Gå til innhold

Nytt forsøk


Gjest Piggen

Anbefalte innlegg

Så var jeg tilbake igjen etter nesten ett års "pause". Jeg var den gang kjempegodt i gang, og hadde gått ned ca 10 kg etter en startvekt på 104 kg. Men så ble jeg syk, (ikke noe alvorlig) men det var nok til at jeg kom ut av rytmen med gode vaner. I sommer hadde alle 10 kiloene sneket seg på igjen.

 

Det har jeg merket - jeg MÅ ikke komme ut av rytmen med trim og gode matvaner.

 

I sommerferien trimmet jeg mye, svømte hver dag i timesvis. Etter at vi kom hjem fra ferien har jeg klart å forsette å trimme og spise rimelig fornuftig. Resultatet er at jeg har tatt av de 10 kiloene, litt mer faktisk, vekten er nå 89.8!

 

Det går sakte men sikkert nedover. Vekten kan stå stille i flere uker før den plutselig beveger på seg igjen. Utfordringen er å ikke gi opp når den står stille. En annen utfordring - ikke gi opp selv om jeg får en "sprekk" Jeg har klart det hittil så nå krysser jeg fingrene for at jeg skal nå målet om å komme enda mer ned i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg klarer bare ikke å kun veie meg en gang i uken, selv om jeg vet at det er det jeg burde gjøre.... Så derfor vet jeg at vekten denne uken har gått opp og ned. Først ned et helt kilo, og deretter opp et kilo igjen. Ståa er altså den samme som forrige uke.

 

Jeg er fornøyd med uken som gikk, ingen utskeielser og jeg har trimmet gjevnt og trutt.

 

Jeg har fått dilla på salat om kvelden! Med litt kylling i og krutonger i smaker det kjempegodt. Riktignok leste jeg et sted at krutonger hadde høyere GI enn sukker, men med litt forsiktighet må det vel gå?

Kyllingen er også et lite problem. Travelt som det er i hverdagen kjøpte jeg ferdig salatkyllingkjøtt fra Prior. Men gudhjelpe meg hvor salt det var! Nesten ubrukelig som mat mener nå jeg. Mulig jeg har vært uheldig med partiet, men jeg kjøper det ihvertfall ikke mer. Nå kjøper jeg hel Gourmetkylling og steker den selv. Det er ikke så lett å få tak i, men hva gjør man ikke for helsen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

19 uker og -17,5 kg! Det skulle bli ca 0,9 kg i uken selv om det har stått stille i perioder. Og de må jeg si meg fornøyd med. I dag stoppet vekten på 86 kg.

 

Etterhvert som formen har blitt bedre har jeg øket trimmingen gradvis. Nå leter jeg etter trimmuligheter overalt. Det var først da jeg passerte -15 kg at jeg merket at jeg fikk mer overskudd. Ellers så hører vi så mye om hvor mye bedre du føler deg når du trimmer. Kan ikke si at jeg har gjort det - ikke før nå.

 

Nå har jeg belønnet meg selv med ny badedrakt. Og til jul har jeg kjøpt meg nytt regntøy. Innsvinget.... Det gamle var til og med stort til meg da jeg var over 100 kg - med oppbrettete armer. Stort og tungt. Fysj. Nå gleder jeg meg til å gå på tur selv når det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siste innspurt før jul, og hele familien på kjøpesenter. Vi ble enige om å spise middag ute, og jeg foreslo et sted hvor jeg visste de hadde salter og småretter. Men da vi kom dit var det slutt på serveringen. Eneste alternativ var da Peppes Pizza. Jeg ville ikke dit, men de andre var sultne.

 

Den herlige duften møtte oss. Men kryss i taket, jeg klarte å stå i mot og valgte salat - uten dressing! En diger prosjon var det, og det smakte kjempegodt. Jeg misunte ikke de andre en eneste gang. :-)

 

Nå er det håp for julen!

 

GOD JUL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for fine ord aamodt og eve!

 

Julen er mer eller mindre overstått og vekten sier -1,1 kg! Nå stopper den på 84,9 kg. Julemiddager har det blitt men jeg har stått over kaker og konfekt. Spist klementinere og litt nøtter istedenfor.

 

Faktisk så føler jeg at jeg har vært på treningsleir i julen... Kroppen er stiv og støl. :-) Med ekstra fridager fra jobb har jeg benyttet anledningen til å trene litt ekstra.

 

Jeg går med skritteller og de første månedene var målet mitt å komme opp i 10 000 steg pr. dag. Det var ikke alltid jeg klarte det, men jeg hadde titusen som mål.

 

Nå som formen har bedret seg har målet for dagen øket til 13 000 steg. Men som oftest ligger jeg over det også :-) Og med pulsklokke i julepresang har jeg endret fra vanlig tur til stavgang. Så nå håper jeg resultatene kommer litt raskere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye fremgang denne gangen... bare -0,5 kg til 84,5.

 

Jeg har hatt en dag i jul/nyttår hvor jeg har spist litt mer enn det jeg skulle, og det var nyttårsaften. Ikke noe uhemmet fråtsing men rødvin, litt formye mandler og marsipan. Og så pinnekjøtt (uten fettrand) til middag, og det er vel ikke det beste å spise når jeg skal ned i vekt.

 

Men trimme har jeg gjort hele tiden.

 

Det er ikke så lett å spise så sunt som jeg vil hele tiden heller. Butikkene bugner liksom ikke over av salat/grønnsaker når du bort litt utenfor sentrum. Du skal lete lenge etter salat som ikke er vissen eller i verste fall råtten. Disse kjekke prosjonspakkene med ferdigblandet salat er de nesten alltid utsolgt for, det samme med kylling.

 

Jeg må visst la miljø være miljø og kjøre et par mil inn til sentrum for å handle. Øynene på oss her ute går jo helt kryss når vi ser hvilket tilbud som vikelig finnes! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-1,2 kg denne uke til 83,3. Det vil si at jeg har gått ned 20,7 kg totalt. Noe av nedgangen denne uke hører sikkert til forrige uke siden jeg har hatt mensen. Tror jeg da.

 

Vi holder på å pusse opp i huset og da fant jeg frem noen gamle klær fra da jeg var som størst som jeg ville bruke som arbeidsklær. Men jeg har gått ned flere buksestørrelser så buksen falt rett og slett av meg! :-) Jeg ble SÅ lei meg... Den ble rett og slett bosset. Jeg tok IKKE vare på den i tilfelle jeg skal gå opp i vekt igjen. For det skal jeg ikke.

 

Jeg har kost meg med å kjøpe nye klær. Nå går jeg inn i butikker som jeg før ikke ville ha satt min fot i . Rett og slett fordi de ikke ville ha hatt noe som helst som ville ha passet. Jeg bruker fortsatt størrelse XL i disse butikkene, men de har nå ihvertfall ting jeg liker og som passer. Men dyrt blir det, for det er jo ikke bare klær og undertøy jeg har kjøpt men også sko/støvler og vesker! :-)

 

For å få mer muskler har jeg begynt å trene med vekter 3 ganger i uken. Til jul fikk vi et sett med håndvekter. Vekter med 1,2 og 3 kilo. Et par ganger har jeg til og med tatt noen øvelser for magen. Og det hater jeg. Jeg kan godt ta godt i både med kondistrening og med vekter. Men mageøvelser..... Uff og uff. Det er så vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fant jeg ut at det var på tide å sette seg et mål. Jeg har ikke turt å gjort det før. Målet var egentlig bare å gå ned "noe" jeg var redd for å sette meg mål for da ville det bare bli enda en ting jeg ikke ville klare.

 

Men nå har jeg gått ned over 20 kilo så nå skal jeg klare det.

 

Altså mål til påske er 75 kilo. Målet til sommerferien er 63 kilo. Jeg kan ikke helt se for meg at jeg vil klare å komme ned på 60-tallet, det er bare FOR utrolig! Tenk om jeg klarer det? Forrige sommer 104 kilo - denne 63..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Piggen!

 

Syns du har vært kjempe flink jeg:-) Mål er jo bra og ha bare man ikke setter seg for høye mål da,har selv satt meg mål på 10kg til juni og det blir 0.4 kg i uka,det burde gå bra! alt over det er bare bonus.

 

begynte på 99,4 kg 7/1-08 og skal ned til 67 kg.

Det gikk veldig bra på første veiing ned 1,8 og er kjempe fornøyd med det.

 

Er det ikke gøy når klærne er for store? det er jo som regel den andre veien som er problemet.

 

Stå på videre:-)

 

Hilsen Dennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en god uke, -1,1 kg til 82,2.

 

Jeg forandrer gradvis på ting. Nå har jeg kuttet ut Pepsi Max til fordel for grønn te. Jeg har ikke spist mye brødmat det siste året, men det jeg har spist har mer eller mindre vært av den fine typen. Nå er det byttet ut med rugbrød.

 

Jeg og ungene har også slått oss på smoothies, tanken var å få i oss masse bær.

Jeg har også lyst til å kjøpe meg en husholdningsmaskin som kan lage juice av bær og grønnsaker. Noen som har noen erfaringer?

 

Og ja, det er herlig når klestørrelsen minker, og en del nyinnkjøp er det blitt. :-) Men jeg forsøker å begrense meg, jeg skal jo enda ned mye....

En annen positiv ting når klestørrelsene minker. Jeg har vært fotomodell! :-) Det hadde vært helt uaktuelt for noen måneder siden. Det er for noe reklame som skal vises på internett i jobbsammenheng. Utrolig gøy, men et engangstilfelle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det unna! -1,3 denne uken til 80,9. Tilsammen har jeg gått ned -23 cm rundt midjen. Det er nesten så jeg ikke tror det.

 

Kanskje jeg ser 70-tallet neste uke? Jeg har ikke helt troen på det. Har fått meg en skikkelig kule med feber, hodepine og halsbetennelse. Så det blir nok lite trim de neste dagene. Det jeg har brent meg på før når jeg har vært godt i gang og så blir slått ut av slikt, er at gamle vaner sniker seg tilbake. For meg handler det egentlig å ikke komme ut av rytmen.

 

Så nå krysser jeg fingrer på at jeg holder på viljestyrken og IKKE blir liggende på sofaen, se TV og spise NEI-mat. (mat og mat fru Blom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

- 1 kg denne uke. Dvs 79,9 kg! Jeg må innrømme at jeg gikk på vekten to ganger bare for å se 70-tallet... :-) Det er lenge siden sist. Ikke engang da jeg gikk på 2 GR kurs for noen år siden kom jeg så langt ned. Jeg må tilbake til første graviditet, og det vil si 10 år siden.

 

Mesteparten av uken har jeg og ungene vært syk med feber etc og det har blitt så som så med trening. Det positive er at jeg IKKE har falt tilbake til gamle mat(uvaner) når jeg har vært hjemme hele dagen. Så håpet mitt for kommende uke er at treningslysten kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fremdeles nedover, i dag viste vekten 79 kg blank. Det vil si at jeg har gått ned 25 kg siden sommerferien.

 

Nå får jeg kommentarer daglig om vekttapet. Og som 6-åringen min sa da vi løp for å rekke noe "du begynner å få farten opp nå mamma!" Men det legger jo et ekstra press på meg til ikke å gå opp igjen (uten at noen merker det....)

 

I dag har vi hatt det gøy på skøyter, også jeg har kost meg. Før hadde jeg sikkert ikke klart holde balansen pga ballastfordelingen :-)

 

Det jeg synes er helt vanvittig er at jeg har gått ned 5,5 cm rundt leggen! Og da mener jeg ikke begge leggene totalt, men EN legg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STRÅLENDE arbeid Piggen dette er jo bare helt super. Er det ikke gøy når du får positive tilbake meldinger :-) bare det er jo en kjempe motivasjon i seg selv.

Tenker ungene også setter STOR pris på at mamma også er med på mere.

Virker som om du er i en fin stim nå så stå på videre dette går jo strålende.

 

Hilsen Dennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ned til 77,4 dvs -1.6 siden forrige gang jeg skrev. Men "bare" -0,6 denne uken så jeg er ikke 100% fornøyd. Tenk om det betyr at jeg nærmer meg et platå...

 

Både jeg og ungene har vært syke, så nå er jeg trøtt og sliten. Ingen utskeielser men litt mindre trening enn normalt.

 

Jeg fikk lyst på sjokolade i helgen, men klarte å stå imot. Ikke at jeg mener at litt sjokolade er fy fy, men jeg hadde ikke mørk sjokolade i huset. Tidligere likte jeg ikke mørk sjokolade, det ble kun spist når nøden var som aller størst :-) Nå orket jeg ikke tanken på vanlig sjokolade og følelsen av fettet som fester seg oppe i ganen!!! Men når du spiser mørk sjokolade så merker jeg at du spiser mye mindre enn med vanlig. Et knekk eller to er nok. Uansett den første biten smaker best. Umm nå ligger det en mørk sjokolade med karamelliserte pistasjenøtter i kjøleskapet og venter til neste gang trangen kommer. :-)

 

En annen ting som er godt mot søttrangen er å lage seg en smoothie i full fart. Litt vanlig melk, frosne bær som blåbær/bringebær og en rask omgang med stavmikseren. Etterpå er det bare å spa det ut med en skje. I mange oppskrifter står det at du skal bruke banan men jeg kutter det ut - synes det blir kvalmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Piggen. Jeg husker deg fra tidligere. Jeg har også hatt en laaang pause. Heter vel ikke pause siden jeg har brukt tiden flittig til å legge på meg MASSE. 7.januar stoppa vekta på 100,7 kilo-fikk helt sjokk. Så da begynte jeg på GR-kurs. Nå rusler det heldigvis nedover igjen. Har nå klart å redusere meg selv med 5,1 kg- og jeg har mye igjen.

Da er det godt å lese om deg, du krymper nedover i stor fart. Tenk til sommeren, å sprade rundt på stranda blir bare en glede.

Du skal være min inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jess det var kjekt å høre fra deg! Og jeg måtte flire da jeg leste det du skrev om pausen din :-)

 

I går var jeg innom en skobutikk fordi jeg så de hadde Masaisko på tilbud og det har jeg hatt litt lyst på en stund. Med Masiasko mener jeg slike som har buet såle og du "ruller" når du går. Etter litt frem og tilbake kom jeg til at jeg nok ikke kom til å bruke dem veldig mye. Så jeg endet opp med joggesko....

 

Hittil har jeg gått tur i fjellskolene mine. Jeg har ingen umidelbare planer om å bruke dem - ihvertfall ikke i dagslys! Jeg hadde en liten baktanke med å kjøpe joggesko. Hittil har jeg gått ned i vekt jevnt og trutt i 7 mnd. Nå er det kanskje på tide å intensivere treningen. Trene med litt høyrer puls, og her kommer joggeskoene inn.

 

Det er sånn ca 20 år siden forrige gang jeg jogget og da var jeg normalvektig. Med tung benbygging har jeg ingen løperkropp og jeg kan egentlig ikke fordra det. Men men er det det som skal til så...... Når våren kommer satser jeg på å sykle istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med nye joggesko... de kan også brukes til å gå med, altså. Høyt tempo i oppoverbakke gir bra puls

Jeg er heller ikke bygd for fart, mer bygd for komfort! Men det er klart, skal vi holde fasongen er det en fordel med trim, både styrke og kondisjon.

Jeg kjenner 2 stykker som har kjøpt seg masai-sko, etter en stund var de tilbake på flatt underlag igjen. Så det var kanskje like lurt at du stod over?

 

Jeg trives godt med spinning og sykling, det er ikke så veldig belastende for en velfødd kvinde.

 

Ha en fin helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Piggen

- 1 kg til, til 76,4. Nå har jeg 1,4 kg til påskemålet jeg satte meg. Det burde være mulig å nå det men jeg synes det går saktere nå.

 

I går hadde jeg en lang tur med staver - i snøen. Så det var rimelig tungt å gå, og det merkes godt i dag. Kroppen er helt daff. I dag har jeg heller trent litt med vekter pluss litt med rockeringen.

 

Joggeskoene er innviet :-) men det har blitt med en joggetur foreløpig. OG det var ikke i nattens mulm og mørke jeg våget meg ut, men i fullt dagslys :-) Riktignok var det drittvær ute så jeg traff ingen, men det kunne jeg jo fort ha gjort.... Jeg merket at jeg var tung i "sessen" men jeg løp overraskende langt. Her bør jeg kanskje si at min definisjon av langt er +50 meter.... :-) Med to små gåpauser løp jeg kanskje en knapp kilometer. Sikkert ingenting for mange, men jeg synes altså jeg løp langt.

 

Som jeg sikkert har sagt tidligere forsøker jeg nå å tenke på hva jeg putter i munnen. Dvs minst mulig E stoffer og konserveringsmidler. Denne gangen er turen kommet til rødvinen. Jeg forsøkte for noen måneder siden en økologisk rødvin, men synes den var så fæl at det ble med det ene forsøket. Men så leste jeg en artikkel hvor det stod at økologisk vin enten var veldig dårlig eller veldig god. Da bestemte jeg meg for å prøve en gang til. Og jammen fant jeg ikke en kjempegod en! Ikke var den spesielt dyr heller, under 100-lappen. For å si det slik - nå er det lokale vinmonopolet tom for akkurat den rødvinen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piggen

Joggetur nr 2 er unnagjort! Skikkelig med vind og regn ute, så jeg løp i fullt regntøy og sjøstøvler...

 

Jeg løp samme runden som forrige gang, men med kun en pause denne gang mot to første gang. Og utrolig nok, selv med alt det utstyret føltes kroppen lettere :-) Nå kan det jo være at jeg mentalt var bedre forberedt, men likevel.

 

Det eneste som ikke var bedre var slutten som går i oppoverbakke. Forrige gang ville jeg aldri ha orket å si til meg selv på bunnen av bakken at jeg skulle løpe helt opp. Så jeg sa til meg selv at jeg skulle løpe til første lyktestolpe og så til neste. På den måten kom jeg meg opp. Men den metoden fungerte ikke i dag. Nå visste jeg at jeg kom meg opp forrige gang, og jeg ville jo ikke være dårligere i dag...

 

Jeg har målt livvidden idag. Og nå har jeg gått ned -30 cm rundt livet! Jeg bestilte meg noen klær på nettet som jeg skulle ha til sommeren. Da bestilte jeg en størrelse mindre enn det jeg brukte i håp om at de skulle passe til sommeren. Men hva har skjedd? Jo når klærene kommer så passer de akkurat nå! Og jeg som har håp om å gå ned enda mer før sommeren..... Men det er jo et luksusproblem da.

 

Ikke bare klestørrelser blir mindre. Jeg synes også at skoene mine er blitt større, og nå kjøper jeg nye sko som er mellom et halvt nummer til et nummer mindre enn før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piggen

En treningsdag! Min mann har kommet hjem etter å ha vært på jobb i 2 måneder. For meg betyr det at da får jeg mer tid til å trene. Kunne ta meg turer lenger vekk fra huset, og på den måten å få meg avveksling. For ikke å snakke om at jeg har mer overskudd til å trene når han er hjemme.

 

I dag har jeg trent i 3 timer! Først 1 time og 45 min med staver, deretter vektrening, rockering og til slutt en halvtime på ellipsemaskinen. Jeg har brukt pulsklokke, og ifølge den har jeg brukt godt over 1000 kalorier på treningen :-)

 

Taco og rødvin i kveld kommer til å smake ekstra godt!

 

I morgen skal vi ha middagsbesøk så da blir det ikke tid til like mye trening. Slik er det nå bare. Litt opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jammen en racer til å slanke deg, og til å trimme :-)

Hvor mye kcal spiser du pr dag, og hvor mye trim i løpet av ei uke- sånn ca?

Jeg har inntrykk av at du trimmer veldig mye. Jeg har noen dager med over 1000kcal, men da har vi gjerne vært på skitur.

Du skjønner vel at jeg blir nysgjerrig, skulle gjerne kommet "løpende etter deg".

 

Jeg ser ikke helt for meg at jeg skal bli noen jogger selv om jeg forhåpentligvis blir slank. Men har håp om å kose meg mer på ski, og med noen skikkelige fjellturer i lag med mannen min. På høye fjell:-)

Ha en fortsatt fin uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Travle dager uken før påske. Mye å gjøre på jobb, 3 turer ut å spise pluss lammelår og fløtegratinerte poteter til middag.... Det ble heller ikke så mye tid til trening før påske, men jeg gikk ca 10 000 skritt hver dag.

 

Jeg må innrømme at jeg overhodet ikke ville på vekten mandag. Aller helst ville jeg gjøre som før - ikke vite - bare stikke hodet i sanden. Men opp på vekten kom jeg, mentalt forberedt på en oppgang på sånn ca 2 kg. Gleden var derfor stor da jeg oppdaget at jeg faktisk hadde gått ned! :-) -0,6 kg i forhold til uken før. Da ble jeg motivert til å fortsette og ikke la det glippe helt.

 

Nå stopper vekten på 75,6 kg. Det vil si at jeg var 600 gr unna påskemålet mitt. Men med tanke på forrige ukes utskeielser er jeg fornøyd.

 

Nå er jeg og familien på høyfjellshotell. Skrittelleren er lagt igjen hjemme, men det blir masse trim. Ungene er blitt såpass store at skiturene blir akkurat det - skiturer. Ikke akkurat hardtrening, men såpass at jeg blir varm og en liten tanke svett i oppoverbakkene.

 

Svømmebassenget er prøvd, men det ble ingen treningsøkt ut av det. Alt for mye folk. I morgen skal jeg prøve treningsrommet istedenfor.

 

Og jess, jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg får i meg, jeg teller ikke. Da jeg begynte hadde jeg ingen plan om at nå skal jeg slanke meg. Jeg fortsatte bare trimmingen fra sommerferien. Men da resultatene begynte å komme, begynte jeg også å tenke over hva jeg spiste. Familiens kosthold er egentlig helt ok. Problemet mitt var det jeg puttet i munnen etter at ungene var i seng pluss mangel på mosjon. Og det er ikke SÅ imponerende! Jeg har bare jogget 2 ganger..... Men jeg forsøker å gå e.l i 1 - 1,5 time hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...