Gå til innhold

God sommer


Gjest gamlemor

Anbefalte innlegg

...har lyst til spesielt å sende en hilsen til Gamlemor og Eke...hyggelig at dere gir tilbakemelding på innlegg! Klem til dere!

 

Ellers går det greit-jeg prøver å føre opp hvert smitt og smule i arbeidsbok, men det er jommen tidkrevende! Jeg erfarer at det er vanskelig å skaffe seg oversikt over inntaket ellers - faktisk lett også å spise for lite i løpet av en dag. Jeg har til nå gått ned 8 kilo - det går sent, men som sagt - etter 50 + skal det nok ta lengre tid - kroppen skal følge med.. Jeg må ned adskillige kilo til , hvertfall 10, men antagelig ikke mer. Jeg har som mål å klare det før badesesongen - vel før fellesferien, da... jeg syns det er strålende å være underveis! Det er nyyyyydelig at buksene blir løse i livet og romslige rundt rumpa...:-) Jippi!! Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Påsken har vært en prøvelse for vekta! Nesten en trøst at Gamlemor også har gått opp litt - flott at du har klart deg så godt, Sienna. Jeg ser at det er vanskeligere å holde kontrollen når jeg ikke skriver hva jeg spiser hele tida, men vet jo hvor mye tid det tar, så jeg prøver litt til uten. Hvordan er det med deg Gamlemor - skriver du opp hva du spiser fremdeles? Jeg tviler ikke på at du fort er nede i vekt igjen.

Hos oss har påsken vært nesten et sammenhengende gjestebud, med masse god mat og drikke og lite trim - resultat 1,5 kg opp, men halvparten av det er borte igjen allerede. Jeg tror på å ta affære med det samme. Likevel har jeg tross alt holdt meg under det jeg har satt som kritisk punkt, men jeg vil helt tilbake så jeg har mer å gå på. Men du store min så lett det er å gli tilbake i gamle synder.Mannen min er videofilmer til den store gullmedalje, og vi har sett på noen gamle filmer han har redigert. Jeg skal ALDRI bli så tung igjen!Det hjelper at trimmen har begynt igjen - der er det store, avslørende speil som jeg nå fryder meg over å se i. Ellers er jeg også ganske flink til å gå tur når det bare ikke høljeregner som i dag.Så fint å ha en gruppe å gå tur med, Gamlemor.

Det må være en glede for deg å se hvordan vekten sakte, men sikkert går nedover, Sienna. Gled deg til sommeren uansett om du kommer helt i mål eller ikke - det vil bli stor forandring fra i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stadig inne på tråden og "leser meg opp" for å få motivasjon. Og så følger jeg litt med dere andre, og kjenner meg så godt igjen. Har lurt på dette med registrering av mat, og ser at det er det flere som gjør - selv etter lang tid. Det må nok jeg også, for hvis jeg skriver ned i ettertid ser jeg hvor utrolig fort kalorimengden stiger hvis jeg ikke er bevisst. Har holdt på siden midten av februar og har gått ned 4 kg (pluss 2 som ble borte over natten). Nå har vekten vært stand by i vel to uker, og det er demotiverende. Fint å lese andres erfaring da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest gamlemor

Hei igjen, nå føler jeg at vekta har stabilisert seg litt. Men tåler ikke de store utskeielsene, så jeg skriver opp alt jeg spiser hver dag fortsatt. Er det det som må til for at jeg skal holde vekta å være slank, så gjør jeg. Iallfall i hverdagen, og så får jeg skrive inn litt her, forplikter litt det. Men enig med deg eke, at det er lett å få på litt ekstra når det blir mye selskaplighet.Og fortsatt litt lett å falle tilbake til gamle synder, en ostbit her og noe annet der. Sånn er det for meg noen ganger, glemmer meg helt. Huff!

Nei det er ikke noe stas å se gamle bilder og film, ikke med alle disse ekstra kiloene. Så sånt vil vi ikke se mer. Du er nå veldig flink å trene eke, og til ta tak med en gang det sniker seg på litt ekstra.

Har blitt noe bedre i benet nå så det blir litt mer trim på meg og, deilig. Er såpass bra at jeg iallefall slapp operasjon nå,er i såfall 'bare' menisken, resten av kneet ville nok holde en stund til. Lettelse.Ser ut som akkupunkturen kan holde smertene i sjakk, selv om meniskskaden er der.Vet den må tas, men godt å kunne skyve det litt forran seg.

sienna du er kjempeflink og når helt sikkert målet ditt, gjelder å være tålmodig.

Lykke til videre du og Markise, syntes du og har fått et flott resultat på så kort tid. Selv om det stopper opp litt innimellom gjelder det å ikke miste motet. Stå på.

Nå går det mot sommer og håper at det snart blir litt varmere i lufta her på østlandet, vel alle ser vel frem til det. var og kjøpte bl.a vårjakke, men litt kaldt å bruke. Neste helg får vi vel få oss noen skiturer, mer enn 2.5 meter snø ved hytta fortsatt. Ønsker dere en fin vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så godt at du føler vekta stabiliserer seg, gamlemor - det er som en belønning i seg selv. Håper du hadde en fin tur på fjellet - jeg er ikke så glad i snø, så jeg nyter våren i lavlandet. Det må være litt guffent å gå og vente på en operasjon som må tas før eller siden, men vi må ta hensyn til det svakeste ledd i fysikken.Jeg ser godt at med en gang noe hindrer meg i å trene, er vekta ustabil.

Av en eller annen grunn har jeg mye giktsmerter for tida, det går ut over trimmen, men samtidig vet jeg jo at trim er beste medisin mot smertene. Den siste uka tror jeg at jeg har hatt et snev av en eller annen virus - har vært så kvalm, og da småspiser jeg for å dempe det. Farlige greier! Men jeg vet hva jeg må gjøre, og jeg er enig med deg i at det hjelper å skrive inn her og at noen følger med på hvordan det går.

Jeg er nokså lei av å notere hva jeg spiser, derfor har det blitt mindre av det i det siste, og det er litt utrygt. Jeg blir mindre bevisst, så jeg tar et skippertak med skriving innimellom. I morgen tidlig er det tid for å begynne å holde regnskap igjen.

Er det ikke morsomt å kjøpe klær i mindre størrelser? Lukke til med vårjakka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Gjest gamlemor

På tide med en liten oppdatering igjen. Det går fortsatt fint og vekta er stabil nå på + - 63kg, fornøyd med det. Registrerer ikke matinntaket hver dag lengre, men tar ei uke innimellom. Trening blir det ikke så mye av,men gåturene tar vi hver uke. Har og hatt mye verking i våres. Skal til ortopeden igjen nå 2.juni, da blir det nok satt opp time for operasjon. Så det gikk ikke uten. Går det bra med deg eke?

Bunaden passet jo fint 17.mai, fikk plass til en genser under også, det var jo så kaldt.Jadet har vært moro å handle sommerklær i år, går jo rett i størrelse38 nå, noe der litt romslig og. Så håper å bli der. Bare å håpe det kan bli litt sommervarme snart. Ha en fin sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Godt å høre fra deg igjen, veldig bra at du klarer å holde vekta så jevnt. Str. 38 er liksom idealstørrelsen! Hvordan har det gått med operasjonsplaner? I så fall - hvor mye skal gjøres? Jeg ville vært redd for å gå opp i vekt dersom jeg måtte ta det veldig med ro i flere uker, og håper du slipper det. Du har ellers vært så standhaftig at det går nok uansett. En lærer seg systemet med kontroll. Det viktigste er å bli bra - det er ille å gå med smerter, og en blir så hjelpeløs når beina ikke fungerer skikkelig, jeg har prøvd det så jeg vet hvordan det er.

Denne våren har ikke vært bra for artrosen og astmaen heller, selv om jeg er MYE bedre når jeg trener skikkelig. Nå er trimpartiene så å si slutt for sommeren, og jeg tilbringer hverdagene som barnevakt for mitt ettårige barnebarn fram til skolestart - ikke mye intensiv trim, men jeg sitter jo ikke stille mange minuttene bortsett fra når hun sover.

Jeg er godt fornøyd med egen innsats også, holder meg på +/-58 kg. Men ellers har jeg gått til det skritt å melde meg på et Hold-vekten-kurs. Jeg er veldig redd for å miste kontrollen og begynne å småspise igjen, ikke minst nå når det er sommer og grillselskaper, kaffeselskaper og vin på terrassen! Og jeg skal ikke bli for stor for klærne jeg har kjøpt nå.

Varmen har vi jo fått til gagns - her har det vært oppe i 32 grader, og det er i meste laget. Jeg var en tur i Tønsberg i forrige uke - litt av et veisystem dere har fått.Jegbomma på en tunnell, visstnok, men kom da greit fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest gamlemor

Koselig å se at du har vært innom her igjen eke.Håper det går fortsatt går fint med deg.Har du begynt på hold vekten kurs enda? Lager du deg en egen blogg da eller? Har og tenkt på et sånt kurs, men ser det an litt går jo så greit foreløpig. Men vet jo at det er fort gjort å gli ut. Blitt litt mindre trim på meg i det siste og,benet krangler. Er jo heldig, slipper unna med "bare" en menisk operasjon. Det er jo fort gjort å komme i gjenge igjen da sier de som vet.Ortopeden skrøt så av vekta mi, veldig flott og slank sa han. Ble litt paff da, men tok det til meg ,ha,ha. Har ikke fått time enda så det skjer nok ikke noe før til høsten, jeg vil helst ta det her. Nå har dattera mi bestilt en 4 dagers London tur til oss igjen, det blir i slutten av november, så da håper jeg benet er bra igjen. Ser du har hatt deg en Tønsberg tur igjen, ja det kjøres alle veier i disse tunnellene, men går seg nok til. Nå får vi håpe på litt varme igjen, nå vil vi ha sommer. Ja du har nok å gjøre om dagen nå vil jeg tro, skal ha kondis for å følge en ettåring. Blir vel noen turer med vogna kanskje, sover vel litt innimellom. Skal ha to av våre andre uka i juli, da er barnehagen stengt. Og han på 11år blir nok her en del mer,ikke noe særlig for han å være alene hjemme hver dag heller. Men først er det ei uke med fotballskole på han.Ha en fin sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen, gamlemor. Så fint at du ikke trenger en større operasjon, det er ille nok når ledda krangler. Det høres ellers som om du har nok å henge fingrene i med barnebarn i ferien, det kan være slitsomt nok selv om de ikke må fotfølges. Jeg har ellers fått det roligere nå fordi datteren min har reist på ferie med mannen og tulla - da kjente jeg eg. at jeg var ganske sliten, men det ga seg snart.

Du klarer deg fint uten kurs, ser det ut til, og jeg tror nok strengt tatt at jeg også ville gjort det, men jeg tar kurset nærmest for sikkerhets skyld. Det er så mye som står på spill om vekta begynner å gå oppover, og nå er jeg tvunget til å følge med.Hvordan synes du ellers det er å skulle holde vekten, men ikke gå ned? Er fristelsene verre? Det synes jeg, faktisk, for vi har hatt mye gjester, noe det også blir rester av, og vi har vært ute og spist endel. Nå er det også mer fristende å unne seg noe godt til kaffen.

Så koselig med en londontur, selv om det ikke blir før til høsten. Jeg har ikke noen planer for ferie - trengs liksom ikke når jeg allikevel ikke skal på jobb. Nå driver vi på og reparerer ting hjemme, steller i hagen og slikt, og jeg bruker morgenene til å gå på trim flere ganger i uka. Det blir vel noen dager på hytta, tenker jeg, bl.a. med datter og barnebarn når pappaen skal på jobb.

Jeg har ikke tenkt å ha en blogg når jeg begynner på kurs, det er liksom ikke helt min stil!Men jeg er ofte innom og titter på hva folk skriver, får noen tips og råd og oppskrifter, selv om jeg for det meste bruker samme maten jeg alltid har laget, bare vrir den mot mer grønnsaker og mindre fett.

Ha en fin sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå er sommeren over, og den har da vært fin.Vekta har stort sett holdt seg stabil, litt opp og ned, men har gått greit å ta meg inn igjen. Blir jo mer fristelser når det er ferie. Var mest på hytta, så noen fjellturer ble det. Nå sitter jeg med benet høyt etter meniskoperasjon sist torsdag, gikk veldig fint det. Ikke noe vondt, men ble jo en nedtur og for da de gikk inn i kne viste det seg at brusken var slitt helt vekk, blankt ben.Så nå skal jeg gå så lenge jeg orker og så må kneleddet byttes. Fikk beskjed om at jeg måtte holde meg slank, så da er det bare å fortsette. Bør vel sjekke de andre leddene og som er mer smertefulle enn dette. Tør nesten ikke å tenke på hva som skjuler seg der.

Åssen går det med deg på hold vekten kurs? Flott regner jeg med. Kan nok hende at jeg melder meg på et sånt jeg og. Føler at jeg må veie maten fortsatt, sliter med å få i meg nok.

I uke 40 er det høstferie, så da håper vi på noen fjellturen.

Ha en fin høst og lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest tråden, ser at det er "voksne" her. Har også lurt på om det bare var ungdommer på disse sidene. Jeg har vært medlem i flere år, men har ikke registrert mål før nå i høst. Som så mange andre i min alder (55), må jeg være veldig bevisst for å unngå store vektendringer, og nå er jeg altså i gang med et opplegg for å bli kvitt sommerens utskeielser. Håper å være i målet mitt, 60 kg, før september er over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rosol - hyggelig å høre fra et menneske til. Lykke til med nedgangen. Hvis det bare gjelder det du har lagt på deg i sommer, er vel målet ikke så fjernt. Jeg synes likevel at det er vanskeligere å skulle gå ned litt enn mye, faktisk, det er liksom ikke så farlig med 2-4 kg som det er med 15-20.

Gamlemor - jeg håper du ikke skal sitte alt for lenge, men en gjør det en må i slike situasjoner. Å byte kneledd er sikkert en stor sak, men jeg har inntrykk av at de fleste som må gjøre det er svært fornøyd.

Jeg har hatt en hektisk sommer og høst så langt, med mye barnepass og perioder på hytta, hvor vi har oppdaget ting som må rettes på omgående. Det har vært vanskelig å registrere hva jeg har spist, og mye ganske hard fysisk innsats på hytta har krevd mer mat. Alt dette kombinert med ganske mye gjester har gjort sommeren vanskelig med hensyn til vekt. Jeg har gått opp en kilo, men nå har jeg så smått begynt å registrere inntaket igjen og stramme inn. Jeg har bare ikke lyst! Men det må gjøres, for vekten skal ikke få lov til å begynne å skli oppover.

I høstferien skal vi på hytta igjen og fortsette å jobbe, men ikke så intensivt, så jeg regner med at det skal gå bra. Jeg er eg. ganske glad for at jeg går på kurs, for da er jeg tvunget til å "innrømme" hvordan det går.

Ha en hyggelig ferie - håper beinet er bra nok til litt mosjon, gamlemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...