 kcal per dag i 1-2 uker, øk til 1400 kcal per dag og gjør det i 1-2 uker før du øker med ytterligere 200 kcal. Dersom du klarer å øke til 1800 kcal så vil det være et bra mål i første omgang. Underveis må du akseptere at vekten går opp, men det skal den også.

 

Håper du tar dette rådet på alvor og at du lykkes med å øke både energiinntaket og vekten. Du er velkommen til å kontakte meg per telefon dersom du har flere spørsmål.

 

Vennlig hilsen

Kari H. Bugge

ernæringsfysiolog

GRETE ROEDE AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...