Gå til innhold

45+


Gjest gmh
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har også hatt en god dag i dag. Kroppen var roligere. Har kjørt trim-sykkel foran TV, og spist kontrollert. Godt når kontrollen senker seg. Å ikke ha kontroll = stress.

 

Dette med veiedag bestemmer vi selv. Har inntrykk at en del i dette forumet vil veie/måle seg om onsdagen. Jeg har torsdagen. Jeg tror det bare er å skrive en melding med resultatet ditt. Tror ikke vi har noen oppsummeringer slik andre motivasjonsgrupper har. Tror det er nok å bare melde inn når vi har noe å melde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hurra! Ned 2,5 kg og 3,5cm rundt midjen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Er kjempefornøyd. Har ikke hatt følelsen av å være på slankekur i det hele tatt. Så dette var motiverende. Men bare ved å kutte ut søtsaker, spise fornuftig og trimme litt hver dag har gjort utslaget. Har til og med vært flink til å drikke vann....

 

Var i Sverige i går og var ikke innom en eneste godisbutikk! Det var noe nytt... he-he. Følte at jeg bestod en kjempetest da. Hurra, hurra, hurra.

 

Klem fra Lubina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Jeg foreslår at vi har en egen tråd hvor vi hver uke kan gå inn og melde resultatet. Da kan vi fortsette å bruke denne tråden til å motivere hverandre og "prate". De som er med i 45+ er:

 

- gmh

- Lubina

- Solengen

- Soelli

- livsl

- kalle

- biten

- Ane

 

Klem fra Lubina

 

(lager den nå jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få bli med dere?????????????

Jeg er 51.

Veier 72. Jobber som sykepleier i et meget aktivt miljø.

Har som mål å bli flinkere til å trimme, men av erfaring vet jeg at det er vanskelig. Utrolig vanskelig å komme seg ut igjen etter at en har kommet hjem fra jobben. Masse med slitasje i familien så jeg er nok disponibel for det meste og begynner å kjenne på smerter i hofte/kne. Hater trimstudio, har hatt mange gode forsett for å trene hjemme men det holder bare noen uker. Går endel men ikke noe fasthet over det. Har blitt noen ekstra kilo rundt midjen de siste årene også, de må bort. Ønsker å gå ned 5 kilo før sommeren. Har aldri gått på kurs men prøver meg no i vektklubben. Gode tips tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan bli med! Velkommen til 45+.

 

Vi har alle forskjellige mål mht til antall kilo. Men jeg er sikker på at vi alle ønsker å bli i bedre form samtidig som vi ønsker å gå ned i vekt mer eller mindre. Jeg syns det hjelper litt på motivasjonen å være med i dette forumet. Blir litt mere bevisst på hva jeg spiser. Spesielt det å fylle ut vektskjemaet holder litt styr på hva jeg spiser. Greit å se det svart på hvitt. Og jeg har bestemt meg for å være 100% ærlig mot meg sjøl. Har ikke tenkt å "glemme" å føre opp noe.....

 

Når det gjelder trimpoeng er det også nesten blitt en konkurranse (med meg som eneste deltaker! he-he). Nå går det litt sport i å samle poeng. Om det er en dag jeg ikke kan ut å gå (som for det meste er min trim), ja så må jeg prøve å kompensere litt ved å gyve løs med vasking, støvsuging o.l.

 

Vi bruker denne tråden til å "prate". Rapport om resultater legger vi inn på 45+ resultater.

 

Det er ikke så mange som har vært inne og "pratet"enda, men håper det tar seg opp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk at vi alle opplever sukkersug med ujevne mellomrom. Jeg gjengir noe som var skrevet i Aftenposten. Den bygger nok mer på Fedon-teorier enn GR-teorier, men en gylden middelvei er kanskje mulig å finne??

hilsen sol

 

Spørsmål til livsstilsekspertene

12.05.2005

Hva hjelper mot søtsuget?

 

Hei. Jeg er 22 år, 1,65 m høy og veier mellom 71 og 73 kg. Min trivselvekt er på ca. 60 kg. Jeg prøver og prøver å slanke meg, men klarer det bare ikke, jeg er søtsyk/saltsyk HELE tiden. Finnes det noe som virkelig hjelper mot slik? Jeg har hørt at krom skal hjelpe.. Jeg legger på meg veldig fort, og trives absolutt ikke med kroppen min nå, men finner bare ikke viljestyrke til å gå ned i vekt. Jeg har nettopp begynt å trene på SATS, hva burde jeg trene og hvor mye for å oppnå best fettforbrenning? Jeg vet det ikke finnes noen mirakelkurer på vektnedgang, men finnes det noe som kan hjelpe meg å gå ned i vekt?

Mvh Michelle

 

Hei, Michelle. Din søthunger tyder på at du har ustabilt blodsukker, og da kan krom absolutt være en hjelp. Prøv med 300-500 mikrogram i et par måneder, og når du føler du har fått kontroll på søthungeren kan du redusere bruken til 100-200 mikrogram. Tar du ikke allerede et tilskudd av omega 3 fettsyrer vil jeg også anbefale deg å begynne med det.

 

Likevel er det en grunn til at du har fått denne søthungeren, og det er nok ditt kosthold. Når du spiser mye karbohydrater i form av brød, pasta, ris, nudler, kornprodukter generelt, poteter, mange ferdigprodukter og hvitt sukker, vil det gi store svingninger i blodsukkeret, ved at utskillelsen av innlagringshormonet insulin øker kraftig. Insulin har ansvaret for å lagre inn både fett og blodsukker i cellene. Dette vil etter hvert gi deg perioder i løpet av dagen der du får for lavt blodsukker, som gjør at kroppen vil skrike etter mer mat og spesielt søte, karbohydratrike matvarer.

 

Ved å kutte sterkt ned på disse karbohydratrike matvarene vil du etter en kort overgangsperiode på ca en uke (da vil du derimot kunne ha litt ekstra søthunger), få stabilisert blodsukkeret og dermed vil det også bli mindre utskillelse av insulin. Mindre insulin vil gjøre at fettinnlagringen blir mindre og fettforbrenningen kan bli større ved at nivåene av det fettforbrennende, reparerende og oppbyggende hormonet, veksthormon, øker. Høye nivåer av insulin fra mye karbohydrater i kosten vil undertrykke utskillelsen av dette positive veksthormonet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SOLENGEN

Prøver å komm i gang etter juleferie.Har vært flink noen dager men så bare mister jeg motivasjonen . Skal prøve å gå ned 15 kg , Går bra ukedagene, men når helgen kommer er det vanskelig . Er det noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mektig imponert over hvor flinke dere er. Har ikke hatt tid til å gå inn på nettet på flere dager.

Forrige uke ble helt ugrei for meg. Flere kveldsmøter både jobb og privat, EM på skøyter i Vikingeskipet, jobb i helga. I tillegg ble det både sjokolade, akevitt, potetgull og kun en dag med trim, men mye morro. Nå er det slutt! Dette skal ikke skje igjen før uke 6. (Ferie i Spania)

 

Heldigvis hadde jeg er topp slankeuke før den og regner med at denne uka blir god. Legger opp til 1600 kcal.

 

Jeg er veldig spent på vekta i morgen tidlig - hvor ille ble forrige uke. Heldigvis vet jeg at det blir mer orden på denne uka og i tillegg skal jeg søke trøst i dere andre på tråden. Det merkelige er at når jeg spiser feil mat så får jeg lyst på enda mer feil mat. F.eks. klarte jeg ikke å spise frukt istedet for potetgull søndag kveld.

 

Supert Lubina at du laget egen "resultat-tråd" - så kan vi bruke denne til å prate og hjelpe hverandre. Når den blir full lager vi en til.

 

Solengen: Dette er kjent, men du må være bevist og bestemt - så klarer du det.

Det å gå ned 15 kg er en kjempejobb og du må jobbe alle dagene ikke bare på hverdagene. Unn deg kosemerkene, men ikke mer. Kom deg også ut i skog og mark i helga. Vil du ned 15kg? Ser du for deg hvordan det er? hvis du virkelig vil så fikser du dette - bruk tida og ikke gi opp selv om du mister fokuset en dag eller to. Tvi tvi - dette skal vi klare - hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig melding til 45+medlemmene!

 

Nå har jeg lest gjennom innleggene og nå må jeg etterlyse resultater fra flere av dere! :) Først en liste over de som er medlemmer av denne tråden:

gmh - veiedag onsdag

livsl - mandag

lubina - mandag

kalle - mandag

soelli - ?

biten - mandag

Ane - mandag

tati - ?

Solengen - ?

 

Meningen med at vi har samla oss på denne tråden er at vi skal hjelpe og støtte hverandre. Det forutsetter at vi er aktive på forumet og melder inn resultater på veiedagen på "45+ resultater" og at dere skriver på 45+ for alt det andre. Å utebli gir ikke gode signaler til de som er aktive på tråden. Hvis du/dere ikke har gått ned, er det faktisk enda viktigere at dere skriver resultatet så vi kan bakke opp hverandre. Er dere ikke enig da? Jeg vet av erfaring at hvis søstern min har skeia ut fullstendig hører jeg ingen ting fra henne. Så det samme gjelder kanskje her eller?

 

kalle: har du glemt å skrive inn resultatet?

 

gmh: hvordan går det med deg?

 

soelli: er du fortsatt med i gruppa?

 

biten: hadde du veiedag den 16.? hvordan gikk det?

 

Ane: samme som ovenfor

 

tati: er du med?

 

Solengen: hva med deg?

 

Meningen min med dette er at dette skal være motiverende for alle sammen. Sånn som det er nå vil jeg ikke si det er optimalt. Hele innlegget høres veldig strengt ut, det er ikke meningen.. :) Men jeg håper noen "tupper meg i ræva" hvis jeg uteblir.... :)

 

Kom med innspill da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går inn og leser her hver dag når jeg legger inn mat og trim. Det motiverer meg - og gir meg styrke - at det ikke er b are jeg som opplever for mange kilo.

Har ikke skrevet hver dag, litt usikker på hvor mye jeg skal "snakke". Samtidig som jeg synes det er godt å kunne fortelle noen som er i samme båt hvordan dagen har vært.

Synes sjøl jeg er svært dyktig nå - klarer å la være å spise "godis" - klarer å gå forbi gotteriskåler uten å stikke hånda nedi.

 

Jeg trenger at noen følger med meg - det er jo derfor jeg er kommet i denne vektklassa igjen. Kom igang nå idet jeg gikk på vekta en kveld etter å ha "kost meg" noe skikkelig med resten av Sarah Bernard etter jul. Da tippet den akkurat 90 kilo. Åsså je a gitt, som hadde sagt at jeg aldri mer bville se 9 tallet først (dermed ikke tenkt å tippe 100 hehe), målet var også å legge 8 tallet bak meg for godt. Målsetting er å komme ned i 70-75 kilo. Da har jeg godtatt en økning på 5-10 kilo siden jeg var 45 år.

 

Kjenner meg allerede betydelig "lettere" etter å ha gått ned 8 hg på veiedagen. Opplevelsen av å være en hardstappet pølse som peste hver gang jeg bøyde meg, er ikke lenger der. Tenker at når jeg allerede opplever slik glede og økt tilfredshet med meg selv nå - hvilken herlighet vil det ikke bli når jeg passerer -5 og -10 i løpet av våren og sommeren.

 

Ønsker dere alle en fortreffelig kveld.

 

livsl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har skrevet litt. Også så flink du har vært!:) 800 gr er bra da! Syns det er tøft at du greier å gå forbi godteskåla. Jeg føler meg topp motivert men tar ikke sjansen på å ha noe lett tilgjengelig enda.....

 

Jeg syns det er hyggelig å lese om hvordan andre i gruppa har det og en kan jo ofte identifisere seg med andre. Fint å kunne få tips og gi tips. Og fint å få tilbakemeldinger - enten en har gått opp eller ned. For min egen del gidder jeg ikke å "dele" dette med alle rundt meg enda. Siden jeg føler at jeg nå endrer livsstil har jeg lyst til å holde på noen flere uker før jeg sier noe. Denne gangen bruker jeg ikke ordet "slanke" - det klinger dårlig for meg... :)

 

Føler vel at jeg begynner med et annet utgangspunkt enn tidligere. Nå er det ikke snakk om å gå ned så og så mange kilo på kort tid, men heller endre hele forholdet jeg har til mat. Tenker vel litt mere på helse enn figur (må være alderen...). Og jeg må si jeg merker veldig godt at jeg har slutta med sjokolade og godteri. Før var det ikke uvanlig at jeg måtte ta en siesta på ettermiddagen, var vanvittig trøtt. Men så spiste jeg mellom 200 og 400 gr sjokolade hver dag på det verste!! Etter at jeg kuttet ut sukkerbombene har jeg ikke tatt en eneste siesta.... Sier vel noe om blodsukkeret mitt det! Spiser fortsatt litt kake, men tar det som et måltid og spiser ikke 3 stykker som jeg gjorde før. Nå kan jeg ta en "flis" bløtkake, og det er helt greit.

 

Har egentlig litt problemer med å få i meg nok kalorier, så jeg må skjerpe med tidligere på dagen. Tenker ikke så mye på mat da, det er først på kvelden jeg får skikkelig lyst på noe, og det er litt seint. Men jeg prøver meg fortsatt fram, og tror jeg snart får til en fin rytme på måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tanke gmh.

Jeg går inn her hver gang jeg er inne og registrerer. Synes det er så fint å lese hva dere andre har å si. Skrevet litt, men deler gjerne flere tanker.

Det går jo mange tanker gjennom hodet når en "driver" der. Forhåpentligvis idet en avgjør skal/skal ikke når det er snakk om å spise noe Xtra - slik som en tidligere mer eller mindre bevisstløst puttet i munnen. Ellers er i alle fall jeg plaget av "bondeanger" når jeg virkelig har falt for fristelsen, har forresten gått svært bra med mine småplukk og "bare mååå ha det" siden jeg stratet opp her for to uker siden.

Vurderer om det å skrive en enkel dagbok for meg sjøl - altså hvor jeg ved dagens slutt noterer ned hvordan det har vært idag.

Er det noen her som har noe erfaring med det. Min tanke er at den kan være med til støtte og oppmuntring - enten når det butter i mot, eller jeg synes dagen er pyton - men også i etterkant - når målet er nådd, da for å forhindre at jeg begyhnner å "kose meg" for mye igjen. Dette blir sannelig ikke enklere med åra. Kiloen liksom klorer seg mer fast. - Og - hva i all verden skjer med skinnet som plutselig får mindre innhold :-)

Ønsker dere alle en herlig søndag - her jeg holder til er det nå skikkelig vinter med bra med snø, -8 grader og utsikt til noe sol i dag.

 

mvh livsl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være smart å lage en tråd for oss over 45?

Ser at veldig mange er i 30-åra' date=' litt færre i 40-åra og enda færre i 50-åra.

Det er litt forskjell på hvordan vi skal slanke oss og hvor mye som skal til i forhold til utgangspunkt (vekt), alder, kjønn, fysisk form og helse.

I dag fant jeg kun 3 personer over 50, som har vært inne på vektklubben de 2 siste dagene - derfor foreslår jeg en tråd 45+

 

Er du med på den?

 

Jeg er 51 år

Vekt 87,5

målet er å holde meg under 80.

Bor alene på Østlandet. Kontorarbeid - reiser en del i jobben. Trener en del; vinter: ski, gang m/ og uten staver og styrke på treningsstudio.

Grunnen til at jeg er tung kommer av at jeg er svært glad i gotteri.

 

Gikk på GR-kurs i fjor og tok av 25kg fram fra jan-aug. 5 av disse kiloene har kommet tilbake - 4 av dem i desember. Det ble for mange juleavslutninger, og jeg gav f...

Disse kiloene tar jeg av igjen over nyttår og litt til.[/quote']

 

 

Det var lurt å lage en tråd vi over 50 kan følge. Jeg har også vært inne på diskusjonsforum flere ganger og funnet motiverende og bra innlegg, men har savnet innlegg fra noen som ikke er småbarnsforeldre eller strever med å ta av etter en fødsel! Det er vel slik at hver aldersgruppe har sine litt særegne problemer...

Jeg er 54 og gikk på GR kurs i fjor vinter med godt resultat. La om både kosthold og treningsvaner og tok av de kiloene jeg ønsket og enda fler. Men er nå inne i en fase hvor jeg trenger både motivasjon og oppmuntring for å fortsette - har hatt min første sjokoladesprekk og ønsker helst ikke fler ! Det er fint å føle seg lett og fint å kjøpe klær som sitter pent - hverdagen blir jo ganske enkelt lettere når man er lett! Trener på ergometersykkel ca tre-fire ganger i uka ca 20 min. hver gang og prøver å gå en lengre tur i helgene, men med full jobb++ strekker ikke alltid tida til - selv om dette ikke er akseptabel unnskyldning for å kutte ned på sunn bevegelse! God søndag!

AnneB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tanke gmh.

Vurderer om det å skrive en enkel dagbok for meg sjøl - altså hvor jeg ved dagens slutt noterer ned hvordan det har vært idag.

Er det noen her som har noe erfaring med det. Min tanke er at den kan være med til støtte og oppmuntring - enten når det butter i mot' date=' eller jeg synes dagen er pyton - men også i etterkant - når målet er nådd, da for å forhindre at jeg begyhnner å "kose meg" for mye igjen. Dette blir sannelig ikke enklere med åra. Kiloen liksom klorer seg mer fast. - Og - hva i all verden skjer med skinnet som plutselig får mindre innhold :-)

 

mvh livsl[/quote']

Hallo livsl

 

Smart å skrivedagbok. Jeg har gjort det tidligere og det var med på å motivere meg. Det er rart med det når du ser det svart på hvitt. Hadde alltid med en konklusjon på slutten av hver dag og skrøt hemningsløst av meg selv! :)

 

Denne gangen, som jeg som vanlig tror er den siste gangen...., skriver jeg ikke dagbok. Men jeg er inne og registrerer alt jeg spiser, og har latt det gå litt sport i det å samle gullepler. Det er bare en dag siden nyttår at jeg ikke har hatt trimpoeng, og da hadde jeg så god grunn at det var helt OK. Hadde vært til dyrlegen med den ene hunden min og kunne ikke gå fra henne. Men tok litt ekstra dagen etter.

 

Har sikkert skrevet det før men denne gangen slanker jeg meg ikke. Tenker nesten ikke på det en gang og det er bare så vidt jeg husker å veie meg hver mandag. Mot tidligere hvor jeg kunne veie meg både en og to ganger om dagen. Det har endelig gått opp for meg at alt for stor del av livet mitt involverte mat, kaker, sjokolade o.l. for å "kose meg". Det er jo ganske merkelig at alt må gå via munnen for å kose seg..... :) Nå som jeg har lagt om kostholdet og spiser mere sunn mat og flere måltider er det sjelden jeg fyser. Blodsukkeret er stabilt, ligger vel mye av forklaringen der. Og spesielt etter at jeg kutta ut opptil 2 liter cola light om dagen, har jeg fått et mer "normalt" forhold til mat. Nå blir jeg faktisk litt småsulten når det er på tide med mat. Er mye mere opplagt enn jeg var tidligere. Måtte ofte ha en siesta på ettermiddagen og det skjer ikke lenger.

 

Kommer lettere i gang med husarbeid og er som regel ganske ajour i forhold til tidligere. Merker godt på formen at jeg er mye mer aktiv nå, og de daglige turene går som en lek, og alle hundene mine elsker den økte aktiviteten... :) I dag var det 13 kuldegrader ute men tur ble det. På med gode klær både på meg og hundene. Så nå bruker jeg ikke den unskyldningen lenger heller... For det gikk helt greit.

 

Nå får det være nok for denne gang. Ønsker alle 45+ lykke til og stå på. I morgen skal jeg veie meg og rapporterer det inn på resultattråden.

 

Klem Lubina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan og velkommen til 45+klubben

 

Håper å høre mer fra deg. Fint hvis du også registrerer resultatet ditt på den andre tråden vi har (45+ resultater). Ønsker deg lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er med, var inne og la inn resultat men det har tydeligvis ikke blitt med. Jeg har veiedag på tirsdag. Hvor finner jeg tråden 45+ resultater.

Det var 0,5kg ned sist tirsdag og 2cm på midjemål- jeg var kjempefornøyd; redd det er dårligere resultat til neste uke. Med restaurantbesøk og gjester blir det lett å spise mere men det har gått bedre med trimminga. Jeg elsker snø så da har jeg frydet meg over å være ute. I morra er det mandag og nye muligheter. Ha en fin uke - stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tati

 

Flott at du er med! Fine resultater hadde du også :). Resultatene legger du inn på tråden som heter 45+ Resultater på Motiver meg. Lykke til med resultatet i morgen!

 

Hilsen Lubina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kg nedgang - og veieing mandag morgen . jeg er stolt av meg selv.

Men - ingen cm ned denne uka.

Jeg trimmer på ergometersykkel mens jeg ser på tv - 30-45 min om kvelden.

Vil gjerne ha gode råd om hva jeg skal gjøre - som kan være litt ok - for å redusere omfanget på midje mage lår.

 

mvh livsl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo jeg er i farta. Kjøpte meg nye ski for ei uke siden, og i går hadde jeg en kjempetur. Tror ikke jeg har hatt så gode ski på 20 år. Hurra!!!

Er flink til å trimme om dagen. I kveld har jeg trent styrke på treningsstudio før jeg var på møte i idrettslaget. Jeg beygynner å komme i god form og øker både intensiten på kondistreninga som vektene i styrketreninga. Hurra!

Middagen ble, som så mange ganger før ekstra matpakke....

 

Ser at noen går på vekta om kvelden. Jeg innbiller meg at det er smartere å måle og veie seg fastende på morrakvisten. Dette for at jeg ikke skal bli "lurt" av hva man har spist/drukket ilp. av dagen.

 

Regner med at jeg har klart å redusere vekta med noen gram til ondag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trimmer på ergometersykkel mens jeg ser på tv - 30-45 min om kvelden.

Vil gjerne ha gode råd om hva jeg skal gjøre - som kan være litt ok - for å redusere omfanget på midje mage lår.

 

 

Tips. Det lar seg ikke gjøre å punktslanke seg. Det du kan gjøre er å stramme opp kroppen. Jeg har tro på styrketrening helst med vekter, men det er ikke nødvendig. Jobb ekstra med mave og ryggmusklaturen. Sitt ups, høye kneløft, sidevridninger, div. måter å løfte overkroppen på for å styrke ryggen. Alt dette kan du gjøre foran TV'n. Viktig å alltid trene motstående muskelgrupper - derfor rygg/mave. Massevis av øvelser - noen finner du her i GR, men også på feks. trim.no. NIH (idrettshøyskolen) har også linker på dette.

 

Vet ikke hvor sprek du er, men start med f.eks. 15 repitisjoner over 3 ganger av hver øvelse annenhver kveld etter at du har varmet opp - med f.eks. 10 min. på trimsykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i dag er det fredag og vi skal gjennom ukas "vanskeligste" dager... ;) Ønsker dere alle en riktig god helg.

 

Hunden min ble operert på onsdag så nå er jeg sykepleier med veeeldig lange vakter.... Får ikke trimpoeng for den jobben :) Men akkurat nå er denne jobben viktigere enn å fly ute å samle trimpoeng. Skal veie meg på mandag og er forberedt på at resultatet kanskje ikke blir det beste. Men vektøkning blir det hvertfall ikke. :)

 

Hilsen Lubina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...