Gå til innhold

God sommer


Gjest gamlemor

Anbefalte innlegg

På tide med en liten raport her igjen.Håper du har blitt bra av forkjølelsen' date=' så dumt at astmaen din kom tilbake.Det så jo så bra ut.

Det går bare fint med vekta mi og, nå forrige uke var jeg 3 dager i London. La ikke på meg et gram selv om det ble helt annen mat, men tenkte jo litt på hva jeg puttet inn selv om vi bare spiste ute. Jeg fylte år forrige søndag (57år) og fikk turen av barn, svigerbarn og barnebarn. Og denne turen gjalt mellom 14. og17.nov. fikk jo helt sjokk.Men det var jo bare å hive seg rundt og forandre på ukas planer.Dattera mi var med da og vi hadde en kjempeflott tur, koste oss masse. Ble en del shopping, og vi var jo mye rundt og kikket. Oxford street var jo flott julepyntet. Var ute hele dagen og fikk sett mye. Ble helt overrasket over at hofter og ben holdt så bra. Brukte støttestrømper og masai sko, må nok ha en tur til senere også. Jeg hadde bare såvidt vært i London før, ikke stort jeg fikk sett da.

Ja jeg har og vært inne og lest litt på hold vekten tråden, men tror ikke det er noe for meg heller.Vil fortsette å skrive litt her.Ligger fortsatt på ca 1600 pr dag, og vekta er 64.7 nå, så jeg får se når jeg begynner å øke litt. Mangler 300gram på 20kilo nå, og der skal jeg være. Men får skjerpe meg litt å komme ut å gå litt mer igjen, glidd litt ut det nå. Det blir jo litt hektiske uker fremover nå mot jul.Har en del tradisjoner i denne førjulstiden med barnebarna, koselig tid.Gleder meg.[/quote']

 

Hei Gamlemor

Jeg har akkurat lest gjennom (nesten) hele tråden her, og synes at du har vært utrolig flink. Mitt spørsmål er: hvordan? Jeg er selv (nesten) 55 år gammel og har slitet i 15 år med jo-jo slanking. Jeg har vært på ned-i-vekt kurs her for andre gang, og klarer nå etter 7 uker å begynner å gå ned. Men jeg gir ikke opp for det. Hva er det du spiste (jeg mener for eksempel en eller to-dags meny) slik at du gikk så utrolig ned. Her står det ikke på hverken innsatsvilje, dårlig form eller helse ellers. Jeg går bare nesten ikke ned. Jeg begynte her med 74,6 er 161 høy og har nå gått ned til 72,9 (dersom jeg står helt riktig på vekten min). Dette er etter 7 uker. Det er flere av oss i denne aldersgruppen som ikke klarer det du har fått til, og jeg vet at jeg ihvertfall er veldig ivrig for å høre. Vi har snakket om dette i en annen tråd i Ned 10-20 kilo-forum. Tråden heter "Ikke lett å gå ned i vekt etter 50 år" e.l.

Jeg venter i spenning for svar! Thumbs up!! Og grønne gratulasjoner på en flott snøhvit solskinnsdag fra her på Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Hei!

Jeg har ikke gjort noe spesielt for å gå ned såpass,men har hatt og har fokus hele tiden. Har jo gått et GR kurs (ikke internet) og fulgt det slavisk, og det har ikke vært noe problem. Ligger på 1600kal og starter dagen med et par glass kokt vann, syntes kokt vann er mye lettere å drikke. Har ei mugge på benken. Frokosten er havregrøt av 2,5dl vann og 1dl havregryn, 20gram rosiner og 5hakka mandler har dette i grøten sammen med 1.5dl skummet melk og et kaneldryss. Nydelig. Etter ca3.5 timer er det lunch 60g Ingers rugbrød med 20g magerost og 20g kokt skinke el. og en frukt. Så3.5time til middag,150g potet, 150g kyllingfilet,annet kjøtt eller fisk. En frukt litt utpå, og så kvelds som lunch,men da ei av skivene med makrell i tomat,melk og frukt. Frokost og lunch er lik hver dag, varierer pålegget bare.Søndag er det brød med kokt egg til frokost.Drikker nok 3 til 4 liter vann om dagen. All mat veier jeg til hvert måltid og for meg er ikke det noe pes. Jobber ikke jeg så da har jeg jo mer tid til å holde på sånn, blir jo veldig fokusert på mat når en holder på sånn. Tror jeg har prøvd nesten alle oppskriftene i kursboka, bortsett fra dessert og kaker. det klarer jeg meg uten. Dette har fungert kjempefint for meg.Og med all denne maten har jeg ikke noe sug etter sjokolade eller annet snop. Var gal etter potetgull og annet salt snacks. Og det skal sies at jeg har mange slankekurer bak meg med blandet resultat. Men nå er det en livsstilsendring, er jo helt vanlig mat, så dette skal holde. Blir jo ikke så mye trim på meg av helse messige årsaker, men litt. Blir jo helt svett av å lese på andre tråder her når det gjelder trening. Må jo være kjedelig å gå kurs etter kurs og nesten ikke få resultater. Er du sikker på at du er på rett meny? Men det gjelder å ikke gi seg, så hold fokus og vær tålmodig. Vet ikke om dette var til noe hjelp, men det er sånn jeg gjør det. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Ja, dette var til stor hjelp, hvis kun for å melde fra at jeg gjør alt jeg skal. Kan ikke se noen store forskjeller, bortsatt fra at jeg drikker kun 1,5 til 2 liter vann (kaldt) om dagen, men tillegger dette med grønnte med sitron og ellers svart kaffe noenganger med litt lettere melk. Den store forskjellen er at jeg trimme nokså jevnt, i forhold til deg som ikke kan av helsemessige grunner. Jeg oppnår ca 11-12 trimpoeng hver uke, og skal spise mellom 1450 og 1600 kcal hver dag, som jeg gjør. Ellers er det GR-kost, med en halv timers gåtur før jeg spiser frokost (samme hver dag nå i de siste par ukene , to 30gr grøve brødskiver med lettere Norvegia og paprika eller tomat). Jeg spiser 5-6 måltider om dagen, mindre mat men oftere, og spiser ikke hverken kaker eller godteri. Mellommåltidene pleier å være husman wasa med leverpostei og sylteagurk, eller 5gr lett majones og reker med litt sitron og gressløk. Ellers er det husman med 30 gr cottage cheese og 10 gr eplemos (lett).

Jeg har gått ned med tidligere slankekurer, sist var det 9 kg ned med NOKA kjeks og pulver, men opp igjen med en gang jeg gikk over til vanlig mat, som en selvfølgelig må før eller siden. Sliter veldig med dette, men ser ingen annen utvei enn å fortsette slik jeg gjør og ser fram til en kilo ned hver måned dersom jeg er UTROLIG heldig. Da blir de kiloene borte for alltid håper jeg, for denne er min siste skanse.

Men takk for tilbakemeldingen. Jeg synes det er helt flott at det er mulig å gå ned med GR-kuren også for oss som er over 50, men for noen av oss tar det lengere tid. Jeg har fortsatt 10 kilo igjen før jeg når mitt mål, som er da 62 kilo eller deromtrent. Lykke til videre, og takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på svaret fra Gamlemor. Hun er ganske høy, mens jeg er mer lik deg ca.164cm,er 66 år. . Det overrasker meg litt at du er satt på en meny med så mange kalorier. Jeg fulgte to internettkurs i vår, og spiste- etter beskjed fra kursleder - 1300 kcal pr. dag,med ca 12 trimpoeng pr uke. Fra 1. februar til september gikk jeg ned 19 kg, de fleste var borte før ferien.Jeg førte nøye regnskap over hvor mange kcal jeg spiste hver dag og lurte ALDRI meg selv. Nå har jeg nådd idealvekten og har slappet litt av med føringen fordi jeg vet hva de forskjellige variantene av middag og pålegg har av kalorier. Det jeg likevel alltid veier, er det grove brødet, for det er tungt! Planen for dagen ligger hele tida i bakhodet, og når noe er annerledes,eller jeg blir usikker, fører jeg regnskap. Nå skal vekta stabiliseres og jeg spise ca 1450 - 1500 pr dag.Ifølge skjemaene skal jeg normalt ligge på ca 1800 kcal alt inkludert for å holde vekten, men allerede nå har vektnedgangen slutta, selv om jeg skal lirke meg opp i litt mer mat .

Du sier i innlegget ditt at før eller siden må vi over på vanlig mat, men det er jo det vi har gjort før! Har det funka? Nei. ALTSÅ MÅ VI GJØRE NOE ANNET. Det opplegget vi følger er et kurs i livsstilendring, DETTE ER MATEN VI SKAL SPISE RESTEN AV LIVET dersom vi fortsatt vil leve et slankt og sunt liv. Hos oss er gamle matvaner kasta ut. Ingen konfekt på bordet, ikke peanøtter eller annet som en stapper i seg helt bevisstløst. Men mager mat kan lages veldig god, og det er kake til kaffen og en god rødvin el.l. når det passer, livet skal ikke være askese eller fanatisme heller.

Antall måltider for meg er 5-6, og i alle fall to av dem er frukt (en pære, en banan). Jeg spiser i tillegg mye grønnsaker, sikkert bortimot 600gram pr dag.Er nøye på å veie all frukt, men grønnsakene tar jeg mer et løselig overslag over. Min frokost er også havregrøt, med usukret eplemos, jeg spiser Ingers grovbrød til lunsj og 2 Ryvita knekkebrød til kvelds(mindre kcal enn Wasa). Til middag alltid en stor skål med blandet salat (ingen dressing) og vanligvis halve tallerkenen med kokte grønnsaker i tillegg, til gjengjeld spiser jeg bare ca 100 g poteter. Fisk i en eller annen form minst 5 dager i uka.Til dessert har vi alltid frukt, mango, ananas, melon e.a. ca 100 g til hver.

Min svakhet har vært kaker. Det spiser jeg nå litt av i selskap, og av og til en symbolsk snei lørdag hjemme dersom vi har noe slikt.Kaffemåltidet er en hyggestund i familien hos oss, men det går bra med et klibrød eller flatbrød med lett ost eller en liten ts syltetøy. Feite oster med kjeks og rødvin og tilslørte bondepiker og denslags er nå strengt rasjonert for resten av mitt liv .

Jeg ønsker deg lykke til, det ville vært hggelig om du rapporterer til oss så vi får høre hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eke

Ja, jeg også syntes at det var veldig mye kcal per dag, men opprinnelig fikk jeg beskjed om å spise 1450 per dag, men da skjedde det absolutt ingenting. Gikk heller opp i vekt.

Nå spiser jeg 1600 kcal per dag, og tror det eller ei, jeg går sakte nedover. Nå veier jeg 72,6 kg, og det er 2 kg lettere enn jeg begynte online-kurset med for to måneder siden. Jeg hopper ikke av det, men det er ihvertfall riktig vei. Jeg tror, sammen med kursleder osv, at forbrenningen min er ut av balanse. Jeg fikk også beskjed fra kari - GR-ernæringsfysiologen, at jeg måtte ta tid til hjelp for å gå ned. Det gjør jeg. Jeg synes at det er nesten umulig å spise så mye hver dag, men jeg gjør det, og det virker. Dersom jeg skal øke triminnsatsen min, skal jeg spise enda mer, så jeg holder meg mellom 12 og 15 trimpoeng hver uke.

Når jeg nevnte at jeg måtte tilbake til vanlig mat, mente jeg som deg, vanlig sunn mat -- ikke pulver og kjeks fra NOKA eller lignende. Nei, vi har alltid spist sunt. Nesten aldri spiser kaker, ingen brus i huset på mange tiår mens ungene vokste opp, og masse frukt og grønnsaker hver dag. Vet ikke hvordan jeg ville sett ut hadde jeg gomler masse søt. Selvfølgelig har jeg mine øyeblikk óg, og elsker sjokolade fulgt av lakris, men jeg klarer å holde dem vekk mens jeg prøver å gå ned i vekt. Har ikke spist noe slikt nå på flere måneder, og alt går bra så lenge som jeg ikke kjøper dem. Sitter en sjokoladeplate i kjøkkenskapet, er jeg ikke i stand til å la det være (eller var ikke i stand).

Men jeg også er klare over at jeg må holde ut denne gangen, og det skal jeg. Men en sjelden gang i blant synes jeg at det hadde vært flott å se kiloene forsvinner i stedenfor bare gram. Men de forsvinner i hvertfall, og da skal jeg være glad.

Hilsen elleve (nå er det snart bare ti igjen!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med en slik bursdagspresang! Jeg opplevde London ved juletider i 1964. Det er slikt som får meg til å føle meg gammel. Det er godt gjort å holde tunga rett i munnen når en spiser "ute" i England, maten der er ikke akkurat mager.Det sies ellers at du kan gjøre nye ting hver dag i et år i London, så byen fortjener flere besøk.

Jeg har lest svaret ditt til "elleve" og måtte nesten smile - vi spiser ganske likt, til og med havregrøten, bortsett fra hva vi har på den. Men jeg har registrert at kanel skal være så sunt, så kanskje jeg skal spe på med det. En blir unektelig mer kostbevisst ettersom en blir eldre. Hos oss er mandler den vanligste formen for snacks, men aldri mer enn 10 pr. dag for min del. Så flott at du nå har nådd målet ditt - 20 kg er en respektable reduksjon, og du må ha en fin BMI. Jeg ser at vekta veksler, men innen de grensene jeg har satt. Jeg fikk litt av et sjokk da jeg gikk på vekta i går, forresten, opp 2 kg - til jeg tenkte på at vi var på sildeaften kvelden før og spiste ganske salt sild. Utrolig hvor mye vann kroppen kan samle på, det meste er borte igjen i dag.

Ha ei fin uke og gratulerer med at du når målet antakelig denne uka! Det største slaget skal stå framover nå med stabiliseringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig i mål 63.9kg i går, så jeg rakk det før jul. Ble 20.4 kg siden 16.mai. Er vel nå det vanskeligste begynner å holde seg der. Men tror jeg vil holde meg på ca1600kal til over jul. Fristelsene står i kø. Julebord to uker på rad nå , men det går greit. Det gjør ikke meg noe å ha sjokolade og annet snop på bordet, og det er jeg som er mest glad i peanøtter og potetgull så det kjøper jeg ikke. Ja sildebord gir nok fort utslag på vekta, men sånt går fort av.Men lurer jo da når vekta fyker opp. Jeg er av de som veier meg litt for ofte og vekta varierer mye,men får ikke panikk av den grunn.Er bare sånn.

Ser du bruker litt mandler, gjør det jeg og særlig om jeg ligger litt lavt i inntak. Bruker jo mye salat og grønnsaker jeg og, glemte vist å skrive det på innlegget mitt til elleve. Men det veier jeg aldri.

Idag har jeg fått bakt 4 slags julekaker, må passe på når formen er bra og jeg har tid. Har en syk mor som jeg er mye hos for tiden, så greit å være litt tidlig ute med juleforbredelsene. For vet ikke åssen det går med henne fremover, og godt er det.

Har og malt mandler til 12 kransekaker, lager til ungene og så har jeg noen 'gamle' kunder. Bakte mye mer før, men vet ikke hvor lenge jeg orker å holde på med det. Men elsker å bake---bare jeg kommer i gang. Og barnebarna har begynt å spørre etter de forskjellige kakeslagene, du lager vel det og det i år også. Baker du til jul? Kos deg sunt i adventstiden. Det går jo fint an å kose seg uten at vi må putte i munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig følelse å ha nådd målet - men vekta varierer som du sier. Opplegget ditt høres veldig fornuftig. Selv veier jeg meg alt for ofte, men da kan jeg straks fange opp resultatet av feil og stramme litt inn. Jeg varierer innen en ramme på en snau kg for det meste.Stå på elleve - om det går sakte, sår det rette veien. Har du fått sjekket stoffskiftet ditt hos lege, forresten?

Her har familien nesten hatt kollektiv forkjølelse,jeg var førstemann ut, og etter det var det bare for oss besteforeldrene å troppe på dagtid for å passe en sprellende aktiv unge på 6 mnd som plutselig har begynt å trille rundt overalt, og ellers sørge for at sjuklingene fikk i seg mat mm. Datter og svigersønn var omtrent like groggy begge to, så det er sannelig bra å ha familie i nærheten.Vi har nå vært fullt opptatt over ei uke, så jeg har bestilt endel julegver på nettet i alle fall. Vi har redusert gavehaugene betydelig. Julekaker har jeg ikke tenkt på enda, men det kommer nok. Jeg baker litt mindre for hvert år, har akkurat funnet flere poser smultringer i fryseren fra i fjor, de får gå i komposten - så hva var vitsen med det strevet? Krumkaker, sandkaker, serinakaker, berlinerkranser er obligatorisk, men ikke lenger doble porsjoner som før.Så sår vi se om det blir litt til. Pleier å ha i alle fall kransekakestenger.

Julematen hos oss er pinnekjøtt, og det trenger ikke være så fett.Jeg kaster ikke alle hemninger.Dessertene er stort sett frukt, mer uvanlige typer enn til hverdags.Men så må det jo være karamellpudding og riskrem - det er dette med at det en spiser mellom jul og nyttår er mindre viktig enn det en spiser melloom nyttår og jul. Men jeg akter å gjøre som deg - telle kalorier.

Sist lørdag var jeg på julebord, veldig bra bl.a. med mange fiskeretter, og jeg er forsiktig med alkohol.Vi koser oss med noen jazzkonserter i julestria istedenfor å gå ut og spise.

Alle de kransekakene er jeg imponert over - jeg har laget mange nok til at jeg vet hva det er av arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev god sommer, og ikke fått så mange svar, men jeg skriver god jul tilbake.

Er en voksen dame på 60, og prøver fortsatt å gå ned i vekt.

Det går ikke like lett, men kiloene går sakte men sikkert av.

Begynte på internett kurs 1.10. og gikk ned fra 82.2. til 77.0.

Fortsetter nå litt på egen hånd, vertinnen er tilstede om jeg trenger støtte, men skal fortsette på kurs 2 etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til jul både med vekt og gjøremål.Ble ferdig med de siste kransekakene onsdag, så da er det bare å pleie senebetendelsen igjen. Mann min hjalp meg med de 5 første, de 7 siste tok jeg alene. Lærer aldri, neste år blir det færre.

Denne helga dro vi på hytta og slappet av. Der var det 30cm snø, sol og noen få minus grader, friskt og deilig .Så nå er jeg klar for den siste uka, blir mest kos, gidder ikke å stresse med noe.

Håper dere alle har blitt friske av forkjølelsen nå eke, ja det er godt å ha familien i nærheten når en har små barn og blir syke. Det har våre sagt mer enn en gang og når ikke jeg jobber lengre har jeg hatt mulighet til å stille opp også. Har gått i omgangssyke her den siste uka, ble vel smitta av barnebarn. Hadde to på overnatting og han ene ble dårlig da, og det smitter fort. Men godt for alt en er ferdig med før jul, kjedelig å ligge utslått da. Det gikk bra med julebordene jeg var på, koste meg men tenker jo litt på hva jeg putter inn. Og drikker stort sett farris eller vann.., og det har ikke med vekta å gjøre, men blir dårlig av alkohol.

Må ut å prøve å finne meg en ny julekjole, har en rød todelt i størrelse38 som jeg har prøvd med jevne mellomrom, har vært for trang, men nå hang den som en sekk ikke pen på.Finner vel noe, bruker mest langbukser,men ikke julaften.Håper du får en koselig julehelg i lag med dine, blir nok store øyne på vesle frøkena tenker jeg. De er jo så herlige.

rutha du har da kommet godt i gang med nedgangen din, stå på videre. Lykke til.Det var sommer da jeg lagde denne tråden, og den kan nå bare ha det navnet, snart sommer igjen, ha,ha Og om jeg ikke har fått så mange svar så er det ikke det noe jeg bryr meg om. Vil ønske deg en riktig god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rutha - vektreduksjonen din var slett ikke dårlig - det lønner seg avgjort å ta tingene rolig, da er det lettere å holde kursen etterpå. Jeg tok to internettkurs og fortsatte alene etterpå, det passet meg veldig bra, og nå har jeg klart å gå videre ned og så holde vekten i 7 mnd etterpå.

Gamlemor - en kjole i str 38 som henger som en sekk - håper det ikke betyr at du har gått ned for mye! Du har vært utrolig sterk, nå gjelder det å holde kursen rett når vekta skal stabiliseres. Lykke til med det, inntaket ditt på julebord høres fint ut.Greit nok å sløyfe alkohol- inneholder mange kalorier. Håper ellers dere ikke har hatt mer omgangssyke - det har gått bl.a. i alle barnehager, hører jeg, men barnebarnet vårt er ikke i barnehage før til høsten.

Vi var uvanlig sosiale før jul, men julaften morgen var vekta det laveste den har vært - jeg sukket letta! Dagene til nå i jula har jeg spist som jeg har hatt lyst til, og vekta holder seg stabil. Tar det som et tegn på at forbrenningen og magemålet stabiliserer seg, har ikke lyst på så mye, ikke engang julekaker og søtsaker.

Hadde en kjempesjau rett før jul med å sy inn tøy, så hvis jeg nå går opp igjen, må jeg kjøpe nytt.Kjøpte to gensere i julepresang til meg selv - det går mest i langbukser her også.

Nyttårsforsettene i år er å holde vekta, lykke til til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest gamlemor

Ja så er det bare å fortsett like bra i dette året. Vekta har holdt seg stabil i jula,gikk ned til 63.1 før jul, og var opp 100g til i dag så det er jeg fornøyd med. Skal jo prøve å holde meg på ca 64kg, men har litt vanskelig for å øke inntaket, men regner med at det går seg til.Burde vel tatt et hold vekta kurs,men prøver selv først. Du har jo vært kjempeflink som har fått stabilisert så fint, stå på. Vi klarer dette.Jula gikk veldig greit, omgangssyke både på meg og et barnebarn, verst for han da. Formen var dårlig ellers også, ble en del ting spist som jeg har holdt meg unna lenge, men greit det for da var det lett å skjønne hva kroppen reagerte på.Har vært litt på salg og må ha meg en tur til, fant meg skjørt og topp til jul.Kjoler var ikke så in, de hadde aldri hatt så lite kjoler før jul noen gang sa de der jeg var.

Vurderer litt på om jeg skal prøve meg på Innersvingen alle sier at det er så fint. Er jo prøveuke, ikke mye kroppen tåler,men skulle gjerne leet meg litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlemor

Hei sienna.Jeg vil ønske deg lykke til med GR kurset, helt sikker på at du vil klare det.Tror det er lurt å ha et sånt kurs i bunnen når en skal legge om kostholdet, det fungerte fint for meg iallefall.Og om en klarer å holde fokus hele tiden så går det veldig greit, det er min erfaring.Var nøye med å veie maten for at det skulle bli riktig. Ikke sett på det som noe pes, for denne gangen ville jeg lykkes, og så langt ser det bra ut.Så stå på, blir spennende å følge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på salg og har kjøpt tøy i str. 38 - en flott følelse! Jeg gikk opp en kg totalt i jula, men den var borte etter 3-4 dager, tror kanskje salt pinnekjøtt hadde mye av skylden! I det hele tatt synes jeg stabiliseringen så langt går greit uten kurs - enig med deg der. Hvor ofte veier du deg, forresten? Jeg lurer på om de som gå "hold vekten"-kurs bare skal veie seg en gang hver måned? Jeg klarer ikke veie meg bare en gang i uka engang, liker å følge med hele tida. Har sett det før at når jeg slutter å veie meg, er det fare på ferde.

Det høres veldig riktig ut at du stabiliserer vekta på ca 64 kg omtrent - en må se og kjenne etter hvor en trives. Når jeg nå ser bilder fra jula, er jeg fornøyd med mine 58,5 kg - jeg ser det bedre på bilder enn i speilet!

Det er hyggelig at flere "godt voksne", som det så pent heter nå, kommer med på nettsidene - tror nok vi har litt andre problemer, på godt og vont. Så Sienna, vi vil veldig gjerne høre hvordan det går med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest gamlemor

Her går det fortsatt fint, vekta har stoppet på 63.1.Så det ble 21.3kg ned. Fikk meg en vekker sist helg, begynte å bli så fysen på sjokolade og søtsaker. Spiste litt og, men stoppet når jeg hadde spist det jeg hadde bestemt meg for. Men sist søndag fant jeg ut at jeg skulle ta noen dager å skrive opp det jeg spiste, lå langt under. Nede på ca 1000kal. ikke rart en blir fysen. Så nå er det fullt fokus på å få nok mat igjen. Sliter med det alså. Og godterisuget er vekk. Trodde jo jeg hadde helt kontroll på det, og gubben så sint for han syntes jeg er tynn nok. Men den tiden jeg har gått på for lite mat (etter jul)så har jeg ikke gått ned et gram. Men skjønner jo at det er fort gjort å falle tilbake til gamle synder med sånn fysing.

Så flink du har hvert med å holde vekta, kommer helt sikkert til å klare det nå. Ja det er deilig når en kan gå å kjøpe seg klær i mindre størrelser. Har handlet litt jeg og, men vil vente med mer vintertøy nå,tenk om det bare må legges vekk neste år.Ikke planen men, ikke første gang jeg går ned i vekt ha ha.Må nok innrømme at jeg er alt for ofte på vekta (en liten kikk hver dag) burde ikke si det men, må bare følge med. Vet ikke om de på hold vekten kurset veier seg bare en gang i måneden, greier de det er de jammen flinke. Fryser du? Jeg fryser noe så forferdelig, vet ikke om det kommer av alt fettet som er borte eller noe annet. Fikk et virus i jula og etter det har det vært helt ille.Skal sjekke det denne uka, for da skal jeg til legen.Har blitt utrolig lite trim så langt i år, men det bedrer seg vel det og.

Håper det går fint med deg og Sienna, kom gjerne innom så vi får høre åssen det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så flott resultat du har oppnådd! Men så er det fort gjort å vingle litt i overgangen til stabilisering, slik du gar opplevd. Jeg synes også det er problematisk å finne riktig mengde mat for å holde vekta, men jeg er nok mer tilbøyelig til å gå opp, Jeg veier meg hver dag, det fungerer best for meg, jeg har gått ned og opp så mange ganger og vet at når jeg slutter å veie meg, er det fare på ferde. Jeg strever mest når vi er borte noen dager, det har vi vært nå, og jeg kommer litt ut av likevekt.

Et problem jeg opplever nå, er å klare overgangen fra å slanke meg til å være slank - vet ikke om du forstår hva jeg mener, men tankene har vært så fokusert på vektreduksjon et helt år at det er vankelig å bare være slank, ikke skulle være den som slanker seg.

Når det gjelder å fryse, er jeg verdens verste frossenpinn til vanlig, så noen stor forskjell er det ikke.Men det er klart at du har mistet et isolerende lag! Jeg merker mest på trimmen at dette laget er borte, det er bein istedenfor fedt som møter golvet, for eks.

Jeg har nok tatt litt av når det gjelder klær, til meg å være - salget var en litt for stor fristelse, og nå kommer sommerklærne. Jeg forstår godt følelsen av uro for å legge på seg igjen, men velger eg. å se på det som et ikke-spørsmål - det skal bare ikke skje. Helseeffekten og virkningen på selvfølelsen er så stor at jeg aldri skal legge på meg igjen. Det eneste måtte være om jeg blir syk slik at jeg ikke kan ta skikkelig vare på meg selv. Jeg håper du får like mye oppmuntring av lege og fysioterapeut som jeg gjør - ikke minst legen min er overbegeistret.

Nå skal jeg av gårde på trim - jeg ble sjokkert over resultatet av noen ukers fravær pga forkjølelse og juleferie, så nå gjelder det å stå på!

Lykke til med å spise mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på fremgangsmåten med dette med innlegg, men prøver meg frem...

Hyggelig at noen spør hvordan det går... :-)

 

Jeg krabber nedover i vekt, men det går utrolig sent- så det er om å gjøre å tenke langsiktig. Det har vel noe med alder å gjøre dette - før kunne man sette i gang - og vips var mange kilo borte!

 

Vel, vel - jeg har motivasjonen oppe - og vil IKKE oppleve en sommer til hvor jeg omtrent gjemmer meg bort . Kiloene mine kom på etter røykeslutt for en del år siden - jeg har tidligere gått ned 15 kilo, men de snek seg på igjen. Men nå er det full fart mot badedrakten!

Lykke til alle andre - jeg synes dere er superflinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

og det kan bli litt utfordring, skal ha med datter og barnebarn på hytta. Blir mye kos da. Det er jo mye snø, men mildvær så det er ikke det helt store skiføret. Litt glatte løyper for ei som ikke bør falle. Mat messig går det fortsatt bra, men går litt ned enda. Får ikke helt til å øke posjonene, men går seg vel til.

Sist uke pakket jeg ned en hel del store klær og min bror tok det med til et loppemarked han samler inn til. Men har en del til som jeg skal gi til Fretex. Vil ikke ha de klærne lengre, skal jo aldri brukes av meg mer. Ned fra størrelse 46/48 til 36/38 merkes det.

Kommer vel godt med at det er noen færre kilo, for nå er det å vente på operasjon. Håper det "bare" blir menisk, men føler meg ikke helt trygg på det. Mulig at det blir å bytte kneleddet og, ortopeden som avgjør det. Kan vel gå både vinter og vår før noe skjer,men men.

Ja tror det er lettere å slanke seg enn å være slank, men vi klarer nok å holde oss der nå. Føler jeg har lært mye disse 9 månedene jeg har holdt på.

Håper det fortsatt går bra med deg sienna, det gjelder å holde fokus og ta tiden til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda -målene kryper nedover og jeg prøver å ikke tenke på mat og vekt hele tiden! Ingen vinterferie, men besøk av barn og barnebarn -alltid koselig. Håper det går bra med forsettene til alle sammen - det er en stor jobb dette her , men vi skal klare å komme i mål. Fantastisk å lese at det er mulig å gå fra str.48 til 38 - det må være en utrolig følelse!

 

Det er så flott ute om dagen at man blir nesten narret til å tro at våren er like rundt hjørnet...

 

Ha flotte dager alle sammen ...lykke til videre.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er Siena om du virkelig klarer å ikke tenke vekt og mat hele tida! Det syntes jeg var vanskelig da jeg var på vei nedover - og nå blir jeg litt nervøs av at jeg ikke gjør det lenger. Er du fornøyd med nedgangen?

Jeg håper du hadde en fin vinterferie Gamlemor, selv om vær - og især føre - ikke har vært det aller beste. Det må være litt nervepirrende å gå og vente på operasjon, især når du ikke engang vet hva du skal opereres for. Det blir nok en utfordring å skulle trene seg opp igjen samme hvilken operasjon du skal ha. Fortsetter du å gå nedover? Det er jo ikke bra å ikke kunne stoppe det heller - er det ikke det ene, så er det det andre. Du skrev tidligere om å være fysen - jeg merker godt at jeg nå har lett for å gi etter for fristelser fordi jeg ikke trenger å være så streng mot meg selv, men jeg prøver å spise gulrøtter istendenfor sjokolade. Når jeg absolutt ikke kan motstå en sjokoladebit, tar jeg en liten bit Nutrilett-sjokolade, men det må ikke bli for mye av det heller. Det har vært litt mye besøk i det siste, og jeg må nok ta litt mer kontroll, nå er jeg på det punktet hvor jeg før har begynt å gå oppover. Det hjelper å gå inn på Vektklubben og se hvordan mange sliter - jeg skal avgjort ikke komme dit igjen.

Lykke til begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest gamlemor

Håper det fortsatt går fint med deg Siena, jammen godt gjort å ikke tenke mat og vekt og alikevel gå ned.Lykke til videre, håper ikke påsken byr på alt for store utfordringer.

Ja nå ser det ut som vekta mi har stabilisert seg mellom 62 og 63 kilo, fornøyd med det. Men prøver å få skrevet ned det jeg spiser om dagen, da har jeg kontroll og holder meg unna søtsuget.Har holdt på i ca 10mnd. nå.

Det ble en del skiturer i vinterferien og noen sist helg. Har og vært ute og gått en god del, godt når kroppen syntes det er greit.Må bare passe på da.Tror vi tenker mye likt eke når det gjelder matinntak og vekt.

Ser det starter internett kurs på hold vekten, men tror jeg skal prøve å klare meg uten kurs. Var jo så bestemt på et sånt kurs,men . Er inne og leser litt på sidene her og det holder motivasjon oppe foreløpig iallefall.

Nå står påsken for døra og det blir nok en del skiturer, for i fjellet er det mer enn nok snø, og stadig laver det ned. Får lage sunne måltider og legge inn litt kos også. men den går det jo an å få uten å putte noe i munn.

Ha en fin påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det går stadig nedover på vekten, men det gjelder å holde fokus på totalt inntak pr. dag - i dag glapp det litt pga. møter og styr og vesen, men får rydde opp i morgen. Påsken gikk fint - jeg for min del styrte unna alt av påskeegg og annet snadder... Jeg klarer fortsatt å unngå å bli helt opphengt i dette, men merker at jeg blir irritert hvis jeg blir fristet til å spise saker jeg ikke skal ha.

 

Det er så mange som er flinke her på sidene - hurra for dere - og stå på videre. Det er så flott å kunne nå målene sine! Mestring er søren meg en god følelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlemor

Så flink du har vært sienna som har hatt fin nedgang i påsken og. Du når helt sikkert målet ditt, men fokuset må være der hele tiden.

Godt det er hverdag igjen og vekta er der den var før påske, men gikk opp en kilo i påsken. Ble litt påskemarsipan på meg i år,pluss litt annet. Følte det var kontrolert, men alikevel opp. Hadde noen gode skiturer og da, så det ble noen trimpoeng også.

Håper det har gått fint med deg i påsken også eke. Nå først i april starter vi opp med gå gruppe igjen, så da er det bare å håpe at snøen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...