Gå til innhold

Override's gravidostråd


Gjest override

Anbefalte innlegg

Tok internettkurs i vår, og var så fornøyd at jeg tenkte å ta neste kurs i vinter. Nå er jeg plutselig fem uker på vei og skal se det an over nyttår ihvertfall. Gikk opp ca 10 kilo forrige svangerskap og ned 18 etterpå. De siste 8 har kommet på igjen de siste tre årene (litt pluss og litt minus...), men tenkte kanskje jeg skulle klare meg sånn passelig gjennom dette svangerskapet også. Var stort sett sengeliggende et halvt år sist, og har ingen planer om det denne gangen!!!

Nyter min siste kveld med potetgull og dip (jepp, for jeg har vært kjempeflink denne uka! ) Og imorgen skal jeg på julelunsj, så fra mandag er vi igang. Heldigvis er ikke jeg noe spesielt glad i julemat... :D

Dette blir jammen spennende!

 

Uke 5 -> 77 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gulrøtter!

Jeg har shoppa gulrøtter til den store gullmedalje idag. Og jarlsberg light. Så kan jeg spise det ekstra måltidet med god samvittighet. Holder kvalmen i sjakk med litt hyppigere måltid. Om en skive speltbrød kan kalles et måltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Betabeth
Hei hei! Og godt nytt år!

 

Jeg er også gravid og er fem uker på vei :-) Er vel ca 18 kg lettere nå enn da jeg ble gravid sist' date=' så håper og tror på et litt lettere svangerskap denne gangen.[/quote']

 

 

Oi da. 18kg lettere er nå litt å det da. Jeg er førstegangsgravid. Veldig spendt. Nå var planen å melde meg på internettkurs i januar, gå ned 10-15 kg frem mot sommeren, men... endret seg litt når jeg fant ut at jeg er gravid. Er nå 6 uker på vei. Får vel heller holde fokuset på å ikke "gå så mye opp" enn å forsøke å gå ned frem til fødsel,og satse på å gå ned etter fødsel.

 

Betabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da. 18kg lettere er nå litt å det da. Jeg er førstegangsgravid. Veldig spendt. Nå var planen å melde meg på internettkurs i januar' date=' gå ned 10-15 kg frem mot sommeren, men... endret seg litt når jeg fant ut at jeg er gravid. Er nå 6 uker på vei. Får vel heller holde fokuset på å ikke "gå så mye opp" enn å forsøke å gå ned frem til fødsel,og satse på å gå ned etter fødsel.

 

Betabeth[/quote']

 

 

Jeg har gått to GR-kurs nå i høst. Fulgte opplegget til punkt å prikke, men fikk ikke de helt store resultatene. Men gikk da ned noe. Orker ikke fortsette på kurs når jeg er gravid, for det blir så dumt og kanskje ikke gå ned noe så får jeg ikke forklart hvorfor. Men planen er likevel å følge gr-opplegget og legge minst mulig på meg. La på meg 16 kg sist, men de var borte igjen 4 uker etter fødselen. Så tåler jo å legge litt på meg, men tror det viktigste er å fokusere på et sunt kosthold og aktivitetsnivå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se at det er andre som meg her :) Jeg er 6 uker på vei med tredjemann, gikk et kurs på internett i fjorvinter og to kurs i høst. Det første kurset i høst virket bra mens midtveis i det andre stoppet det liksom opp og gikk jojo. Når jeg testet positivt nyttårsaften tenkte jeg på at det kanskje var grunnen til det labre resultatet i slutten av kurs3 og hørte med kurslederen som var enig. Jeg er litt i tvil om jeg skal henge meg på nytt kurs nå, etter en lang høst er motivasjonen en litt annen. Men samtidig er det svangerskapene som er årsaken til mine vektproblemer. La på meg hhv. 26 og 24 kg i de forrige og slet meg ned i nesten matcvekt (+5kg for hver gang) Så nå er jeg 10 kg tyngre enn før første graviditet... Jeg håper jeg kan begrense vektoppgangen slik at det blir lettere å komme i matchvekt for tredje gang. For de 15 første kiloene etter fødsel har blitt borte av seg selv. Har gått på nettkurs hos ei som jobber mye med gravide og ammende så hun vet om problematikken rundt svangerskap og føler ikke jeg trenger "forklare" hvorfor vekta går opp :P Men etter tre kurs på et drøyt år så begynner det å bli litt dyrt... Vel, nye kurs begynner i uke4 så jeg kan tenke meg litt om.

Terminen min er foreløpig 6.09.09, jeg har to jenter fra før på 3 og 6 og trivselsvekt er 70kg, er 171cm høy og veier nå 82,8kg. (Var en dipp nedom 80,5 like før jul men siste veiing før jul på kurs 3 var 81,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se at det er andre som meg her :) Jeg er 6 uker på vei med tredjemann' date=' gikk et kurs på internett i fjorvinter og to kurs i høst. Det første kurset i høst virket bra mens midtveis i det andre stoppet det liksom opp og gikk jojo. Når jeg testet positivt nyttårsaften tenkte jeg på at det kanskje var grunnen til det labre resultatet i slutten av kurs3 og hørte med kurslederen som var enig. Jeg er litt i tvil om jeg skal henge meg på nytt kurs nå, etter en lang høst er motivasjonen en litt annen. Men samtidig er det svangerskapene som er årsaken til mine vektproblemer. La på meg hhv. 26 og 24 kg i de forrige og slet meg ned i nesten matcvekt (+5kg for hver gang) Så nå er jeg 10 kg tyngre enn før første graviditet... Jeg håper jeg kan begrense vektoppgangen slik at det blir lettere å komme i matchvekt for tredje gang. For de 15 første kiloene etter fødsel har blitt borte av seg selv. Har gått på nettkurs hos ei som jobber mye med gravide og ammende så hun vet om problematikken rundt svangerskap og føler ikke jeg trenger "forklare" hvorfor vekta går opp :P Men etter tre kurs på et drøyt år så begynner det å bli litt dyrt... Vel, nye kurs begynner i uke4 så jeg kan tenke meg litt om.

Terminen min er foreløpig 6.09.09, jeg har to jenter fra før på 3 og 6 og trivselsvekt er 70kg, er 171cm høy og veier nå 82,8kg. (Var en dipp nedom 80,5 like før jul men siste veiing før jul på kurs 3 var 81,5[/quote']

 

Hei og gratulerer med spire!

 

Det koster litt å gå på kurs ja, men det er jo i grunn verd det når det fungerer. Jeg gikk i grunn ikke ned noe raskere på kurs enn når jeg holdt på selv, men fikk et sunnere kosthold og har jo lært mye jeg tar med meg videre. Jeg skal følge gr-opplegget uansett nå fremover. Tror jeg skal klare det godt på egen hånd :-)

 

Har foreløpig termin 5/9 jeg :-) Ser ut som vi er noen stykker på forumet her som er kommet omtrent like langt, morsomt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fersk gravid her også - 4+3 dager på vei med vårt tredje barn. Har en jente på snart 9 år og en gutt på 2,5.

Har gått på Grete Roede kurs før, og tok av 20 kg etter første fødsel. Da var jeg stor før jeg ble gravid.

Holdt vekten rimelig bra fram til neste graviditet (+ 5 kg) men gikk aldri ned de siste 5 av de 12 jeg gikk opp (til tross for 2 år med amming...) Så nå er jeg på + 10 kg. Og har lyst til å gå opp så lite som mulig i dette svangerskapet. For jeg går tydeligvis ikke så lett ned igjen...

 

Lykke til alle sammen! Gøy at vi er flere med termin omtrent samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fersk gravid her også - 4+3 dager på vei med vårt tredje barn. Har en jente på snart 9 år og en gutt på 2' date='5.

Har gått på Grete Roede kurs før, og tok av 20 kg etter første fødsel. Da var jeg stor før jeg ble gravid.

Holdt vekten rimelig bra fram til neste graviditet (+ 5 kg) men gikk aldri ned de siste 5 av de 12 jeg gikk opp (til tross for 2 år med amming...) Så nå er jeg på + 10 kg. Og har lyst til å gå opp så lite som mulig i dette svangerskapet. For jeg går tydeligvis ikke så lett ned igjen...

 

Lykke til alle sammen! Gøy at vi er flere med termin omtrent samtidig![/quote']

 

Høres omtrnt ut som meg :( Har også to fra før og +10kg i forhold til før-gravid-vekt. Så hvis jeg tenker meg at jeg allerede har gått opp 10kg i svangerskapet og videre går opp 8-10kg så blir det totalt 18-20kg mentalt sett og det skulle holde :)

 

Hvilke mål har dere andre?

 

Sitter og tenker på om jeg skal melde meg på kurs nå, tror det blir til det for kjenner jeg meg selv er det lett å "glemme" all fornuft... Noen flere som har tenkt å ta kurs? Jeg bruker internett kurs og Ellen Angelov Samuelsson, hun har gravid/ammende kurs også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke lyst å gå opp mer enn 10 kg. Men det viktigste er jo at man unngår de ekstra kiloene som består av fett. For de kg som kommer av baby, økt blodvolum, morkake, større livmor, forstervann osv, er jo strengt tatt nødvendige. Og så lenge man spiser variert og sunt, så tror jeg man klarer å holde unødvendige kilo borte.

 

Skal ikke gå noe kurs nå. Tror det skal gå bra på egen hånd, men gjør det ikke det, så skal jeg begynne på kurs i mars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier vel at om man har litt for mye fra før så er 8-12kg en grei vektøkning, har lagt på meg 2kg allerede men kurslederen sier hun også gjorde det helt i starten med sine 3, så stoppet det litt opp før økningen mot slutten igjen.

Så jeg ønsker meg 8kg men 10 er nok mer realistisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått litt opp og ned de siste seks ukene. Veier mindre nå enn da, men magen er veldig oppblåst så føler meg større.

 

Hvordan er det med matinntak hos dere da? Jeg har måttet øke en del, for jeg er så sulten hele tiden. Forsøker å spise mer tidlig på dagen, så jeg ikke faller for fristelsen om kvelden og stappe i meg masse usunt...

 

Jeg synes jeg kjenner på kroppen om det blir for mye mat, og jeg tror ikke det er noen fare ennå. Jeg har ligget på meny 1, og litt over, og tenker at det skader neppe om jeg øker til meny 2 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt meny 2 på kursene og er nå på meny 3, 1900kcal. Det som har økt er lunsj (330) og middag (600) Sliter litt med åfå inn nok grønt og frukt, om kvelden orker jeg ikke så må prøve å gnafse epler på jobb istedet. Veide og målte meg i morges og har gått opp 3,1kg siste måneden. Da er utgangspunktet den laveste vekten jeg hadde i høst som er like etter siste mens. Målene har økt litt over det hele men mest over brystet :(

Nå har jeg vært ute i lunsjen og handlet klær på salg! Fant masse fint og varmt tøy (fryser sånn hele tiden) som passer nå men som ikke er for avslørende de første månedene, samtidig kan det brukes fram til varmen kommer og siden neste høst etter fødselen, er veldig godt fornøyd for alt var halv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betabeth

7 uker på vei imorgen. Så dårlig at halve kunne vært nok, så.. har ikke gått noe opp siden jeg ble gravid, heller litt ned. Må innrømme at jeg håper det "roer seg"

Har skrevet inn "alt" jeg har spist hver dag siden mandag 5 januar. Må innrømme at jeg sliter med å klatre over 1000 kcal. Planen var å følge meny 2. Satt akkuratt å leste om dette, og forhåpentligvis gir kvalmen seg iløpet av uke 12....

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du heldig så gir kvalmen slipp før uke 12 også. Mange merker endringer i uke 9 også.

 

Jeg er en del kvalm og uggen, men rart, for jeg er mye sulten også. Heldigvis går det fint å spise. Blir mer uggen hvis det går lang tid mellom måltidene.

 

Jeg har fulgt meny 1 før jul, men har nå økt til 1500 kcal. Kjente at det var nødvendig. Så får jeg se an om det må justeres etter hvert.

 

Du får forsøke å få i deg litt kaloririk mat, så slipper du å spise så store mengder, men likevel få i deg nok næring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 uker på vei imorgen. Så dårlig at halve kunne vært nok' date=' så.. har ikke gått noe opp siden jeg ble gravid, heller litt ned. Må innrømme at jeg håper det "roer seg"

Har skrevet inn "alt" jeg har spist hver dag siden mandag 5 januar. Må innrømme at jeg sliter med å klatre over 1000 kcal. Planen var å følge meny 2. Satt akkuratt å leste om dette, og forhåpentligvis gir kvalmen seg iløpet av uke 12....

 

:-)[/quote']

 

Stakkars deg, høres ikke noe bra ut. Selv er jeg bare litt uggen før mat, orker ingenting men når jeg først spiser så blir det bra igjen. Tenk på å spise akkurat hva du vil, viktig å få iseg noe næreing uansett hva det er når du spiser så lite. Selv synes jeg fersk appelsinjuise er deilig når jeg er kvalm.

Men noe som er litt ille er at ungene synes jeg ikke er noe grei for tiden fordi jeg er så sinna... Ikke så rart når man er uggen, har hodepine og er supertrøtt men det skjønner jo ikke de. Må prøve å skjerpe meg litt når de er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betabeth

Samboeren min kommenterte på telefon til en kompis igår kveld " hormons flying all over"... tydelig at mine humørsvingninger merkes ja, ennå jeg forsøker skjerpe meg også, så er det rart med det :-)

Godt han er snill da, og veldig tålmodig,hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg meldt meg på kurs for gravide som begynner om et par uker. Ser at sålenge jeg er litt småkvalm må jeg spise for å ikke bli verre. Men når kurset begynner er jeg i 10.uke og da avtar sikkert det og jeg må beherske kaloriinntaket. Problemet mitt er ikke snop men for mye mat. Tenker at det er lettere å holde seg i skinnet når noen "ser" meg ukentlig. Når kurset er ferdig er jeg nesten halveis og de kiloene som kommer da kommer sikkert uansett for da vokser jo babyen mest. Hvis jeg kan begrense oppgangen i 2.trimester så blir det litt mindre å gå ned etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser 1900-2100Kcal om dagen og har 7-8 trimpoeng i uka (spinning og går raskt) og vanlig kaloriforbruk for meg er 2200 i døgnet med denne aktiviteten. Likevel øker vekten med 600gram i uken... Kjenner at det er mye vann men likevel! Jeg fyller dagen med sunn mat så det er ikke tjafs og godteri. Med dette tempoet vil sluttvekten ende på +24kg! (de to forrige svangerskapene ble det hhv.+26 og +24 og da åt jeg alt jeg kom over) og jeg hadde jo tenkt å holde meg litt mer i skinnet denne gang. (er nå i 9.uke med termin 6.09.09)

 

Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...